Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o biomech. Materiál je plně funkční pouze s použitím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o biomech. Materiál je plně funkční pouze s použitím."— Transkript prezentace:

1 Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o biomech. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

2  jedinec  populace  protokooperace  mutualismus  komenzalismus  amenzalismus  predace  parazitismus  kompetice  neutralismus  ekosystém  ekosystém vodní  ekosystém suchozemský  ekosystém umělý  ekosystém přirozený  společenstvo  fytocenóza  zoocenóza  biom

3  biomy = soubory podobných ekosystémů, charakter určují abiotické faktory, hlavně sluneční záření  zonální – záleží na zeměpisné šířce a podnebném pásu (tropický deštný les, tajga, polární oblasti...)  azonální – nezáleží na zeměpisné šířce, kdekoliv (hory, moře...)

4 Rozmanitost ekosystémů - biomy  biomy = soubory podobných ekosystémů, charakter určuje hlavně sluneční záření  zonální – záleží na zeměpisné šířce (tropický deštný les, tajga, polární oblasti...)  azonální – nezáleží na zeměpisné šířce, kdekoliv (hory, moře...)

5  oblast  severní polární oblast = Arktida, jižní polární oblast = Antarktida  podnebí  velmi nízké teploty, sníh a led, střídání polárních dnů a nocí  rostliny  nízké, v trsech (zvyšování teploty), řasy, mechy, lišejníky  živočichové  hustý kožich, peří, silná vrstva podkožního tuku, někteří mění barvu srsti  medvěd lední, liška polární, lumík, tuleň, mrož, sob polární, kosatka, velryba, keporkak  tučňák, rybák, sovice sněžná, papuchalk, alka obrázek 1

6 Polární oblasti  oblast  Arktida, Antaktida  podnebí  nízké teploty, sníh a led, polární dny a noci  rostliny  nízké, v trsech, řasy, mechy, lišejníky  živočichové  hustý kožich, peří, silná vrstva podkožního tuku  medvěd lední, liška polární, tuleň, mrož, sob polární, kosatka, velryba  tučňák, sovice sněžná, papuchalk

7  oblast  Aljaška, sever Kanady, Grónsko, severní Skandinávie, severní Sibiř  podnebí  tři čtvrtě roku zmrzlá zem, krátké léto (asi 50 dní)  rostliny  žádné stromy, jen keře – vrby, břízy (max. 1 m)  byliny: lomikámen, dryádka  živočichové  komáři, čmeláci  lední medvěd, liška polární, sob polární, zajíc bělák, lasice hranostaj, vlk, pižmoň, lumík, rejsek, hraboš  orel mořský, bělokur obrázek 2

8 Tundra  oblast  Aljaška, sever Kanady, Grónsko, severní Skandinávie, severní Sibiř  podnebí  tři čtvrtě roku zmrzlá zem, krátké  rostliny  žádné stromy, jen keře – vrby, břízy  byliny: lomikámen, dryádka  živočichové  komáři, čmeláci  lední medvěd, liška polární, sob polární, zajíc bělák, vlk, pižmoň, lumík, rejsek, hraboš  orel mořský, bělokur

9  oblast  Sibiř, sever Evropy, Kanada, Aljaška  podnebí  dlouhá, studená zima, krátké, vlhké léto, půda chudá na živiny  rostliny  jehličnaté stromy: smrk, borovice, jedle  listnaté: bříza, olše, osika  mechy: ploník  byliny: borůvka, brusinka, klikva  živočichové  mnoho druhů hmyzu (kůrovec, pilořitka)  tetřev hlušec, křivka, jestřáb  veverka, rosomák, rys, los, zubr, medvěd hnědý, sobol obrázek 3

