Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

HCI – čtení textu z obrazovky Barbora Drobíková

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "HCI – čtení textu z obrazovky Barbora Drobíková"— Transkript prezentace:

1 HCI – čtení textu z obrazovky Barbora Drobíková

2 Proč já a čtení el. textů?  zájem o informační gramotnost – kurzy  jak jsou dnes koncipovány?  co je nejdůležitější: aby učitelé, vědci uměli využívat inf. v el. podobě => budou častěji vyhledávat  neumějí to  člověk se učí číst tištěný text (v 1. třídě)  ovšem elektronický?

3 pokr.  nákladnost publikací v tištěné podobě  do budoucna pravděpodobně větší náklad v el. podobě  lze číst 15 s. textu, ovšem 400?

4 Techniky čtení  sakkadické pohyby  regresivní pohyby  fixační zastávky  selektivní čtení  „skenování textu“  viz Papík...

5 El. text x tištěný  má mnoho specifik  zkuste jmenovat...  přednosti x nedostatky  zkuste jmenovat...

6 přednosti el. textunedostatky -archivace -vyhledávání v textu -snazší citování -možnost práce s několika texty najednou (okny) -lze zvětšit/zmenšit -špatná manipulace s textem -špatný přehled textu -nelze dobře opoznámkovat -nelze číst v posteli, v křesle, v tramvaji -vliv na oči (zdraví)

7 Nejčastěji citované příčiny pomalého čtení z obrazovky  rozlišení (obrazovky, dnes LCD lepší)  ostrost rohů písmen  obrys písmen  odstup písmen  odstup čtenáře od čteného textu  aktuální velikost písmen  vizuální úhel čtení  počet písmen na řádku  počet řádků na obrazovce  počet slov na stránce  řádkování

8 pokr.  okraje  souřadnice  polarita – světlá písmena na tmavém pozadí  kontrast  přerušované vs. kontinuální světlo  odraz světla  stabilita  absence či přítomnost neočákavaných lokálních podnětů  poměr stran

9 pokr.  zakřivení obrazovky  zkreslení v rozích  časová prodleva odpovědi systému  metody pokračování ve čtení – rolování např.  držení těla čtenáře  čtenářův přístup k médiu  to bylo napsáno v r. 1996, dodnes se mnohé vývojem technologií nedohnalo

10 Proč je el. text tak těžko čitelný – co všechno ovlivňuje čtení el. textu  mnoho studií o tzv. typografických proměnných – je nutné je vždy uvažovat v zájemném kontextu  př.: délka řádku, hustota písmen, velikost písmen, velikost obrazovky – počet zobrazených řádků, způsob zobrazení - sloupce

11 Měření čtení - problémy  rychlost čtení x pochopení textu  proměnné spolu velice souvisejí:  délka řádky x velikost písma x hustota písma  zobrazení – rozlišení obrazovky (ostrost zobrazení)  některá měření v 80. letech – dnes již nelze použít  mnohé soudy vycházejí ze zkušeností čtení tištěného textu - polemika

12 Výsledky studií  velikost písma – 10,12,14  objektivně nezjištěn rozdíl v rychlosti čtení  typ písma – patkové x bezpatkové  významný rozdíl nezjištěn, pouze doporučeno pro zobrazení využívat bezpatkového písma, které pro tento účel bylo vyvinuto  počet sloupců  obecně čtenáři lépe vnímáno více sloupců, ovšem z jiných průzkůmu zjištěno – rolování značně zpomaluje rychlost čtení a vnímání textu  počet písmen na řádek  55 – nejlepší vnímání textu, delší řádek – nejrychlejší čtení

13 pokr.  zjištěno - ten kdo umí rychle číst – líp čte ve sloupcích a lépe celkově čte a vnímá z obrazovky =>  základem umění čtení z obrazovky je zvládnutí dovednosti racionálního a rychlého čtení z papíru  subjektivně se lidem nejlépe čtou 3 sloupce – nepotvrzeno však výzkumem  počet řádků na obrazovku  čím více, tím lépe  učící proces je rychlejší a efektivnější  rolování – velmi zpomaluje

14 pokr.  řádkování  dvojité se lépe čte než jednoduché; jednoduché řádkování vyžaduje pečlivější fixaci  proměnné spolu velmi souvisejí, nelze dělat testování kombinace všech proměnných – dalo by to asi 256 různých možných obrazovek

15 Rolování, page-down...  člověk fixuje informace na stránce prostorově, to mu umožňuje lepší vnímání a zapamatování inf.  rolování toto ruší – inf. se objevuje častěji v různých místech obrazovky  page-down/up je dle studií lepší k zapamatování textu a jeho vnímání než scroll

