Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1080 Šablona: 32_01 Sada: 01 Ověření ve výuce: Hudební výchova.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1080 Šablona: 32_01 Sada: 01 Ověření ve výuce: Hudební výchova."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: 32_01 Sada: 01 Ověření ve výuce: Hudební výchova Datum: 28.února 2011 Třída: 8.A

2 Baroko Předmět: Hudební výchova Ročník:8. Klíčová slova: Baroko, kapela, orchestr, chrámová hudba, liturgie, koncert, tónina, homofonie, polyfonie, notace Jméno autora: MgA. Věra Trojanová Škola – adresa: ZŠ Úvaly, okres Praha-východ nám. A. z Pardubic 8, Úvaly

3 Baroko 17. – polovina 18. století Pojem baroko pochází z protugalského slova „barocco“, jímž klenotníci v 16. století označovali nepravidelně utvářenou perlu.

4 Charakter doby VVVVýrazně se mění myšlení prostých lidí, pozemský život je pro ně strastiplný – bída, hlad, nemoci. PPPProto se opět přiklánějí k Bohu, věří v lepší svět a lepší život. TTTToho využívá církev, která se dostává do popředí a ovládá každého člověka. SSSStavby se stavěly co nejdekorativnější, byly majestátné a vznešené. UUUUmění mělo vzbuzovat v člověku pokoru. ČČČČlověk si měl uvědomit svou nicotnost a pomíjivost.

5 Hudba v baroku  Kolébkou hudebního baroka je Itálie.  Hlavními hudebními středisky jsou: 1) šlechtické a panovnické paláce -dvorské a zámecké kapely (hudebníci jsou na úrovni lepšího služebnictva) -vlastnit kapelu znamenalo zvýšení prestiže ve společnosti 2) chrámy -orchestry, ve kterých hráli vynikající muzikanti -chrámová hudba byla vznešená, majestátní, poplatná liturgii 3) veřejné koncerty -v baroku poprvé veřejné koncerty za vstupné, které od roku 1672 začal organizovat v Londýně královský hudebník John Bannister

6 Charakter barokní hudby  Začínají se používat durové a mollové tóniny  Barokní skladby mají harmonickou stavbu (akordy)  Vedle polyfonních skladeb vznikají homofonní (melodie a doprovod)  Notace je podobná dnešní (po roce 1600),používají se taktové čáry, označení…  Skladby se nepíší pouze do hlasů (partů), ale vytvářejí se partitury

7 Hudební nástroje, orchestr IIIInstrumentální hudba prožívala velký rozkvět, přestává být pouhým doprovodem hudby vokální VVVVzniká mnoho skladeb pro sólové nástroje a pro orchestr SSSStavitelé hudebních nástrojů vytvářejí nové, dokonalejší, které mají nosnější tón a drží ladění VVVVznikly nové h. nástroje- lesní roh, klarinet MMMMnohé h. nástroje jsou na velmi vysoké úrovni –V–V–V–Varhany s mnoha rejstříky –S–S–S–Složitá cembala –S–S–S–Smyčcové nástroje dosáhly velkého rozvoje v Itálii (Amati, Stradivari, Quarneri) –V–V–V–Vznikají první orchestry (13-16 hráčů)

8 Vznik nových hudebních forem  Instrumentální –Fuga (polyfonní skladba, rovnocenné hlasy) –Sonáta (homofonní skladba o 4-5 částech) –Concerto grosso (menší skupina sólových nástrojů se střídá s nástroji celého orchestru „soli x tutti“) –Sólový koncert ( 1 sólový nástroj a orchestr) –Suita (tzv. partita, která se prováděla na šlechtických a panovnických dvorech při slavnostech, zábavách a hostinách.Byl to sled barokních tanců, např. Allemande, Courant, Menuet, Gavota, Sarabanda a Gigue)

9  Vokální (zpívané) –Oratorium (duchovní opera na biblický námět) –Kantáta (menšího rozsahu než oratorium, též na světská témata) –Magnificat (chvalozpěv Panny Marie) –Reqiuem (skladba na latinský text za zemřelé)  ……………………………………………………………………………… –Árie (skladba pro sólový hlas s doprovodem) –Kanzoneta (světská píseň s doprovodem) –Madrigaly (světská vokální polyfonie)  Tyto skladby nejsou církevní, milostné náměty byly nejčastější

10 Co si pamatuješ?  Co víš o vzniku pojmu „baroko“?  Která společenská vrstva se dostává do popředí a ovládá člověka?  Co mělo umění této doby vyvolávat v lidech?  Která země je kolébkou baroka?  Kde hudba zněla? V jakých prostorách?  Kdo to byl John Bannister a čemu se věnoval?  Jak vypadala notace?  Které tóniny skladatelé převážně používali?  Co víš o zdokonalování hudebních nástrojů?  Vysvětli rozdíl v pojmech instrumentální a vokální.  Vyjmenuj alespoň 4 nové hudební formy.

11 Zdroje: staženo Použitá literatura:   Dr.Dehner, Jan ; Dr.Jůzl, Miloš, CSc. ; Harmáček, Václav ; Dr. Lachout, Karel ; Doc. Dr. Smolka, Jaroslav, CSc. ;Řezáčová, Helena ; Šmolík, Jan ; Dr. Švarcová, Jitka. Malá encyklopedie hudby. 1. vydání. Praha:Supraphon, s. ISBN   Černušák, Gracian. Dějiny evropské hudby. 5. vydání.Praha : Panton, s. ISBN


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1080 Šablona: 32_01 Sada: 01 Ověření ve výuce: Hudební výchova."

Podobné prezentace


Reklamy Google