10 Tajga  oblast  Sibiř, sever Evropy, Kanada, Aljaška  podnebí  dlouhá, studená zima, krátké, vlhké léto, málo živin v půdě  rostliny  jehličnaté stromy: smrk, borovice, jedle, listnaté: bříza, olše, osika  mechy: ploník  byliny: borůvka, brusinka, klikva  živočichové  mnoho druhů hmyzu (kůrovec, pilořitka)  tetřev hlušec, křivka, jestřáb  veverka, rosomák, rys, los, zubr, medvěd hnědý, sobol

11  oblast  Evropa, Severní Amerika  podnebí  střídání čtyř ročních období  rostliny  javor, jasan, buk, dub  ladoňka, sasanka hajní, křivatec, prvosenka jarní, traviny  živočichové  sojka, strakapoud, kos černý, krahujec, sýkora, sluka  netopýr, srnec, ježek, myšice lesní, plch lískový, veverka, liška obecná, kuna obrázek 4

12 Listnatý les mírného pásma  oblast  Evropa, Severní Amerika  podnebí  střídání čtyř ročních období  rostliny  javor, jasan, buk, dub  ladoňka, sasanka hajní, křivatec, prvosenka jarní, traviny  živočichové  sojka, strakapoud, kos černý, krahujec, sýkora, sluka  netopýr, srnec, ježek, myšice lesní, plch lískový, veverka, liška obecná, kuna

13  oblast  pobřeží Středozemního moře, severní Afrika, Japonsko, pobřeží Austrálie  podnebí  suché horké léto, mírná vlhká zima  rostliny  dub korkový, olivovník, datlovník, blahovičník, citrusy  živočichové  želva, scink  koala, ženetka, šakal  cikáda, sklípkani  mnoho druhů ptáků obrázek 5

14 Stálezelené tvrdolisté lesy  oblast  pobřeží Středozemního moře, severní Afrika, Japonsko, pobřeží Austrálie  podnebí  suché horké léto, mírná vlhká zima  rostliny  dub korkový, olivovník, datlovník, blahovičník, citrusy  živočichové  želva, scink  koala, ženetka, šakal  cikáda, sklípkani  mnoho druhů ptáků

15  oblast  Evropa, střední Asie, Severní Amerika (prérie), Jižní Amerika (pampy)  podnebí  poměrně suché, nedostatek srážek, časté požáry  rostliny  hlavně trávy (kavyl)  stromy jen málo, keře častěji  živočichové  kojot, kočka stepní, svišť, křeček, sysel, velcí kopytníci: bizon, kůň Převalského, osel  nandu, kur stepní, tetřívek, orel, luňák obrázek 6

16 Stepi  oblast  Evropa, střední Asie, Severní Amerika (prérie), Jižní Amerika (pampy)  podnebí  suché, nedostatek srážek, časté požáry  rostliny  hlavně trávy  stromy málo, keře  živočichové  kojot, svišť, křeček, sysel, velcí kopytníci: bizon, kůň Převalského, osel  nandu, kur stepní, tetřívek, orel, luňák

17  oblast  Afrika, Austrálie  podnebí  střídání období dešťů a sucha, poměrně vysoké teploty  rostliny  hlavně traviny  dřeviny jako solitéry, často trnité: akácie, baobab, stromovité pryšce, eukalypt  živočichové  antilopa, gazela, pakůň, zebra, žirafa, slon, klokan, lev, hyena, levhart, gepard, promyka  klubák, marabu, pštros, sup  vruboun posvátný (skarab), termiti obrázek 7

18 Savany  oblast  Afrika, Austrálie  podnebí  střídání období dešťů a sucha, vysoké teploty  rostliny  hlavně traviny  dřeviny často trnité, málo: akácie, baobab, eukalypt  živočichové  antilopa, gazela, pakůň, zebra, žirafa, slon, klokan, lev, hyena, levhart, gepard  marabu, pštros, sup  vruboun posvátný (skarab), termiti

