Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

V ÝUKOVÉ METODY INFORMAČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V KNIHOVNĚ UNIVERZITNÍHO KAMPUSU MU Jiří Kratochvíl 549 49 3710.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "V ÝUKOVÉ METODY INFORMAČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V KNIHOVNĚ UNIVERZITNÍHO KAMPUSU MU Jiří Kratochvíl 549 49 3710."— Transkript prezentace:

1 V ÝUKOVÉ METODY INFORMAČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V KNIHOVNĚ UNIVERZITNÍHO KAMPUSU MU Jiří Kratochvíl

2 Než začneme … 5 W + 1 H  Why? Proč chceme vyučovat?  Who? Komu bude výuka určena?  What? Co bude předmětem výuky?  Where? Kde výuka proběhne?  When? Kdy výuka proběhne  How?Jak bude výuka probíhat?

3 WHY?  Zpřehlednění zdrojů informací  Vysvětlení efektivního vyhledávání ve zdrojích  Zdůraznění etických a právních aspektů při vyhledávání a zpracování informací  Podpora zvyšování informační gramotnosti  Podpora rozvoje vědy a výzkumu  Plnění Dlouhodobého záměru MU

4 WHO? Předměty vyučované na LF  DSVIz01 Získávání vědeckých informací (Ph.D., 5 kreditů)  VSIV021 Informační výchova (Bc., Mgr., MUDr., MDDr., 2 kredity)  VSIL021 Information literacy (zahraniční MUDr., MDDr., 1 kredit) Jednorázové vzdělávací lekce  Kurzy KUK: Vyhledávání a zpracování vědeckých informací  Prezentace EIZ pro zaměstnance LF

5 WHAT?  Základní terminologie  Katalogy českých a zahraničních knihoven  Rešeršní strategie  Elektronické informační zdroje  Multioborové databáze (WoS, Scopus, SD, Springer aj.)  Oborové databáze (Medline, Embase aj.)  Obecné pokyny ke kvalifikačním pracím  Publikační a citační etika  Citační rejstříky

6 WHERE?  Knihovna  Učebny  Kliniky  Internet

7 WHEN?

8 HOW? (doktorandi, Kurzy KUK) LEKCE 1 (část 1) (80 minut) 5 – Pravidla užívání EIZ – vysvětlování 10 – Portál EIZ – instruktáž 5 – Vzdálený přístup – instruktáž 10 – Rešeršní strategie – vysvětlování 5 – AKTIVITA 1 – tvorba klíčových slov k zadanému tématu 10 – Metalib a SFX – instruktáž 10 – AKTIVITA 2 – tvorba klíčových slov, rešeršního dotazu, hledání v Metalibu 10 – Web of Science – instruktáž 15 – ProQuest – instruktáž

9 HOW? (doktorandi, Kurzy KUK) LEKCE 1 (část 2) (70 minut) 40 – EndNoteWeb – instruktáž 30 – AKTIVITA 3 – EndNoteWeb (adresář, hledání, generování)

10 HOW? (doktorandi, Kurzy KUK) LEKCE 2 (část 1) (85 minut) 5 – Jak třídit hledané informace pro snadné vyhledávání 5 – Nakladatelství - knižní katalogy – vysvětlování 15 – Souborný katalog MU – instruktáž 10 – AKTIVITA 1 – Rezervace knihy 5 – Medvik + BMČ – instruktáž 5 – Služba MVS – instruktáž 5 – Služba Rešerše – instruktáž 15 – AKTIVITA 2 – Objednávka MVS a Rešerše 5 – Thieme, Wiley, Lippincot – instruktáž 5 – Plné texty českých časopisů – instruktáž 10 – ScienceDirect, Wiley, SpringerLink – instruktáž

11 HOW? (doktorandi, Kurzy KUK) LEKCE 2 (část 2) (65 minut) 10 – Lékařské databáze – vysvětlování 10 – MEDLINE, EMBASE – instruktáž 20 – AKTIVITA 3 – vyhledávání v databázích 5 – Vyhledávání zkratek názvů časopisů – instruktáž 5 – Vyhledávání ISSN – instruktáž 5 – Volně přístupné databáze – vysvětlování 10 – AKTIVITA 4 – Vyhledávání podle konkrétních medicín- ských témat v databázích

