Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

LSS DĚTI 2008. © Mediaresearch, a.s., 2008 2 „Dnes si již neumíme představit náš každodenní život bez médií a komunikačních technologií. Ani nechceme.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "LSS DĚTI 2008. © Mediaresearch, a.s., 2008 2 „Dnes si již neumíme představit náš každodenní život bez médií a komunikačních technologií. Ani nechceme."— Transkript prezentace:

1 LSS DĚTI 2008

2 © Mediaresearch, a.s., „Dnes si již neumíme představit náš každodenní život bez médií a komunikačních technologií. Ani nechceme. Na začátku jednadvacátého století se naše domovy změnily v centra multimediální kultury. …Optimisté v těchto změnách vidí nové možnosti pro demokracii a rozvoj společnosti, pesimisté naopak varují před ztrátou dětství, nevinnosti, tradičních hodnot a autority…“ S. Livingstone (Young people and New media, 2002)

3 © Mediaresearch, a.s., Proč jsou výzkumy dětí důležité…  Zajímavá cílová skupina • Polovina všech domácností v Evropě • Zhruba dvě třetiny populace žijí v těchto domácnostech • Děti ovlivňují chování rodiny v mnoha ohledech  Současná nejistota v oblasti výchovy a vzdělání - „krize vzdělání“  Děti a mládež – budoucnost národa…

4 © Mediaresearch, a.s., Výzkum životního stylu dětí 2008 Cíl – zmapovat životní styl a mediální chování českých dětí • Zadavatel – AKA a ČT ve spolupráci s ATO • Realizátor – Mediaresearch, a.s • Realizace – leden – červen 2008 • Metoda – F2F • Velikost vzorku dětí, 4-14 let - kvótní výběr • Doplněn o individuální rozhovory

5 © Mediaresearch, a.s., Něco málo o české rodině…  Kopíruje evropské trendy… • rostoucí počet dětí narozených mimo manželství • rostoucí věk rodičů • pokles úplných rodin  Typická česká rodina • čtyřčlenná • hlava rodiny otec • vyšší počet dětí = nižší socioekonomický status

6 © Mediaresearch, a.s., Přístup rodičů k dětem…  Výchova v demokratickém prostředí založeném na svobodě, toleranci a respektu  Kapesné jako podpora ekonomické svobody • více než polovina dětí dostává kapesné… • v nejvyšší věkové kategorii již čtyři pětiny dětí…  Nízká kontrola z hlediska mediální konzumace • třetina dětí není v oblasti médií rodiči vůbec kontrolována • více kontrolují rodiče z ABC a s vyšším vzděláním

7 © Mediaresearch, a.s., Televize podléhá větší kontrole ze strany rodičů než internet… N=800, celý vzorek „Když si myslím, že ten film není pro něj, nebo mám toho dřepění u počítače plné zuby, tak mu řeknu dost…“ (matka VŠ, syn 11 a 15 let) „Když si myslím, že ten film není pro něj, nebo mám toho dřepění u počítače plné zuby, tak mu řeknu dost…“ (matka VŠ, syn 11 a 15 let)

8 © Mediaresearch, a.s., Dětské pokoje – vhodné prostředí pro mediální rozvoj  Dětský pokoj – běžný standard bydlení • 88% dětí 4-14 má dětský pokoj, většinou se sourozencem • narůstající trend - vlastní pokoj pro každé dítě právo na soukromí a individuální rozvoj každého člena rodiny  Mediální vybavenost dětských pokojíčků stále roste zvýšená mediální konzumace  Nejběžnější vybavení – bez mobilu…. • knihovna, CD přehrávač, rádio a televize

9 © Mediaresearch, a.s., Vybavenost pokojíčků … faktor ovlivňující konzumaci N=693, dětí, které mají vlastní pokoj Nejdůležitějším faktorem pro vybavenost je věk dětí.