19  oblast  Afrika, Severní Amerika, Austrálie, Asie  podnebí  sucho, minimální srážky, vysoká teplota ve dne, nízká v noci, oázy  rostliny  využívání vzdušné vlhkosti, hluboké kořeny, zásobárny vody  kaktus, opuncie, akácie, palma (v oázách), Welwitschia, „stepní běžci“  živočichové  dlouhé uši, voda z potravy, koncentrovaná moč, získávání vody oxidací tuků  hadi: zmije rohatá, chřestýš  štíři, pavouci  ještěrky: korovec, leguán  tarbík, fenek, velbloud  sova králičí obrázek 8

20 Pouště a polopouště  oblast  Afrika, Severní Amerika, Austrálie, Asie  podnebí  sucho, minimální srážky, vysoká teplota ve dne, nízká v noci  rostliny  hluboké kořeny, zásobárny vody  kaktus, opuncie, akácie, palma (v oázách)  živočichové  dlouhé uši, voda z potravy, koncentrovaná moč, získávání vody oxidací tuků  hadi: zmije rohatá, chřestýš, ještěrky: korovec, leguán  štíři, pavouci, tarbík, fenek, velbloud, sova králičí

21  oblast  kolem rovníku: JV Asie, Afrika, J. a stř. Amerika, Oceánie  podnebí  teplé, vlhké  rostliny  stromy velkého vzrůstu, vzácná dřeva: eben, mahagon  liány, bromélie, orchideje  kávovník, kakaovník, banánovník  živočichové  gorila, šimpanz, orangutan, opice (kočkodan, vřešťan, malpa…), polopice (lemuři)  tygr, jaguár, lenochod, tapír, mravenečník, vačice  tukan, kolibřík, papoušci  ještěrky (gekoni), krokodýli, hadi (krajta, hroznýš…)  žáby (pralesnička)  motýli, brouci, pavouci obrázek 9

22 Tropické deštné lesy  oblast  kolem rovníku: JV Asie, Afrika, J. a stř. Amerika, Oceánie  podnebí  teplé, vlhké  rostliny  stromy velkého vzrůstu, vzácná dřeva (eben, mahagon), kávovník, kakaovník, banánovník  liány, bromélie, orchideje  živočichové  gorila, šimpanz, orangutan, opice (kočkodan, vřešťan, malpa…), polopice (lemuři)  tygr, jaguár, lenochod, tapír, mravenečník, vačice  tukan, kolibřík, papoušci  ještěrky (gekoni), krokodýli, hadi (krajta, hroznýš…), žáby (pralesnička), motýli, brouci, pavouci

23  podnebí  v mírném pásu chladno po celý rok, v tropickém pásu sahají vegetační pásma výše → přizpůsobení řidšímu vzduchu  rostliny  borovice kleč, hořec, lomikámen, protěž alpská, mechy, lišejníky  živočichové  ovce tlustorohá, kamzík, lama vikuňa, kozorožec  svišť, pišťucha, daman, puma, gorila horská  kolibřík, kondor obrázek 10

24 Hory  podnebí  v mírném pásu chladno po celý rok, v tropickém pásu sahají vegetační pásma výše → přizpůsobení řidšímu vzduchu  rostliny  borovice kleč, hořec, lomikámen, protěž alpská, mechy, lišejníky  živočichové  ovce tlustorohá, kamzík, lama vikuňa, kozorožec  svišť, pišťucha, daman, puma, gorila horská  kolibřík, kondor

