Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

EU-OP VK VY_32_INOVACE_D9

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "EU-OP VK VY_32_INOVACE_D9"— Transkript prezentace:

1 EU-OP VK VY_32_INOVACE_D9
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702 TECHNICKÉ VYNÁLEZY na přelomu 19. a 20. století EU-OP VK VY_32_INOVACE_D9 Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 1 1 1

2 Thomas Alva EDISON žárovka - Dne 21. října vydržela první pokusná žárovka svítit 13,5 hodiny. Za rok již vyráběné žárovky svítily přes hodin. dynamo na výrobu elektrického proudu kinofilm - 35mm široký filmový pás s perforací, používaný i po více než 100 letech kinetograf (filmovací kamera) a tzv. kinetoskop jako první promítací stroj elektromobil gramofonová deska Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 2 2 2

3 Stejnosměrný nebo střídavý proud?
V letech počátků zavádění elektrické energie do běžného života byla velmi ostře diskutována otázka vhodnosti použití stejnosměrného nebo střídavého elektrického proudu. Edison byl stoupencem první možnosti, zastáncem druhé byli Nikola Tesla a George Westinghouse. Aby Edison a jeho zaměstnanci prokázali nebezpečnost střídavého napětí, vymysleli a veřejně prezentovali elektrické křeslo. V roce 1896 byla firmou Westinghouse Electric Corporation uvedena do provozu elektrárna na Niagarských vodopádech s rozvodným systémem využívajícím transformátory napětí. Edison tento spor prohrál. Nijak to ale nesnižuje jeho význam. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 3 3 3

4 Benzínový motor Kdo byl vlastně "otcem" automobilu s benzínovým motorem? Odpověď na tuto otázku není zcela jednoznačná. Ve druhé polovině 19. století se pokusům s různými druhy benzínových motorů věnovala celá řada konstruktérů. Kdy přesně svůj objev učinili, nevíme. Porovnávat můžeme pouze data jejich patentů a veřejných jízd jejich vozidel. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 4 4 4

5 OTEC BENZÍNOVÉHO MOTORU ?
Němec Nikolaus August Otto vynalezl čtyřtaktní spalovací motor, jehož princip se užívá dodnes. Objevem benzínového motoru byl odstartován rychlý rozvoj automobilismu. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 5 5 5

6 VOZY BEZ KONÍ Němec Carl Friedrich Benz sestrojil pomalu běžící benzínový motor a koncem roku s ním v Mannheimu poháněl motorovou tříkolku, která vážila 250 kg a dosahovala rychlosti až 16 km/h. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 6 6 6

7 František KŘIŽÍK – český Edison
Už roku 1806 zjistil britský vynálezce Humphry Davy, že, když elektrický proud prochází štěrbinou mezi dvěma uhlíkovými elektrodami, vzniká intenzívní světlo. Teprve Křižík navrhl, aby se vzdálenost elektrod regulovala automaticky, pomocí elektromagnetů napájených procházejícím proudem. "Tak jsem si hrál po večerech a najednou to pěkně svítilo," říkával pak svým vnoučatům. Křižíkovy obloukovky měly obrovský úspěch. K největším patřila zlatá medaile ze světové výstavy v Paříži roku shodou okolností si odtud odnesl ocenění také Edison za žárovku. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 7 7 7

8 Další vynálezy Františka Křižíka
Vybudoval tramvajovou trať na Letné. Měřila sice jen 800 metrů, stala se však opravdovou senzací. Ještě větší slávu přinesla Křižíkovi jeho světelná fontána na Výstavišti. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 8 8 8

9 VYNÁLEZ TELEFONU Alexander Graham Bell
Dne 14. února 1876 nezávisle na sobě přihlásili Američan Elisha Gray a ze Skotska pocházející fyziolog Alexander Bell své patenty na nový telefon. Alexander Graham Bell Alexander Graham Bell mluví do telefonu, 1876 Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 9 9 9

10 JAN KAŠPAR Vlastní let začal za rozbřesku 13. května 1911 na pardubickém vojenském cvičišti. Po startu přeletěl Kašpar Přelouč, Kolín a do Prahy přiletěl směrem od Proseka, otočil to na Hradčany a Petřín směrem na Smíchov. Po cca. 90 minutách a 120 km, což v té době představovalo více než úctyhodný výkon, sedl na louku u dostihového závodiště v Chuchli. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 1.4. 10 10 10

11 AUTOMOBILY A MOTOCYKLY
Roku 1897 byl v Kopřivnické továrně na železniční vozy postaven náš první automobil, nazvaný President. Na jaře roku 1898 ujel President úspěšně trať Kopřivnice - Vídeň (328 km) průměrnou rychlostí 17 km za hodinu. Český motocykl vyjel poprvé do světa roku 1899 z Mladé Boleslavi, z dílny Václava Laurina a Václava Klementa. Byl to dokonalý evropský motocykl, schopný běžné jízdy po silnicích. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 11 11 11

12 SPRÁVNĚ PŘIŘAĎ: JAN KAŠPAR THOMAS ALVA EDISON FRANTIŠEK KŘIŽÍK
ALEXANDR GRAHAM BELL TRAMVAJOVÁ TRAŤ NA LETNÉ LET Z PRAHY DO PARDUBIC TELEFON ŽÁROVKA Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 12 12 12

13 SPRÁVNĚ PŘIŘAĎ: JAN KAŠPAR THOMAS ALVA EDISON
FRANTIŠEK KŘIŽÍK ALEXANDR GRAHAM BELL Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 13 13 13

14 ODKAZY http://www.jablko.cz/Zajimavosti/Technika/Zajim_techn_3.htm
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 14 14 14


Stáhnout ppt "EU-OP VK VY_32_INOVACE_D9"

Podobné prezentace


Reklamy Google