Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:"— Transkript prezentace:

1 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol. Autor: Mgr. Jitka Křičková Téma: Slovní úlohy Datum vytvoření: VY_42_INOVACE_MAT.1.19

2 Anotace Slovní úlohy je výhodné rozdělit na několik typů a určit nejsnadnější postup jejich řešení. Je vhodné označit v dané úloze jednu veličinu jako neznámou (většinou tu, na kterou se text úlohy ptá) a ostatní veličiny popsat nějakým vztahem (vzorcem) k této neznámé. Potom sestavíme rovnici a vyřešíme ji. Součástí řešení rovnice je i odpověď. VY_42_INOVACE_MAT.1.19

3 Geometrické úlohy Příklad: Trojúhelník má obvod 42 cm. Strana a je 2 krát kratší než strana b, strana c je o 2 cm delší než strana a. Určete velikosti stran trojúhelníku. A B C x 2x x+2 o = x + 2x + x = 4x = 4x x = 10 a = 10 cm, b = 20 cm, c = 12 cm VY_42_INOVACE_MAT.1.19

4 Rozdělovací úlohy Příklad: Tři studenti se zúčastnili letní brigády. Dohromady si vydělali 1 780, - Kč. Rozdělili se podle času, který trávili v práci takto: Petr dostal o třetinu méně než Honza a Pavel dostal o sto korun více než Petr. Kolik dostal každý z nich? Petr Honza x Pavel Dohromady : 9x - 2x = x = x = 720 Honza 720, Petr 480, Pavel 580. VY_42_INOVACE_MAT.1.19

5 Úlohy o pohybu: Příklad: Z měst A a B vzdálených od sebe 180 km vyjely proti sobě zároveň dva automobily. Nákladní automobil jel rychlostí 60 km/hod, osobní automobil jel rychlostí 90km/hod. Kdy a kde se potkaly? Řešení: nákladní automobil osobní automobil v 1 = 60 t 1 = x s 1 = 60. x s = v. t v 2 = 90 t 2 = x s 2 = 90. x s = s 1 + s = 60 x + 90 x 180 = 150 x x = 1,2 s 1 = 60. x = 60. 1,2 = 72 Odpověď: Automobily se potkají za 1,2 hod ( tedy 1 hodinu a 12 minut ) ve vzdálenosti 72 km od místa A ( 108 km od místa B ). VY_42_INOVACE_MAT.1.19

6 Příklad: Za traktorem, který jede rychlostí 12 km/h, bylo vysláno auto o 3,5 hodiny později. Má ho dostihnout za 45 minut. Jakou rychlostí jede? svt traktor auto 12. 4,25 = 0,75 x / *4 Automobil jel rychlostí 68 km/hod ,2512 x 4,25 0,750,75 x Dráhy obou vozidel jsou stejné ,25 = 3 x x = 16. 4,25 = 68 km/hod VY_42_INOVACE_MAT.1.19

7 Výpočet doby napouštění nádrží, výtokové doby, úlohy na společnou práci Příklad: Řidič A provede odvoz materiálu na stavbu za 35 hodin. Jezdí - li společně s ním řidič B, odvezou materiál za 10 hodin. Za jak dlouho by odvezl materiál sám řidič B ? Řešení: řidič A řidič B oba spolu 35 hodin x hodin 10 hodin za hodinu 2 x + 70 = 7 x x = 14 Řidič B by sám odvezl materiál za 14 hodin VY_42_INOVACE_MAT.1.19

8 Úloha o pohybu: Ze dvou míst M, N vyjdou proti sobě současně dva chodci. První ujde vzdálenost MN za 5 hodin 30 minut; druhý ujde vzdálenost NM za 4 hodiny 24 minuty. Oba chodci jdou stále stejnou rychlostí. Vypočtěte, za jak dlouho se potkají. CH1CH2 v s t x MN yx-y VY_42_INOVACE_MAT.1.19

9 Byly použity vlastní materiály. VY_42_INOVACE_MAT.1.19


Stáhnout ppt "Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:"

Podobné prezentace


Reklamy Google