Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KGG – Kapitoly z Generativní Gramatiky Lucie Medová Pátek 9:45 – 11:20 S3.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KGG – Kapitoly z Generativní Gramatiky Lucie Medová Pátek 9:45 – 11:20 S3."— Transkript prezentace:

1 KGG – Kapitoly z Generativní Gramatiky Lucie Medová Pátek 9:45 – 11:20 S3

2 Kontakt  Lucie Medová  e-mail lmedova@ff.jcu.czlmedova@ff.jcu.cz  telefon38 777 4852  konzultace 01 040 středa 14:00 – 15:00 pátek 11:30 – 12:30

3 Kalendář  13 týdnů výuky  9. 10. – 18. 12. 2009  4. 1. – 15. 1. 2010  změny 30.10týden 4 6.11.týden 5 2.12.týden 9

4 Literatura  Adger, D. (2003). Core Syntax: A Minimalist Approach. Oxford University Press. česká verze  Koopman, H., D. Sportiche, and E. Stabler (2005?). An introduction to syntactic analysis and theory. Ms., University of California, Los Angeles. česká verze  Fromkin, Victoria (2000): Linguistics. An Introduction to the Linguistic Theory. Blackwell. papírová verze  Fromkin, Victoria (2009): An Introduction to Language. Thomson Wadsworth. elektronická verze  Abels, Klaus (2008): Introduction to Generative Syntax. Lectures at EGG School 2008, Debrecen.

5 Vědecká metoda hypotéza predikce ověření špatně správně

6 Předmět zkoumání  langue – jazyk – kompetence  vs.  parole – řeč – performance  gramatika: znalost jazyka (model mentální reprezentace v mozku mluvčího)

7 Co znamená „umět jazyk“?  Logický problém s osvojením jazyka omezené množství slyšených vět nekonečné množství (potenciálně) produkovaných vět  Problém s neexistencí negativní evidence *Sněhurka se otrávil jablkem.

8 Univerzální Gramatika  to z jazyka, co máme všichni (jako mluvčí nějakého jazyka) společné a co umožňuje osvojení si jazyka a co dělá jazyky „podobnými“  Gleason (1958)

9 Univerzálie  absolutní fonetické  jazyk má aspoň 1 samohlásku syntaktické  jazyk má zájmena  implikační pokud má jazyk triál? (trial number), má i duál  Greenberg, Joseph H. 1963. Some universals of grammar with particular reference to the order of meaningful elements.

10 Omezení? KR zakázal Púovi navštívit Íjáčka před polednem. KR ho Púovi zakázal navštívit před polednem. KR zakázal Púovi navštívit tě před polednem. *KR tě zakázal Púovi navštívit před polednem.

11 Víc omezení? Michal dá Evě osušit Jáchyma. Michal ho dá Evě osušit. Jáchym se osuší (sám). Jáchym se dá Evě osušit.  *REFL  impersonální OK

12 Ještě víc omezení? Ta košile se bude Púovi špatně žehlit. Ta košile se bude Púovi teprve žehlit.

13 Struktura se počítá i. a) *Já mě kopu. b) Ty mě kopeš. c) On 4 mě kope. d) Já tě kopu. e) *Ty tě kopeš. f) On tě kope. g) Já ho kopu. h) Ty ho kopeš. i) *On 4 ho 4 kope. j) On 4 ho 89 kope.  Zájmena nesmějí mít předchůdce referujícího k téže věci nalevo od nich v jedné větě  Princip B 1. Já se kopu. 2. Ty se kopeš. 3. On 4 se 4 kope. 4. Já kopu sebe. 5. Ty kopeš sebe. 6. On 4 kope sebe 4. 7. *On 4 kope sebe 5.  Reflexivní zájmena musejí mít předchůdce referujícího k téže věci nalevo od nich v jedné větě.  Princip A

14 Struktura se počítá ii. 1. Pú říká, že ho Íjáček nesnáší. 2. Pú říká, že se Íjáček nesnáší.  ALE: v 1. je zájmeno před antecedentem – a věta je správně?!?!! v 2. je reflexivní zájmeno před antecedentem – a zase nic??!!? 3. Íjáčkova 1 kamarádka 8 ho 1/5 nesnáší. 4. Íjáčkova 1 kamarádka 8 se *1/8 nesnáší. v 4. antecedent předchází zájmenu – a všechno je v pořádku?!?

15 Struktura se počítá iii.  [[[[ Íjáčkova 1 ] kamarádka 8 ] ho 1/5 ] nesnáší ]

16 Constituents ((Bezprostřední) Složky)  adjacent – vedle sebe [ Ta Púova lahev medu ] se rozbila.  nahraditelná [ (V)ona ] se rozbila.  rozdělitelná [ Ta Púova [ Ø ] ] se rozbila.

17 Budování struktury  merge (sloučení) [ Z X Y ].... Kayne (1994): The Antisymmetry of Syntax.


Stáhnout ppt "KGG – Kapitoly z Generativní Gramatiky Lucie Medová Pátek 9:45 – 11:20 S3."

Podobné prezentace


Reklamy Google