Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Propagace cyklistiky v Jihlavě „Budování infrastruktury, odstraňování bariér, propagace a kampaně“ Ing. Jaroslav Vymazal, primátor statutárního města Jihlavy.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Propagace cyklistiky v Jihlavě „Budování infrastruktury, odstraňování bariér, propagace a kampaně“ Ing. Jaroslav Vymazal, primátor statutárního města Jihlavy."— Transkript prezentace:

1 Propagace cyklistiky v Jihlavě „Budování infrastruktury, odstraňování bariér, propagace a kampaně“ Ing. Jaroslav Vymazal, primátor statutárního města Jihlavy Bike Brno konference, 4. října 2012

2 Struktura prezentace: 1. Začínáme budovat („První cyklostezka“) 2. Generel cyklistické dopravy (rok 2003) 3. Změna myšlení obyvatel města 4. Období rozkvětu cyklostezek 5. Aktualizace Generelu cyklistické dopravy (rok 2011) 6. Jihlava a Uherskohradišťská charta 7. Budoucnost cyklistické dopravy v Jihlavě

3 1. Začínáme budovat (historie)  Jihlava nikdy nebyla nakloněna masivnímu rozvoji cyklistiky (terén, podnebí, podmínky,…).  Cyklistika jen jako sport několika nadšenců.  Údolí řeky Jihlavy ohraničuje 3 samostatné celky. Přejezdy mezi nimi mohou být pro některé cyklisty překážkou.

4 1. Začínáme budovat („První cyklostezka“)  Vývoj od roku 2001, kdy byl otevřen první úsek tzv. „První cyklostezky“ na ulici Romana Havelky o délce 600m v údolí řeky Jihlavy.

5 1. Začínáme budovat  Pokračovalo se budováním dalších úseků cyklostezek.  Velmi významná a dodnes nejpopulárnější stezka z roku 2005 navazuje na „První cyklostezku“. Vhodné i pro in-line.

6 2. Generel cyklistické dopravy (rok 2003)  Hlavní úkol: integrovat cyklistickou dopravu do dopravního systému města.  Zpracováno firmami DHV CR, s.r.o. a ADOS.  Jeden z hlavních podkladů byl průzkum názorů obyvatel města.  Návrh skeletu cyklostezek a cyklotras.  Základní rozdělení tras: -zelené (greenways), dopravní+rekreační -radiální, převážně dopravní -tangenciální, spojující  Naplnění Generelu bylo problematické především kvůli nejasným majetkoprávním vztahům a také kvůli omezením v historickém centru města.

7 2. Generel cyklistické dopravy (rok 2003)  Změna myšlení obyvatel: -z průzkumu vyplynulo, že obyvatelé města by rádi více používali jízdní kolo jako dopravní prostředek. Obávají se však nebezpečného provozu na komunikacích. -Cyklistika už není vnímána jen jako sport pro nadšence. Objevují se první cykloturisté, kteří chtějí podmínky podobné jako v zahraničí (stezky, trasy, odpočívky, služby…). -Závěry průzkumu z roku 2003: Celkový počet obyvatel Jihlavy51 tis. Celkový počet kol68% Procento pravidelných cest10% Mobilita 2,5 cesty/den Podíl cyklistů na dělbě dopravní práce5%

8 3. Období rozkvětu cyklostezek v Jihlavě  Období mezi roky  Bylo vybudováno celkem 7,5 km cyklostezek  Investováno bylo více jak 44 mil Kč (dotace+město)

9 3. Období rozkvětu cyklostezek v Jihlavě  Realizace nových projektů na podporu cykloturistiky: - spolupráce s KČT (vyznačení cyklotras v okolí Jihlavy, návaznost na krajské a národní cyklotrasy) - pracovní cykloskupina - Mikroregion Jihlavsko: informační tabule v obcích propagační mapy zdarma doporučené okruhy informace o památkách

10 3. Období rozkvětu cyklostezek v Jihlavě  Od roku 2002 realizace projektu cyklostezky Jihlava-Třebíč-Raabs  Vznik Dobrovolného svazku obcí (celkem 25 obcí na trase)  Několik etap projektu (průjezdnost, úpravy komunikací, bodování nových úseků v parametrech cyklostezky vhodné pro in-line).  Realizace za podpory ROP Jihovýchod  Celková délka 137 km (řeka, vlak, památky UNESCO) 

11 4. Aktualizace Generelu cyklistické dopravy 2011  Reakce na nové trendy v cyklodopravě, Zavádění nových cykloopatření (přejezdy, cyklopruhy, …)  Omezený prostor především v centru města (odstranění bariér)  Aktualizuje starší přístup k budování cyklostezek (stezky nejsou jen pro rekreaci, rychlé dopravní koridory, cykloobousměrky, …)  Zdůrazňuje nutnost budovat doprovodnou infastrukturu

12 4. Stříbrné pomezí  Systém značení pro cyklo a pěší turisty v okolí Jihlavy  26 partnerských obcí, 260 km tras (cyklo, pěší, kombinace)  Doplňuje stávající trasy KČT, doporučené okruhy, unikátní systém značení (patníky), interaktivní mapa, plánovač tras, CZ, EN, DE 

13 5. Jihlava a Uherskohradišťská charta  Město Jihlava je jedním z prvních signatářů charty  Cyklokoordinátor (spolupráce napříč úřadem)  Workshopy, exkurze, výměna zkušeností, MOTIVACE  Možnost něco ovlivnit a „BÝT U TOHO“  Stromy podél cyklostezky

14 6. Budoucnost cyklistické dopravy v Jihlavě  Pokračovat v naplňování Generelu ve všech vytýčených cílech  Propagovat cyklodopravu ve městě, zlepšit podmínky pro cyklisty  Zlepšit a podporovat rozvoj cykloturistiky a služby s tím spojené  Propagace, osvěta, motivovat lidi k používání kola jako normálního dopravního prostředku  Podporovat akce spojené s cyklistikou (Jihlavská 24MTB, Den bez aut, …)  Dopravní výchova na ZŠ

15 6. Budoucnost cyklistické dopravy v Jihlavě  Aktuální situace v Jihlavě

16 Děkuji za pozornost. Ing. Jaroslav Vymazal, primátor statutárního města Jihlavy


Stáhnout ppt "Propagace cyklistiky v Jihlavě „Budování infrastruktury, odstraňování bariér, propagace a kampaně“ Ing. Jaroslav Vymazal, primátor statutárního města Jihlavy."

Podobné prezentace


Reklamy Google