Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zámek Hořovice. HLAVNÍ ZNAKY B aroko znamená popření renesance, protože v sobě obsahuje komponentu vycházející ze středověkého křesťanského myšlení. Tato.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zámek Hořovice. HLAVNÍ ZNAKY B aroko znamená popření renesance, protože v sobě obsahuje komponentu vycházející ze středověkého křesťanského myšlení. Tato."— Transkript prezentace:

1 Zámek Hořovice

2 HLAVNÍ ZNAKY B aroko znamená popření renesance, protože v sobě obsahuje komponentu vycházející ze středověkého křesťanského myšlení. Tato komponenta se výrazně projevila především po Tridentském koncilu. Vznik baroka je překonáním tohoto stavu, protože byl (právě Tridentským koncilem) formulován jasný a srozumitelný myšlenkový program, jímž je v podstatě obroda křesťanství.

3 PŮVOD NÁZVU S lo vo baroko pochází z portugalštiny. Ve středověké logice se tak označovalo vše nabubřelé, nesprávné a směšné. V sedmnáctém století je zaznamenáno užití termínu „barokní“ ve významu „tordovaný“ (kroucený). v devatenáctém století bylo pro baroko často používáno také hanlivého označení: „sloh copový“, případně „sloh parukový“.

4 VÝSKYT V průběhu 17. a 18. století se baroko rozšířilo do celé Evropy. Proniklo do všech uměleckých a životních projevů (architektura, výtvarné umění, literatura, divadlo, hudba). Byl to poslední univerzální a jednotný umělecký styl celé Evropy. Většina tvůrčích podnětů vyšla z Itálie, následovalo Německo, Rakousko, Francie a Nizozemí.

5 Barokní stavbu, sochu, kašnu atp je nutné vnímat v pohybu - obcházet. Barokní kašna v Olomouci

6 HLAVNÍ PŘESTAVITELÉ BAROKNÍHO UMĚNÍ Giacomo della Porta Oratorio del SS. Crocifisso Il Gesù Fontány u Palazzo Borghese Palazzo della Sapienza Palazzo Capizucchi Kupole baziliky sv. Petra Fontány na Piazza di S. Maria in Campitelli Fontány u SS. Venanzio e Ansovino Fontana della Terrina Palazzo Fani San Paolo alle Tre Fontane San Nicola in Carcere Kaple Aldobrandini v Santa Maria sopra Minerva Carlo Maderno Santa Susanna, Sv. Petra a Sant'Andrea della Valle Castel Gandolfo paláci Barberini Navrhuje převážně fasády

7 BAROKNÍ STAVBY Raně barokní basilistická stavba v Mostě. Chrám nalezení sv. Kříže v Litomyšli

8 POZDNÍ BAROKO A VYZNÍVÁNÍ SLOHU Podle některých výkladů baroko končí již na přelomu 17. a 18. století. V Českých zemích po roce 1721 a 1729 nejvýznamnější česk ý barokní svět e c byl Jan Nepomuck ý. Burcující baroko se tak mění v „usměvavé“ rokoko, které už se spíše než nebeskými věcmi zabývá vlastními prožitky. Nejvýznamněji k této proměně došlo ve Francii, kde jsou také projevy poživačného rokoka nevýraznější. Tato nesmírně silná a ještě stále velmi barokní kultura svou sílu definitivně ztrácí až hluboko po polovině osmnáctého století, kdy pozdní barok o postupně nahrazuje strohý vídeňský klasicismus.

9 ARCHITEKTURA projev monumentality: snaha ohromit člověka, důraz na citovost až exaltovanost, vnitřní napětí, patos, nadsázka kostely měly působit jako obraz nebe přenesený na zem paláce a zámky reprezentovaly bohatství a moc půdorysem staveb byla elipsa nebo průniky elips (nekonečno)

10 BAROKNÍ KÁZÁNÍ Barokní kázání se vyznačuje květnatou mluvou. Nejčastějšími stylovými prostředky jsou opakování (repetitio) a hromadění epitet, symbolů a emblémů, alegorií a metafor. Na konci 16. století se z kázání stává určitý hromadný sdělovací prostředek, který pomocí vynalezeného knihtisku ovlivňovat veřejné mínění. Mění se také záměr kazatelův, k teologickému poselství se v kázání druží také poselství politické. Církve tohoto potenciálu kázání využívaly; katolická církev zavedla pro kněze závazek kázat jako povinnost na Tridentském koncilu. Spektrum témat bylo velmi široké.

11 Zápis B aroko znamená popření renesance S lo vo baroko pochází z portugalštiny - označovalo vše nabubřelé, nesprávné a směšné. V průběhu 17. a 18. století se baroko rozšířilo do celé Evropy. Prunik do: architektur y, výtvarné ho umění, literatur y, divadl a a hudb y Stavitele,návrháři,architekti:Giamoco Della Porta,Carlo Maderno Baroko končí v Českých zemích po roce 1721 a 1729 projev monumentality: snaha ohromit člověka, důraz na citovost až exaltovanost, vnitřní napětí, patos, nadsázka kostely měly působit jako obraz nebe přenesený na zem paláce a zámky reprezentovaly bohatství a moc půdorysem staveb byla elipsa nebo průniky elips (nekonečno)


Stáhnout ppt "Zámek Hořovice. HLAVNÍ ZNAKY B aroko znamená popření renesance, protože v sobě obsahuje komponentu vycházející ze středověkého křesťanského myšlení. Tato."

Podobné prezentace


Reklamy Google