Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NázevČíselné výrazy Předmět, ročník Matematika, tercie (3. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová prezentace,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NázevČíselné výrazy Předmět, ročník Matematika, tercie (3. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová prezentace,"— Transkript prezentace:

1 NázevČíselné výrazy Předmět, ročník Matematika, tercie (3. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová prezentace, která seznamuje žáky s pojmem číselný výraz a se základními pravidly pro počítání s číselnými výrazy. Klíčová slova Číselný výraz, hodnota číselného výrazu, přednost početních operací, význam závorek AutorRadomír Dědek DatumVytvořeno - prosinec 2013, ověřeno 24. 1. 2014 ŠkolaGymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

2 Číselné výrazy Číselný výraz je zápis sestavený: z čísel znamének početních operací +, -,., : ze závorek ( ), [ ], { } za početní operaci považujeme také umocňování a odmocňování

3 Hodnota číselného výrazu Určí se tak, že výraz vypočítáme, pozor dáváme na pořadí prováděných početních operací. Toto pořadí zpravidla určují závorky. Př. [(15+5) : 4 + (12 – 6). 3] = [20 : 4 + 6. 3] = = 5 + 18 = 23 Nejdřív počítáme vnitřní a poté vnější závorky. Dodržujeme pravidla přednosti početních operací.

4 Počítej Zadání Řešení 15. 2 – 5. (- 16) = 30 +80 = 110 [36 – 24 : 8]. 4 = [36 – 3]. 4 = 33. 4 = 132 [-11 – (-6)]. 7 + (-7). 6 = = [-11 + 6]. 7 + (- 42) = - 5. 7 – 42 = - 35 – 42 = - 77 V zadání je možné použít jen jeden typ závorek, zpravidla kulaté. Zápis ale není tak přehledný, musíme si hlídat, která levá a pravá závorka patří k sobě. Př. (((24 + 8) + 16) : (25 – 13)). 9 = = ((32 + 16) : 12 ). 9 = (48 : 12). 9 = 4. 9 = 36

5 V následujících příkladech sleduj, jak závorky ovlivňují pořadí prováděných operací Zadání 12 + 2. 3 2 = (12 + 2). 3 2 = 12 + (2. 3) 2 = (12 + 2. 3) 2 = 14 – 6 2. 2 = (14 – 6) 2. 2 = 14 – (6 2. 2) = [(14 – 6). 2] 2 = Řešení 12 +2. 9 = 12 + 18 = 30 14. 3 2 = 14. 9 = 126 12 + 6 2 = 12 + 36 = 48 ( 12 + 6) 2 = 18 2 = 324 14 – 36. 2 = 14 – 72 = - 58 8 2. 2 = 64. 2 = 128 14 – (36. 2) = 14 – 72 = - 58 [8. 2] 2 = 16 2 = 256

6 Co jsme se naučili Co je to číselný výraz. Jak se určí hodnota číselného výrazu. Jaký význam mají v zadání závorky. Pravidla pro přednost početních operací.

7 Zdroje: Vlastní tvorba autora


Stáhnout ppt "NázevČíselné výrazy Předmět, ročník Matematika, tercie (3. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová prezentace,"

Podobné prezentace


Reklamy Google