Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.1080 Šablona: 32_01Sada: 01 Ověření ve výuce: Hudební výchova Datum:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.1080 Šablona: 32_01Sada: 01 Ověření ve výuce: Hudební výchova Datum:"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: 32_01Sada: 01 Ověření ve výuce: Hudební výchova Datum: Třída: 8.B

2 Antická hudba Předmět:Hudební výchova Ročník:8. Klíčová slova: Hymnus, žalm, zpěv epický a lyrický, aulos, kithara, lyra, Panova flétna Jméno autora:MgA. Věra Trojanová Škola – adresa: ZŠ Úvaly, okres Prah-východ nám. A. z Pardubic 8, Úvaly

3 Řecká kultura

4 Základem antického umění je umění řecké, které se stalo kolébkou kultury evropské. Hudba zde zaujímala významné postavení, byl zastáván názor, že může převychovatumravňovat a formovat člověka.

5 Uplatnění hudby V řeckém dramatu (Homér – Illias a Odysea, Euripides – Orestes Sofokles – Král Oidipus, Antigona Hudba byla součástí sportovních soutěží a oslav - olympijské hry - „velké dionýsie“

6 Řečtí bohové a umění Dionýsos je v řecké mytologii synem nejvyššího boha Dia. je bohem vína a nespoutaného veselí.

7 Apollon byl pokládán za boha vysokého hudebního umění Pan, lesní bůh, byl patronem hudby lidové

8 Hudební nástroje KitharaKithara LyraLyra Aulos (předchůdce hoboje)Aulos (předchůdce hoboje) Varhany (vodní)Varhany (vodní) BicíBicí Panova flétnaPanova flétna

9 Dochované památky Seikilova píseň 2 hymny na boha Apollona Zpěváci zpívali sólově i sborově za doprovodu hudebních nástrojů. Nejrozšířenější formy byly hymny (oslavné písně) a žalmy.

10 Římská kultura Římané neměli před přijetím helénského řeckého umění výraznou vlastní kulturu. Dále řecké umění rozvíjeli, ovšem v době úpadku římského impéria hudba zcela ztratila své výsadní postavení. Začíná se formovat nová kultura – křesťanská.

11 Co si pamatuješ? Co mohla podle řeckých filosofů ovlivnit hudba?Co mohla podle řeckých filosofů ovlivnit hudba? Kde všude se řecká hudba uplatňovala?Kde všude se řecká hudba uplatňovala? Na jaké hudební nástroje hudebníci hráli?Na jaké hudební nástroje hudebníci hráli? Které hudební památky se dochovaly?Které hudební památky se dochovaly? Jaké 2 hudební formy byly nejvíce uplatňovány?Jaké 2 hudební formy byly nejvíce uplatňovány? Co víš o římské kultuře?Co víš o římské kultuře? Která kultura navazuje a začíná formovat kulturu evropskou?Která kultura navazuje a začíná formovat kulturu evropskou?

12 Zdroje:http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Pagehttp://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page WDH_2006.mp3 staženo Použitá literatura: Dr.Dehner, Jan ; Dr.Jůzl, Miloš, CSc. ; Harmáček, Václav ; Dr. Lachout, Karel ; Doc. Dr. Smolka, Jaroslav, CSc.; Řezáčová, Helena ; Šmolík, Jan ; Dr. Švarcová, Jitka. Malá encyklopedie hudby. 1. vydání. Praha:Supraphon, s. ISBN Mgr.Charalambidis, A. ; PhDr. Pilka, Jiří ; PaedDr. Císař, Zbyněk ; Matoška, Dalibor. Hudební výchova pro 8. ročník základní školy. 1. vydání. Praha : SPN, s. ISBN


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.1080 Šablona: 32_01Sada: 01 Ověření ve výuce: Hudební výchova Datum:"

Podobné prezentace


Reklamy Google