Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."— Transkript prezentace:

1 ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Jiří Chrástecký Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEK_0303 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruhRaná renesance v Itálii - malířství Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Podoby malířství v raně renesanční Itálii. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaRaná renesance, architektura, Florencie, Masaccio, Mantegna, Botticelli, Francesca Datum

2 RANÁ RENESANCE V ITÁLII - MALÍŘSTVÍ

3 ÚVOD Výukový materiál Raná renesance v Itálii – malířství obsahuje informace o nejvýznamnějších podobách malířství v 15. století ve Florencii a jejím okolí. Cílem prezentace je seznámení studentů zejména s díly Masacciovými, Mantegnovými a Botticelliho. Materiál je primárně určen studentům 2. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.

4 Druhy renesančního malířství Nástěnná malba Nástěnná malba Desková malba Desková malba Knižní malba Knižní malba Malba na skle Malba na skle Malba na plátně (nově) Malba na plátně (nově) Techniky renesančního malířství Freska, tempera, olejomalba (nově) Freska, tempera, olejomalba (nově)

5 Náměty renesančního malířství Křesťanská tématika Křesťanská tématika Antická mytologie Antická mytologie Alegorie Alegorie Historická tématika Historická tématika Akcent na krajinu (nově) Akcent na krajinu (nově) Akt Akt Portrét Portrét

6 Masaccio ( ) Zpočátku práce s Masolinem Zpočátku práce s Masolinem Plastické postavy Plastické postavy Přirozenost pohybu a póz osob Přirozenost pohybu a póz osob Znalost perspektivy Znalost perspektivy Realističnost viděného světa Realističnost viděného světa Ovlivnění Brunelleschim a Donatelem Ovlivnění Brunelleschim a Donatelem Hl. díla: Výzdoba kaple Brancacciů (Florencie), Hl. díla: Výzdoba kaple Brancacciů (Florencie), Sv. Trojice Sv. Trojice

7 Masaccio Výzdoba kaple Brancacciů Od roku 1424 společně s Masolinem Od roku 1424 společně s Masolinem Chrám Santa Maria del Carmine (Florencie) Chrám Santa Maria del Carmine (Florencie) První renesanční akty První renesanční akty Realističnost postav Realističnost postav Práce se světlem a stínem Práce se světlem a stínem Přesná kresba Přesná kresba Perspektiva Perspektiva Jasné barvy Jasné barvy Snaha ztvárnit přirozené city Snaha ztvárnit přirozené city Vliv na Michelangela a Rafaela Vliv na Michelangela a Rafaela Vyhnání z ráje

8 Masaccio Vyhnání z ráje (detail)

9 Masaccio – Peníz daně Kaple Brancacciů Kaple Brancacciů Perspektiva Perspektiva Krajina s podzimní atmosférou Krajina s podzimní atmosférou Narativnost Narativnost

10 Masaccio Sv. Petr uzdravuje svým stínem Kaple Brancacciů Kaple Brancacciů Florentská ulice Florentská ulice

11 Masaccio Svatá Trojice Neznámý rok vzniku Santa Maria Novella (Florencie) Bůh Otec podepírající kříž Panna Maria a sv. Jan po stranách Postavy donátorů (neznámá totožnost) Centrální geometrická perspektiva Podhled Názor o skicování obrazu Brunelleschim Dole sarkofág s Adamovou kostrou Memento Mori Vliv na pozdější díla (perspektiva, postavy)

12 Andrea Mantegna (1430/ ) Práce na mnoha místech v Itálii Práce na mnoha místech v Itálii Usazení v Mantově na dvoře Gonzagů Usazení v Mantově na dvoře Gonzagů Efektní optické klamy Efektní optické klamy Dokonale zvládnutá perspektiva Dokonale zvládnutá perspektiva Hl. díla: Mrtvý Kristus, Camera degli Sposi / Picta Hl. díla: Mrtvý Kristus, Camera degli Sposi / Picta