16 Umíme pracovat s nedostatky?  vizualizační pomůcky

17 Vizualizační pomůcky  studie  čtení textů s vizualizačními pomůckami  srovnání – rychlosti čtení a vnímání textu, plnění úkolů

18 Způsob zobrazení  lineární text

19

20 pokr.  fish-eye

21

22 pokr.  přehled + detail (overview + detail)

23

24 Výsledky testu  fish-eye – rychlejší čtení – horší učení  overview+detail – pomalejší čtení – snazší učení  lineární text – v žádném aspektu nejlepší  doporučení: kombinace vizualizačních pomůcek – fish-eye – lepší přehled, over-view – snazší učení

25 Práce s ukázkami  - zjistěte, jaké vizualizační pomůcky databáze nabízí  - jakým způsobem je zobrazen text - sloupce, lineární text, přehled + detail  - je databáze konzistentní v zobrazování textu nebo různé texty = různé zobrazení?  - barevnost  - rušivé elementy na obrazovce  - subjektivní pocit ze čtení daného textu  - co Vam chybí při čtení takového textu...  - zamyslete se nad tím, jakým způsobem postupujete při čtení- přeskakování, získání přehledu, selektivní čtení

26 Zdroje ke zkoumání  Oxford Scholarship Online  e-books Springerlink  Gale e-books  Ebsco Host  ProQuest 5000  LION  JSTOR  Sage Fulltext  Library Literature & Information Science Fulltext

27 Bibliografie  Boyarski, Dan, Neuwirth, Christine, Forlizzi, Jodi and Harkness Regli, Susan. A study of fonts designed for screen display. In Computer-Human Interaction ACM, 1998, s  Bridger, R. S. Introduction to ergonomics. 2nd ed. London : Taylor & Francis, s. ISBN  Castelhano, Monica S. and Muter, Paul. Optimizing the reading of electronic text using rapid serial visual presentation. Behaviour & Information Technology, 2001, roč. 20, č. 4, s  Church, Gary M. The human-computer interface and information literacy. Information Technology and Libraries, 1999, roč. 18, č. 1, s  DILLON, Andrew. Designing usable electronic text. London : Taylor and Francis, s. ISBN  Dillon, A. Reading from paper versus screens. Ergonomics, 1992, roč. 35, s  Dillon, Andrew, Kleinman, Lisa, Gil Ok Choi, Bias, Randolph. Visual search and reading tasks using ClearType and Regular displays. In Computer- Human Interaction ACM, 2006, s. 1-9.

28 pokr.  Dix, Alan, Finlay, Janet, Abowd, Gregory D. and Beale, Russell. Human-computer interaction. 3rd ed. Harlow : Pearson Education, ISBN  Dyson, Mary C. and Kipping, Gary J. The legibility of screen formats. Computers & Graphics, 1997, roč. 21, č. 6, s  Dyson, Mary C. and Haselgrove, Mark. The influence of reading speed and line length on the effectiveness of reading from screen. International Journal of Human-Computer Studies, 2001, roč. 54, s Dostupné též na www:.  Dyson, Mary C. How physical text layout affects reading from screen. Behaviour & Information Technology, 2004, roč. 23, č. 6, s  Hornbaek, Kasper and Frokjaer, Erik. Reading patterns and usability in visualizations of electronic documents. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 2003, roč. 10, č. 2, s

29 pokr.  Muter, Paul. Interface design and optimization of reading of continuous text. In In van Oostendorp, H. and De Mul, S. Cognitive aspects of electronic text processing. Norwood, N.J. : Ablex, 1996, s Dostupné též na www:.  O´Hara, Kenton and Sellen, Abigail. A comparison of reading paper and on-line documents. In CHI ACM, 1997, s  PAPÍK, Richard. Naučte se číst!. Praha : Grada, s. ISBN  Piolat, Annie, Roussey, Jean-Yves and Thunin, Olivier. Effects of screen presentation on text reading and revising. International Journal of Human- Computer Studies, 1997, roč. 47, s

30 pokr.  Ruthven, Ian et al. Information interaction in context. In International Symposium on Information Interaction in Context IIiX. New York : ACM Press, c2006, s Dostupné též na www:.  Sharp, Helen, Rogers, Yvonne and Preece, Jennifer. Interaction design. 2nd ed. Chichester : John Wiley & Sons, c s. ISBN  Wang, Peiling, Hawk, William B. and Tenopir, Carol. Users´ interaction with World Wide Web resources. Information Processing and Management, 2000, roč. 36, s  Ward, R.D. and Marsden, P.H. Physiological responses to different WEB page designs. International Journal of Human- Computer Studies, 2003, roč. 59, s Dostupné též na www:.


Stáhnout ppt "HCI – čtení textu z obrazovky Barbora Drobíková"

Podobné prezentace


Reklamy Google