Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/21.2880.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/21.2880."— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA : III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV A ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_S04-Čj-8 VYTVOŘENO : září 2012 AUTOR: Jarmila Karlovcová VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk SADA: Český jazyk pro 8. ročník NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rétorika - řečnictví

2 ROČNÍK: 8. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání - druhý stupeň POMŮCKY: Fixy na interaktivní tabuli CÍL – INOVACE: Výklad učiva s využitím interaktivní tabule, procvičování METODICKÉ POKYNY: Část prezentace je zaměřena na opakování Prezentace se věnuje problematice řečnického stylu, analýze vad v mluveném projevu a přípravě k vlastnímu mluvnickému vystoupení. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žáci si osvojí nový termín rétorika, tento termín umí svými vlastními slovy vysvětlit. Seznámí se se zakladatelem řečnického stylu - Cicerem. Na základě video ukázky analyzuje vady v řečnickém stylu slavné osobnosti.

3

4  je nauka pojednávající o ústním projevu  její historie spadá do nejstarších období dějin, jako věda byla vyučována i na středoevropských univerzitách Cicero řekl: „ Pokud chceš něco znamenat, poslouchej, dívej se a mlč.“ Ale kdo to vlastně je ten Cicero?

5 Politik, řečník, filosof a spisovatel Pracoval jako obhájce u soudu Proslavil se svými kritikami „13 řečí proti Antoniovi“ Na své ostré kritiky politiků doplatil. Slavné řeči proti Antoniovi se panovníkovi nelíbily, proto byl Cicero popraven a jeho tělo bylo vláčeno Římem.

6 Adolf Hitler Německý politik, vůdce, diktátor Jeho schopnost řečnit byla tak přesvědčivá, až dokázala zfanatizovat lid. Obsahovala rychlost, tempo, sílu a opírala se o gesta rukou. G7Wa188dg&feature=related

7  Srozumitelně  Hlasitěji, ale ne s křikem  Důrazně  Ne rychle a ne pomalu, volit vhodné pomlky  Spisovně  Dbát na neopakování určitých slov – vlastně, jistě, a …

8 Extrémně pomalé tempo řeči Nesrozumitelnost – tichá mluva Dlouhé pomlky Nespisovnost Používání parazitních výrazů – „ehhh“ Vady řeči – ráčkování. Do 90. let 20. století bylo nemyslitelné, aby hlasatel ráčkoval

9  Vyberte si správné téma  Nalezněte co nejvíce informací k danému tématu  3. Informace co nejlépe utřiď, aby nedocházelo ke zbytečnému přeskakování v logice  Zapamatuj si a nauč se svoji řeč  Nahlas před zrcadlem si několikrát svoji řeč přehraj

10 Využití řečnických prostředků v malém mluveném útvaru Řečnické prostředky, řečnické okrasy  Anafora - opakování týchž slov na počátku dvou nebo více celků (co vám brání jít spát? Co vám brání…)  Epifora -opakování slov na konci celků ( co umíte – nic! Co máte…)  Epanastrofa -opakování téhož slova na konci jednoho a na začátku druhého celku (umění mluvit je krásné. Krásné, ale těžké).  Tautologie použití slov stejného nebo podobného významu (smutno, teskno…)  Epiteton - básnický přívlastek (širé moře..)  Antiteze - protiklad dvou věcí (nevím, zda si zasloužíte trest nebo poděkování)  Paradox- (platí, že méně je více)  Inverze - obrácení přirozeného pořádku ve větě (když se objevily, slunce Elipsa – výpustka (mladý může, starý musí..)

11  Řečnické figury  Pomocné prostředky, jimiž se snažíme vzbudit a také udržet pozornost posluchačů.  Oprava - korekce předešlého výroku, abychom jej zdůraznili (je to už šest měsíců – co to říkám, je to už celý půlrok…)  Anticipace - vyslovení námitka, ale hned ji zamítneme (někdo může tvrdit, že..ale odmítám tuto myšlenku neboť)  Řečnická otázka – sama o sobě obsahuje odpověď, nebo ji řečník sám zodpoví v dalších větách  Oslovení  Apostrofa – oslovení nepřítomné osoby nebo nějaké věci. (Bože můj, vlasti má)  Ironie – pravý opak toho, co chceme říci.  Eufemismus – zmírnění výrazu (zemřel – odešel)

12  Řečnické tropy  Jsou výrazy, které se obracejí od vlastní představy k jiné.  Metafora – přirovnání, přenesení určité vlastnosti věci nebo osoby na jinou (hlava rodiny, listí tančí ve větru..)  Alegorie - nahrazuje abstraktní pojem konkrétním (stát je loď, vláda je veslo)  Synekdocha – záměna části za celek a naopak (Evropský dům, něco na zub)

13 Do parlamentu ČR se dostala v nových volbách kontroverzní strana. Jejím cílem je zákaz hraní všech počítačových her. Připrav si dvouminutové vystoupení, ve kterém si připravíš svůj souhlas či nesouhlas s tímto návrhem.

14 ?

15 Jak se jmenuje věda, která se zabývá řečnictvím? 1. Jaké bylo původní povolání Cicera? 2. Řekni alespoň 5 pravidel správného mluvního projevu. Proč je správný řečnický styl důležitý? Jak se jmenuje nejlepší starověký řečník? Jak se nazývá Cicerovo velmi kritické a útočné dílo? Analyzovali jsme mluvní projev knížete Schwarzenberga. Jakých chyb se dopouštěl. Jmenuj 4. Jaké národnosti byl Cicero? Co je to rétorika? Jak Cicero zemřel? Co víš o konci jeho života? Zmiňovali jsme také jméno jednoho diktátora - řečníka fanatika. Kterého? Cicero byl filosof. Co to znamená?

16  aldsen_Cicero.jpg aldsen_Cicero.jpg  _recoloured.jpg – dostupné pod licencí Creative Commons _recoloured.jpg  Klipart (volně ke stažení Microsoft Office)


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/21.2880."

Podobné prezentace


Reklamy Google