Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."— Transkript prezentace:

1 Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Iva Novotná Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S1N2N_NT_03_02 NázevODBORNÝ STYL Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník1. – 4. roč. SŠ, 1. a 2. roč. nástavbového studia Tematický celekFunkční styly, slohové postupy a slohové útvary AnotaceTato prezentace je primárně určena pro výuku ve 4. ročníku SŠ a v 1. a 2. ročníku nástavbového studia. Je zaměřena na opakování vědomostí o odborném stylu v rámci přípravy k ústní maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury. V ostatních ročnících lze využít při výkladu nové látky. Žáci si na základě tohoto materiálu zopakují znalosti o odborném stylu, jeho typických jazykových prostředcích a typických slohových útvarech. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokynPOMŮCKY: počítač, dataprojektor Průběžně se střídá forma výkladu, řízený rozhovor a samostatná práce. Prezentace je doplněna i motivačními úkoly. Klíčová slovaOdborný styl, jazykové prostředky odborného stylu, odborné termíny, slohové útvary odborného stylu, odborný popis, popis pracovního postupu, návod, výklad, referát Očekávaný výstupZopakování znalostí o odborném stylu. Charakteristika typických jazykových prostředků, slohových postupů a slohových útvarů odborného stylu. Datum vytvoření

2 ODBORNÝ STYL

3 Odborný styl  Styl odborných publikací, odborných časopisů a učebnic  Cílem je podat přesné a úplné informace z různých oborů - poučit adresáta cz/images/results.aspx?qu=v%C4%9Bda&ex=1# ai:MP |

4 Rozdělení  Podle stupně odbornosti rozlišujeme: a) styl vědecký - pro odborníky - podává teorii jednotlivých vědních oborů b) styl prakticky odborný - pro praktické užití (návody, pracovní postupy) c) styl populárně naučný - pro laiky nebo začátečníky v oboru - přístupná forma podle úrovně adresáta

5 Charakteristika odborného stylu  Fakta (objektivní informace) X subjektivní názor Vysvětlete rozdíl mezi objektivní a subjektivní informací  Definice  Jednoznačné a přesné vyjadřování  Projevy jsou předem připravené a promyšlené  Většinou písemná forma  Přehlednost (kapitoly, typy písma, číslování)

6 Jazykové prostředky  Výhradně spisovný jazyk  Slohově neutrální prostředky  Odborné názvy- termíny  Definice  Číselné údaje  Složitá a promyšlená větná stavba  Autor ustupuje do pozadí - autorský plurál  Obecné vyjadřování

7 Jazykové prostředky - úkol Vyhledejte v textu odborné termíny. Skleníkový efekt je proces, při kterém atmosféra způsobuje ohřívání planety tím, že snadno propouští sluneční záření, ale tepelné záření o větších vlnových délkách zpětně vyzařované z povrchu planety účinně absorbuje a brání tak jeho okamžitému úniku do prostoru. (…) Skleníkový efekt se vyskytuje přirozeně na Zemi téměř od jejího vzniku. Bez výskytu skleníkových plynů by průměrná teplota při povrchu Země byla −18 °C. Skleníkový efekt je nezbytným předpokladem života na Zemi.

8 Jazykové prostředky - řešení Skleníkový efekt je proces, při kterém atmosféra způsobuje ohřívání planety tím, že snadno propouští sluneční záření, ale tepelné záření o větších vlnových délkách zpětně vyzařované z povrchu planety účinně absorbuje a brání tak jeho okamžitému úniku do prostoru. (…) Skleníkový efekt se vyskytuje přirozeně na Zemi téměř od jejího vzniku. Bez výskytu skleníkových plynů by průměrná teplota při povrchu Země byla −18 °C. Skleníkový efekt je nezbytným předpokladem života na Zemi.

9 ÚKOL Které odborné termíny používáte? a) v matematice b) v českém jazyce c) v odborných předmětech cz/images/results.aspx?qu=%C5%A0kola#pg:3|

10 Slohové útvary  Odborný popis - seznamuje s tím, jak nějaká věc vypadá - nejde jen o vzhled - důležité je i to, jak funguje, jaké má části a vlastnosti - měl by být přesný, úplný a podrobný - postupujeme od celku k jednotlivým částem - bývá doplněn nákresem

11  Popis pracovního postupu - popis děje - pořadí činností, jak následují po sobě - názornost - číselné údaje, rozměry - vedlejší věty účelové a časové: Jakmile…, …aby - příslovečná určení : Mírně stlačíme… - 1. os. mn.č. ozn. zp. : Připravíme si… - 2. os. mn.č. rozk. zp.: Přidejte… Zapněte… Upevněte  Návod - popisuje, jak zacházet s přístrojem nebo se spotřebičem - návody k obsluze

12  Výklad - odborné poučení - sděluje poznatky, vysvětluje příčiny a následky - vysvětluje podstatu problému  Přednáška - mluvený výklad - oslovení, kontaktové prostředky…

13  Referát - podrobnější zpráva - objektivní informace i subjektivní názor (hodnocení, doporučení)  Úvaha - zamyšlení (fakta i subjektivní hodnocení)  Esej - na pomezí odborného a uměleckého stylu

14 Otázky ANO/ NE Co je typické pro odborný styl? 1. Dialogičnost 2. Expresivnost 3. Složitá větná stavba 4. Obrazné vyjadřování 5. Neutrální spisovný jazyk 6. Odborné výrazy 7. Subjektivní názor

15 Řešení Co je typické pro odborný styl? 1. Dialogičnost NE 2. Expresivnost NE 3. Složitá větná stavba ANO 4. Obrazné vyjadřování NE 5. Neutrální spisovný jazyk ANO 6. Odborné výrazy ANO 7. Subjektivní názor NE

16 Zdroje informací  SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN  ČECHOVÁ, Marie a kol. Český jazyk pro 2. ročník středních odborných škol. Praha: SPN, 2003, ISBN  ČECHOVÁ, Marie a kol. Český jazyk pro 3. ročník středních odborných škol. Praha: SPN, 2002, ISBN  MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj! z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2002, ISBN  cz/images/results.aspx?qu=otazn%C3%ADk&ex=2#ai:MC


Stáhnout ppt "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."

Podobné prezentace


Reklamy Google