Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Roman Bartoníček Téma: Amerika – obyvatelstvo a kolonizace Datum vytvoření: Přílohy: VY_52_INOVACE_ZEM.2.07 VY_32_INOVACE_ZEM.2.07

2 Anotace: Souhrnné opakování a procvičování socioekonomických charakteristik kontinentu Amerika s důrazem na upevnění základní terminologie spojené s tímto územím a vymezením okruhu typologických problémů. Práce se slepou mapou. VY_32_INOVACE_ZEM.2.07

3 1) Označení Amerika bylo vytvořeno uměle z křestního jména Ameriga Vespucciho. Málokdo ale ví, že se jedná o latinskou podobu jednoho poměrně rozšířeného českého jména. Dokážeš odhadnout kterého? (Americus = ?????, America = ?????) a)Petr a Petra b) Vlastimil a Vlasta c) Josef a Josefína d) Jindřich a Jindřiška VY_32_INOVACE_ZEM.2.07

4 2) Doplň chybějící slova a seřaď odstavce podle skutečného sledu událostí. a)O konec říše Aztéků se postarala skupina kolonizátorů ze Španělska v čele s Hernánem Cortézem. Inkové dopadli podobně, jejich osud však zpečetila cesta mořeplavce a kolonizátora Francisca Pizarra. b)Osvojování Ameriky zahájili předkové Indiánů – asijské národy. Na místě dnešního Mexika vznikla říše Aztéků. Jihoamerické státy při západním pobřeží byly centrem říše Inků. Mayové žili na území Mexika a států Střední Ameriky. c)Prvními Evropany v Americe byli Vikingové, kteří sem dopluli v roce Kolonizaci započal objev Ameriky italským mořeplavcem Kryštofem Kolumbem, který u pobřeží stanul v roce Následně byla Jižní Amerika kolonizována Španěly, Portugalci a Severní Amerika Brity a Francouzi. d)Do 19. století byli na území Ameriky dopravováni afričtí obyvatelé za účelem otroctví. To bylo v 19. století zrušeno. e)Dodnes se však Amerika potýká s problémem rasové nesnášenlivosti. Zbylí Indiáni jsou z míst tropických pralesů vyháněni, nezřídka se objeví případy násilného vyvražďování. VY_32_INOVACE_ZEM.2.07

5 3) Podle charakteristiky poznej kolonizátora, conquistadora (stát). Osídlení tímto evropským státem je datováno založením kolonizační osady Jamestown ve Virginii 1607 a přistání lodi Mayflower v Massachusettském zálivu Do oblasti Severní Ameriky se pak stěhovaly velké skupiny obyvatel v touze po náboženské svobodě. Své provincie pak i nadále rozšiřovali o dobytá či odkoupená území Francouzů a Nizozemců. Obyvatelé tohoto státu pronikali do vnitrozemí podél řeky sv. Vavřince až za Velká Jezera, na jih Mississippi do Mexického zálivu, kde založili osadu Nový Orleáns. Misionáři spolu s vojáky zakládali mnohá města, jenže neměli takovou politickou podporu jako jejich protivníci v oblasti Severní Ameriky. Přesto je dodnes jejich vliv velmi znatelný. Zachoval se zde jazyk původních kolonizátorů. Např. provincie Québec má vazby na zemi Galského kohouta a požívá značné autonomie. VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 Anglie Francie

