Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak ovlivňovat obraz minorit v médiích

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak ovlivňovat obraz minorit v médiích"— Transkript prezentace:

1 Jak ovlivňovat obraz minorit v médiích
ROMEA Jak ovlivňovat obraz minorit v médiích Mgr. Jarmila Balážová 1

2 Význam romských médií při objektivizaci image Romů ve společnosti
Před rokem 1989 informace o Romech sporadické Po roce 1989 expanze informací, ale neutříděné, černé kroniky, zaujaté V druhé polovině devadesátých let se začínají v některých médiích specializovat novináři i na národnostní otázku, tj. obraz Romů v majoritních médiích se začíná pomalu měnit, zasazovat do kontextu Od roku 2000 sehrávají některá média důležitou roli při politických cauzách: Británie – viza, Lety – koncentrační tábor, sterilizace romských žen, vicepremiér Čunek – versus Romové Redakce jsou ochotny hledat romské spolupracovníky 2

3 Specifické postavení romského tisku , role
Šíření informací v romském jazyce, tudíž znovuoživení a kultivace romštiny Emancipační a informační role směrem k Romům Vzdělávací a informační role směrem k majoritě (informace o historii, jazyce, kultuře, atd.) Výchova romských novinářů Zohledňování důležitých témat: sterilizace, sociálně vyloučené lokality, romský holocaust atd. 3

4 Prvotní cíle Romano voďi
V tomhle prostředí zakládá o.s. Romea zaměřující se na mediální a vzdělávací činnost RV Jasná představa: profesionální, žánrově a graficky pestrý a nápaditý měsíčník Od počátku jasné, že jeho cílem bude i spolupráce s médii majoritními Navíc hodlá rozšířit svůj náklad i po internetu, proto od počátku vzniká i internetová verze Zakládají jej mladí Romové a neromové profesně úspěšní ve svých oborech 4

5 Charakter RV Vychází od ledna 2003
Náklad : 1500 ks, síť předplatitelů, poměr 65:35% Romů a ne Romů Barevný měsíčník určený všem, kteří se zajímají o pohled Romů i ne Romů na politická, společenská a kulturní témata v ČR i zahraničí Žánrová pestrost, nová témata, neběžná v majoritních médiích Komentáře, reportáže, profily zajímavých romských osobností, speciální seriál o historii Romů, romských osobnostech v datech, romští sportovci reprezentující ČR, kultura, zpravodajství, politický komiks Vlastní ankety, diskusní fóra a miniprůzkumy k tématům 5

6 Ukázky RV 6

7 Ukázky RV 7

8 Další podoby RV Internetová verze na www.romea.cz
Přebírání všech článků Newton IT Přebírání některých článků – sportovci nebo tipů zahraničními i českými médii (nejen tištěnými, příklad Michala Mižigára apod.) Spolupráce s agenturou McCann Erickson – ceny Stříbrná Effie 2006 8

9 Spolupráce s českými médii
Semináře pro české novináře Spolupráce na společných tématech – viz. MF Dnes, ČRo6, Lidové noviny Causa se skrytou kamerou (figuranti MF Dnes a RV v terénu zjišťovali formy diskriminace při hledání zaměstnání, v oblasti služeb atd.) Systematická komunikace s médii o možné spolupráci a objektivizaci pohledu na Romy Tréninky a následná praxe pro mladé Romy v majoritních médiích - Čt, ČRo, MF Dnes a další 9

10 Dilema romských novinářů a romských médií
Má se novinář romského původu zabývat romskými tématy? Dilema nad posláním daným etnicitou a profesní touhou (neromská média prestižnější, nabízejí kvalitnější a jistější podmínky, kariérní postup atd) Může být romský novinář při prezentaci romských témat objektivní? Musíme věřit jeho profesionalitě, stejně jako ženě, informuje-li o genderových záležitostech, příznivec Slávie o vítězství Sparty, někdo s cukrovkou o diabeticích apod. 10

11 Dilema romských novinářů a romských médií
Velké otazníky se rojí nad uváděním romského původu – kdy ano, kdy ne? Atmosféra špatné image Romů ve společnosti svádí samozřejmě k uvádění romské národnosti u každého člověka, který něčeho dosáhl, něco umí, dobře formuluje apod. , správě by se ale měla uvádět jen v případě, že to souvisí s tématem. Takže dilema mezi snahou novinářů objektivizovat špatný obraz Romů a kodexem, který v těchto tématech ještě není jistý ani ustálený. Existence samotných národnostních ne soukromých médií je složitá, závislá na financování ze státního rozpočtu, může se tedy stát, že měsíčník příliš kritický k vládě, nedostane příští rok finance (z jiného důvodu samozřejmě) 11

12 Kontakt Mgr. Jarmila Balážová ROMEA, o. s. Žitná 49, 110 00 Praha 1
Tel.: , 12


Stáhnout ppt "Jak ovlivňovat obraz minorit v médiích"

Podobné prezentace


Reklamy Google