Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ET NETERA a.s. Správa digitálního obsahu v organizacích (Y36SDO) Přednáška č. 1 Úvod do problematiky content management systémů (CMS) Jiří Štěpán & Martin.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ET NETERA a.s. Správa digitálního obsahu v organizacích (Y36SDO) Přednáška č. 1 Úvod do problematiky content management systémů (CMS) Jiří Štěpán & Martin."— Transkript prezentace:

1

2 ET NETERA a.s. Správa digitálního obsahu v organizacích (Y36SDO) Přednáška č. 1 Úvod do problematiky content management systémů (CMS) Jiří Štěpán & Martin Kačer, 2009-2012

3 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 2 Y36SDO – základní informace http://cvutui.etn.cz/ - web předmětuhttp://cvutui.etn.cz/ Přínos pro vás: –seznámení se systémy, které stojí v pozadí většiny webů intranetů apod. Obsah přednášek –seznámení se s teoretickými základy CMS systémů –co to je, proč to je, k čemu to je. Cvičení –praktické seznámení formou semestrální práce –jak se to používá

4 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 3 Y36SDO – přednášky PořadíPřednáška 1Úvod do problematiky CMS 2Web Content Management 3Životní cyklus obsahu 4Klasifikace, metadata, informační architektura a její návrh 5Usability 6Metody získávání obsahu 7Autorizace, autentifikace, práva k obsahu 8Workflow a popis procesů 9Distribuce obsahu 10Spolupráce CMS a portálových řešení 11Obsahově orientované aplikace, znalostní báze, wiki 12Rich Content 13CMS Trh

5 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 4 Y36SDO - hodnocení Klasifikovaný zápočet Hodnocení semestrální práce –celkem 0-50 bodů v pěti milnících –simuluje postup vytváření webu/intranetu pomocí CMS Mikrotesty z obsahu přednášek (5x) –Celkem 0-4 body při odevzdávání milníků Zápočtový test z obsahu přednášek i cvičení –0-30 bodů Výsledná známka: –A... 100-90 –B... 80-89 –C... 70-79 –D... 60-69 –E... 50-59

6 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 5 Y36SDO – kontext předmětu Předmět úzce souvisí s „Tvorba webových aplikací 1 a 2“ –částečně s „Tvorba uživatelských rozhraní“ –částečně se „Softwarové inženýrství“ Soustředí se na „Tvorbu a správu rozsáhlých webů, kde je víc textu než aplikací“ ;-) –návrh (ano i na webu se hodí nejprve navrhovat) –validace návrhu –použití systémů typu CMS pro implemetaci návrhu –vybrané aspekty použitelnosti ve vztahu k webům Předmět se vám bude hodit pokud se dostanete do pozice, kdy budete muset řešit intranet nebo web větší organizace.

7 Y36SDO Co je to CMS? Proč bychom to měli znát?

8 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 7 Protože se používá... Co mají společného weby jako: www.cz.o2.com www.datart.cz www.novinky.cz www.respekt.cz www.t-mobile.czwww.t-mobile.cz.... a 90% větších firemních webů  Všechny jsou postaveny na CMS  Je téměř nemožné pracovat v oboru web/ebusiness a nepotkat se s CMS

9 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 8 Klasický web HTML a web server Extrémně rychlý Stabilní Vhodný do počtu jednotek stránek webmaster mění vše Web server HTML

10 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 9 Dynamický web typicky LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP) nebo jiná kombinace Vhodný do malého počtu správců obsahu Vzniká specializace rolí Web server renderované HTML PHP, ASP, JSP,...PHPHTML Data, texty

11 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 10 Dybamický web s CMS Uživatelé jsou zcela odstíněni od uložení dat Data aktualizují pomocí k tomu určeného rozhraní Možnost další specializace Pomalejší vývoj, náročnější ale bez omezení rozsahu Web server renderované HTML PHP, ASP, JSP Data CMS.PHP IMGTEXT TEMP LATE