6 3) Podle charakteristiky poznej kolonizátora, conquistadora (stát). Národ, který až na výjimky ovládl celou Latinskou Ameriku. Jeho dobyvatelé jsou v dějinách osídlování Ameriky zapsáni jako nelítostní tyrani na domácím obyvatelstvu. Od roku 1492 si podmaňovali území od ostrovní části Střední Ameriky až po západní pobřeží Tichého oceánu. Kolonizace Nového světa jim přinesla nesmírné bohatství, které však pramálo přispělo k rozvoji tehdejší monarchie. Spíše bylo spotřebováno ve prospěch šlechtických stavů či v nákladech na války. O světadíly na západní polokouli projevil zájem i další jihoevropský stát, jehož první kontakt s Amerikou však byl náhodný. Výprava do Indie klasickou cestou kolem Afriky, kterou vedl Pedro Álvares Cabral (kolem 1467 – asi 1520), přistála u východního pobřeží Brazílie a položila tam základy příští kolonizace Jižní Ameriky. Úspěch Cabralovy mise podtrhl ještě Vasco Núñez de Balboa, kterému se podařilo v roce 1513 přejít Panamskou šíji a objevit Tichý oceán, a definitivně v letech 1519–1522 Fernão de Magalhães, který Ameriku při své cestě kolem světa obeplul z jihu. Magalhãesova plavba byla vrcholnou událostí doby velkých objevů 15. a 16. století. VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 Španělsko Portugalsko

7 3) Podle charakteristiky poznej kolonizátora, conquistadora (stát). Poslední z velké pětky koloniálních velmocí byl stát, který získal pouze méně významné koloniální državy. Jeho hlavní zájem byl v jižní a JV Asii. Prosadil se pouze v Karibské oblasti, zejména na Malých Antilách, kde dodnes drží některá závislá území. VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 Nizozemsko

8 4) Původní obyvatelstvo Ameriky. Rozšiř pracovní text o další charakteristické poznatky! Amerika byla osídlována od severozápadu kontinentu, kdy přes Beringovu úžinu přicházely asi před 40 tis. lety v několika migračních vlnách asijské národy. Ty se pak diferencovaly na severu žijící Inuity a do zbytku Ameriky rozšířené indiány. Před příchodem Evropanů pak byla Amerika již souvisle, i když nerovnoměrně osídlena. V době příchodu prvních kolonizátorů na konci 15. století byly na vrcholu dvě rozsáhlé indiánské říše. První z nich byla vnitřně složitě strukturovaná Aztécká říše v oblasti dnešního Mexika s centrem Tenochtitlán (na území dnešního Ciudad de México), druhá rozsáhlejší a centralizovanější Incká říše v andské části Jižní Ameriky (s centrem Cuzco). Politicky rozdrobené, ale civilizačně značně pokročilé byly mayské městské státy ve Střední Americe. VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 Přečti svůj text třídě!

9 5) Do mapy vyznač barevně oblast Angloameriky a Latinské Ameriky a uveď důvody tohoto označení. VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 Mapa 1 - upraveno Angloamerika – oblast Severní Ameriky, kterou si podmanili Angličané. Nejrozšířenější jazyk je angličtina. Latinská Amerika - oblast Střední a Jižní Ameriky; jazykově španělština a portugalština – románské jazyky postavené na mrtvém jazyku – latině.

10 6) Co dala Amerika Evropanům? 1)Drahé kovy – zejména zlato a stříbro 2)Kulturní plodiny – zejména brambory a kukuřice (dokonce i rýže), dále pak sladké batáty, maniok, dýně, boby, melouny, slunečnice, sladkou cibuli kamas. Nesmíme však vynechat další ovoce a zeleninu, například rajská jablíčka, papriku, avokado, burské oříšky, fazoly, artyčoky, tykev, chili koření, ananas a další, ale i jiné dobroty, jako kakao a z něho vyráběnou čokoládu nebo čikle – surovinu potřebnou na výrobu žvýkačky. 3)Užitkové a léčivé rostliny, jako je kaučuk, chinin, koka, ale i kurare (keř Strychnos) 4)Negativně také nemoci – např. syfilis VY_32_INOVACE_ZEM.2.07

