Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

5.1 Objem tělesa Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Autor: Mgr. Hana Jirkovská.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "5.1 Objem tělesa Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Autor: Mgr. Hana Jirkovská."— Transkript prezentace:

1 5.1 Objem tělesa Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Autor: Mgr. Hana Jirkovská Na různých obalech od nápojů a jiných potravin je napsáno: Co to znamená? Je to údaj, který říká, kolik prostoru se do obalu vejde, jak velký prostor těleso zaujímá. 500 ml 1 l 100 ml 2,5 l 750 ml 250 ml a další

2 5.2 Co už umíme? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Objem kapalin můžeme měřit odměrným válcem. V matematice umíme pracovat s jednotkami objemu, krychlovými a dutými. Vypočítat objem kvádru a krychle podle vzorců. určitého objemu, např. čtvrtlitrový hrneček, desetilitrový kbelík, půllitr a jiné. v myčce, objem nádrže v autě, motocyklu, objem vzduchu v místnosti …. V domácnosti se k měření objemu surovin používá odměrka nebo nádoby Na velkém množství výrobků jsou údaje o objemu (potraviny, léky, čistící prostředky). Potřebujeme znát objem vody v bazénu, spotřebu vody při praní v pračce nebo mytí nádobí

3 5.3 Nové pojmy Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika objem –fyzikální veličina, značka V, základní jednotka m 3 převody – 1 l = 1 dm 3 1 ml = 1 cm 3 popis odměrného válce – Správný postup při měření objemu: 1. Je třeba použít vhodnou odměrku, aby se do ní měřené těleso vešlo. 2. Odměrka musí stát na vodorovné podložce. 3. Po přelití kapaliny odstraníme bublinky u hladiny. 4. Na stupnici se díváme kolmo u hladiny kapaliny. 5. Zjištěný údaj správně zaokrouhlíme. objemová roztažnost – objem látek se při zahřívání a ochlazování mění v jakých jednotkách měří, jeho rozsah, hodnota nejmenšího dílku, odchylka

4 5.4 Výklad nového učiva Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Měření objemu kapaliny – postup: Popis odměrného válce Měření objemu pevného tělesa: - měří v mililitrech - rozsah 0 – 500 ml - nejmenší dílek 20 ml - odchylka 10 ml - objem vody V = 280 ml - těleso se nesmí ve vodě rozpouštět - do odměrky nalijeme vodu a změříme její objem o vody ponoříme těleso - změříme, kam hladina vody stoupla - objem ponořeného tělesa V = V 2 – V 1 volně prošlo a bylo zcela ponořené V 1 = 150 ml V 2 = 218 ml V = 68 ml Skutečná hodnota objemu se může lišit o odchylku. Kolikrát čteme na stupnici, tolikrát musíme s odchylkou počítat. - vybereme vhodný odměrný válec, aby těleso

5 5.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 1) Popiš tyto odměrky – jejich rozsahy, hodnoty nejmenších dílků a odchylky v ml. 2) Urči objemy kapalných těles v těchto odměrkách. 3) Řešení: Urči objem pevných těles, která byla ponořena do odměrek z předchozích úloh. Řešení: V 1 = 19 – 8,5 = 10,5 ml V 2 = 9,6 – 5,8 = 3,8 ml V 3 = 41 – 22 = 19 ml 1) 0 – 25 ml, 0,5 ml, 0,25 ml 0 – 10 ml, 0,2 ml, 0,1 ml 0 – 50 ml, 1 ml, 0,5 ml 2) 8,5 ml 5,8 ml 22 ml 4) Převeď: ml = l14,76 m 3 = l 2,

6 5.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 1) 2) 3) Akvárium má rozměry dna 90 cm a 35 cm. Má být naplněno pouze vodou do výšky 50 cm. Jaký je objem vody? Jaká ztráta vody vzniká z netěsnícího kohoutku za den a za rok (365 dní), kape-li voda rychlostí 1 kapka za sekundu? Objem kapky vody je 0,05 ml. Odpověď: Za den ……….. 0, = ml = 4,32 l Za rok ………... 4, = 1 576,8 l = 15,8 hl Jaký byl objem vzducholodi Italia, na které podnikl její konstruktér a kapitán Umberto Nobile výzkumné výpravy do severních polárních oblastí? Řešení: m 3 V = V = cm 3 = 157,5 l