10 © Mediaresearch, a.s., Průměrný počet mediálních předmětů v pokojíčku 4-6 let let let let Celkem Individuální mediální předměty jsou součástí určité image dětí. Věková kategorie Průměrný počet předmětů

11 © Mediaresearch, a.s., Děti a rodiče …spolu a odděleně?  Mediálně vybavené dětské pokoje  Individualizace  růst mediální konzumace – cca o 20min  TV, internet, video…  „Bedroom culture“  Úbytek společného času rodičů a dětí?  děti se většinou dívají na TV samy (39%) nebo se sourozencem (31%)  děti využívají možnost sledovat TV v dětském pokoji pro rodinu zkrácení doby strávené pohromadě

12 © Mediaresearch, a.s., © Mediaresearch, a.s., N=800, celý vzorek Většina dětí sleduje nejčastěji televizi bez rodičů, buď zcela sami (39 %) nebo se sourozencem (31 %). Více než polovina dětí (10-14 let), které mají ve svém pokoji televizi, ji sleduje nejčastěji (většinou) právě tam. S kým nejčastěji sleduješ televizi?

13 © Mediaresearch, a.s., „Užívání médií (konzumace) jde ruku v ruce s možností přístupu….“ S. Livingstone, Young people and new media, 2002

14 © Mediaresearch, a.s., © Mediaresearch, a.s., Média v pokojíčku = více konzumace N=693, dětí, které mají vlastní pokoj České děti, které mají televizi ve svém pokojíčku, jí sledují zhruba o 20 minut déle než je průměr.

15 © Mediaresearch, a.s., © Mediaresearch, a.s., Čas strávený konzumací médií… N=800, celý vzorek

16 © Mediaresearch, a.s., Vnímaní jednotlivých médií… „soumrak knižního věku“ „Já jsem zastánce knihy, ale myslím si, že ta doba tak pokročila, že ten internet je nezbytný… “ (matka VŠ) Televize Video MP3, CD, Rádio Internet Knihy Napětí, zahnání nudy, zábava, kamarádi... Pokud se dětí chtějí dobře pobavit… Relaxace… Nejaktuálnější zdroj informací, znalostí.. Nuda…

17 © Mediaresearch, a.s., N = 397, děti ve věku Vnímání médií…

18 © Mediaresearch, a.s., Děti a knihy…  Podle rodičů – jedno z nejhodnotnějších médií….  Podle dětí četba knih = jedna z nejnudnějších činností…  Zdroj poučení a rozšíření znalostí a vědomostí ….ale až po internetu…  Odlišné vnímání z hlediska pohlaví (napětí v knihách hledá pouze 4% chlapců a 15% dívek).  Frekvence konzumace s věkem stagnuje (…klesá) na rozdíl od ostatních médií….mizí čtení na dobrou noc…(53% denní čtení 4-9 let, 20% denní četba let)  Chlapci – průměrně 34min, dívky průměrně 45min – v den kdy čtou….  Četba časopisů však s věkem mírně roste….

19 © Mediaresearch, a.s., Děti a televize  Zábava + zahnání nudy  Stále zůstává nejdominantnějším médiem  Nejoblíbenější zdroj napětí a zábavy  Nejčastějším námětem rozhovorů s kamarády „Pozitivní přínos TV pro děti? Může to rozšířit leckde obzory ale to je dvousečná záležitost…. je tam spousta agrese, třeba zprávy jim nepouštíme kvůli tomu……“ (matka VŠ - dcera 10let, syn 5 let)

20 © Mediaresearch, a.s., © Mediaresearch, a.s., Nejoblíbenější dětská TV stanice… N=800, celý vzorek

21 © Mediaresearch, a.s., © Mediaresearch, a.s., Oblíbené témata dětí… N=383, děti ve věku let

22 © Mediaresearch, a.s., Oblíbená témata  Děti mají nejraději humor a komedie spolu s dobrodružstvím (na druhém místě).  V době mezi 11. – 13. rokem dochází k výrazné změně dětského vkusu.  Již na druhém stupni základní školy se obliba témat u dívek a chlapců podstatně liší.