13 Andrea Mantegna Camera degli Sposi Oculus Pol. 70. let. 15. stol. Pol. 70. let. 15. stol. Fresková výzdoba Fresková výzdoba Palazzo Ducale Palazzo Ducale

14 Andrea Mantegna Mrtvý Kristus (1501)

15 Sandro Botticelli (kolem ) Vyučený zlatník (úzké kontakty zlatníků s malíři) Vyučený zlatník (úzké kontakty zlatníků s malíři) Malíř rodu Medici Malíř rodu Medici Prosperující ateliér s množstvím zaměstnanců Prosperující ateliér s množstvím zaměstnanců Mytologické náměty a alegorie Mytologické náměty a alegorie Podobizny Medicejských Podobizny Medicejských Zdůraznění kresby, výrazné barvy Zdůraznění kresby, výrazné barvy Idealizace postav Idealizace postav Postavy často v nepřirozených postojích Postavy často v nepřirozených postojích Hl. díla: Zrození Venuše, Klanění tří králů, Pomluva, Hl. díla: Zrození Venuše, Klanění tří králů, Pomluva, Primavera Primavera

16 Sandro Botticelli – Zrození Venuše ( )

17 Botticelli – Zrození Venuše (detail)

18 Sandro Botticelli – Klanění tří králů (1475)

19 Lukianos (cca 120 – po 180 n. l.) Proti pomluvě aneb O tom, že člověk nemusí věřit těm, kteří zle pomlouvají jiné. Proti pomluvě aneb O tom, že člověk nemusí věřit těm, kteří zle pomlouvají jiné. Na pravé straně sedí muž s dlouhýma ušima, které jsou téměř podobné uším Midasovým. Jeho ruka je vztažena směrem k Pomluvě, která k němu přichází z pozadí. Vedle muže stojí dvě ženské postavy, které považuji za Nevědomost a Nedůvěru. Z levé strany se k němu blíží Pomluva v podobě mimořádně půvabné, ale rozhněvané rozrušené dívky, jejíž rysy a pohyby vyjadřují zuřivost a hněv. V levé ruce drží hořící pochodeň, levou rukou táhne za vlasy mladého muže, který zvedá ruce k nebi a prosí bohy o svědectví. Před dívkou kráčí bledý a ošklivý muž s pronikavým pohledem a vypadá, jako by jej sužovala nějaká dlouhá nemoc. Každý v něm vidí Závist. Vzadu přicházejí další dvě ženské postavy, které promlouvají k Pomluvě, a zdá se, že ji oblékají a zdobí. To jsou – jak mi sdělil průvodce v muzeu – Lest a Klam. Úplně vzadu je následuje truchlící postava v černém, rozervaném rouchu: Je to Lítost, která se s pláčem obrací zpět a plná studu pohlíží na blížící se Pravdu. Na pravé straně sedí muž s dlouhýma ušima, které jsou téměř podobné uším Midasovým. Jeho ruka je vztažena směrem k Pomluvě, která k němu přichází z pozadí. Vedle muže stojí dvě ženské postavy, které považuji za Nevědomost a Nedůvěru. Z levé strany se k němu blíží Pomluva v podobě mimořádně půvabné, ale rozhněvané rozrušené dívky, jejíž rysy a pohyby vyjadřují zuřivost a hněv. V levé ruce drží hořící pochodeň, levou rukou táhne za vlasy mladého muže, který zvedá ruce k nebi a prosí bohy o svědectví. Před dívkou kráčí bledý a ošklivý muž s pronikavým pohledem a vypadá, jako by jej sužovala nějaká dlouhá nemoc. Každý v něm vidí Závist. Vzadu přicházejí další dvě ženské postavy, které promlouvají k Pomluvě, a zdá se, že ji oblékají a zdobí. To jsou – jak mi sdělil průvodce v muzeu – Lest a Klam. Úplně vzadu je následuje truchlící postava v černém, rozervaném rouchu: Je to Lítost, která se s pláčem obrací zpět a plná studu pohlíží na blížící se Pravdu.