12 HOW? (doktorandi, Kurzy KUK) LEKCE 3 (část 1) (50 minut) 10 – Pravidla publikační etiky, plagiátorství – vysvětlování 10 – Citační etika (terminologie, zásady) – vysvětlování 5 – Údaje v bibl. citaci a jejich získávání – vysvětlování 10 – Metody citování – vysvětlování 5 – AKTIVITA 1 – sestavení bibliografické citace 10 – Bibliografické citace – vysvětlování

13 HOW? (doktorandi, Kurzy KUK) LEKCE 3 (část 2) (75 minut) 10 – Impact factor – vysvětlování 10 – Impact factor ve Wos – instruktáž 10 – AKTIVITA 2 – zjišťování impact factoru 5 – SNIP a SJR – vysvětlování 5 – SNIP a SJR – instruktáž 5 – AKTIVITA 3 – zjišťování SNIP a SJR 10 – H-index – vysvětlování 5 – H-index ve Web of Science – instruktáž 5 – AKTIVITA 4 – zjišťování h-indexu ve Web of Science 5 – H-index ve Scopusu – instruktáž 5 – AKTIVITA 5 – zjišťování h-indexu ve Scopusu

14 HODNOCENÍ STUDENTY  Prosím, ponechte tato témata pro další kolegy, kteří budou studovat po nás a budou tak "zoufalí" jako já, před tím, než jsem absolvovala předmět získávání vědeckých informací.  Uvítala bych více hodin praktického procvičování...  Podal nám opravdu důležité informace, nic nadbytěčného a nevyužitelného…  Názorné, jasné. Dostatek praktických příkladů. Výborná studijní literatura na každou hodinu. Ochotní vyučující.  … vysvětlil jasně, stručně a výstižně, co, kde, kdy a proč hledat … když někdo potřeboval poradit, nebo něčemu neporozmněl, ihned přišel, ukázal a vysvětlil! … oceňuji papírovou formu přednášky …  Názorným sposobom … interaktívna debata, workshop s možnosťou otestovať prakticky získané informácie … príjemné vystupovanie.

15 JAK NA E-LEARNING?  Jaké jsou mé schopnosti a možnosti?  Jaký e-learningový systém?  Jak strukturovat kurz?  Jak motivovat studenty?  Jak získat zpětnou vazbu?

16 PŘÍPRAVA E-LEARNINGU?  rozdělit si s kolegy konkrétní úkoly  stanovit harmonogram přípravy kurzu  úzce spolupracovat s grafikem při přípravě materiálů  promyslet didaktičnost materiálů

17 KONCEPCE  strukturovat kurz analogicky s klasickou výukou  možnost postupného nebo neomezeného zpřístupnění výukových materiálů  motivace menšími, ale četnými úlohami

18 Výukové metody a materiály Vysvětlování

19 Výukové metody a materiály Instruktáž

20 Výukové metody a materiály Vytváření dovedností

21 Výukové metody a materiály Procvičování

22 ÚKOLY  Katalog a skenování  MVS  Rešerše  Metalib  Medline  EndNoteWeb  Impact factor

23 HODNOCENÍ STUDENTY  výukové materiály mi zostanú k dispozícii kedykoľvek … žiadna časová náročnosť a pritom získanie užitočných informácií  Naučíte se vyhledávat v databázích … na rozdíl od metody pokus/omyl  interaktivní a srozumitelnou formou, výborně fungující e- learningový kurz  Predmet s perfektnym vyuzitim v praxi  Absence vyučujícího jež by k tématu přímo doplňoval informace  Mně osobně systém e-learningové výuky u tohoto přednětu plně vyhovoval.  Interaktivni manualy byly obcas prilis interaktivni  Mně to zcela vyhovovalo  Tato forma vyuky mi pro daný předmět vyhovovala  Že se v některých interaktivních výukových materiálech nedalo listovat zpátky

24 SPOKOJENOST S E-VÝUKOU

25 DĚKUJI ZA POZORNOST Jiří Kratochvíl


Stáhnout ppt "V ÝUKOVÉ METODY INFORMAČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V KNIHOVNĚ UNIVERZITNÍHO KAMPUSU MU Jiří Kratochvíl 549 49 3710."

Podobné prezentace


Reklamy Google