Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávání jako nástroj úspěchu Jiří Laciga CCA Group a.s.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávání jako nástroj úspěchu Jiří Laciga CCA Group a.s."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávání jako nástroj úspěchu Jiří Laciga CCA Group a.s.

2 Obsah: 1.Co je úspěch 2.Vzdělávání ve spirále vývoje 3.Nástroje zefektivnění, řízení a kontroly vzdělávání 4.Zkušenosti, case-study

3 Věřím, že firemní úspěch je vždy spojen s osobním úspěchem. Úspěch je dosažení osobních cílů. Pokud jsou však cíle nad mé možnosti a schopnosti, musím jich dosáhnout s pomocí druhých, tj. např. firmy a jejích pracovníků. Co je úspěch

4 Otázku dosažení úspěchu lze tedy hrubě zjednodušit na otázku získávání vlivu na druhé. Jaké máme základní možnosti: 1.Síla a diktát 2.Peníze 3.Přesvědčování a jiné měkké motivační nástroje Ke všem těmto možnostem je však předpokladem splnění podmínky nutné: Ti druzí, kteří mi mají pomoci, musí vědět a umět to, co potřebují k výkonu a tedy dosažení mých cílů. Co je úspěch

5 Moje analýza úspěchu a neúspěchu spočívá v následujících tezích: Úspěch založený na výjimečnosti myšlenky je velmi řídký, je mnohem řidší, než se zdá z publicity těchto případů. Častější, i když méně populární, je úspěch založený na dobře vybrané myšlence, která však už bývá obecně dosažitelná. Co pak tedy odlišuje úspěšné od neúspěšných? Umět realizovat zvolenou ideu, což znamená: 1.Schopnost získat vliv na druhé. 2.Splnit podmínku nutnou, tj. zajistit, aby ti druzí uměli vykonat to, co potřebuji k dosažení cíle. Podle mne, je právě podcenění této podmínky častou a skrytou příčinou neúspěchu. Co je úspěch

6 Data Moudrost, inovace změna Zkušenosti Vybraná idea Vzdělávání ve spirále vývoje Intelektuální vlastnictví Znalosti Exekutiva Hodnocení Informace Spirála vývoje Kritické místo úspěchu Útvary vzdělávání

7 Závěr 1: Útvary vzdělávání velmi dobře podporují výuku pro výkon standardních činností. Lektor musí obvykle být vybaven zkušeností z praxe, aby byl důvěryhodný. Závěr 2: Útvary vzdělávání jsou pro prosazení inovací a nových idejí vždy nejméně o jedno kolo pozadu. Vzdělávání ve spirále vývoje

8 Řešení: Použijme pro vzdělávání moderní rychlé nástroje prosazení inovací a myšlenek. Které to jsou? Vzdělávání ve spirále vývoje

9 Nástroje zefektivnění, řízení a kontroly vzdělávání E-learning - vyučování pomocí informačních technologií. Různé úrovně:  Postupy, procedury, směrnice, učebnice s výkladem a navigací s testy nebo bez testů  Video a multimediální kurzy  Kombinované: text + multimediální presentace + výuka aplikace  Kombinované s testy a návraty z testu do výuky dle potřeby LMS - Learning Management Systems - řízení vzdělávacích procesů Cíle:  Plánovat prosazení myšlenek a rozvoj potřebných dovedností.  Řídit a administrovat vzdělávací akce - kombinovaně klasické vzdělávání s e-learningem  Kontrolovat účinnost, testovat a poskytovat vyhodnocení.  Zajistit technicky jednoduše přístupy k e-kursům, resp. k jeho částem.  Vazba na katalog funkcí a kvalifikačních předpokladů

10 Dvě oblasti využití e-learningových kursů:  Povinné opakované kurzy, vychází z legislativy (požární ochrana, školení řidičů…..)  Specializované kurzy  nové nástupy, speciální dovednosti daného podniku, interní pravidla a směrnice, …  Nové ideje, strategie, postupy,….(zajištění úspěchu) Nástroje zefektivnění, řízení a kontroly vzdělávání

