Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.1099  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.1099  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08."— Transkript prezentace:

1  Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08  Adresa školy: Vrchlického 630/5, Děčín II  Autor: Mgr. Lucie Barillová  Název materiálu: Výkonové vlastnosti osobnosti  Předmět: Občanská nauka  Cílová skupina: 7.,8. ročník VY_32_INOVACE_08 - Výkonové vlastnosti

2  Datum vytvoření:  Téma: Výkonové vlastnosti  Cíl prezentace: seznámení se základními údaji, týkající se výkonových vlastností  Časová dotace: 20 min.  Anotace: schopnost, dovednost, inteligence,, zkušební test inteligence – spolupráce ve třídě, návyky Datum realizace v hodině: , třída VIII. B VY_32_INOVACE_08 - Výkonové vlastnosti

3 Výkonové vlastnosti  Určují, jak úspěšně může člověk vykonávat určitou činnost.  Otázka: Koho považuješ za úspěšného člověka? Kdo je pro tebe vzorem a proč (sport, politika, běžný život..) VY_32_INOVACE_08 - Výkonové vlastnosti

4 Schopnosti  Jsou vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vykonávání nějaké činnosti.  Vznikají a rozvíjejí se v činnosti na základě vrozených vloh (dispozic).  Vlohy jsou vrozené zvláštnosti člověka, na jejichž základě se rozvíjejí schopnosti. VY_32_INOVACE_08 - Výkonové vlastnosti

5 Schopnosti  Stupně schopností  Nadání – schopnosti umožňující nadprůměrný výkon  Talent – souhrn zvlášť rozvinutých schopností, které člověku zaručují mimořádné výkony  Genialita – mimořádně velký talent VY_32_INOVACE_08 - Výkonové vlastnosti

6 Úkol  Géniů máme v celé éře vývoje celou řadu. Zaměř se na jednu oblast a podej informace o těchto slavných lidech (hudba, malířství, sochařství, stavitelství, matematika…)  Jakého člověka si představíme pod pojmem génius? VY_32_INOVACE_08 - Výkonové vlastnosti

7 Úkol  Nakresli strom vaší rodiny.  Pokus se zjistit, čím se jednotliví členové zabývali a jakých dosáhli úspěchů. Zjisti také, zda se některé oblasti opakují i u dalších členů rodiny a míru úspěšnosti mezi nimi VY_32_INOVACE_08 - Výkonové vlastnosti

8 Inteligence  Na přelomu 19. a 20. století se objevily tendence inteligenci měřit a na základě těchto výsledků  S měřením inteligence začal francouzský psycholog A. Binet.  v roce 1905 spatřil světlo světa první inteligenční test.  Za hodnoty inteligenčního kvocientu, jak je známe dnes, i za inteligenční kvocient jako takový vděčíme německému psychologu Sternovi [štern], který pro jeho výpočet roku 1912 určil vzorec: VY_32_INOVACE_08 - Výkonové vlastnosti

9 Test inteligence Tabulka IQ hodnot Hodn. IQPopis a předpokládané schopnosti jedince% lidí nad 140Inteligence géniů. Absolutní předpoklady pro tvůrčí činnost, určuje ostatním směr poznání.0,2 % do 140Výjimečná superiorní inteligence. Mimořádné předpoklady pro tvůrčí činnost, vynikající manažeři nebo odborníci.2,8 % do 130Vysoce nadprůměrná inteligence. Snadno vystuduje vysokou školu, může dosáhnout vynikajících výsledků v tvůrčí a manažerské činnosti.6% do 120Nadprůměrná inteligence. Vystuduje vysokou školu, při vysoké pracovitosti může získat mimořádné pracovní místo.12% do 110Vysoce průměrná inteligence. Vysokou školu vystuduje jen s potížemi. Důsledností a pracovitostí může získat společenské zařazení předchozí kategorie.25% do 100Průměrná inteligence. Dokáže složit maturitní zkoušku, v práci se uplatní ve středním postavení.25% do 90Slabě podprůměrná inteligence. Dokáže absolvovat základní školu a dobře se uplatnit v manuálních profesích.10% do 80Nižší stupeň mentální retardace. S problémy zvládne základní školu, úspěšný v zvláštní škole.10% do 70Lehká mentální retardace. Je-li dobře veden, zvládne zvláštní školu.6,8 % do 50Střední mentální retardace. Nevzdělavatelný, ale osvojí si sebeobslužné návyky.2% do 20Těžká mentální retardace. Nevzdělavatelný a nevychovatelný.0,2 % VY_32_INOVACE_08 - Výkonové vlastnosti

10 Úkol  Rozdání praktických úkolů na inteligenci – verbální, numerických, prostorových a percepčních a pokus o výpočet hodnoty IQ  (odkaz na IQ test) VY_32_INOVACE_08 - Výkonové vlastnosti

11 Dovednosti, návyky  Dovednosti – jsou vědomosti uplatněné v praxi (to, co člověk umí – praktická aplikace vědomostí).  Návyky jsou zautomatizované dovednosti, které vykonáváme bez vědomé kontroly. Jestliže se návyk stane potřebou, mluvíme o zvyku (špatný zvyk – zlozvyk) VY_32_INOVACE_08 - Výkonové vlastnosti

12 Opakování - zápis  Schopnosti (nadání, talent, genialita)  Inteligence  Test inteligence  Tabulka IQ hodnot  Dovednosti, návyky VY_32_INOVACE_08 - Výkonové vlastnosti

13 Použité zdroje  Psychologie osobnosti. Brno : Purkyňova, s.  TRPIŠOVSKÁ, Dobromila. Úvod do psychologie. Ústí nad Labem : W-knihařství, s.   Přispěvatelé Wikipedie, Inteligence [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2012, Datum poslední revize , 01:12 UTC, [citováno ]http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Inteligence&oldid= http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Inteligence&oldid= VY_32_INOVACE_08 - Výkonové vlastnosti


Stáhnout ppt " Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.1099  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08."

Podobné prezentace


Reklamy Google