Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem hmyzu s proměnou dokonalou.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem hmyzu s proměnou dokonalou."— Transkript prezentace:

1 Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem hmyzu s proměnou dokonalou. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

2  blanitá křídla  úl  včelstvo  královna  dělnice  trubec  biologická rovnováha  mraveniště  kyvadélka

3  mají stadium kukly obrázek 1

4 Hmyz s proměnou dokonalou  mají stadium kukly

5  křídla s velmi hustou žilnatinou obrázek 2

6  zlatoočka obecná  má zelené zbarvení, hustě žilkovaná křídla a zlatavé oči  larvy jsou dravé, živí se nejčastěji mšicemi  1, 2 12  mravkolev  larvy si v písčité půdě vyhrabávají nálevkovitou jamku, na jejím dně se zahrabou a loví do ní hmyz  1, 2,  video video

7 Řád: Síťokřídlí  křídla s velmi hustou žilnatinou  zlatoočka obecná  zelené zbarvení, hustě žilkovaná křídla a zlatavé oči  larvy dravé, živí se nejčastěji mšicemi  mravkolev  larvy loví hmyz do nálevkovité jamky v písku

8  mají 2 páry blanitých křídel, zadní pár bývá menší než přední  ústní ústrojí je kousací nebo lízací obrázek 3

9  včela medonosná  žijí ve společenstvu – včelstvu, dorozumívají se pachem a tzv. včelími tancivčelími tanci  matka (královna) = oplozená ♀, dělnice = neplodné ♀ a trubci = ♂  matka klade vajíčka, dělnice krmí larvy, čistí úl, přináší nektar a pyl, vyrábí med apod.  trubci se líhnou z neoplozených vajíček a jejich jediný úkol je oplodnit matku  po vylíhnutí druhé matky stará matka opouští úl s částí včelstva = rojení  v posledním článku je žihadlo spojené s jedovým váčkem a opatřené zpětnými háčky  po vbodnutí se z těla vytrhne a včela hyne  třetí pár noh je uzpůsoben ke sběru pylu, je na něm vytvořen tzv. košíček a kartáček  1, 2 12

10  čmelák zemní  živí se pylem a nektarem, opyluje trubkovité květy  zimu přečkávají pouze oplozené ♀, které na jaře zakládají společenstvo  hnízdí v zemi  1, 2 12  vosa obecná  je dravá, živí se i sladkými šťávami a plody  hnízda si staví z papírovité hmoty z rozžvýkaného dřeva  zimu přečkává oplozená ♀  žihadlo nemá zpětné háčky  1, 2 12  sršeň obecná  příbuzná vosám  dosahuje až 3,5 cm  několik bodnutí sršně může být životu nebezpečné  1, 2 12

11  lumek velký  ♀ má dlouhé kladélko, klade vajíčka do larev dřevokazného hmyzu  pomáhá bránit jeho přemnožení  udržování biologické rovnováhy  1, 2 12  lumčík žlutonohý  klade vajíčka do housenek běláska zelného  1, 2 12  mravenec lesní  staví si hnízdo – mraveniště z části nad a z části pod zemí  v mraveništi žije oplozená ♀ = královna, neoplozené ♀ = dělnice, a samci  křídla mají pouze královny a ♂, kteří královnu oplodní při tzv. svatebním letu  1, 2, 3 123

12 Řád: Blanokřídlí  mají 2 páry blanitých křídel, zadní pár bývá menší než přední  ústní ústrojí je kousací nebo lízací  čmelák zemní  opyluje trubkovité květy  vosa obecná  dravá, živí se i sladkými šťávami a plody  hnízda si staví z papírovité hmoty  sršeň obecná  lumek velký  ♀ má dlouhé kladélko, klade vajíčka do larev dřevokazného hmyzu  brání jeho přemnožení  udržování biologické rovnováhy  mravenec lesní  hnízdo – mraveniště  v mraveništi žije oplozená ♀ = královna, neoplozené ♀ = dělnice, a samci  křídla mají pouze královny a ♂, kteří královnu oplodní při tzv. svatebním letu

