Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky ICT AUTOR: Jana Rykrová TEMATICKÁ OBLAST: Dějepis prima NÁZEV DUMu: Jak měříme čas POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 02 KÓD DUMu: JR_DEJEPISPRIMA_02 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace byla použita v primě. Navazuje na kapitolu „Úvod do dějepisu“. Žáci se učí pracovat s časovou přímkou, seznamují se s historií kalendáře a způsobem datování historických událostí. Prezentace je spojena s používáním pracovního listu, který následuje jako DŮM 03. Žáci sledují výklad s pomocí prezentace a současně postupně vypracovávají úkoly na pracovním listě. Pomocí prezentace si okamžitě kontrolují správné odpovědi. Několik snímků prezentace obsahuje pouze otázku – předpokládá se diskuze se žáky na toto téma.

2 Jak měříme čas

3 Seřaďte chronologicky následující události  Objevení Ameriky  První let člověka do vesmíru  Narození Krista  Doba Karla IV.  Vznik samostatného československého státu  Konec druhé světové války  Příchod Konstantina a Metoděje  Stavba Cheopsovy pyramidy v Egyptě

4 Zkontrolujte si odpověď  1. Stavba Cheopsovy pyramidy v Egyptě  2. Narození Krista  3. Příchod Konstantina a Metoděje  4. Doba Karla IV.  5. Objevení Ameriky  6. Vznik samostatného československého státu  7. Konec druhé světové války  8. První let člověka do vesmíru

5  Jak se nazývá pomocná věda historická zabývající se způsoby měření času a datování v minulosti?  Při hledání odpovědi ti pomůže zadání předchozího úkolu ie

6 chronologie - nauka o měření času

7 Proč lidé v minulosti začali měřit čas?

8 Jaká slova označují časové úseky?

9 Seřaďte časové jednotky podle délky sekunda…………………………………….tisíciletí

10 Seřaďte časové jednotky podle délky  sekunda  minuta  hodina  den  týden  měsíc  rok  desetiletí  století  tisíciletí

11 rok 863 patří do 9. století 1. tisíciletí Do kterého století a tisíciletí patří tyto roky?

12 Do kterého století a tisíciletí patří tyto roky? století, 1. tisíciletí století, 2. tisíciletí století, 2. tisíciletí století, 2. tisíciletí století, 1. tisíciletí

13 Ve kterém století a tisíciletí žijeme?

14 21. století 3. tisíciletí

15 Pozor!  Rok 1300 patří do 13. století  Rok 1301 patří do 14. století  Rok 2000 patří do 2. tisíciletí  Rok 2001 patří do 3. tisíciletí Kdy začalo 21. století? (Napiš den, měsíc a rok)

16 Kdy začalo 21. století? 1. ledna 2001

17 Co znamenají tyto zkratky? o př. n. l. o př. Kr. o n. l. o L. P. o A. D.

18 Co znamenají tyto zkratky? o př. n. l. - před naším letopočtem o př. Kr. - před narozením Krista o n. l. - našeho letopočtu o L. P. - léta Páně o A. D. - Anno Domini (latinsky)

19 - 0 -  Narození Ježíše Krista bylo stanoveno jako začátek křesťanského letopočtu, který se užívá v současné době ve většině zemí světa.  Poslechni si, jak ke stanovení tohoto mezníku došlo a odpověz na otázky: 1. Kde a kdy žil Dionýsius Exiquus? 2. Co bylo jeho úkolem? 3. Stanovil datum narození Krista přesně? 4. Narodil se Kristus v roce O?

20 1. Kde a kdy žil Dionýsius Exiquus? 2. Co bylo jeho úkolem? 3. Stanovil datum narození Krista přesně? 4. Narodil se Kristus v roce O? 1. V Římě 2. Vypočítat datum, na které připadají Velikonoce. 3. Ne, zmýlil se asi o 4 roky. 4. Rok O neexistuje

21 - 0 -  Rok O neexistuje  po roce 1 př.n.l. následuje rok 1 n.l.  -0- je bod na časové přímce  Zakresli na časovou přímku tyto letopočty: 44 př.n.l., 136 př.n.l., 275 př.n.l., 320 př.n.l., 395 př.n.l.

22 Kalendář  Již ve starověku začali lidé sestavovat kalendáře.  Řídili se při tom pozorováním přírodních a astronomických jevů.  solární kalendář souvisí s postavením ……………….  lunární kalendář souvisí s postavením ………………

23 Kalendář  solární kalendář souvisí s postavením Slunce  lunární kalendář souvisí s postavením Měsíce Jaký kalendář používáme?

24 Kalendář Jaký kalendář používáme?  solární 1. Čím je určena délka jednoho roku? 2. Kolik má rok dní? 3. Kolik má měsíců? 4. Čím je určena délka dne? 5. Jak se vyrovnává nepřesnost ?

25 1. Doba, za kterou oběhne Země okolo Slunce Doba, za kterou se Země otočí kolem své osy 5. Zařazením přestupného roku, který je o 1 den delší

26 Kalendář  Dříve se v Evropě používal kalendář juliánský. Byl zaveden v Římě v 1. století př.n.l. Je pojmenovaný podle Julia Caesara, římského politika.  Po několika staletích se tento kalendář začal rozcházet s astronomickou situací a bylo potřeba ho upravit. Reformu nařídil papež Řehoř VIII. v 16. století. Kalendář se nazývá gregoriánský. Poslechni si, jak byla reforma provedena. C3%BD_kalend%C3%A1%C5%99

27 Kalendář  Křesťanský kalendář začíná narozením Krista.  Zjisti pomocí internetu nebo „chytrých“ knih, jakou událostí začíná kalendář  ve starověkém Řecku  ve starověkém Římě  muslimský  židovský

28 Kalendář  ve starověkém Řecku – konání prvních OH, 776 př.n.l.  ve starověkém Římě – založení Říma, 853 př.n.l.  muslimský - odchod Mohameda z Mekky,622 n.l.  židovský – stvoření světa, 3761 př.n.l.

29 Použité prameny • • ŠIFTOVÁ, Jaroslava. Kořeny evropské kultury. Liberec: Podještědské gymnázium, 2011, vydáno v rámci projektu EU


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO."

Podobné prezentace


Reklamy Google