Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Druhý – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Druhý – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“"— Transkript prezentace:

1 Druhý – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor Ing. Jiří Tocháček Číslo materiálu VY_32_INOVACE_OPD_2U_TO_22_11 Název Kontrola pneumatik a disků kol Druh učebního materiálu Prezentace (*.pdf), PowerPoint Předmět Opravárenství a diagnostika Ročník Druhý – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“ Tématický celek Kontrola stavu řídícího ústrojí Anotace Učební materiál stručně seznamuje s kontrolou pneumatik, disků kol a jejich příčinami opotřebení Metodický pokyn Soubor slouží pro výuku nové látky v rozsahu jedné vyučovací hodiny. Pro výuku je vhodné použít data projektor, notebook a mít možnost se připojit k Internetu a využit odborných časopisů např. Autoexpert (dílenská praxe). Klíčová slova Kolo, pneumatika, opotřebení pneumatik a disků, škodlivé vlivy, nadměrné opotřebení pneumatik Očekávaný výstup Žák získá základní přehled v oblasti pneumatik a disků kol, jejich opotřebení a oprav. Datum vytvoření

2 Zkoušky a kontrola pneumatik a disků kol
Kola a pneumatiky jako součást podvozkové skupiny aktivně ovlivňují bezpečnost a pohodlnost jízdy automobilů. Jako pružící, vodící a nosný element výrazně ovlivňují jízdní vlastnosti. Hodnotí se celým souborem metod, jimiž lze jejich chování posoudit komplexně a co nejpřesněji. Pneumatiky se zkouší jak v laboratorních, tak i ve skutečných podmínkách. Zkoušky se provádějí ve skutečných podmínkách na zkušebních polygonech. Zkoušky disků slouží zejména ke zjištění pevnosti a životnosti. Zjišťujeme také házivost disků a tzv. nerovnoměrnost pneumatik. Do problematiky kol a pneumatik patří také i jejich vyvažování. Nároky kladené na kola a pneumatiky: přenášení svislých sil mezi karoserií, kolem a vozovkou s ohledem na hmotnost vozidla; - přenášení podélně působících sil spojených s hnacími a brzdnými silami; - přenášení odstředivých sil při jízdě v zatáčkách.

3 1) Zkoušky funkčních vlastností :
Zkoušky pneumatik 1) Zkoušky funkčních vlastností : hmotnost pneumatiky a její moment setrvačnosti; vnější průměr a maximální šířka nezatížené pneumatiky; hloubka drážky dezénu; statický poloměr zatížené pneumatiky; velikost stopy na rovné podložce; měrný tlak ve stopě; vnitřní objem; statické deformační vlastnosti radiálně zatížené pneumatiky v radiálním, bočním a obvodovém směru; - házivost v radiálním a bočním směru; - statická nevyváženost; - odpor valení; - radiální dynamická tuhost a útlum; - těsnost duší a bezdušových pneumatik; - směrové (vodící) charakteristiky. 2) Zkoušky pevnosti a životnosti : odolnost proti protlačování trnu; průrazová pevnost; tlaková pevnost; životnost běhounu a kostry; pevnost patek pláště; odolnost proti vzniku a vzrůstu trhlin; životnost při zvyšování rychlosti; zahřívání pneumatiky v závislosti na rychlosti; odolnost proti povětrnostním a chemickým vlivům.

4 Zkoušky kol (disků) Kola (disky) motorových vozidel jsou vysoce namáhané konstrukční části automobilu a jejich správná funkce zajišťuje provozní bezpečnost automobilu. Z hlediska jízdních vlastností i z hlediska ekonomiky je důležité, aby kola měla co nejmenší hmotnost, zároveň ale vysokou tuhost a provozní pevnost při optimálním využití konstrukce a materiálu. Struktura kola a vícerozměrové nahodilé namáhání během provozu ztěžují optimální dimenzování. Provozní namáhání vozidlového kola (disku) viz. obr.