13  včela medonosná  žijí ve společenstvu – včelstvu, dorozumívají se pachem a tzv. včelími tanci  matka (královna) = oplozená ♀, dělnice = neplodné ♀ a trubci = ♂  matka klade vajíčka, dělnice krmí larvy, čistí úl, přináší nektar a pyl, vyrábí med...  trubci se líhnou z neoplozených vajíček, oplodní matku  když stará matka opouští úl s částí včelstva = rojení  v posledním článku je žihadlo spojené s jedovým váčkem a opatřené zpětnými háčky  po vbodnutí včela hyne  třetí pár noh - sběr pylu, tzv. košíček a kartáček

14  mají vyvinut jen jeden pár křídel, druhý přeměněn v tzv. kyvadélka (umožňují obratně létat) obrázek 4

15  moucha domácí  1, 2 12  bodalka stájová  1, 2 12  bodalka tse-tse  přenašeč spavé nemoci  1, 2 12  masařka obecná  1, 2 12  bzučivka zelená  1, 2 12  ovád hovězí  1, 2 12  pestřenka rybízová  1, 2 12  komár pisklavý  krev sají pouze ♀  1, 2,  anofeles čtyřskvrnný  přenašeč malárie  1, 2 12

16 Řád: Dvoukřídlí  mají vyvinut jen jeden pár křídel, druhý přeměněn v tzv. kyvadélka (umožňují obratně létat)  moucha domácí  bodalka tse-tse  přenašeč spavé nemoci  masařka obecná  ovád hovězí  pestřenka rybízová  komár pisklavý  krev sají pouze ♀

17  tělo ze stran zploštělé, přizpůsobené k pohybu v srsti zvířat  vnější paraziti, ústní ústrojí bodavě sací  blecha obecná  1, 2 12  blecha morová  přenašeč mikroorganismu, způsobujícího mor  1, 2 12 obrázek 5

18 Řád: Blechy  tělo ze stran zploštělé, přizpůsobené k pohybu v srsti zvířat  vnější paraziti, ústní ústrojí bodavě sací  blecha obecná  blecha morová

19  křídla pokrytá chloupky  larvy žijí ve vodě a staví si schránky z rostlinného materiálu, schránek drobných měkkýšů, písku a kamínků  chrostík velký  1, 2, obrázek 6

20 Řád: Chrostíci  křídla pokrytá chloupky  larvy žijí ve vodě, staví si schránky z rostlinného materiálu, schránek drobných měkkýšů, písku a kamínků  chrostík velký

21  na prvním článku hrudi mají výrazný štít  první pár křídel tvoří tvrdé krovky, druhý pár je blanitý, je chráněn krovkami  ústní ústrojí mají vždy kousací obrázek 7

22 Řád: Brouci  na prvním článku hrudi mají výrazný štít  první pár křídel tvoří tvrdé krovky, druhý pár je blanitý  ústní ústrojí kousací

23  larvy i brouci jsou draví, živí se hlavně mšicemi  velmi užiteční  slunéčko sedmitečné  1, 2,  slunéčko dvoutečné  1, 2 12 obrázek 8

24 Čeleď: Slunéčkovití  larvy i brouci draví  slunéčko sedmitečné  slunéčko dvoutečné

25  draví brouci – dospělci i larvy  při podráždění vylučují páchnoucí tekutinu  velmi užiteční  střevlík měděný  1, 2 12  střevlík zlatolesklý  1, 2 12  krajník pižmový  1, 2 12 obrázek 9

26 Čeleď: Střevlíkovití  draví – dospělci i larvy  při podráždění vylučují páchnoucí tekutinu  střevlík měděný  střevlík zlatolesklý  krajník pižmový