23 © Mediaresearch, a.s., „Mám ráda rodinný seriály nebo vtipný rodinný seriály…..Přátelé nebo Ošklivka Katka…..“ (dívka 10 let) „Mám rád akční vtipný americký filmy nebo ty krimi komedie, jak hrajou ty černoši a dělají ty vtípky a pak mám rád ty český….Rafťáci a Snowborďáci….nebaví mě seriály na Primě nebo na Nově, protože jsou tam většinou nesmysly, které se nemohou stát a opakuje se to …..“ (chlapec 11 let) Děti a oblíbená témata

24 © Mediaresearch, a.s., © Mediaresearch, a.s., Oblíbená témata dětí… N=383, děti ve věku let

25 © Mediaresearch, a.s., Děti a internet  Přístup dětí na internet (75%), z domova (57%)  Přístup na druhém stupni ZŠ je univerzální (>90%)  Vysoká úroveň dovedností v oblastí IT (8% expertů 13-14let) • Hraní her - velké genderové rozdíly • Denně 42% chlapců a 14% dívek (10-14let) • ICQ, AOL –nejfrekventovanější, • Skype (25% týdně) • Vyhledávání, surfování, stahování… „První z nových apartheidů je vzdělání. Druhým apartheidem jsou informační technologie. Rozděluje lidi na před Kristem (před počítačem) a po Kristu (po počítači).“ (Funky bussiness) „První z nových apartheidů je vzdělání. Druhým apartheidem jsou informační technologie. Rozděluje lidi na před Kristem (před počítačem) a po Kristu (po počítači).“ (Funky bussiness) Zábava Komunikace Zdroj informací

26 © Mediaresearch, a.s., „…no často hraju oddechové hry, že si tam třeba máš postavit svůj vlastní pokoj nebo byt třeba že jsi bytová architektka….“ „…nejvíc mě baví asi hledat americký klipy a pouštět si písničky…“ „…no často hraju oddechové hry, že si tam třeba máš postavit svůj vlastní pokoj nebo byt třeba že jsi bytová architektka….“ „…nejvíc mě baví asi hledat americký klipy a pouštět si písničky…“ (dívka 10 let) „Chatuju si většinou s kámoši ze třídy a pak ještě s lidmi, s kterými jsem se seznámil na Divokých kmenech, a oni mi napsali odkud jsou, jak se jmenujou a poslali mi fotku….“ „Chatuju si většinou s kámoši ze třídy a pak ještě s lidmi, s kterými jsem se seznámil na Divokých kmenech, a oni mi napsali odkud jsou, jak se jmenujou a poslali mi fotku….“ (chlapec 11 let) Děti a internet

27 © Mediaresearch, a.s., Průměrný čas denně věnovaný internetu… 4-6 let let let let Celkem Věková kategorie Průměrný počet minut Internet dnes hraje roli „hlavního zdroje aktuálních informací“ a také „hlavního zdroje pro rozšíření znalostí“

28 © Mediaresearch, a.s., denněaspoň 1x týdněaspoň 1x měsíčněméně častovůbec ne Na rozdíl od jiných činností, hry hrají téměř všichni alespoň někdy © Mediaresearch, a.s., Pravidelné činnosti na internetu… N = 369, děti s přístupem na internet

29 © Mediaresearch, a.s., Děti a rádio…  Rádio patří k základní vybavenosti dětských pokojíčků (54% dětí s pokojíčkem).  Průměrně poslouchají děti rádio 39 minut v den kdy poslouchají…, poslechovost výrazně roste s věkem, stejně jako frekvence poslechu – denně poslouchá rádio 43% dětí ve věku let.  V kontextu s ostatními médii je rádio vnímáno především jako prostředek relaxace a pobavení.  Rádio slouží dětem především pro poslech hudby, příliš nerozlišují mezi rádiem, CD nebo MP3  30% dětí poslouchá alespoň jednou měsíčně rádio na internetu