25  přírodní podmínky  různá teplota, množství rozpuštěného kyslíku, slunečního záření (podle hloubky), přítomnost minerálů a organických živin  vody stojaté (rybníky, jezera, močály) a tekoucí (řeky, říčky, potoky)  pásma řeky (liší se obsahem kyslíku): pstruhové, lipanové, parmové, cejnové  rostliny  jednobuněčné řasy, mnohobuněčné řasy: vodní mor  orobinec, rákos, kosatec žlutý, leknín bílý, stulík žlutý, okřehek, vrba  živočichové  ryby: okoun, cejn, mník, lipan, pstruh, štika, sumec, parma, kapr, karas  savci: ondatra, bobr, rejsec vodní, hryzec vodní, vydra  ptáci: kachna, potápka, lyska, orlovec říční, labuť, husa, skorec  obojživelníci a plazi: čolek, skokan, ropucha, užovka obojková  hmyz: vodomil, potápník, vážka, šídlo, bruslařka, klešťanka, chrostík, jepice  další bezobratlí: nitěnka, pijavka, plovatka, bahenka, okružák, škeble, velevrub malířský, rak, buchanka, perloočka obrázek 11

26 Sladkovodní ekosystémy  přírodní podmínky  různé podmínky (teplota, množství kyslíku, světla, minerálů a živin )  vody stojaté a tekoucí, pásma řeky  rostliny  jednobuněčné a mnonohobuněčné řasy, orobinec, rákos, leknín bílý, stulík žlutý, okřehek, vrba  živočichové  ryby: okoun, cejn, pstruh, štika, sumec, kapr, karas  savci: ondatra, bobr, hryzec vodní, vydra  ptáci: kachna, potápka, lyska, orlovec říční, labuť, husa, skorec  obojživelníci a plazi: čolek, skokan, ropucha, užovka obojková  hmyz: potápník, vážka, šídlo, bruslařka, chrostík, jepice  další bezobratlí: nitěnka, pijavka, plovatka, okružák, škeble, rak, buchanka, perloočka

27  přírodní podmínky  různá teplota vody podle zeměpisné šířky, světlo proniká do hloubky asi 200 metrů, hlouběji jen určitá část spektra  rostliny  sinice, zelené, červené a hnědé řasy  živočichové  bezobratlí: zooplankton, koráli, sumýši, hvězdice, medúzy, sasanky  korýši : krab, humr, langusta, kreveta  ryby: treska, tuňák, makrela, sardinka, muréna, klaun, mořský koník  paryby: žralok, rejnok  ptáci: albatros, fregatka, kormorán, tučňák, papuchalk, alka  savci: delfín, kosatka, běluha, velryba, plejtvák, keporkak, vorvaň, tuleň, lachtan, mrož obrázek 12

28 Moře a oceány  přírodní podmínky  různá teplota vody, světlo podle hloubky  rostliny  sinice, zelené, červené a hnědé řasy  živočichové  bezobratlí: zooplankton, koráli, sumýši, hvězdice, medúzy, sasanky  korýši : krab, humr, langusta, kreveta  ryby: treska, tuňák, makrela, sardinka, muréna, klaun, mořský koník  paryby: žralok, rejnok  ptáci: albatros, fregatka, kormorán, tučňák, papuchalk, alka  savci: delfín, kosatka, běluha, velryba, plejtvák, keporkak, vorvaň, tuleň, lachtan, mrož

