Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Bedřich Smetana Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Bedřich Smetana Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:"— Transkript prezentace:

1 Bedřich Smetana Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 33 Autor: Vyhnálková Zuzana Ověření ve výuce: 5. třída Datum ověření:

2 Bedřich Smetana

3 Metodika:  Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem.  Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis.  Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test.  Klíčová slova: Litomyšl, hluchota, Má vlast, Hubička, Prodaná nevěsta, Pražské jaro.

4 Bedřich Smetana  2. března 1824 Litomyšl  12. května 1884 Praha  Významný český hudební skladatel období romantismu.

5 Bedřich Smetana

6 Dětství a mládí:  Zámožná rodina - jeho otec František se vyučil sládkem. Po praxi si pronajal postupně pivovary - od konce roku 1823 měl v nájmu panský (valdštejnský) pivovar ve východočeské Litomyšli. Byl třikrát ženatý a měl celkem 18 dětí, z nichž však sedm zemřelo v raném dětském věku. Bedřich byl třetí dítě z třetího manželství (celkem jedenácté) a první přeživší syn.  Oba Smetanovi rodiče měli jisté hudební nadání, svého syna od útlého věku učil hrát na housle a v pěti letech dostával hodiny hry na klavír.

7 Životní osudy  Skladatel nezažíval jen radostné chvíle, ale musel čelit i těžkým ranám osudu – úmrtí dcery Bedřišky = skladba Trio g moll.  V padesáti letech ohluchl, přesto nepřestal skládat (př.: Má vlast, Z mého života, Hubička).  Jeho choroba se postupně proměnila v šílenství, pobýval v ústavu pro choromyslné v Praze, kde zemřel.

8 Dílo:  Opery: Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Hubička, Tajemství, Dvě vdovy, Čertova stěna. (Devátá opera = Viola – nedokončena).  Má vlast = cyklus symfonických básní (již hluchý)  Z mého života = smyčcový kvartet  České tance = vychází z lidových písní  Vynikající tanečník a skladatel polek – př.: Luisina polka, Jiřinková polka, Ze studentského života.

9

10 Pražské jaro  Mezinárodní hudební festival, který začíná každoročně v den výročí úmrtí Bedřicha Smetany.  Úvodní skladbou festivalu je: Má vlast

11

12 Poslech:  CD č. 21 Bedřich Smetana Proč bychom se netěšili (Jedna z nejznámějších částí Prodané nevěsty.)

13 Opakování: 1)Do jakého vývojového období řadíme Smetanovu tvorbu? 2)V kolika letech ohluchl? 3)Jak se jmenuje festival, který začíná každoročně v den výročí jeho úmrtí? 4)Jak se nazývá cyklus symfonických básní, které složil už jako hluchý?

14 Řešení: 1)Období ROMANTISMU. 2)Ohluchl v padesáti letech. 3)Festival: Pražské jaro 4)Cyklus: Má vlast

15 Zdroje:  LIŠKOVÁ, Marie. Hudební výchova pro 5. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 135 s. ISBN  KUNA, Milan. Osobnosti české hudby. 2. vyd. Ilustrace Míla Preslová, Lubomír Anlauf. Praha: Fragment, 2011, 64 s. Odkaz (Fragment). ISBN  KUNA, Milan. Skladatelé světové hudby. 1. vyd. Praha: Fragment, 1993, 63 s. ISBN

16 Zdroje obrázků Zdroje obrázků:  Obrázky jsou uloženy s hypertextovými odkazy.  Použity obrázky z klipartu.


Stáhnout ppt "Bedřich Smetana Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:"

Podobné prezentace


Reklamy Google