Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72 VEŘEJNÉ MÍNĚNÍ V EVROPSKÉ UNII Podzim 2009 ZVEŘEJNĚNÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72 VEŘEJNÉ MÍNĚNÍ V EVROPSKÉ UNII Podzim 2009 ZVEŘEJNĚNÍ."— Transkript prezentace:

1 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72 VEŘEJNÉ MÍNĚNÍ V EVROPSKÉ UNII Podzim 2009 ZVEŘEJNĚNÍ NÁRODNÍ ZPRÁVY HLAVNÍ VÝSLEDKY ČESKÁ REPUBLIKA Zastoupení Evropské komise v České republice

2 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Eurobarometr – Podzim 2009  Eurobarometr shromažďuje názory o národních i evropských záležitostech v členských a kandidátských zemích Evropské unie a dvakrát ročně je zveřejňuje formou národních zpráv.  Výzkum veřejného mínění, na jehož základě byla zpráva EB 72 zpracována, se uskutečnil mezi 1056 občany České republiky v období od 30. října do 11. listopadu  Názory české veřejnosti jsou porovnávány s výsledky předchozích vln Eurobarometru, s výsledky za jednotlivé země a také s průměrnými hodnotami ve 27 členských státech EU, „starých“ členských zemích EU 15 a „nových“ členských zemích NČZ 12.

3 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Hodnocení současné hospodářské situace  Češi jsou ve vnímání národní ekonomiky velmi skeptičtí (dobrá 16 % : špatná 84 %).  Hodnocení evropské a světové ekonomiky je lepší než hodnocení národního hospodářství, i když i tady jsme pesimisty.  V tomto hodnocení se Češi blíží spíše zemím EU 15 než NČZ 12.

4 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Hodnocení současné hospodářské situace v čase  V časovém srovnání sledujeme zastavení propadu hodnocení situace evropské a světové ekonomiky.  U hodnocení národní ekonomiky propad pokračuje, ale mírněji.  Stále existuje rozdíl mezi celkovým a subjektivním vnímáním situace. (subjektivní situace vnímána lépe než celková).

5 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Problémy, kterým čelí Česká republika  Za největší problémy ČR lidé považují nezaměstnanost a ekonomickou situaci.  Tyto oblasti jsou označovány za nejproblematičtější v celé EU.

6 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Fáze ekonomické krize  Česká veřejnost je ve vnímání dopadu krize na zaměstnanost polarizována, převažuje však mínění, že nejhorší dopady krize jsou ještě před námi.  Češi se ve vnímání dopadu krize nijak zásadně neodlišují od průměru EU 27.

7 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Řešení ekonomické krize  Nejefektivnější v řešení krize jsou pro Čechy země G 20 (nejvíce z celé EU 27).  Evropská unie je efektivní podle 16 % populace ČR.  Nejméně efektivní je národní vláda (nejméně z celé EU 27).

8 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Opatření k řešení ekonomické krize  Češi, častěji než obyvatelé EU 27, preferují podporu malých/středních podniků a také velkých podniků.  Naopak v menší míře než obyvatelé EU 27 podporují investice do vzdělání a výzkumu a také podporu nejchudších a investice do energetiky a ŽP.  Zásadně se ale ČR od průměru EU 27 neodlišuje.

9 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Vliv eura  Většina Čechů (56 %) se domnívá, že euro obecně nemá pozitivní účinek na zmírnění dopadu současné finanční a ekonomické krize.  Patříme mezi země, které euru věří nejméně.  Země eurozóny hodnotí vliv eura lépe než země bez této měny. Graf je seřazen podle průměrného hodnocení. Eliminuje tedy vliv odpovědí „Nevím“

10 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Očekávání do budoucnosti  Budoucnost evropské i světové ekonomiky vnímají Češi mírně negativně.  U národní ekonomiky se očekává zhoršení.  Ve srovnání s minulou vlnou šetření se naděje a obavy ohledně národního hospodářství příliš nezměnily.

11 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Hodnocení členství v EU – dobrá vs. špatná věc  Mezi členskými zeměmi se Češi řadí spíše k negativistům – více skeptiků jen v UK, HU a LV.  Eurooptimisté, tedy lidé, kteří si myslí, že členství v EU je dobrá věc, jsou zejména v Beneluxu, IE, SK a EE.

12 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Hodnocení členství v EU – výhody členství  Celkem 62 % osob má za to, že ČR má ze členství v EU prospěch.  Pozitivněji hodnotí členství v EU spíše mladší a vzdělanější lidé. Jedná se také o voliče pravice.  Obyvatelé nových členských zemí vnímají přínosy a výhody členství v EU silněji než země EU 15.

13 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Důvěra v politické instituce  Evropské politické instituce jsou pro občany téměř všech zemí EU důvěryhodnější než národní politické instituce.  Nové členské země (NČZ 12) věří evropským institucím více než země EU 15.

14 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Důvěra v politické instituce – časové srovnání  Češi mají tradičně malou důvěru v národní instituce. Potvrzuje se to u důvěry v parlament ČR; dlouhodobě mu důvěřuje méně než pětina populace.  U vlády je situace jiná – důvěra v ní se zvyšuje. Zatímco v zemích EU 27 průměrně důvěra v národní vlády klesá, v ČR je tomu naopak.

15 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Důvěra v Evropskou unii  Evropská unie je Čechy vnímána jako důvěryhodná. Nadpoloviční většina osob (59 %) v ní důvěru má, zatímco opak deklaruje třetina (35 %) české veřejnosti.  Nejvyšší důvěru projevují Slováci, Estonci a občané 2 posledních přijatých států (Bulharska a Rumunska).

16 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Priority EU  Češi Unii doporučují soustředit se především na ekonomiku (56 %) a sociální systém a zdravotnictví (37 %).  Tyto priority jsou nejdůležitější pro celou EU 27.  Obyvatelé EU 27 se oproti Čechům chtějí častěji zaměřit na imigrační otázky, životní prostředí a boj proti změnám klimatu.

17 Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72/ PODZIM 2009 / HLAVNÍ VÝSLEDKY: ČESKÁ REPUBLIKA  Dotazy k národní zprávě Eurobarometr 72  V případě dotazů ohledně národní zprávy se prosím obracejte na Zastoupení Evropské komise v České republice na adresu


Stáhnout ppt "Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72 VEŘEJNÉ MÍNĚNÍ V EVROPSKÉ UNII Podzim 2009 ZVEŘEJNĚNÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google