12 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 11 Proč tedy CMS Objem digitálního obsahu v organizacích neustále narůstá Zvyšuje se počet tvůrců tohoto obsahu Zvyšuje se počet konzumentů obsahu Zvyšuje se důležitost obsahu z obchodního a organizačního pohledu Vzniká potřeba řízení vzniku, oběhu a publikace digitálního obsahu. Zvládnutí této problematiky se stává konkurenční výhodou

13 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 12 Motivace pro Content management 1.Internetový obsah se stane klíčovou platformou pro personalizaci, e-commerce, použití více klientských zařízení (mobilní technologie…) 1.Zvyšující se počet organizací se může potýkat s „krizí zpracování digitálního obsahu“ 1.Organizace zjistí, že efektivní zpracování obsahu může být kritickým faktorem k zachování produktivity. Gartner Group

14 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 13 Definice CMS CMS – Content Management Systém (Online) systém pro správu (digitálního) obsahu Wikipeadia: Systém pro správu obsahu (CMS z anglického content management system) je software zajišťující správu dokumentů, nejčastěji webového obsahu. V dnešní době se jako CMS zpravidla chápou webové aplikace, někdy s případným doplňkovým programovým vybavením u klienta. Dále budeme definovat příkladem

15 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 14 Jak to funguje bez CMS Dokumenty na sdílených discích –Bez verzování –Jediná orientace je název souboru –Riziko smazání, přesunu –Obtížný vzdálený přístup Intranet/internet spravuje webmaster nebo externí firma –Většinou statické HTML –Jednoduché šablonování v PHP apod. –Autoři obsahu posílají webmasterům pokyny k publikaci formou mailů, MS Word dokumentů apod. Toto funguje do určitého objemu informací

16 Y36SDO Několik příkladů z praxe

17 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 16 SAP Obchodní oddělení 28 různých webů Flash, spravuje reklamka Segmenta ce obsahu multijazyčnost vyhledávání 50tis dokumentů dynamická navigace tuto stránku edituje 20lidí, jeden schvaluje Personalizace..a navíc - editace laiky - zachování designu, validity - SEO - rychlost - každé dva roky redesign

18 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 17 www.mzv.cz 130 ambasád 150 jazyků 300 editorů jednotný design sdílení informací

19 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 18 Nárůst obsahu a jeho důsledky Out of Date Content Non- Approved Content Duplicated Content Broken Hyperlinks Inconsistent Lay-Out Inconsistent Structure

20 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 19 Webmaster Bottleneck Problémy modelu čas odezvy nepochopení požadavků nekoncepční výsledek

21 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 20 Spaghetti syndrom BACK OFFICE WEB SITESONLINE APPS. FRONT OFFICE PORTALS

22 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 21 Konflikty při pořizování obsahu PUBLISHING Collateral ManualsWebSitePortalCall Center CREATION Deconstruction Conversion Copy-Paste Version Conflicts

23 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 22 Řešení - CMS BACK OFFICE Web sitesOnline apps. FRONT OFFICE PortalsMobile sites Content Management

24 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 23 Všeobecně - proč CMS 1.Pro systematické vytváření, sdílení, řízení a dodání vytvořeného obsahu 2.Pro internetové, ale i intranetové projekty 3.Získávání obsahu z různých interních i externích zdrojů 4.Objem vytvářeného digitálního obsahu stále roste > vzniká potřeba nástrojů pro jeho management 5.Potřeba dodávat stále více správných informací ve správném čase správné cílové skupině 6.Pro zlepšení firemní komunikace s klienty, partnery a zaměstnanci 7.Rychlá a systematická realizace e-business projektů a content driven aplikací

25 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 24 CMS – top level pohled Content creationPublication

26 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 25 CMS - funkce Musí být vysoce integrován s ostatními firemními systémy Podporuje práci s obsahem přes celý jeho životní cyklus: Capture > Collaborate > Manage > Leverage> Deliver Authoring External tools integration External sources 3 rd party content Input adaptation Workflow Preview Whole site versioning Workflow Categorization Versioning Searching Reference management Templating Application integration Adding app. Logic to the content Deployment Content adaptation Device dependent rendering