29 Rozmanitost ekosystémů - biomy  biomy = soubory podobných ekosystémů, charakter určuje hlavně sluneční záření  zonální – záleží na zeměpisné šířce (tropický deštný les, tajga, polární oblasti...)  azonální – nezáleží na zeměpisné šířce, kdekoliv (hory, moře...) Polární oblasti  oblast  Arktida, Antaktida  podnebí  nízké teploty, sníh a led, polární dny a noci  rostliny  nízké, v trsech, řasy, mechy, lišejníky  živočichové  hustý kožich, peří, silná vrstva podkožního tuku  medvěd lední, liška polární, tuleň, mrož, sob polární, kosatka, velryba  tučňák, sovice sněžná, papuchalk Tundra  oblast  Aljaška, sever Kanady, Grónsko, severní Skandinávie, severní Sibiř  podnebí  tři čtvrtě roku zmrzlá zem, krátké  rostliny  žádné stromy, jen keře – vrby, břízy  byliny: lomikámen, dryádka  živočichové  komáři, čmeláci  lední medvěd, liška polární, sob polární, zajíc bělák, vlk, pižmoň, lumík, rejsek, hraboš  orel mořský, bělokur Tajga  oblast  Sibiř, sever Evropy, Kanada, Aljaška  podnebí  dlouhá, studená zima, krátké, vlhké léto, málo živin v půdě  rostliny  jehličnaté stromy: smrk, borovice, jedle, listnaté: bříza, olše, osika  mechy: ploník  byliny: borůvka, brusinka, klikva  živočichové  mnoho druhů hmyzu (kůrovec, pilořitka)  tetřev hlušec, křivka, jestřáb  veverka, rosomák, rys, los, zubr, medvěd hnědý, sobol Listnatý les mírného pásma  oblast  Evropa, Severní Amerika  podnebí  střídání čtyř ročních období  rostliny  javor, jasan, buk, dub  ladoňka, sasanka hajní, křivatec, prvosenka jarní, traviny  živočichové  sojka, strakapoud, kos černý, krahujec, sýkora, sluka  netopýr, srnec, ježek, myšice lesní, plch lískový, veverka, liška obecná, kuna

30 Stálezelené tvrdolisté lesy  oblast  pobřeží Středozemního moře, severní Afrika, Japonsko, pobřeží Austrálie  podnebí  suché horké léto, mírná vlhká zima  rostliny  dub korkový, olivovník, datlovník, blahovičník, citrusy  živočichové  želva, scink  koala, ženetka, šakal  cikáda, sklípkani  mnoho druhů ptáků Stepi  oblast  Evropa, střední Asie, Severní Amerika (prérie), Jižní Amerika (pampy)  podnebí  suché, nedostatek srážek, časté požáry  rostliny  hlavně trávy  stromy málo, keře  živočichové  kojot, svišť, křeček, sysel, velcí kopytníci: bizon, kůň Převalského, osel  nandu, kur stepní, tetřívek, orel, luňák Savany  oblast  Afrika, Austrálie  podnebí  střídání období dešťů a sucha, vysoké teploty  rostliny  hlavně traviny  dřeviny často trnité, málo: akácie, baobab, eukalypt  živočichové  antilopa, gazela, pakůň, zebra, žirafa, slon, klokan, lev, hyena, levhart, gepard  marabu, pštros, sup  vruboun posvátný (skarab), termiti Pouště a polopouště  oblast  Afrika, Severní Amerika, Austrálie, Asie  podnebí  sucho, minimální srážky, vysoká teplota ve dne, nízká v noci  rostliny  hluboké kořeny, zásobárny vody  kaktus, opuncie, akácie, palma (v oázách)  živočichové  dlouhé uši, voda z potravy, koncentrovaná moč, získávání vody oxidací tuků  hadi: zmije rohatá, chřestýš, ještěrky: korovec, leguán  štíři, pavouci, tarbík, fenek, velbloud, sova králičí

