Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ"— Transkript prezentace:

1 Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_118 Anotace: opakování - podmět, přísudek, základní skladební dvojice, slovní druhy, rody podstatných jmen Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák poznává skladební dvojice, žák skloňuje podstatná jména, žák poznává slovní druhy Klíčová slova: podmět, přísudek, základní skladební dvojice, slovní druhy, rody podstatných jmen Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, druhé období Typická věková skupina: 9 let Metodické doporučení: pracovní listy lze využít pro samostatnou či skupinovou práci Ověřeno v praxi dne: Ve třídě: 4. ročník

2 Opakování učiva 4. ročníku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Vacková. Dostupné na

3 Doplň do textu Základní skladební dvojici tvoří _________ a __________. Přísudek zastupuje pouze jeden slovní druh:_____________ Celý slovesný tvar vyjadřuje:_______________ Podmět mohou zastupovat tyto slovní druhy:___________, ___________, ___________ Na podmět se ptáme pádovou otázkou:________________ Napiš postup při hledání základní skladební dvojice: ___________________________________________ Přísudek může být holý a ______________. Napiš příklad rozvitého podmětu:____________________

4 Správné řešení Základní skladební dvojici tvoří podmět a přísudek. Přísudek zastupuje pouze jeden slovní druh: slovesa Celý slovesný tvar vyjadřuje: přísudek Podmět mohou zastupovat tyto slovní druhy: podstatná jména, zájmena, číslovky Na podmět se ptáme pádovou otázkou: 1. pádem Kdo? Co? Napiš postup při hledání základní skladební dvojice: nejprve hledám přísudek – (slov. druh sloveso/a) vyhledám podmět 1. pádem Kdo? Co? Přísudek může být holý a rozvitý. Napiš příklad rozvitého podmětu: nebezpečná zvířata

5 Vyhledej a vyznač základní skladební dvojice, u podmětu nezapomeň určit správný rod, doplň i/y/a.
r. m. ž Barevní motýli létali na louce plných květů. Hluboké propasti byl_ zavaleny kamením. V lesní školce vyrostl_ pěkně urostlé modříny. Studenti na zkouškách prokázal_ své znalosti a dovednosti. Maminky své děti doprovázel_ na výstavu loutek. Děti stavěl_ na školním pískovišti hrady. Stěhovaví ptáci odlétl_ do teplých krajin. Velké traktory jezdil_ po poli. Na jabloni dozrál_ sladká jablka. Zimní kola na autě byl_ přezuta.

6 Vyhledej a vyznač základní skladební dvojice, u podmětu nezapomeň určit správný rod, doplň i/y/a.
r. m. ž. Barevní motýli létali na louce plných květů. r. ž. Hluboké propasti byly zavaleny kamením. V lesní školce vyrostly pěkně r. m. n r. m. ž. urostlé modříny. Studenti na zkouškách prokázali své znalosti a r. ž r. ž. dovednosti. Maminky své děti doprovázely na výstavu loutek. Děti stavěly na školním pískovišti hrady. Stěhovaví ptáci odlétli do teplých r. m. n r. stř. krajin. Velké traktory jezdily po poli. Na jabloni dozrála sladká jablka. r. stř. Zimní kola na autě byla přezuta.

7 Oprav chyby v textu. Je napsaný text na jedničku?
Děti se ůčastnili dědského dne na hřišti. Lvy v zoo bily blýsko nás . Visoko v krkonoších napadlo mnoho sněhu. Diváci se vihrnuly z víchodu divadla. vychovatelky z dětmi se procházeli vparku. Veliké záplavi zničili mnoho Obitných domů. Omily se dali napravit. Těšíme se na prázniny a visvětčení.

8 Byl napsaný text na jedničku? Oprava chyb v textu
Děti se účastnily dětského dne na hřišti. Lvi v zoo byli blízko nás. Vysoko v Krkonoších napadlo mnoho sněhu. Diváci se vyhrnuli z východu divadla. Vychovatelky s dětmi se procházely v parku. Veliké záplavy zničily mnoho obytných domů. Omyly se daly napravit. Těšíme se na prázdniny a vysvědčení.

9 Do neúplných vět doplň vhodné podměty v čísle množném.
________ si poskakovala na zahradě. ________ pluli po hlubokém jezeře. ________ pluly po hlubokém jezeře. ________ plavala po hlubokém jezeře. ________ se hádaly o hračku na pískovišti. ________ se hádali o hračku na pískovišti. ________ mi hodně pomáhali.

10 Vhodné podměty v čísle množném.
Děvčata si poskakovala na zahradě. Námořníci pluli po hlubokém jezeře. Lodě pluly po hlubokém jezeře. Kachňata plavala po hlubokém jezeře. Děti se hádaly o hračku na pískovišti. Kluci se hádali o hračku na pískovišti. Spolužáci mi hodně pomáhali.

11 Urči slovní druhy a zapiš je do kroužků čísly.
Hluboké rány se musely vyčistit. V lesní školce pobývají děti hodně venku. Studenti v testech prokázali své znalosti a dovednosti. Maminky své děti doprovázely na první letní setkání.

12 Určené slovní druhy pomocí čísla
5 7 5 7 2 1 Hluboké rány se musely vyčistit. V lesní školce pobývají děti hodně venku. Studenti v testech prokázali své znalosti a dovednosti. Maminky své děti doprovázely na první letní setkání. 6 1 3 8 5 1 4 2 1

13 Citace: Obrázek: Klipart


Stáhnout ppt "Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ"

Podobné prezentace


Reklamy Google