20 Sandro Botticelli – Pomluva (okolo 1495)

21 Sandro Botticelli – Primavera (1482)

22 Sandro Botticelli Cosimo Medici starší (asi 1474) Sandro Botticelli Giuliano Medici (kolem 1478)

23 Piero della Francesca (cca ) Umbrijská škola Umbrijská škola Práce pro rody d´Este, Montefeltro a Malatesta Práce pro rody d´Este, Montefeltro a Malatesta Teoretický spis De perspectiva pingendi (1480) Teoretický spis De perspectiva pingendi (1480) Stupnice světel a stínů Stupnice světel a stínů Prosvětlená atmosféra obrazů Prosvětlená atmosféra obrazů Dokonalá perspektiva Dokonalá perspektiva Hl. díla: Kristův křest, Bičování Krista Hl. díla: Kristův křest, Bičování Krista

24 Piero della Francesca Narození Krista

25 Piero della Francesca Kristův křest

26 Piero della Francesca – Bičování Krista (kolem 1455)

27 Otázky a úkoly Jmenujte druhy a techniky renesančního malířství. Jmenujte druhy a techniky renesančního malířství. Jaké byly náměty renesančního malířství? Jaké byly náměty renesančního malířství? Který nový objev byl v malířství uplatňován? Který nový objev byl v malířství uplatňován? Popište Masacciův styl a uveďte jeho hlavní díla. Popište Masacciův styl a uveďte jeho hlavní díla. Popište Mantegnův styl a uveďte jeho hlavní díla. Popište Mantegnův styl a uveďte jeho hlavní díla. Popište Botticelliho styl a uveďte jeho hlavní díla. Popište Botticelliho styl a uveďte jeho hlavní díla. Čím je pozoruhodná Botticelliho Pomluva? Čím je pozoruhodná Botticelliho Pomluva? Popište Francescův styl a uveďte jeho hlavní díla. Popište Francescův styl a uveďte jeho hlavní díla.

28 Použité zdroje 1.Masaccio – Sv. Trojice: [cit ] 2.Masaccio – Vyhnání z Ráje: [cit ] 3.Masaccio – Vyhnání z Ráje (detail): [cit ] 4.Masaccio – Peníz daně: [cit ] 5.Masaccio – Sv. Petr uzdravuje svým stínem: [cit ] 6.Mantegna – Mrtvý Kristus: [cit ] 7.Mantegna – Camera degli Sposi – Okulus: [cit ] 8.Botticelli – Zrození Venuše: _Google_Art_Project_-_edited.jpg/1280px-Sandro_Botticelli_-_La_nascita_di_Venere_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg?uselang=cs [cit ] _Google_Art_Project_-_edited.jpg/1280px-Sandro_Botticelli_-_La_nascita_di_Venere_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg?uselang=cshttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/Sandro_Botticelli_-_La_nascita_di_Venere_- _Google_Art_Project_-_edited.jpg/1280px-Sandro_Botticelli_-_La_nascita_di_Venere_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg?uselang=cs 9.Botticelli – Zrození Venuše (detail): [cit ] 10.Botticelli – Klanění tří králů: [cit ] 11.Botticelli – Pomluva: [cit ] 12.Botticelli – Primavera: [cit ] 13.Botticelli – Cosimo Medici starší: [cit ] 14.Botticelli – Giuliano Medici: [cit ] 15.Della Francesca – Narození Krista: _WGA17620.jpg?uselang=de [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Piero_della_Francesca_-_Nativity_- _WGA17620.jpg?uselang=de

29 16.Della Francesca – Kristův křest: _WGA17595.jpg?uselang=de [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5a/Piero_della_Francesca_-_Baptism_of_Christ_- _WGA17595.jpg?uselang=de 17.Della Francesca – Bičování Krista: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Piero%2C_flagellazione_01.jpg


Stáhnout ppt "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."

Podobné prezentace


Reklamy Google