11 Co dosud byly překážky využití e-learningu?  Technické překážky  dosud vytvářené kurzy jsou příliš velké na jednoduchou manipulaci a masivní distribuci prostřednictvím internetu  přístup ke kurzům nebývá jednoduchý  student nemívá přesný plán, co se má učit  Ekonomické překážky Výroba kurzů trvá dlouho a je drahá, neboť je musí vytvářet specialisté, nikoli autoři obsahu.  Psychologické překážky konservativismus poskytovatelů, kteří provádí negativní marketing výrokem „Bez osobního kontaktu s učitelem a mezi studenty to nejde“. studenti dosud si raději jdou „odpočinout“ na školení bez ohledu na ekonomiku – cenu za získané vědomosti dosud se nedoceňuje rozdíl mezi slyšet – vědět – umět a dělat Nástroje zefektivnění, řízení a kontroly vzdělávání

12 RAMSES Course Designer (RCD) E-kurz může vytvářet přímo autor obsahu. Postačuje mu znalost ovládání MS Wordu.  Není-li obsah příliš komplikovaný, může e-kurz z příručky, učebnice, Power Pointové prezentace, směrnice, pracovního postupu vytvořit případně i jiná osoba rozumějící textu a ovládající Word.  Kurzy jsou přetransformovány do e-learningové podoby v hodinách.  Vytvořené kurzy je možné provozovat v prostředí internetu.  Cena za e-kurz v rozsahu stránek se pohybuje v desítkách tisíc. Toto je cena, která konkuruje realizaci klasického školení, opakovatelnost však vysoce násobí efektivitu.  Vytvořené kurzy jsou soubory srovnatelné velikosti jako dokument z MS Wordu a Power Pointu. Nástroje zefektivnění, řízení a kontroly vzdělávání

13 Zodpovědnost za vzdělání – nikoli vzdělávání Kdo je v podniku zodpovědný za to, že zaměstnanec umí to, co má umět?  zaměstnanec  vedení podniku (ředitel, vedoucí útvarů)  personální oddělení  specializovaný pracovník (vedoucí podnikové školy) Kdo je zodpovědný za realizaci vzdělávacího procesu včetně skutečného výsledku, tj. že se zaměstnanec opravdu naučil to, co se učil? Nikoli za to, že se učil. Je rozdíl mezi slyšet  vědět  umět  používat Nástroje zefektivnění, řízení a kontroly vzdělávání

14 RAMSES Akademie řeší některé psychologické překážky:  Zvyšuje odpovědnost vedení, zejména přímých nadřízených.  Jelikož odborné, koncepční a operativní záležitosti obvykle u vedoucích pracovníků zatlačí vzdělávání podřízených na nižší příčku priorit, RAMSES Akademie dává vedoucím pracovníkům efektivní nástroj.  Zajištění kombinace klasického a e-learningového vzdělávání významně posouvá efekt vzdělávání od slyšet k vědět a případně umět.  Kontrola procesu a výsledku vzdělávacího procesu zvyšuje „odhodlání“ studentů dosáhnout výsledku, lze zapojit soutěživost.  Bič: lze zajistit, že uživatel se nemůže pracovat se systémem dříve, než se naučí denní dávku vědomostí. Nástroje zefektivnění, řízení a kontroly vzdělávání

15 RAMSES Akademie - schéma Definice změny, plány kvalifikačního rozvoje zaměstnanců, firemní know-how, interní informace a směrnice Evidence a vyhodnocení výsledků Realizace a absolvování vzdělávacích akcí Funkce zaměstnance Potřebné dovednosti Katalog školení a e-kurzů, intraweb, směrnice a pokyny, … E-learningové kurzy Dodavatelé a nabídky externích kurzů a školení Vlastní kurzy Náklady a ceny Na rozdíl od jiných známých LMS, RAMSES Akademie pokrývá klasické vzdělávání i e-learning Nástroje zefektivnění, řízení a kontroly vzdělávání