5 - pravidelné, rovnoměrné; - pravidelné, ale neúměrně rychlé;
Opotřebení pneumatik – přirozený jev a nelze mu zcela zabránit. Je nutné rozeznávat opotřebení: - pravidelné, rovnoměrné; - pravidelné, ale neúměrně rychlé; - nepravidelné. Správně provozovaná a udržovaná pneumatika se opotřebovává rovnoměrně, pravidelně a relativně pomalu. Při nerovnoměrném nebo nepravidelném opotřebení pneumatiky lze podle charakteru opotřebení určit pravděpodobnou příčinu, jako např. podhuštění, přehuštění pneumatiky, nesprávná sbíhavost, vadné tlumiče, dynamická nevyváženost kol apod. 1 - Vysoké huštění popř. rychlé rozjíždění 2 – nízké huštění 3 – vadný tlumič 4 – nesprávná geometrie kola 5 – prudké brzdění (blokování )

6 Škodlivé vlivy působící na pneumatiky :
chemikálie, které jsou agresivní vůči pryži (benzin, nafta, oleje, brzdová kapalina, ředidla apod.); nesprávné huštění pneumatik; přetížení pneumatik; sluneční záření (UV); jízda po ostrých kamenech a posypových materiálech; rychlá jízda při přejíždění nerovnosti; nadměrné vůle v uložení kol a mechanismu řízení, poškozené tlumiče, nesprávně seřízená geometrie podvozku. K nadměrnému opotřebení pneumatik dochází i při nesprávném způsobu jízdy, např. : brzdění zablokováním kol; rozjezdy s protáčením kol; prudké projíždění zatáček – smykem.

7 Kontrola pneumatik na vozidle se mohou používat pouze pneumatiky schváleného typu; na vozidle nesmějí být (s výjimkou nouzového dojetí) současně použity pneumatiky různých rozměrů a konstrukcí (konstrukcí se rozumí např. DIAGONAL, RADIAL atd.); na téže nápravě musí být používány (s výjimkou nouzového dojetí) jen pneumatiky shodného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky výrobce; nesmějí mít trhliny, jiná poškození obnažující nebo narušující kord pneumatiky; označení „BB“ nebo „C“ vypálené na pneumatice v blízkosti značky výrobce, znamená, že tyto pneumatiky nesmějí být používány na vozidlech určených pro hromadnou dopravu, přepravu nebezpečných nákladů a na osobních automobilech bez ohledu na jejich konstrukční rychlosti (smějí být používány na neřízených nápravách užitkových vozidel a jednonápravových přípojných vozidel za osobní automobily, pokud nejvyšší konstrukční rychlost těchto vozidel nepřevyšuje 80 km.hod-1.) a pro takto označené pneumatiky neplatí označení TUBELESS a musejí být montovány pouze s duší; činná plocha (dezén) pneumatiky musí mít po celém obvodu a po celé šířce vzorek s hloubkou drážek nebo zářezů nejméně 1,6 mm, u nákladních vozidel nejméně 1 mm; - dodatečné prohlubování drážek dezénu je možné pouze u pneumatik označených REGROOVABLE; hloubka drážek se měří (hloubkoměr) v místě největšího opotřebení běhounu. Opotřebení pneumatiky na minimální předepsanou hloubku vzorku signalizují indikátory opotřebení TWI (Tread Wear Indicators); vnitřní vady pneumatiky se projeví vybouleninami nebo hvězdicově uspořádanými trhlinami na povrchu pneumatiky (nejčastěji na boku pneumatiky). Některé vnitřní vady pneumatiky nemusí být na povrchu pneumatiky vidět (lze je zjistit pouze např. ultrazvukem);

8 Kontrola disků kol druh, rozměry a provedení disků kol musí odpovídat schválenému provedení; nesmějí být deformované, prasklé nebo jinak nadměrně poškozené (zkorodované, ostré hrany apod.); radiální ani axiální házení kola s průměrem ráfku do 15“ nesmí překročit 1,5 mm, u kol 16“ a 20“ nesmí překročit 2,5 mm a u kol nad 20“ nesmí překročit 3,0 mm; u kol s drátovým výpletem musí být všechny dráty stejnoměrně napnuté, žádný drát nesmí chybět, nesmí být deformovaný nebo narušený korozí; Házení kol se kontroluje jednoduchým přístrojem s kladkovými dotyky.

9 Použitá literatura: Obr. JAN.Z,ŽDÁNSKÝ,B.Automobily, podvozky, 1. vydání Brno, Portál 2000 ISBN není uvedeno,schvalovací doložka MŠMT není uvedena Obr. VLK,Fr.Zkoušení a diagnostika motorových vozidel,1.vydání Brno 2001, ISBN Obr. POŠTA,J.Opravárenství a diagnostika II, 1. vyd. Praha, Portál 2002 ISBN


Stáhnout ppt "Druhý – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“"

Podobné prezentace


Reklamy Google