Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Seminář z Informatiky a výpočetní techniky Slovanské gymnázium Olomouc 4. září 2014 Tomáš Kühr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Seminář z Informatiky a výpočetní techniky Slovanské gymnázium Olomouc 4. září 2014 Tomáš Kühr."— Transkript prezentace:

1 Seminář z Informatiky a výpočetní techniky Slovanské gymnázium Olomouc 4. září 2014 Tomáš Kühr

2  Lektor na Katedře informatiky Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci  Web: http://www.inf.upol.cz/lide/tomas-kuhrhttp://www.inf.upol.cz/lide/tomas-kuhr  Email: tomas.kuhr@upol.cztomas.kuhr@upol.cz  Telefon: 585 634 708 608 752 083

3 Volitelný seminář z Informatiky a výpočetní techniky  Organizační záležitosti  Poučení o pravidlech chování v počítačové učebně SGO

4 Něco pro odlehčení Dva programátoři se ocitli v nejmenované televizní soutěži… Moderátor: „Takže pane Jaroslave, pan Zbyněk dostal jméno osobnosti a vy máte hádat, kdo to je, a to jen pomocí otázek, na které pan Zbyněk může odpovídat jen ANO nebo NE.“ Jaroslav: „Jaké je jméno osobnosti, kterou představujete?“ Zbyněk: „ne ano ne ne ano ano ano ne ne ne ano ne ano ano ano ne ne ano ne ne ne...“

5 Co je to informatika? a) Věda o zahlcení lidstva informacemi b) Věda o šíření drbů (informací) c) Věda o počítačích

6 Co je to počítač? a) Můj nejlepší kamarád / miláček b) Myslící stroj plánující zotročení lidstva c) Prostě trochu složitější stroj d) Schránka astrální bytosti

7 Počítač z různých úhlů pohledu LLaik: „magická“ černá skříňka PProgramátor: software a data FFyzik: hardware

8 Jak může vypadat počítač?

9

10

11

12

13

14 Výpočetní technika  = Informační Technologie (anglicky Information Technology, zkráceně IT)  technické odvětví, které se zabývá způsobem, jakým fungují počítače  souhrnné označení pro související technologie

15 Co je to tedy ta informatika?  Informatika = obor lidské činnosti, který se zabývá zpracováním informací  Zahrnuje mimo jiné následující oblasti:  teorie informace, teorie kódování  vyčíslitelnost a složitost  kryptologie, steganografie  programovací jazyky, překladače  softwarové inženýrství  databáze, data mining  počítačová grafika  umělá inteligence  „Informatika se nezabývá počítači o nic více než astronomie dalekohledy.“ Edsger Wybe Dijkstra

16 Anketa 1. Jak se jmenujete? 2. Co už s počítačem umíte? 3. Proč jste si zvolili právě tento seminář?

17 Algoritmus  návod či postup, kterým lze vyřešit daný typ úlohy  Abú Abd Alláh Muhammad Ibn Músá al-Chórezmí  Vlastnosti:  Jednoznačnost (determinovanost)  Jednoduchost kroků (elementárnost)  Konečnost (finitnost)  Výstup (resultativnost)  Obecnost (hromadnost, masovost, univerzálnost)

18 Příklady algoritmu Ingredience:  bílý rum (2 cl)  sodovka (2 dl)  limetkový sirup (5 kapek)  čerstvá máta (12 lístků)  limetka (1 kus)  třtinový cukr (1 lžíce)  led (5 kostek) Postup přípravy receptu:  Limetu nakrájíme na malé kostičky a vložíme do vyšší sklenice.  Přidáme lístky máty a třtinový cukr.  Stlačíme ke dnu sklenice, dokud se nezačne tvořit šťáva.  Zakapeme limetovým sirupem.  Přidáme ledovou tříšť, rum a sklenici dolijeme sodovkou.  Hladinu koktejlu dozdobíme čerstvou mátou.  Pokud je koktejl příliš kyselý, přidáme lžičku cukru.

19 Příklady algoritmu Ingredience:  bílý rum (2 cl)  sodovka (2 dl)  limetkový sirup (5 kapek)  čerstvá máta (12 lístků)  limetka (1 kus)  třtinový cukr (1 lžíce)  led (5 kostek) Postup přípravy receptu:  Limetu nakrájíme na malé kostičky a vložíme do vyšší sklenice.  Přidáme lístky máty a třtinový cukr.  Stlačíme ke dnu sklenice, dokud se nezačne tvořit šťáva.  Zakapeme limetovým sirupem.  Přidáme ledovou tříšť, rum a sklenici dolijeme sodovkou.  Hladinu koktejlu dozdobíme čerstvou mátou.  Pokud je koktejl příliš kyselý, přidáme lžičku cukru.

20 Příklady algoritmu  Vstup: koeficienty a, b a c  Postup:  Vypočítej D = b 2 - 4ac.  Pokud D>0, pak x 1 = (-b - D 1/2 )/(2a), x 2 = (-b + D 1/2 )/(2a).  Pokud D=0, pak x 1 = x 2 = -b/(2a).  Pokud D<0, pak x 1 = (-b - i(-D) 1/2 )/(2a), x 2 = (-b + i(-D) 1/2 )/( 2a).  Výstup: kořeny kvadratické rovnice x 1, x 2

21 Příklady algoritmu

22

23 #include void tecka(int pocet) { if (pocet 0; pocet--) printf(". "); } int mocnina(int x) { return x * x; } int main(void) { tecka(10); printf("-5^2 = %i\n", mocnina(-5)); return 0; }

24 Špatný algoritmus Manželka programátora vyšle svého chotě na nákup: „Kup dvě vejce a když budou mít párky, tak deset.“ Programátor vstoupí do obchodu: „Dobrý den, máte párky?“ „Ano.“ „Tak deset vajec.“

25 Programování  proces tvorby softwaru  zahrnuje mimo jiné:  návrhu algoritmu,  psaní programu,  testování a ladění zdrojového kódu,  následnou údržbu softwaru.

26 Styly programování (paradigmata)  strukturované programování  procedurální programování  funkcionální programování  objektově orientované programování  logické programování ...

27 Programovací jazyky  Fortran  Cobol  Basic  Pascal CC  Smalltalk  C++  Perl  Python  Java  C# ……

28 Jazyk C#  Jednoduchý, moderní, mnohoúčelový, objektově orientovaný jazyk  Vytvořen v roce 2000 firmou Microsoft  Aktuální verze 5.0 (15. srpna 2012)  Vývojové prostředí MS Visual C# (Express Edition)  Podpora více paradigmat:  strukturované  procedurální  objektově orientované  událostmi řízené  funkcionální

29 Microsoft Visual C#

30 Cvičení

31 Pro dnešek to stačí…


Stáhnout ppt "Seminář z Informatiky a výpočetní techniky Slovanské gymnázium Olomouc 4. září 2014 Tomáš Kühr."

Podobné prezentace


Reklamy Google