31 Tropické deštné lesy  oblast  kolem rovníku: JV Asie, Afrika, J. a stř. Amerika, Oceánie  podnebí  teplé, vlhké  rostliny  stromy velkého vzrůstu, vzácná dřeva (eben, mahagon), kávovník, kakaovník, banánovník  liány, bromélie, orchideje  živočichové  gorila, šimpanz, orangutan, opice (kočkodan, vřešťan, malpa…), polopice (lemuři)  tygr, jaguár, lenochod, tapír, mravenečník, vačice  tukan, kolibřík, papoušci  ještěrky (gekoni), krokodýli, hadi (krajta, hroznýš…), žáby (pralesnička), motýli, brouci, pavouci Hory  podnebí  v mírném pásu chladno po celý rok, v tropickém pásu sahají vegetační pásma výše → přizpůsobení řidšímu vzduchu  rostliny  borovice kleč, hořec, lomikámen, protěž alpská, mechy, lišejníky  živočichové  ovce tlustorohá, kamzík, lama vikuňa, kozorožec  svišť, pišťucha, daman, puma, gorila horská  kolibřík, kondor Sladkovodní ekosystémy  přírodní podmínky  různé podmínky (teplota, množství kyslíku, světla, minerálů a živin )  vody stojaté a tekoucí, pásma řeky  rostliny  jednobuněčné a mnonohobuněčné řasy, orobinec, rákos, leknín bílý, stulík žlutý, okřehek, vrba  živočichové  ryby: okoun, cejn, pstruh, štika, sumec, kapr, karas  savci: ondatra, bobr, hryzec vodní, vydra  ptáci: kachna, potápka, lyska, orlovec říční, labuť, husa, skorec  obojživelníci a plazi: čolek, skokan, ropucha, užovka obojková  hmyz: potápník, vážka, šídlo, bruslařka, chrostík, jepice  další bezobratlí: nitěnka, pijavka, plovatka, okružák, škeble, rak, buchanka, perloočka Moře a oceány  přírodní podmínky  různá teplota vody, světlo podle hloubky  rostliny  sinice, zelené, červené a hnědé řasy  živočichové  bezobratlí: zooplankton, koráli, sumýši, hvězdice, medúzy, sasanky  korýši : krab, humr, langusta, kreveta  ryby: treska, tuňák, makrela, sardinka, muréna, klaun, mořský koník  paryby: žralok, rejnok  ptáci: albatros, fregatka, kormorán, tučňák, papuchalk, alka  savci: delfín, kosatka, běluha, velryba, plejtvák, keporkak, vorvaň, tuleň, lachtan, mrož

32  Které biomy označujeme jako zonální a které jako azonální? Proč?  Vyber si některý z biomů a zkus ho kompletně charakterizovat.

33  Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Zdeněk MARTINEC a Jan VÍTEK. Přírodopis 4: pro 9. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 88 s. ISBN X. [ ]  Všechny uveřejněné odkazy [cit ] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty.  obr. 1 – Antarktida  obr. 2 – tundra, Grónsko  obr. 3 – tajga Aljaška  obr. 4 – listnatý les, Slovinsko g g  obr. 5 – olivový háj, Řecko Bush_in_fog.jpg Bush_in_fog.jpg  obr. 6 – step, Kazachstán n_the_early_spring.jpg/640px-Steppe_of_western_Kazakhstan_in_the_early_spring.jpg n_the_early_spring.jpg/640px-Steppe_of_western_Kazakhstan_in_the_early_spring.jpg

34  obr. 7 – savana, střední Afrika Natpark jpg/640px-Tarangire-Natpark jpg Natpark jpg/640px-Tarangire-Natpark jpg  obr. 8 – poušť, Mongolsko _Inner_Mongolia_edit.jpg/640px-Desert_-_Inner_Mongolia_edit.jpg _Inner_Mongolia_edit.jpg/640px-Desert_-_Inner_Mongolia_edit.jpg  obr. 9 – tropický deštný les, jihovýchodní Asie  obr. 10– Himaláje pg pg  obr. 11 – řeka Jeziorka, Polsko stancin-Jeziorna._Jeziorka_001.JPG/800px-Poland._Gmina_Konstancin- Jeziorna._Jeziorka_001.JPG stancin-Jeziorna._Jeziorka_001.JPG/800px-Poland._Gmina_Konstancin- Jeziorna._Jeziorka_001.JPG  obr. 12 – Atlantský oceán ch%2C_Nantucket_MA.jpg/640px-View_from_Low_Beach%2C_Nantucket_MA.jpg ch%2C_Nantucket_MA.jpg/640px-View_from_Low_Beach%2C_Nantucket_MA.jpg


Stáhnout ppt "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o biomech. Materiál je plně funkční pouze s použitím."

Podobné prezentace


Reklamy Google