27  svižník polní  1, 2 12 obrázek 10

28 Čeleď: Svižníkovití  svižník polní

29  mají lupínkovité konce tykadel obrázek 11

30  zlatohlávek zlatý  1, 2 12  chroust obecný  býložravá larva - ponrava  1, 2 12  nosorožík kapucínek  1, 2 12  vruboun posvátný  „skarabeus“, žije v severní Africe  1, 2 12  vruboun - videovideo

31 Čeleď: Vrubounovití  mají lupínkovité konce tykadel  zlatohlávek zlatý  chroust obecný  larva - ponrava  nosorožík kapucínek  vruboun posvátný  „skarabeus“

32  larvy se živí trusem  chrobák velký  1, 2 12 obrázek 12

33 Čeleď: Chrobákovití  larvy se živí trusem  chrobák velký

34  býložravé larvy  mandelinka bramborová  pochází z Ameriky  1, 2 12  dřepčík polní  1, 2 12 obrázek 13

35 Čeleď: Mandelinkovití  býložravé larvy  mandelinka bramborová  pochází z Ameriky  dřepčík polní

36  hlava protažená v nosec  květopas jabloňový  způsobuje červivost jablek  1, 2 12  pilous černý  larvy se živí zrny různých obilnin  1, 2 12 obrázek 14

37 Čeleď: Nosatcovití  hlava protažená v nosec  květopas jabloňový  červivost jablek  pilous černý

38  larvy tvoří v lýku stromů tvoří charakteristické chodbičky  lýkožrout smrkový  1, 2, obrázek 15

39 Čeleď: Kůrovcovití  charakteristické chodbičky v lýku stromů  lýkožrout smrkový

40  larvy žijí v suchém dřevě  červotoč proužkovaný  1, 2 12 obrázek 16

41 Čeleď: Červotčovití  larvy v suchém dřevě  červotoč proužkovaný

42  velmi dlouhá tykadla  tesařík obecný  1, 2 12  tesařík alpský  1, 2 12  kozlíček dazule  1, 2 12 obrázek 17

43 Čeleď: Tesaříkovití  dlouhá tykadla  tesařík obecný  kozlíček dazule

44  nápadný pohlavní dimorfismus (výrazný rozdíl mezi ♂ a ♀)  roháč obecný  náš největší brouk  1, 2 12 obrázek 18

45 Čeleď: Roháčovití  nápadný pohlavní dimorfismus  roháč obecný

46  živí se mršinami, rozkladači  hrobařík obecný  1, 2 12  video video obrázek 19

47 Čeleď: Mrchožroutovití  živí se mršinami  hrobařík obecný

48  draví brouci  páteříček sněhový  1, 2 12 obrázek 20

49 Čeleď: Páteříčkovití  páteříček sněhový

50  larvy i dospělci světélkují  světluška větší  1, 2, 3,  video video obrázek 21

51 Čeleď: Světluškovití  světélkují  světluška větší

52  vodní brouci, draví  potápník vroubený  1, 2 12 obrázek 22

53 Čeleď: Potápníkovití  vodní brouci, draví  potápník vroubený

54  vodní  býložraví brouci, larvy dravé  vodomil černý  největší vodní brouk na světě (až 5cm)  1, 2 12 obrázek 23

55 Čeleď: Vodomilovití  vodní  býložraví brouci, larvy dravé  vodomil černý  největší vodní brouk na světě

56  dva páry křídel krytých šupinkami  sací ústní ústrojí (stočený sosák)  larvy = housenky  podle způsobu života motýly dělíme na denní a noční obrázek 24

57 Řád: Motýli  dva páry křídel krytých šupinkami  sací ústní ústrojí  larvy = housenky  denní a noční motýli

58  aktivní ve dne  tykadla zakončená paličkovitým rozšířením  odpočívají s křídly složenými nad tělem  mohou pohybovat každým párem křídel nezávisle obrázek 25

