Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/21.2389 Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/21.2389 Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám."— Transkript prezentace:

1 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám. 1594/16, Šlapanice Rozvoj rodové společnosti DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL autor Markéta Bokorová VY_32_INOVACE_BK_03-05_D-6 vzdělávací oblast: předmět: ročník: Člověk a společnost Dějepis 6. ZŠ Šlapanice 2012 – 2013

2 Rozvoj rodové společnosti

3 Lidé si začali stavět velké domy s několika místnostmi, kde bydlela tzv. velkorodina – rodiče, jejich děti i vnoučata. Několik domů příbuzných lidí tvořilo vesnici – rodovou občinu. dům velkorodiny

4 Rozvoj rodové společnosti všichni společně obdělávali půdu chovali domácí zvířata každá velkorodina vyráběla nástroje a keramiku tkala si oblečení

5 Rozvoj rodové společnosti Díky novým řemeslům vznikla společenská dělba práce – každý dělal jen to řemeslo, kterému se naučil. Dokážeš pomocí obrázku vysvětlit rozdíl?

6 Rozvoj rodové společnosti Lidé se začali stěhovat za prací, a tak vznikla vesnice – sousedská občina, kde už nebyli pouze příbuzní. Řemeslem se zabývali většinou muži, a proto začali nabývat většího významu. Matriarchát se mění na patriarchát (důležitost muže). matriarchát → patriarchát

7 Rozvoj rodové společnosti přirozená dělba práce Práce byla rozdělena pouze mezi muže a ženy. Muži lovili, ženy se staraly o oheň, děti, uklízely dům a sbíraly plodiny. společenská dělba práce Lidé se rozdělili do jednotlivých řemesel podle toho, které řemeslo se naučili. Takže vznikli tkalci, kovolitci, keramici apod.

8 Rozvoj rodové společnosti Vedle řemeslníků vznikli také kněží, kteří se starali o svatyně (chrámy), které se stavěly pro různé bohy. Mezi vesnicemi vznikly rozdíly. Kvůli hladu někdy napadali obyvatelé bohaté vesnice, a proto se stavěly hradby na obranu. Tak se objevily zárodky měst.

9 Test 1. Nejdříve žili lidé v: a)sousedské občině b)rodové občině c)kmenové občině 2. Systém, když muži dělají mužské práce a ženy ženské, se nazývá: a)společenská dělba práce b)spravedlivá dělba práce c)přirozená dělba práce 3. Když má ve společnosti důležitější postavení muž, pak jde o: a)patriarchát b)matriarchát c)diktátorství

10 Test 4. K velkorodině nepatřili: a)rodiče b)vnoučata c)sousedi 5. Co to je svatyně? a)chrám b)náměstí c)věž 6. Na čem je založena rodová společnost? a)na dobrých vztazích b)na příbuzenském vztahu c)na společném majetku

11 Zdroj ilustrované obrázky napio_maison_neolithique_vda_2010.jpg napio_maison_neolithique_vda_2010.jpg BEAUMADIER, Jiel. wikipedia.en [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: /8b/Jielbeaumadier_asnapio_maison_neolithique dům velkorodiny /8b/Jielbeaumadier_asnapio_maison_neolithique časová osa – práce autorky

12 Informace pro učitele Prezentace slouží k 1 vyučovací hodině o rozvoji rodové společnosti. Propiska dole vpravo je symbol pro zápis. Ostatní slouží jen jako doplňková informace. Prezentace obsahuje test na ověření učiva.


Stáhnout ppt "MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/21.2389 Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám."

Podobné prezentace


Reklamy Google