11 7) Do šedého pole napiš nadřazený termín pro skupinu pojmů: VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 Ostrovní státy Střední Ameriky Města USA Hlavní města států Jižní Ameriky Federální státy USA Kuba Haiti Dominikánská republika Jamajka Los Angeles New York Philadelphia Houston Lima Quito Bogota Caracas Utah Iowa Montana Arkansas Pevninské státy Střední Ameriky Významná města indiánských kultur Kanadská města Kanadské provincie Belize Kostarika Salvador Honduras Ciudad de México Cuzco Palenque Chichén Itzá Vancouver Toronto Montreal Calgary Manitoba Ontario Québec Alberta

12 8) Zjistěte více o evropském obchodování s černochy na americkém kontinentu. Zde je jen statistický odhad objemu přepravených otroků: Období Počet přepravených otroků Zdroj:Wikipedia.cz Doporučený zdroj informací: %AD#Otroctv.C3.AD_v_Ji.C5.BEn.C3.AD_Americe VY_32_INOVACE_ZEM.2.07

13 9) Spoj čarou název míšence s definicí. Přiřaď k fotografiím odpovídající původ vyobrazených osobností. Zambo míšenec černocha a indiána Mestic míšenec bělocha a černocha Mulat míšenec bělocha a indiána VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 Hugo Chávéz (obr.1) Barack Obama (obr.2) Chuck Norris (obr. 3) mulat mestic zambo

14 10) K následujícím pojmům doplň, co mají společného. 1.Apačové, Huróni, Dakotové, Siouxové severoameričtí indiáni 2. Aztékové, Mayové, Inkové největší indiánské kultury 3. Francisco Pizarro, Hernán Cortéz, Francisco de Orellana conquistadoři 4. Porto Alegre, Recife, Belém milionová brazilská města 5. Mestic, mulat, zambo míšenci VY_32_INOVACE_ZEM.2.07

15 11) Podtrhni stejnou barvou ty termíny, které odpovídají jednotlivým rasám. Pojmy mohou být podtrženy i více barvami. mongoloidní rasa europoidní rasa negroidní rasa mulatKryštof KolumbusVikingové mesticAngličané indiáni otrokářství černošizamboAztékové Inkové Portugalci Mayové Inuité Španělé Amerigo Vesspucci VY_32_INOVACE_ZEM.2.07

16 12) Rozhodni, zda-li následující tvrzení platí, či neplatí. VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 Tvrzen í ANONE Původní obyvatelstvo Ameriky tvoří indiáni a Inuité. ANO Ameriku objevil v roce 1592 Kryštof Kolumbus. NE Ještě před Kolumbovskou érou se dostali do Severní Ameriky Vikingové. ANO Rozložení obyvatel Ameriky je rovnoměrné. NE Největší imigrační vlnu během 20. století zažila Amerika v době II. světové a Studené války. ANO Počet obyvatel Latinské Ameriky v důsledku přirozeného úbytku klesá. NE Chinatown je označení pro města s vysokou rasovou a národnostní identitou. ANO Na americkém kontinentu převládá protestantismus nad katolicismem. NE Amalgamace je procesem stírání rasových rozdílů. ANO

17 Rozšiřující pojmy k zapamatování: Tordessilaská smlouva – smlouva z roku 1494 o rozdělení vlivu mezi Portugalci a Španěly Dekolonizace – proces vzniku samostatných států, rozpad koloniálního systému (pro státy Jižní Ameriky to bylo 19. století) Kukluxklan – rasistická organizace v USA, která prosazuje nadvládu bílých Kreolové – termín označující potomky bílých přistěhovalců; dnes se používá i pro potomky otroků Amalgamace – stírání rasových rozdílů při neustálém promíchávání obyvatelstva Ameriky megalopolis Boswash – největší koncentrace měst na SV USA masakr u Wounded Knee – konflikt, kdy 7. kavalérie armády USA postřílela Siouxské obyvatelstvo VY_32_INOVACE_ZEM.2.07

18 Použitá literatura: Mapa 1: Obr.1 : Obr. 2: Obr. 3: VY_32_INOVACE_ZEM.2.07


Stáhnout ppt "Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google