59  bělásek zelný  1, 2 12  bělásek řeřichový  1, 2 12  babočka paví oko  1, 2 12  babočka kopřivová  1, 2 12  babočka osiková  1, 2 12  babočka admirál  1, 2 12  babočka bílé C  1, 2,  otakárek fenyklový  1, 2 12  otakárek ovocný  1, 2 12  perleťovec stříbropásek  1, 2 12

60  okáč luční  1, 2 12  okáč bojínkový  1, 2 12  modrásek jetelový  1, 2,  jasoň červenooký  1, 2 12  vřetenuška obecná  1, 2 12  monarcha stěhovavý  1, 2,  ptakokřídlec  1, 2 12  atlas  1, 2 12  video - monarcha video

61 Denní motýli  aktivní ve dne  tykadla paličkovitá  odpočívají s křídly složenými nad tělem  každý pár křídel se pohybuje zvlášť  bělásek zelný  babočka paví oko  babočka kopřivová  babočka admirál

62  otakárek fenyklový  perleťovec stříbropásek  okáč luční  modrásek jetelový  jasoň červenooký  vřetenuška obecná  monarcha stěhovavý

63  aktivní v noci  tykadla zpeřená  při odpočívání jsou křídla roztažená  jsou tlustší a chlupatější  křídla spojena dohromady obrázek 26

64  lišaj smrtihlav  1, 2 12  lišaj borový  1, 2 12  lišaj paví oko  1, 2 12  martináč hrušňový  1, 2 12  stužkonoska modrá  1, 2 12  přástevník medvědí  1, 2 12  dlouhozobka svízelová  1, 2,  video video  bourec morušový  výroba hedvábí z kokonů housenek  1, 2,  bekyně mniška  1, 2 12  mol šatní  1, 2 12  zavíječ paprikový  „potravinový mol“  1, 2 12  obaleč jablečný  1, 2 12

65 Noční motýli  aktivní v noci  tykadla zpeřená  při odpočívání křídla roztažená  tlustší a chlupatější  pohybují křídly dohromady  lišaj smrtihlav  martináč hrušňový  stužkonoska modrá

66  bourec morušový  výroba hedvábí  bekyně mniška  mol šatní  zavíječ paprikový  „potravinový mol“  obaleč jablečný

67 Hmyz s proměnou dokonalou  mají stadium kukly Řád: Síťokřídlí  křídla s velmi hustou žilnatinou  zlatoočka obecná  zelené zbarvení, hustě žilkovaná křídla a zlatavé oči  larvy dravé, živí se nejčastěji mšicemi  mravkolev  larvy loví hmyz do nálevkovité jamky v písku Řád: Blanokřídlí  mají 2 páry blanitých křídel, zadní pár bývá menší než přední  ústní ústrojí je kousací nebo lízací  čmelák zemní  opyluje trubkovité květy  vosa obecná  dravá, živí se i sladkými šťávami a plody  hnízda si staví z papírovité hmoty  sršeň obecná  lumek velký  ♀ má dlouhé kladélko, klade vajíčka do larev dřevokazného hmyzu  brání jeho přemnožení  udržování biologické rovnováhy  mravenec lesní  hnízdo – mraveniště  v mraveništi žije oplozená ♀ = královna, neoplozené ♀ = dělnice, a samci  křídla mají pouze královny a ♂, kteří královnu oplodní při tzv. svatebním letu  včela medonosná  žijí ve společenstvu – včelstvu, dorozumívají se pachem a tzv. včelími tanci  matka (královna) = oplozená ♀, dělnice = neplodné ♀ a trubci = ♂  matka klade vajíčka, dělnice krmí larvy, čistí úl, přináší nektar a pyl, vyrábí med...  trubci se líhnou z neoplozených vajíček, oplodní matku  když stará matka opouští úl s částí včelstva = rojení  v posledním článku je žihadlo spojené s jedovým váčkem a opatřené zpětnými háčky  po vbodnutí včela hyne  třetí pár noh - sběr pylu, tzv. košíček a kartáček Řád: Dvoukřídlí  mají vyvinut jen jeden pár křídel, druhý přeměněn v tzv. kyvadélka (umožňují obratně létat)  moucha domácí  bodalka tse-tse  přenašeč spavé nemoci  masařka obecná  ovád hovězí  pestřenka rybízová  komár pisklavý  krev sají pouze ♀ Řád: Blechy  tělo ze stran zploštělé, přizpůsobené k pohybu v srsti zvířat  vnější paraziti, ústní ústrojí bodavě sací  blecha obecná  blecha morová

