Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MOTORY Ondřej Hornig 2006. Druhy motorů  Podle druhu motoru:  Rotační motor  Lineární motor  Oscilační motor  + další speciální poddruhy motorů…

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MOTORY Ondřej Hornig 2006. Druhy motorů  Podle druhu motoru:  Rotační motor  Lineární motor  Oscilační motor  + další speciální poddruhy motorů…"— Transkript prezentace:

1 MOTORY Ondřej Hornig 2006

2 Druhy motorů  Podle druhu motoru:  Rotační motor  Lineární motor  Oscilační motor  + další speciální poddruhy motorů…

3 Druhy motorů  Podle zdroje energie  Tepelný motor  Parní stroj  Spalovací motor  Stirlingův motor  Kapalinový motor  Hydrostatický motor  Hydrodynamický motor  Elektromotor  Sériový elektromotor  Derivační elektromotor  Kompaudní elektromotor  Asynchronní elektromotor  Synchronní elektromotor

4 Druhy motorů  Podle možnosti pohybu  Stabilní motor  Mobilní motor

5 Rotační motor  Celý motor se otáčí  Použití v letectví na začátku 20. století, okrajově v automobilismu  S rostoucím výkonem rostla i hmotnost – upuštění od tohoto druhu motoru, další nevýhodou vysoká spotřeba  Tímto terínem můžeme označit i Wankelův motor

6 Rotační motor

7 Tepelný motor  Je stroj, který přeměňuje tepelnou energii nějakého média na jinou, nejčastěji mechanickou formu. Jeho funkce je založena na práci plynu

8 Parní stroj  Je pístový tepelný stroj, přeměňující tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou, nejčastěji rotační pohyb  Velmi nízká účinnost – max. 5% - 15%  Vynález připisován Jamesi Wattovi roku 1765 (pouze ale zdokonalil vynález Thomase Savera z r. 1698)  V prvopočátku založen na kondenzaci vody – vzniklý podtlak  19. století stoletím páry – mnoho Wattových patentů  Ve 20. století postupně vytlačeny elektrickými zařízeními z průmyslových podniků a spalovacími motory z dopravy

9 Parní stroj  Použití  Stabilní parní stroj (průmysl)  Lokomotivy (doprava - železniční)  Lokomobily (doprava - „silniční“)  Paroloď, parník (doprava - vodní)  Parostrojní elektrárna (účinnost mizivá)  Parní turbína – používá se dodnes

10 Parní stroj

11 Parní stroj - turbína  Vynalezl Sir Charles Persons roku 1884  tepelný stroj, přeměňující kinetickou energii proudící páry na mechanický rotační pohyb  Jedno nebo několik postupně se zvětšujících ozubených kol  Kola spojená s osou se nazývají oběžná a tvoří rotor  Užití:  Elektrárny  Jaderné  Tepelné  Doprava  Ponorky  Lodě  Parníky

12 Parní stroj - turbína

13 Parní stroj – turbína Rolls Royce

14 Spalovací motor  Založen na spalování paliva a následné přeměně energie chemické na mechanickou a působením na píst, lopatky či působením reakční síly  Odpadní teplo cca 20%  Další dělení (používané motory):  Zážehové motory  Vznětové motory  Wankelův motor

15 Zážehový motor  Směs paliva s vzduchem ve válci zapálena elektrickou jiskrou (obvykle svíčkou) – následuje výbuch  Vyjadřuje poměr mezi izo-oktanem (100) a n-heptanem (0)  Důležité, aby se palivo nevznítilo samo  oktanové číslo = odolnost paliva proti samovznícení  Oktanová čísla některých paliv:  Automobilový benzín: 87–98 (v Evropě ø 95, v USA ø 87)  Letecký benzín: cca 87–107  Závodní benzín: cca 95–130  Benzín používaný ve Formuli 1: 95–102 (stanoveno pravidly)  LPG: cca 110

16 Zážehový motor - dvoutaktní  Sání a komprese - píst se pohybuje od dolní úvratě směrem k horní, v klikové skříni vzniká podtlak a tím se nasaje do klikové skříně zápalná směs, během pohybu pístu nahoru se uzavírá výfukový a přepouštěcí kanál, směs v prostoru nad pístem (byla připravena dříve během druhé fáze) se stlačuje, nastává komprese a pod pístem probíhá důsledkem podtlaku sání.  Expanze a výfuk - těsně před horní úvratí přeskočí jiskra, nastává zážeh a expanze, expanzí je píst tlačen z horní úvratě do úvratě dolní, spodní hrana pístu uzavírá sací kanál, směs v klikové skříni se pohybem pístu stlačuje, při dalším pohybu pístu otevírá pravá horní hrana pístu výfukový kanál a vzápětí na to otevírá horní hrana pístu i přepouštěcí kanál a stlačená směs začne vytlačovat zbytky zplodin a dostává se do prostoru nad píst.

17 Zážehový motor – čtyřtaktní 1.Sání - píst se pohybuje směrem dolů, přes sací ventil je nasávána pohonná směs 2.Komprese - píst se pohybuje směrem vzhůru, oba ventily jsou uzavřené, směs zmenšuje objem, zvětšuje tlak a teplotu, těsně před horní úvratí směs zapálena jiskrou 3.Expanze - oba ventily uzavřené, směs paliva a vzduchu zapálená jiskrou shoří, v pracovním prostoru válce se prudce zvýší teplota i tlak vzniklých plynů, ty expandují konají práci s pístem směrem dolů 4.Výfuk - píst se pohybuje směrem vzhůru, výfukový ventil je otevřený, spaliny z pracovního prostoru válce vytlačovány do výfukového potrubí

18 Vznětový motor  vynalezen Rudolfem Dieselem (motor někdy nazýván diesel) a zdokonalen Charlesem Ketteringem  Palivo do válce přiváděno odděleně od vzduchu a to vysokotlakým přívodním potrubím  Po stlačení vzduchu v pístu dojde ke vstřiku paliva, které již pří dané teplotě exploduje (kolem 500°C)

19 Vznětový motor 1.Sání - píst se pohybuje směrem dolů, přes sací ventil je nasáván vzduch 2.Komprese - píst se pohybuje směrem vzhůru, oba ventily jsou uzavřené, vzduch zmenšuje objem, zvětšuje tlak a teplotu, těsně před horní úvratí je vstříknuto palivo 3.Expanze - oba ventily uzavřené, směs paliva a vzduchu zapálená samovznícením shoří, v pracovním prostoru válce se prudce zvýší teplota i tlak vzniklých plynů, ty expandují konají práci s pístem směrem dolů 4.Výfuk - píst se pohybuje směrem vzhůru, výfukový ventil je otevřený, spaliny z pracovního prostoru válce vytlačovány do výfukového potrubí

20 Vznětový motor

21

22 Wankelův motor  Vynalezen Felixem Wankelem v 20. letech 20. století  Rotační motor  Dříve - lehčí a menší při stejném výkonu, ale větší spotřeba oleje a nemožnost měnit kompresní poměr  V 70. letech při zvýšení cen ropy a zjištění rakovinotvornosti spalin oleje zavrhování Wankelova motoru  Dodnes v někerých motorech používá Mazda

23 Wankelův motor

24 Zdroje    Encyklopedie Svět poznání Materiál je volně šiřitelný pod licencí GNU-GPL

25 MOTORY Ondřej Hornig 2006


Stáhnout ppt "MOTORY Ondřej Hornig 2006. Druhy motorů  Podle druhu motoru:  Rotační motor  Lineární motor  Oscilační motor  + další speciální poddruhy motorů…"

Podobné prezentace


Reklamy Google