Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Klára Frankotová Srovnávací psychologie. = pravidelný pohyb, s více nebo méně dlouhým uzavřeným cyklem, s návratem do rodiště (hnízdiště)  předpoklady.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Klára Frankotová Srovnávací psychologie. = pravidelný pohyb, s více nebo méně dlouhým uzavřeným cyklem, s návratem do rodiště (hnízdiště)  předpoklady."— Transkript prezentace:

1 Klára Frankotová Srovnávací psychologie

2 = pravidelný pohyb, s více nebo méně dlouhým uzavřeným cyklem, s návratem do rodiště (hnízdiště)  předpoklady schopnosti migrace (zrak, pohyblivost, paměť) → umožnění vzniku složité instinktivní činnosti  součást přírodního výběru, strategie, která pomáhá k zachování rodu

3  dlouhodobé - změna výživy a klimatu  aktuální - okamžitá výprava za potravou, která není dostupná - rozmnožovací období - nepříznivé počasí - konkurenční boj o prostor

4  pravidelná – sezónní  nepravidelná – potulná zvířata – „kočovný“ způsob pohybu vázaný na potravu

5 = migrační cyklus nepřekročí jeden rok  má masový charakter  není doprovázena trvalejším osídlením území  nejlépe patrná na území, kde jsou velké rozdíly mezi životními podmínkami v létě a zimě

6 1. Podle prostředí, ve kterém se realizuje a) vzduchem b) po zemi c) vodou 2. Podle stupně aktivity (u hmyzu) a) aktivní – dobří letci – saranče, motýl b) pasivní – mšice, pavouk

7  pomalejší než vzduchem → časově náročnější  na menší vzdálenosti  příčiny: potrava, teplejší podnebí

8  nelétaví ptáci – pštros dvouprstý – oblasti savan a pouští  savci - zebry, antilopy (ve stádech)– obývají rozsáhlá území -v období sucha do vlhčí savany, v době dešťů zpět  obojživelníci, plazi - žáby, mloci, ropuchy, čolci – za účelem rozmnožování

9 - na různé vzdálenosti a na různě dlouhou dobu - příčiny: shánění potravy (plankton), tření - druhy : diadromní – mezi sladkou a mořskou vodou potamonodromní – v rámci sladkých vod oceánodromní – v rámci mořských vod  plankton - v noci migruje z hloubky až 200m na hladinu  krabi, raci – sezónní pohyby za účelem rozmnožování

10  ryby – hejna; tuňáci, sardinka obecná, sledi, lososi, úhoři  plazi - mořské želvy – karety  tučňáci – stěhování pouze plaváním, nemají uzpůsobená křídla k letu; tučňák císařský  kytovci a ploutvonožci – lachtan medvědí, plejtvák obrovský (12000mil)

11  ptačí druhy můžeme v určité oblasti rozdělit do několika skupin například : Střední Evropa přilétají na jaře, v létě zahnízdí a vyvedou mláďata, na podzim odletí do teplejších míst přilétají ze severu, tráví zde zimu přilétají dvakrát za rok – jaro, podzim toulavé druhy

12  ptáci – nejdokonalejší „vzdušní“ migranti (uzpůsobení tvaru těla) nejznámější – vlaštovky, jiřičky → jižní Afrika dravci – orli, sokoli – rychlý let → jižní Afrika  letouni – savci; netopýři – přes zimu v jeskyních  členovci – pavouci – „létání“ na vláknech pavučiny mšice, octomilky, komáři; bezkřídlí členovci; motýli; sarančata

13  vzdálenost migrace je u každého druhu jiná  například: holub: 1500 km albatros: 6500 km

14

15  zahrnuje orientaci a pohyb k různým místům v prostředí  učením lze vysvětlit pouze lokalizace na krátké vzdálenosti → výzkumy skutečných navigačních schopností u zvířat → navigování je vrozená schopnost, zlepšující se praxí

16  důležitá je paměť – umožňuje zvířatům pohyb mezi místy spojenými s různými činnostmi  při navigaci – užití paměti pro místo, paměti pro typ činnosti  kognitivní mapy - Tolman, Nadel  stále není jasné, jak se zvířata orientují

17 Orientace zvířat v prostoru využívá různé strategie - liší se druh od druhu  orientace podle slunce a hvězd  vliv meteorologických faktorů  orientace podle akustických signálů  smysl pro čas

18  Watson a Lashley, 1915 = návrat, cesta k domovu  termín se užívá pro chování související s učením se lokalizovat domovské místo/teritorium, po jeho opuštění  důležité jsou vrozené i naučené schopnosti, které jsou ve vzájemné interakci

19  existence vrozených mechanismů  schopnost návratu – důležitý biologický význam – sebezáchovný mechanismus

20  zvířata mají schopnost vrátit se domů, avšak existují i případy, u nichž se tato schopnost neprokázala  vlivy civilizace → způsobení změn životního prostředí → živ. druhy, které se s nimi nevyrovnaly, vyhynuly - kácení tropických deštných pralesů, odlesňování - pesticidy – hubení hmyzu - havárie ropných tankerů – znečištění moří a oceánů

21

22  GRAHAM, Hill; Moderní psychologie, Portál 2004  BIČÍK, V. & FRAŇKOVÁ S.; Srovnávací psychologie a základy etologie  CLOUDSLEY – THOMPSON, John, Albatros Praha 1988    rum.bf.jcu.cz/public/brandl/ekol_ziv/13_migrace_po_zemi _a_vodou.pdf 22


Stáhnout ppt "Klára Frankotová Srovnávací psychologie. = pravidelný pohyb, s více nebo méně dlouhým uzavřeným cyklem, s návratem do rodiště (hnízdiště)  předpoklady."

Podobné prezentace


Reklamy Google