27 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 26 Cíle, jejichž dosažení CMS usnadní Uřídit dramatický nárůst obsahu na webu a intranetu Eliminovat webmaster bottleneck Udržení corporate identity na více prezentacích Odstranění stavu „spaghetti syndrom“ Distribuovat obsah více kanály současně Snížit TCO* související se správou a publikací informací *TCO = Total Cost of Ownership, tj. celkové náklady na software či hardware zahrnující licence a související služby (správu, údržbu, upgrade apod.) za určité období

28 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 27 Problémy mimo doménu CMS K čemu se CMS nehodí: Správa transakcí (doména webových aplikací) Komunitní servery (chaty, atd.) – zpravidla jsou jen dopňkovými aplikacemi ERP systémy … => tedy všude tam, kde text nepřevažuje

29 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 28 Typy CMS, různé názvy CMS – Content Management Systém –(Online) systém pro správu (digitálního) obsahu –souhrný název pro třídu těchto systémů WCM - Web Content Management –CMS s funkcemi omezenými/specializovanými pro publikaci na WWW –podporuje jak vytváření obsahu tak jeho publikaci –=publikační systém, redakční systém (v kontextu webu)‏ DMS – Document Management System –Soustřeďuje se na správu binárních dat. Výrazně omezená možnost modifikace prezentace. –Soustřeďuje se na workflow RM – record management. Správa záznamů pro účely archivace dle normy ISO 15489: 2001

30 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 29 Rozdíly přístupů u různých typů CMS

31 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 30 Typické znaky CMS systémů Webový administrační interface Rozdělení dat na metadata a samotný obsah –metadata: autor, datum publikace, cílová skupina –obsah: text, obrázek Tlak na maximální intuitivnost –importy z kancelářských balíků –WYSIWYG editace textů –Maximální odstínění editora od vzhledu webu a uložení dat Schopnost škálovat výkon dle potřeby, vícesrverová architektura Integrace s web 2.0 službami

32 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 31 Standardizace Velmi malá míra standardizace, různé technologie, různá terminologie JSR 170: Content Repository for Java technology API –RDF based API pro přístup k datům v CMS repository –Level 1: read only –Level 2: včetně zápisu –malá podpora mezi výrobci JSR 283: Content Repository for Java Technology API Version 2.0 –ve schvalovacím procesu –budeme se mu věnovat v dalších přednáškách

33 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 32 Informační zdroje http://www.cmswatch.comhttp://www.cmswatch.com –pravděpodobně největší autorita v oblasti podnikových CMS –definuje uznávanou standardní množinu vlastností –testuje celosvětově významné CMS a prodává analýzy jejich vlastností http://cmsmatrix.org/ –nezávislá iniciativa umožňující srovnání dostupných CMS –včetně opensource a lokálních Další – wikipedia, google,...

34 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 33 Vývoj IT odvětví CMS Od roku 1995 velmi bouřlivý vývoj. V každém regionu najdete desítky až stovky dodavatelů, kteří dodávají CMS. Mezinárodní hráči na poli CMS: –Interwoven, Stellent, Vignette, FatWire, Coremedia, Documentum, Tridion, RedDot, Microsoft… Každý z nich postupoval samostatně ve vývoji CMS.

35 Y36SDO Úvod do problematiky content management systémů (CMS) 34 Hrubá historie CMS Na trhu existují stovky až tisíce systémů, které prohlašují, že se jedná o CMS. Rozdělme je tedy alespoň do tříd: Těžká váha: Enterprise Content Management (Interwoven, Vignette, Stellent, EMC- Documentum, FileNET,…) Střední váha: Web Content Management (, Tridion, FatWire, CoreMedia, RedDot, jNetPublish …) Muší váha: Opensource (OpenCMS, Drupal, specializované redakční systémy)

36 Y36SDO Děkuji za pozornost Příště: WCMS - jak na správu webu


Stáhnout ppt "ET NETERA a.s. Správa digitálního obsahu v organizacích (Y36SDO) Přednáška č. 1 Úvod do problematiky content management systémů (CMS) Jiří Štěpán & Martin."

Podobné prezentace


Reklamy Google