Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mluvnická a komunika č ní cvi č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-38 Téma: ČESKÝ JAZYK – Tvoření slov, tvarosloví, pravopis VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-38.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mluvnická a komunika č ní cvi č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-38 Téma: ČESKÝ JAZYK – Tvoření slov, tvarosloví, pravopis VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-38."— Transkript prezentace:

1 Mluvnická a komunika č ní cvi č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-38 Téma: ČESKÝ JAZYK – Tvoření slov, tvarosloví, pravopis VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-38

2 AnotaceInteraktivní opakování učiva AutorMgr. Monika Dudová Vytvořeno dne Ověřeno dne ve tříděVII.A Jazykčeština Očekávaný výstupŽák si upevňuje pojmy a znalosti z mluvnice Speciální potřebyžádné Vzdělávací oblastJazyk a jazyková komunikace Vzdělávací oborČeský jazyk a literatura Tematický okruhJazyková výchova TémaTvoření slov, tvarosloví Klíčová slovaSpojky, výslovnost, synonyma, přídavná jména- stupňování, zájmena Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání –II. stupeň Věková skupina12-15 let

3 OPRAVTE NEDOSTATKY Přála bysem si, abysme přišli včas. Kdyby jste to udělali, mohli byjste mít o starost méně. Kdybysme všechno uměli, udělali bysme zkoušku. Kdybys ses učil, měl by jsi jedničky. Přála bych si, abychom přišli včas. Kdybyste to udělali, mohli byste mít o starost méně. Kdybychom všechno uměli, udělali bychom zkoušku. Kdyby ses učil, měl bys jedničku.

4 Spojte správný údaj pro mno ž ství s názvem látky: zrnko sousto stéblo závan kapka útržek tříska drobeček kadeř vlasy mák chléb jídlo dřevo tráva papír déšť vítr

5 Nahraďte označená slova vhodným synonymem Bratr studuje na VŠ celkem bez nesnází. Nerad tě přivedu do nesnází. Na zámek zavítala bujná králova družina. Kočár táhl pár bujných koní. Byl to nerovný boj. Šel po nerovné dlažbě. Včera byla vaše třída na koncertě. Dívky byly pěkně oblečeny.

6 Vyslovujte s výrazem D-Ď: hady - hadi, dýky - díky, dým - dím, sudy - sudí, hrdý - hrdí. T-Ť: tyká - tiká, tele - těle, světy - světí, světe - světě, tápat - ťapat. N-Ň: nýt - nit, jedny - jedni, kamenný - kamení, nyvá - niva, nýtky - nitky. S-Š: sel - šel, sál - šál, sije - šije. Z-Ž: zelí - želí, zvyká - žvýká, úkaz - ukaž.

7 Vyslovujte s výrazem J: sem - jsem, ód - jód, my - myj, nebo - neboj, má - máj, sto - stoj, máku - májku, hákem - hájkem, pro denní - prodejní, kolenní - kolejní; vedou - vědou, bez - běs, sel - sjel, koupe - koupě. C-Č: tělem - celém - čelem, tele - cele, těle - čele, těká - čeká, vtělí - včelí; větší - ječí, řidší - řičí, sladší - stačí, kratší - kráčí.

8 Užijte stupňů přídavných jmen naznačených v závorkách Těžký (2) a drahý (2) dopis tenký (2) plech hladký (2) kámen tuhý (2) maso úzký (2) chodník lehký (3) a snadný (3) úkol úzká (3) a tichá (3) ulička Těžší a dražší dopis tenčí plech hladší kámen tužší maso užší chodník nejlehčí a nejsnadnější úkol nejužší a nejtišší ulička

9 Užijte vhodně jmenných a složených tvarů. Ten strom je (nemocen - nemocný). Bratr je již (stár - starý). Džbán byl (pln - plný) malin. Byl si tím (jist - jistý). Jsem (schopen - schopný) to zaplatit. Ten keř je již (stár - starý). Jirka je už (zdráv - zdravý). Talíř byl úplně (čist - čistý). Byl (ochoten - ochotný) o tom diskutovat. Na svou práci byl nesmírně (hrd - hrdý). Jsem (šťasten - šťastný), že to tak dopadlo. Byl jsem úplně (spokojen - spokojený). Omlouvám svého bratra, je (nemocen - nemocný).

10 SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Ten strom je (nemocen - nemocný). Bratr je již (stár - starý). Džbán byl (pln - plný) malin. Byl si tím (jist - jistý). Jsem (schopen - schopný) to zaplatit. Ten keř je již (stár - starý). Jirka je už (zdráv - zdravý). Talíř byl úplně (čist - čistý). Byl (ochoten - ochotný) o tom diskutovat. Na svou práci byl nesmírně (hrd - hrdý). Jsem (šťasten - šťastný), že to tak dopadlo. Byl jsem úplně (spokojen - spokojený). Omlouvám svého bratra, je (nemocen - nemocný).

11 Doplňte správné tvary zájmena já: Nezapomeň na --. Proč jsi -- to neřekl? Kde jste se o -- dověděli? -- se to netýká. Sestra se o -- bála. Vzpomeň si někdy na --. Všechno se točilo kolem --. Beze -- tam nechoďte. Zavoláš --? Ve -- budete mít vždy oporu. Promiňte -- moji smělost.

12 Doplňte správné tvary zájmena já: Nezapomeň na --. Proč jsi -- to neřekl? Kde jste se o -- dověděli? -- se to netýká. Sestra se o -- bála. Vzpomeň si někdy na --. Všechno se točilo kolem --. Beze -- tam nechoďte. Zavoláš --? Ve -- budete mít vždy oporu. Promiňte -- moji smělost. mně mi mě mi mně mě mi mě

13 Použité zdroje: KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: Vydavatelství UP, KROBOTOVÁ, M. Cvičení z české stylistiky. Olomouc: Vydavatelství UP, 2003.


Stáhnout ppt "Mluvnická a komunika č ní cvi č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-38 Téma: ČESKÝ JAZYK – Tvoření slov, tvarosloví, pravopis VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-38."

Podobné prezentace


Reklamy Google