7 5.7 CLIL – The volume of a body Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Physics Vocabulary volume of a body - objem tělesa basking shark - žralok obrovský cubic metre - metr krychlový pool - nádrž dimensions - rozměrythick - tlustý aquarium - akvárium manta - rejnok (manta) kind of fish - druh ryby tuna fish - tuňák Okinawa Chursumi Aquarium (Japan) It has 77 aquariums with the whole capacity cubic metre of water. The biggest pool is called Kuroshio. Its volume is cubic metre, it means 75 % of the whole water capacity. Dimensions of this pool are 35 m, 27 m and 10 m. It is the second biggest aquarium of the world. There is more than 0,5 m thick glass wall between the visitors and the fish. There are mantas, basking sharks, big tuna fish and about 60 other kinds of fish in this aquarium.

8 5.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1.c) 2.b) 3.a) 4.b) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Značka objemu je: a)d b)O c)V d)m Hlavní jednotkou objemu je: a)litr b)metr krychlový c)hektolitr d)metr K měření objemu používáme: a)odměrku b)akvárium c)pravítko d)váhy Objem 1 litr se nerovná: a)1 dm 3 b)10 dm 3 c)1000 ml d)0,001 m 3

9 5.9 Použité zdroje, citace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Kolářová, Bohuněk: FYZIKA PRO 6. ROČNÍK ZŠ, Prometheus, Obrázky: Tesař, Jáchim: FYZIKA 1 PRO ZŠ, SPN, 2007, s. 25, 26, 28. Janovič, Kolářová: FYZIKA PRO 6.ROČNÍK ZŠ-A, SPN, 1989, s. 66. Kolářová, Bohuněk: FYZIKA PRO 6.ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 1998, s. 96. Macháček: PRACOVNÍ SEŠIT K UČEBNICI FYZIKY 6., Prometheus, 1995, s. 13. Bohuněk: SBÍRKA ÚLOH Z FYZIKY 1. DÍL, SPN, 1992, s. 16, /ekonomika.aspx?c=A111015_113542_ekonomika_vemhttp://ekonomika.idnes.cz/nemci-ztraceji-cenovy-naskok-ale-nakoupi-vic-kvalitnich-potravin-py7- /ekonomika.aspx?c=A111015_113542_ekonomika_vem - awg-5104c-35351P.htmlhttp://www.onlineshop.cz/velke-elektrospotrebice/pece-o-pradlo/pracky-celni-plneni/ ot-do-45cm/pracka-whirlpool- awg-5104c-35351P.html Kolářová, Bohuněk: FYZIKA PRO 6. ROČNÍK ZŠ, Prometheus, Obrázky: Tesař, Jáchim: FYZIKA 1 PRO ZŠ, SPN, 2007, s. 25, 26, 28. Janovič, Kolářová: FYZIKA PRO 6.ROČNÍK ZŠ-A, SPN, 1989, s. 66. Kolářová, Bohuněk: FYZIKA PRO 6.ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 1998, s. 96. Macháček: PRACOVNÍ SEŠIT K UČEBNICI FYZIKY 6., Prometheus, 1995, s. 13. Bohuněk: SBÍRKA ÚLOH Z FYZIKY 1. DÍL, SPN, 1992, s. 16, /ekonomika.aspx?c=A111015_113542_ekonomika_vemhttp://ekonomika.idnes.cz/nemci-ztraceji-cenovy-naskok-ale-nakoupi-vic-kvalitnich-potravin-py7- /ekonomika.aspx?c=A111015_113542_ekonomika_vem - awg-5104c-35351P.htmlhttp://www.onlineshop.cz/velke-elektrospotrebice/pece-o-pradlo/pracky-celni-plneni/ ot-do-45cm/pracka-whirlpool- awg-5104c-35351P.html

10 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 5.10 Anotace AutorMgr. Hana Jirkovská Období07 – 12/2012 Ročník7. ročník Klíčová slovaObjem, měření objemu kapalných a pevných těles, jednotky objemu, odměrný válec AnotacePrezentace popisující fyzikální veličinu objem, její jednotky a jejich převádění, postup měření pomocí odměrky.


Stáhnout ppt "5.1 Objem tělesa Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Autor: Mgr. Hana Jirkovská."

Podobné prezentace


Reklamy Google