16 RAMSES-Akademie Vybrané prvky RAMSES-Akademie n Seznam uživatelů n Výpis podřízených osob n Katalog všech vzdělávacích akcí (e-kurzy, klasická školení) n Řízení přístupu k obsahu e-kurzů n Detail znalosti a dovednosti n Plán akcí k realizaci n Osobní studijní plán pracovníka n Účast na akci + hodnocení akce Nástroje zefektivnění, řízení a kontroly vzdělávání

17 n Založení společnosti v roce 1991 n Sídlo společnosti: Škrétova 12, Praha, ČR n Počet zaměstnanců: 105 n Základní kapitál: CCA64 mil. Kč EPe23 mil. Kč CCA Benelux 31 tis. € CCA Group a.s. - zkušenosti Expert & Partner Engineering CCA Group a.s. Praha, Plzeň, Brno CCA Benelux S.A. CCA Group Bratislava

18 n RAMSES Course Designer n RAMSES Akademie n RAMSES ERP, informační systém pro podniky n Datové sklady, systémy pro podporu rozhodování n Webová řešení na platformě „Oracle Portal“ n RAMSES řešení pro organizace státní správy n Portál Miesto.sk, nejnavštěvovanější slovenský portál n Vývoj software na zakázku a internetových aplikací n SkolaOnLine: n Portál – pro základní a střední školy n Žákovská – informace pro rodiče na webu n Katedra – IS pro školy Produkty CCA CCA Group a.s. - zkušenosti

19 Jaké máme vlastní zkušenosti:  V při tvorbě software je kvalita práce průběžně těžko měřitelná, projeví se až na konci spokojeností zákazníka. Jaké jsou možnosti ovlivňování kvality?  Jedinou možností je nastavení motivace pracovníků.  Co je hlavním motivačním faktorem intelektuálně pracujících pracovníků, pokud samozřejmě dostávají plat bezpečně zajišťující jejich běžný život?  Hlavní motivací je osobní rozvoj a práce s moderními technologiemi. Důraz musí být položen na vzdělávání. CCA Group a.s. - zkušenosti

20 Jaké máme vlastní zkušenosti:  Přidělili jsme vedoucím pracovníkům rozpočty – finanční i časový – na rozvoj pracovníků střediska.  Co se stalo? Vůbec rozpočty nevyčerpali. Starost o rozvoj pracovníků je činnost, na kterou jim nezbývá energie. Jde vždycky odložit. CCA Group a.s. - zkušenosti

21 Jaké máme vlastní zkušenosti: Řešení? 1.Vytvořili jsme vzdělávací útvar pověřený realizací vzdělávání dle požadavků vedení. 2.Zavedli jsme Learning Management Systém. Protože jsme softwarová firma, vytvořili jsme jej sami v nejmodernější možné technologii. 3.Vytvořili jsme si nástroj na rychlé vytváření kursů CCA Group a.s. - zkušenosti

22 Jaké máme další zkušenosti:  Zaměstnanec se „chce“ učit, ale na školení zjistí, že je to dřina, cítí se nepříjemně a následně má raději neodkladné pracovní úkoly. Tj. ve slově „chce“ chybí odhodlání.  Personalista často zorganizuje školení, zaeviduje provedení, založí certifikát a má splněno. Zajistil, že zaměstnanci slyšeli.  Ředitel a vedoucí mají pocit, že vzdělání mají „zmáknuté“, tj. že školí, ale posun ve znalostech lidí stejně nenastane. CCA Group a.s. - zkušenosti

23 ? Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Vzdělávání jako nástroj úspěchu Jiří Laciga CCA Group a.s."

Podobné prezentace


Reklamy Google