Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_361_SLOVESA Téma: SLOVESA, ČASOVÁNÍ, URČOVÁNÍ,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_361_SLOVESA Téma: SLOVESA, ČASOVÁNÍ, URČOVÁNÍ,"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_361_SLOVESA Téma: SLOVESA, ČASOVÁNÍ, URČOVÁNÍ, NEURČITEK, ZVRATNÁ, SLOVESNÉ ČASY A TVARY Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/

2 ANOTACE Prezentace je určena pro žáky 4. tříd v hodině českého jazyka. Žáci si procvičí a opakují slovesa: Všechny kategorie, které znají. Začínají od nejjednoduššího až po nové učivo – třídění sloves. Pracují ústně, nebo do sešitů – ve dvojicích si sešity mění a opravují při společné kontrole. Snímek č. 4 – Pracují s obrázky vymýšlí slovesa k jednotlivým obrázkům: stříhá, léčí, skáče, létá, krouží… Snímek č. 5 – Odpovídají na otázky: Co znamená ohebné? Jak slovesa časujeme? Snímek č. 6 – Časují podle obrázku: já tančím, ty tančíš…. Snímek č. 7 – Zodpoví na otázku: Co je neurčitek? K obrázkům utváří neurčitky: Co může dělat pes – kousat, štěkat, tulit se… Co může dělat letadlo nebo kluk – létat, přistávat, fotit se…. Snímek č. 8 – Žáci buď ústně nebo písemně tvoří neurčitky. Ve dvojicích si sešity vymění a následuje společná kontrola. Snímek č. 9 – Odpovídají na otázku: Která slovesa jsou zvratná? Podle obrázku vytváří zvratná slovesa – točí se, užívá si, soustředí se, píše si, doplňuje si …. Snímek č. 10 – Vyhledávají a správně třídí slovesné tvary, opět buď ústně, nebo písemně se společnou kontrolou ve dvojicích. Snímek č. 11 – opakují slovesné časy. Doplňují věty. Pracují s obrázkem – klouzal se, klouže se, bude se klouzat, sklouzne se. Vymýšlíme jiná slovesa a žáci je upravují podle jednotlivých časů. Snímek č. 12 – Opakují: Co se určuje u sloves? Snímek č. 13 – Ústně nebo opět písemně určují slovesa ve sloupci. Snímek č. 14 – Přiložen pracovní list. Snímek č. 15 – vypracovaný pracovní list

3 SLOVESA

4 Vyjadřují děj Ptáme se: Co dělá?

5 Patří do slovních druhů: Můžeme je: OHEBNÝCH ČASOVAT

6 ČASUJEME Dáváme je do osob.

7 NEURČITEK Nemůžeme určit osobu

8 NEURČITEK  stojí  říkali  díváte  rostou  bývají  vydechni  zpívám  stát  říkat  dívat  růst  bývat  vydechnout  zpívat

9 Zvratná slovesa  Patří mezi slovesné tvary.  Připojené zájmeno se, si jednoduché

10 SLOVESNÉ TVARY přišel jsi, houpe se, bude spát, chtěl bych, cvičí, umí psát, pase se, lepí, našel jsem, koulí si, mele, nebude zlobit Jednoduché složené houpe se přišel jsi cvičí pase se lepí mele koulí si umí psát nebude zlobit našel jsem chtěl bych bude spát

11 SLOVESNÝ ČAS  Čas minulý – tvary zakončené na –l, -la, -lo, -li, -ly nazýváme  Čas přítomný – vždy píšeme  Čas budoucí – používáme pomocné slovesu budu, nebo jednoduchý tvar. příčestí minulé měkké i/í

12 URČOVÁNÍ SLOVES  U sloves určujeme: ČAS OSOBU ČÍSLO

13 URČI SLOVESA  pojedeme  běží  utekla jsem  smějete se  ukliď  vyběhnou  jedli jsme  1. os., č. mn., bud.  3. os., č. jedn., přít.  1. os., č. jedn., min.  2. os., č. mn., přít.  2. os., č. jedn., bud.  3. os., č. mn., bud.  1. os., č. mn., min.

14

15

16 POUŽITÉ ZDROJE  Program Microsoft Office 2010  Vlastní zdroje


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_361_SLOVESA Téma: SLOVESA, ČASOVÁNÍ, URČOVÁNÍ,"

Podobné prezentace


Reklamy Google