Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."— Transkript prezentace:

1 Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT AutorIng. Milan Solil Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ATM_4S_SL_11_07 NázevPneumatické obvody Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětAutomatizace RočníkČtvrtý Tematický celekOtáčivé a kyvné pneumatické motory AnotaceDruhy otáčivých a kyvných pneumatických motorů Metodický pokynSeznámit žáky s konstrukcí a požadavky, které jsou kladeny na otáčivé a kyvné pneumatické motory, jejich druhy a možnosti využití jednotlivých druhů v pneumatických obvodech. 45 minut Klíčová slovaRotační pohony, kyvné pohony Očekávaný výstupŽák je schopen aplikovat jednotlivé otáčivé a kyvné pneumatické motory, jejich konstrukci, značení a charakteristiky pro realizaci v pohonech. Datum vytvoření

2 07. Otáčivé a kyvné pneumatické motory Rotační pohony Pístové do 6000 ot/min axiální radiální Lamelové do ot/min Turbínové do ot/min

3 - Rotační pneumatické motory jsou pro svou nízkou hmotnost vzhledem k poměrně velkému výkonu používány k pohonu různých druhů nářadí a zdvíhacích zařízení. - Pneumatické rotační motory mají výhodu v možnosti jednoduše přestavovat velikost výkonu, otáček, směru otáček a točivého momentu. - Otáčky jsou však také závislé na zatížení motoru. - Pneumatické rotační motory jsou přetížitelné. Rotační pneumatický pohon

4 - Princip lamelového motoru vychází z kovového válce - rotoru excentricky umístěného ve statoru. - V radiálních drážkách rotoru jsou umístěny volně posuvné lamely. - Lamely jsou odstředivou silou vysouvány k plášti statoru a tvoří tak pracovní komory, jejichž objem se zvětšuje ve směru otáčení a ve výfukové výseči se znovu zmenšuje. - Rozpínáním stlačeného vzduchu se přeměňuje tlaková energie na kinetickou a tím dochází k otáčení rotoru. Lamelový pneumatický motor

5 princip funkce 1. Začátek pracovního cyklu, lamela 7. je úplně zatlačena. 2. Plnění pracovního prostoru motoru. 3. Hrana vstupního kanálu uzavře prostor komory. 4. Začíná výfuk vzduchu. 5. Pracovní prostor se zmenšuje a vytlačuje vzduch. 6. Hrana uzavírá komoru.

6 Obr.. Lamelový pneumatický motor složení motoru 1. Víko motoru 2. Rotační válec 3. Lamela 4. Plášť motoru

7 U turbínového pohonu se ještě výrazněji projeví výhody vysokého využití výstupního výkonu při malé hmotnosti. Funkce vychází z principu, který je popsán následovně: - V parciálním ostřiku probíhá přeměna velkého dílu obsažené tlakové energie na energii kinetickou, tzn. tlak je silně redukován a proudí na první oběžné kolo nadzvukovou rychlostí. - V prvním oběžném kole se přemění směr proudu vzduchu a předaná energie se mění na rotační pohyb. - Vzduch je dále směrován do rozváděcího kola, kde se opět mění jeho směr pro působení energie po směru otáčení prvního oběžného kola, a průchodem druhým oběžným kolem dojde k přeměně zbytkové energie na krouticí moment. Turbínový pneumatický motor

8 Oběžné kolo II Převáděcí kolo Oběžné kolo I Vstupní rozvaděč Obr.: Kód článku: Vyšlo v MM : 2006 / 9, v rubrice Trendy / MSV 2006, Strana 94

9 Kyvný pneumatický motor Kývavé motory S rotoremS křídlem S ozubeným hřebenem a pastorkem

10 - Těsnost motoru, kyvné pohony s křídlem jsou již z důvodu své konstrukce méně těsné než kyvné pohony s ozubeným hřebenem a pastorkem - Pracovní úhel, kyvné pohony s křídlem dosahují většího pracovního úhlu - Provozní tlak – kyvné pohony s křídlem z důvodu vyššího tření potřebují vyšší provoznítlak než kyvné pohony s ozubeným hřebenem a pastorkem Kyvný pneumatický motor požadavky na výběr motoru

11 - Stlačený vzduch působí na jednu nebo dvě plochy křídla (lamely, lopatky), spojeného s hřídelí, uloženou ve valivých ložiskách. - Obvod křídla (lamely, lopatky) je proti tělesu pohonu utěsněn trojrozměrným elastomerovým těsněním. - Kyvné pohony tohoto typu mají většinou těleso válcového tvaru, vyrobené z hliníkových slitin. - Výstupní členy (hřídele, příruby) těchto pohonů konají otáčivý pohyb kyvný v rozsahu 90°, 180° a 270°. - Volný konec průchozí hřídele lze spojit s nástavcem pro upevnění snímačů polohy, s nástavcem s přestavitelnými dorazy pro omezení úhlu kyvu hřídele nebo kombinací obou nástavců. Kyvný pneumatický motor s křídlem

12 - přímý přenos krouticího momentu na výstupní hřídel - jednoduchou konstrukci s malým počtem součástí - bez mechanického převodu mezi hnacím a poháněným členem (výstupní hřídelí) soustavy Kyvný pneumatický motor s křídlem Obr. SMC Industrial Automation CZ s.r.o., SMC_SKRIPTA_CZ_new.IDD – LG1_ Einfuehrung.pdf [online] [cit. 24. května 2013]. Str. 59 Dostupné z WWW:

13 - Hřídel pohonu, uložená ve valivých ložiskách, tvoří s pastorkem jeden celek. - Do ozubení pastorku zabíhá ozubení tyče, přesouvané do koncových poloh písty. - Na tělese pohonu jsou drážky pro upevnění snímačů polohy. - Výstupní hřídele těchto motorů konají otáčivý pohyb kyvný v rozsahu 90° nebo 180°. - Ve srovnání s pohony s rotorem s křídlem dosahují větších krouticích momentů. Kyvný pneumatický motor s ozubeným hřebenem a pastorkem

14 Obr. SMC Industrial Automation CZ s.r.o., SMC_SKRIPTA_CZ_new.IDD – LG1_ Einfuehrung.pdf [online] [cit. 24. května 2013]. Str. 59 Dostupné z WWW:

15 Kyvný pneumatický motor s ozubeným hřebenem a pastorkem Obr. SMC Industrial Automation CZ s.r.o., SMC_SKRIPTA_CZ_new.IDD – LG1_ Einfuehrung.pdf [online] [cit. 24. května 2013]. Str. 59 Dostupné z WWW:

16 SMC Industrial Automation CZ s.r.o., Vlastnosti stlačeného vzduchu [online] [cit. 5. září 2013]. Dostupné z WWW: JURNÍČEK, J. Návrh a realizace laboratorní úlohy řízení elektro-pneumatického manipulátoru FESTO. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, s. Vedoucí diplomové práce Ing. Stanislav Věchet, Ph.D.. Použitá literatura:


Stáhnout ppt "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."

Podobné prezentace


Reklamy Google