Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_09 Tematická.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_09 Tematická."— Transkript prezentace:

1 1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_09 Tematická oblast:Biologie pro střední školy Ročník:4 Datum dokončení: Anotace:Podpora výukové hodiny, seznámení studentů s nervovou soustavou člověka Jméno autora:Mgr. Lenka Payerová

2 Nervová soustava - soustava řídící - vytváří chování organismu a komunikuje s okolím 2

3 Neuron 3

4 Rozlišena na : 1. CNS (centrální, ústřední) – mozek,páteřní mícha 2. PNS (periferní, obvodová) = nervy - jen spojuje smyslové orgány a výkonné orgány s CNS - mozkové a míšní a) dostředivé (senzitivní – ze smyslů do CNS) b) odstředivé (z CNS) motorické (k výkonným orgánům) autonomní (vegetativní) – sympatické a parasympatické 4

5 CNS Obaly : 1. mozek – lebka (lebeční dutina) - pleny ( meningy) : a)Tvrdá plena (dura mater) – mezi ní a kostí – cévy,nervy, tuk,vazivo b)Pavučnice (arachnoidea) – bezcévná c)Omozečnice (pia mater) – propletena cévami - štěrbina mezi měkkými plenami vyplněna mozkomíšním mokem (chrání před otřesy a nárazy,dostává se sem otvorem ve IV.mozkové komoře) 5

6 2.páteřní mícha  okolo míchy – míšní vak (tvrdá plena) – cévnatá  páteřní kanál – otvory v obratlech 6

7 Mozkomíšní mok  Středem míchy prochází míšní kanálek, který ústí do dutiny v prodloužené míše – do IV. mozkové komory. Odtud vede Sylviův kanálek spojující IV. a III. komoru (ta je v mezimozku)  I. a II. komora jsou v hemisférách koncového mozku.  Mozkové komory a míšní kanálek obsahují mozkomíšní mok (likvor). 7

8 Stavba CNS  1. páteřní mícha  2. Mozek:  A) prodloužená mícha  B) Varolův most  C) Mozeček  D) Střední mozek  E) Mezimozek  F) Koncový mozek 8

9 Páteřní mícha 9

10 1.Páteřní mícha(Medulla spinalis)  = provazec uložený v páteřním kanále  - od otvoru týlního po 2. bederní obratel  - podélné rýhy (neúplné rozdělení v pravou a levou polovinu) = přední a zadní zářez  - uprostřed míšní kanálek  - okolo kanálku šedá hmota – vybíhá v přední a zadní rohy tvaru H,motýlích křídel  - bílá hmota = provazce rozdělené postranními rýhami 10

11 Řez mozkem 11

12 2.Prodloužená mícha (Medulla oblongata)  spolu se středním mozkem tvoří mozkový kmen – zde začínají motorická a končí senzorická vlákna hlavových nervů  navazuje v lebeční dutině na hřbetní páteř  některé neurony jsou seskupeny ve shluky, kterým se říká jádra  obsahuje životně důležitá centra jako dýchací a kardiovaskulární, podílí se také na řízení trávicí a vylučovací soustavy (centra retikulární formace) 12

13  centra reflexů zajišťujících polykání, slinění a obranné reflexy jako kašel nebo zvracení (nepodmíněné reflexy) – vůlí neřízené pohyby  probíhají tu i důležité nervové dráhy (nějaké tudy jen probíhají, jiné jsou synapticky připojovány) 13

14 3. Varolův most (pons Varoli)  tvoří nervové dráhy – vzestupné a sestupné  centra řídící dýchání  probíhají tu dráhy spojující mozkovou kůru s mozečkem  retikulární formace = nervové buňky roztroušené mezi jádry mozkových nervů,propojuje šedou a bílou hmotu),aktivuje mozkovou kůru = udržuje bdělost (po ochabnutí → spánek)  výstup trojklanného nervu 14

15 4. Mozeček (Cerebellum)  senzoricko-motorické centrum  koordinuje na základě různých informací motorickou aktivitu a udržování polohy a postoje,centrum reflexních pohybů  signály do mozečku ze smyslových orgánů, motorických center  2 polokoule spojené mozečkovým červem  povrch = šedá hmota (kůra mozečková) – zbrázděna závity, obsahuje Purkyňovy buňky = největší a nejsložitější buňky těla) 15

16 Mozeček 16

17 5.Střední mozek (Mesencephalon)  procházejí jím významné vzestupné a sestupné nervové dráhy – stonky středního mozku  jsou zde jádra III. a IV. hlavového nervu  u savců jsou zde dva páry shluků nervových buněk – čtverohrbolí (funkce – centra zrakových reflexů a sluch)  část středního mozku zvaná červené jádro se také účastní pohybu a postoje  PM + VM + STŘ.M = mozkový kmen 17

18 6.Mezimozek (diencephalon)  tvořen thalamy a nepárovým hypothalamem  talamus – předstupeň mozkové kůry: krom čichových jím procházejí všechny smyslové dráhy  motorická funkce  udržuje mozkovou kůru v bdělém stavu  podílí se na vytváření pocitu našeho vlastního já  Hypothalamus - nejvyšší centrum řídící činnost vnitřních orgánů  řízení tělesné teploty,hospodaření s H 2 O,výměna látková,regulace spánku a bdění 18

19 7. Koncový mozek  U člověka mohutně vyvinut  Shora kryje ostatní části  2 polokoule (hemisféry) spojené kalosním tělesem  Povrch = šedá hmota – hluboké brázdy (gyrifikace)  Členěn na laloky – čelní, temenní, týlní, spánkový 19

20  Na spodní ploše čelních laloků – čichový mozek  V každé hemisféře I. a II. mozková komora 20

21 Kůra mozková  Vývojově nejmladší a nejdokonalejší část mozku  2 – 5 mm  Anatomicky se člení na okrsky  1. motorické – ústředí vědomých pohybů  2. kožní citlivosti – vnímá a analyzuje podněty z hmatových orgánů  3. sluchový  4. zrakový  5. chuťový a čichový 21

22 Laloky mozkové kůry 22

23 Zdroje JAROSZ, Quasar. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: POLARLYS. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: POLARLYS. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 23


Stáhnout ppt "1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_09 Tematická."

Podobné prezentace


Reklamy Google