30 © Mediaresearch, a.s., „Rádio posloucháš? Hm, písničky poslouchám, A rádio? Třeba nějakou stanici …? No, spíš si pouštím písničky…..“ „Rádio posloucháš? Hm, písničky poslouchám, A rádio? Třeba nějakou stanici …? No, spíš si pouštím písničky…..“ (dívka 10 let) „Rádio ? To ne, jenom v autě, nikde jinde ne…..“ (chlapec 11 let) Děti a rádio

31 © Mediaresearch, a.s., © Mediaresearch, a.s., Typologie činností volného času (děti 10 – 14 let)  Technologicky zaměřené (moderní) děti – častěji používají počítač, internet, dominují v hraní počítačových her, aktivitách okolo MT. 38 % dětí.  Děti zaměřené na hry a domov (tradiční) – orientované na hraní her doma, trávení času s rodiči. Nerady počítače, internet, u zájmových aktivit (sport, hudba) jsou na tom hůře než předchozí skupina. 38 % dětí.  Děti se zálibami – pravidelné aktivity jako hraní na hudební nástroj, kroužky. V technologiích výrazně nezaostávají, jsou samostatnější, výrazně méně času tráví doma s rodiči, venku s kamarády. Méně často sledují televizi. 24 % dětí.

32 © Mediaresearch, a.s., „ Vstanu obleču se nasnídám se, počkám na tatku jedeme do školy po škole mám kroužky a po kroužcích jdu bud sama domu nebo si mě mamka vyzvedne a po kroužcích bud jsme doma a něco hrajeme nebo jsem doma a už jdu spát, protože je pozdě… Já mám vlastně každý den kroužek…..takže spíš o víkendu mám volný čas (dívka 10 let) „ „Probudím se v 7 v půl osmé jdu do školy ve škole jsem do jedné pak příjdu domů v půl druhé tak to koukám nejdřív tak hodinu na televizi pak jdu většinou na ICQ a nasednu na hru na internetu co hraju…pak občas jdu ven.. a pak hraju na počítači do 6 a od 6 nebo od půl sedmý dělám úkoly do půl osmý, pak se koukám na televizi zase a pak se koukám na zprávy a jestli je dobrý film tak se na něj koukám, ale většinou si čtu. V 10:30 zhasnu a jdu spát….“ Chlapec 11 let Průměrný všední den….

33 © Mediaresearch, a.s., © Mediaresearch, a.s., Časový snímek všedního dne

34 © Mediaresearch, a.s., © Mediaresearch, a.s., Časový snímek víkendového dne

35 © Mediaresearch, a.s., MEDIA: - zdroj zábavy, zdroj informací a vzdělání dětí… - působí na děti, formují je, ovlivňují jejich názory… mediální svět – velmi roztříštěný, individualizace…nesnadná orientace Možnosti školy – zapojit média více do vyučování - osvěta rodičů - využívání médií k výchovným a vzdělávacím cílům - formování dětského vkusu IT - třídění informací + důvěryhodné zdroje - nové možnosti v komunikaci - nové možnosti jak obohatit výuku Škola a média :

36 © Mediaresearch, a.s., ZÁVĚR… •Multimediální prostředí •Přehlcenost informacemi •Neomezené možnosti zábavy •Nejistota rodičů a škol - staré časy jsou pryč…. •Jaké informace a dovednosti učit??? •Nároky na děti – značné – mimoškolní aktivity…. •Děti stále preferují reálný svět (volný čas s kamarády) před virtuálním světem médií

37 Tým Mediaresearch Tým Mediaresearch Děkujeme Vám za pozornost


Stáhnout ppt "LSS DĚTI 2008. © Mediaresearch, a.s., 2008 2 „Dnes si již neumíme představit náš každodenní život bez médií a komunikačních technologií. Ani nechceme."

Podobné prezentace


Reklamy Google