68 Řád: Chrostíci  křídla pokrytá chloupky  larvy žijí ve vodě, staví si schránky z rostlinného materiálu, schránek drobných měkkýšů, písku a kamínků  chrostík velký Řád: Brouci  na prvním článku hrudi mají výrazný štít  první pár křídel tvoří tvrdé krovky, druhý pár je blanitý  ústní ústrojí kousací Čeleď: Slunéčkovití  larvy i brouci draví  slunéčko sedmitečné  slunéčko dvoutečné Čeleď: Střevlíkovití  draví – dospělci i larvy  při podráždění vylučují páchnoucí tekutinu  střevlík měděný  střevlík zlatolesklý  krajník pižmový Čeleď: Svižníkovití  svižník polní Čeleď: Vrubounovití  mají lupínkovité konce tykadel  zlatohlávek zlatý  chroust obecný  larva - ponrava  nosorožík kapucínek  vruboun posvátný  „skarabeus“ Čeleď: Chrobákovití  larvy se živí trusem  chrobák velký Čeleď: Mandelinkovití  býložravé larvy  mandelinka bramborová  pochází z Ameriky  dřepčík polní Čeleď: Nosatcovití  hlava protažená v nosec  květopas jabloňový  červivost jablek  pilous černý Čeleď: Kůrovcovití  charakteristické chodbičky v lýku stromů  lýkožrout smrkový Čeleď: Červotčovití  larvy v suchém dřevě  červotoč proužkovaný Čeleď: Tesaříkovití  dlouhá tykadla  tesařík obecný  kozlíček dazule Čeleď: Roháčovití  nápadný pohlavní dimorfismus  roháč obecný

69 Čeleď: Mrchožroutovití  živí se mršinami  hrobařík obecný Čeleď: Páteříčkovití  páteříček sněhový Čeleď: Světluškovití  světélkují  světluška větší Čeleď: Potápníkovití  vodní brouci, draví  potápník vroubený Čeleď: Vodomilovití  vodní  býložraví brouci, larvy dravé  vodomil černý  největší vodní brouk na světě Řád: Motýli  dva páry křídel krytých šupinkami  sací ústní ústrojí  larvy = housenky  denní a noční motýli Denní motýli  aktivní ve dne  tykadla paličkovitá  odpočívají s křídly složenými nad tělem  každý pár křídel se pohybuje zvlášť  bělásek zelný  babočka paví oko  babočka kopřivová  babočka admirál  otakárek fenyklový  perleťovec stříbropásek  okáč luční  modrásek jetelový  jasoň červenooký  vřetenuška obecná  monarcha stěhovavý Noční motýli  aktivní v noci  tykadla zpeřená  při odpočívání křídla roztažená  tlustší a chlupatější  pohybují křídly dohromady  lišaj smrtihlav  martináč hrušňový  stužkonoska modrá  bourec morušový  výroba hedvábí  bekyně mniška  mol šatní  zavíječ paprikový  „potravinový mol“  obaleč jablečný

70  Popiš proměnu dokonalou.  Které druhy hmyzu žijí ve společenstvích?  Včela má tzv. sběrací nohu. Aby mohla sbírat pyl, má na ní vyvinut tzv. …………..……. a ……………………….  Jak získal dvoukřídlý hmyz svůj název?  Kdo je to vnější parazit? Znáš nějaké druhy hmyzu, které jsou vnějšími parazity?  Kterému broukovi říkáme skarabeus?  Brouci, kteří světélkují, patří do čeledi …………………………..  Jak rozdělujeme motýly? Dokážeš vyjmenovat u každé skupiny aspoň dva znaky, kterými se odlišují?

71  Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír; BIČÍK, Vítězslav; MARTINEC, Zdeněk. Přírodopis 1 : pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, s. ISBN [ ]  Všechny uveřejněné odkazy [cit ] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty.http://www.wikimedia.org  obr. 1 – roháč  obr. 2 – zlatoočka Chrysoperla_carnea_Z%C5%82otookHG.JPG Chrysoperla_carnea_Z%C5%82otookHG.JPG  obr. 3 – včela Apis_mellifera_carnica_worker_hive_entrance_2.jpg Apis_mellifera_carnica_worker_hive_entrance_2.jpg  obr. 4 – moucha Musca_domestica_September_ jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8f/Musca_domestica_September_ jpg/616px- Musca_domestica_September_ jpg  obr. 5 – blecha  obr. 6 – chrostík  obr. 7 – goliáš  obr. 8 – slunéčko  obr. 9 – střevlík Carabus_auratus_with_prey.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/95/Carabus_auratus_with_prey.jpg/640px- Carabus_auratus_with_prey.jpg  obr. 10 – svižník Cicindela_sexguttata.JPGhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1f/Cicindela_sexguttata.JPG/640px- Cicindela_sexguttata.JPG  obr. 11 – vruboun  obr. 12 – chrobák Geotrupes_egeriei_.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fd/Geotrupes_egeriei_.jpg/640px- Geotrupes_egeriei_.jpg

72  obr. 13 – mandelinka Colorado_potato_beetle.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/Colorado_potato_beetle.jpg/640px- Colorado_potato_beetle.jpg  obr. 14 – nosatec Curculio_nucum01.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/Curculio_nucum01.jpg/640px- Curculio_nucum01.jpg  obr. 15 – lýkožrout  obr. 16 – červotoč 05%29.jpg/640px-Anobium_punctatum_% %29.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Anobium_punctatum_% %29.jpg/640px-Anobium_punctatum_% %29.jpg  obr. 17 – tesařík alpina-in-Neuffen.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/67/Rosalia-alpina-in-Neuffen.jpg/580px-Rosalia- alpina-in-Neuffen.jpg  obr. 18 – roháč  obr. 19 – hrobařík jpg/594px-Krompootdoodgraver_Nicrophorus_vespillo_achter_grassprietje.jpg jpg/594px-Krompootdoodgraver_Nicrophorus_vespillo_achter_grassprietje.jpg  obr. 20 – páteříček Chauliognathus_lugubris.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Chauliognathus_lugubris.jpg/640px- Chauliognathus_lugubris.jpg  obr. 21 – světluška  obr. 22 – potápník Gelbrandk%C3%A4fer_%28Dytiscus_marginalis%29.jpg Gelbrandk%C3%A4fer_%28Dytiscus_marginalis%29.jpg  obr. 23 – vodomil pg/640px-Gro%C3%9Fer_Kolbenwasserk%C3%A4fer_Hydrous_piceus_1.jpg pg/640px-Gro%C3%9Fer_Kolbenwasserk%C3%A4fer_Hydrous_piceus_1.jpg  obr. 24 – motýlí křídlo  obr. 25 – motýl Butterfly_% %29.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/Butterfly_% %29.jpg/640px- Butterfly_% %29.jpg  obr. 26 – můra LeopardMothBlueSpots_edit2.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/LeopardMothBlueSpots_edit2.jpg/640px- LeopardMothBlueSpots_edit2.jpg


Stáhnout ppt "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem hmyzu s proměnou dokonalou."

Podobné prezentace


Reklamy Google