Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úvod smart electric drive + školení obsluhy Technické oddělení Mercedes-Benz Česká republika Ing. Marek Syrovatský 30.11.2010.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úvod smart electric drive + školení obsluhy Technické oddělení Mercedes-Benz Česká republika Ing. Marek Syrovatský 30.11.2010."— Transkript prezentace:

1 Úvod smart electric drive + školení obsluhy Technické oddělení Mercedes-Benz Česká republika Ing. Marek Syrovatský

2 Marek Syrovatský2 K vysokonapěťovým komponentům se podle definice ECE R100 řadí všechny součásti, které jsou napájené vyšším napětím než 60 V DC(=) a/nebo 25 V AC(~) Základní předpoklady

3 Marek Syrovatský vozidel na bázi BR 451 • Výrobce Daimler AG • Partner pro pohon Zytek/UK • Li-Ion akumulátor Tesla/USA • Fleetová vozidla ve vybraných metropolích v leasingu na 4 roky 100 vozidel na bázi BR 450 • Výrobce Zytek/UK • Akumulátor Zebra (sodium nickel chloride) • Dojezd 115 km (NEFZ) •Fleetová vozidla v leasingu na 4 roky vozidel do konce BR 451 • Výrobce Daimler AG • Akumulátory Li-Ion vlastní výroby • Dojezd cca 160 km • Vozidla pro všechny zákazníky na všech trzích smart Fáze /2008 Fáze – 2011 Fáze Demo Fleet Londýn Metropolitní koncept Sériová produkce Vývoj smart electric drive

4 Marek Syrovatský4 •Design:jako současný model BR 451 •Varianty:C/A 451 ev LHD a C 451 ev RHD •Trh:ECE a USA/CAN, plný servis v době leasingu (4 roky / km) •SoP11/2009 •SoD: 12/2009 •Objem:1.500 vozidel během Ve vybraných metropolích Trh/Objem •Dojezd:135 km (NEFZ), 82 mls (UDDS); reálně možné > 150 km •V max :100 km/h / 62 mph •Hmotnost:GVW: kg coupé: DIN prázdné 890 kg; zatížení 230 kg cabrio: DIN prázdné 910 kg; zatížení 210 kg Specifikace •Provedení:SS elektromotor/převodovka/řídící elektronika v jednom modulu vzadu •E-motor:PM motor, 20 kW trvale, 30 kW peak (2 min) •Akumulátor:Li-Ion akumulátor 16,5 kWh s vodním chlaz. •Řídící jednotka: S elektromotorem, DC/DC měničem, s vodním chlazením, integrováno na CAN-Bus •Nabíječka aku:on-board 3 kW, 115V/230V, on-board 12 V pro nabíjení 12V palubní baterie Čas nabíjení 8h (0-100%SOC) 3,5h (20-80%SOC) •HVACHV-PTC přihřívač, AC elektrický kompresor, preconditioning Koncept vozidla Design / Varianty Technické údaje smart ed (2.fáze)

5 Marek Syrovatský5 Maximální rychlost100 km/h Dojezd dle NEFZ135 km Maximální výkon motoru30 kW Maximální točivý moment120 Nm Přípustná celková hmotnost1120 kg Prázdná hmotnost dle DIN890 kg/910 kg (Coupé/Cabriolet) Technické údaje smart ed (2.fáze)

6 Marek Syrovatský6 G5HV akumulátor M5Elektromotor N24/3ŘJ vysokonapěťové nabíječky N116/1ŘJ kompresoru klimatizace (EAC) N116/5ŘJ rozváděče vysokého napětí (PDU) N145ŘJ elektromotoru (EDCM) R23HV PTC přihřívač X58/23ŘJ elektrického vozidla Umístění HV komponent

7 Marek Syrovatský7 Základ: Passion line Obsah: •stříbrný Tridion (zelené polepy boků), zdůraznění některých dílů zeleným lakováním, např. vnější zpětná zrcátka •bodypanels v bílé barvě crystal white •automatická klimatizace (včetně prachového a pylového filtru) •12-ti paprsková kola (15") s pneumatikami vpředu 155/60 R15; vzadu 175/55 R15 (design 1) lakované v zelené barvě •elektrické stahování oken •dvouramenný kožený volant a kožená hlavice volící páky •roleta zavazadlového prostoru včetně sítě •polykarbonátová plná střecha (coupé) •EPS – elektrické řízení •rádio smart entry line •ukazatele na přístrojové desce (SOC=state of charge/stav nabití baterie a tok energie) •vnější style paket •Head-Thorax-Sidebag •preconditioning během nabíjení Sériová výbava (EU-verze)

8 Marek Syrovatský8 Výhody + Vysoký poměr energie/hmotnost (ve srovnání s NiMH) + Prakticky žádný paměťový efekt + Žádný únik H 2 při přebíjení Nevýhody - Cena Zvláštnosti Lithium-Iontových akumulátorů SOCNabíjecí výkonTeplota baterieDoba nabíjení %3 kW25 °C4 h %3 kW25 °C8 h %3 kW-25 °C10 h

9 Marek Syrovatský9 • Provozní teplota Li-Ion akumulátoru leží mezi 20°C - 50°C. Proto je nutný separátní chladící/ohřívací okruh •Hlídání provozní teploty akumulátoru přímo uvnitř akumulátoru pomocí teplotních čidel •Doba nabíjení je závislá na stupni nabití akumulátoru (SOC) a jeho teplotě •Samovybíjení Li-Ion akumulátoru se pohybuje okolo 1 % SOC za týden při 25°C teploty akumulátoru •Byl-li akumulátor vybit na 0 % SOC a ponechán déle než jeden měsíc při teplotě 25 °C není již možné akumulátor znovu nabít •Zákazník může jet až do 0 % SOC. Jestliže v tomto stavu vozidlo zůstane stát je možné po vypnutí/zapnutí zapalování jet v nouzovém režimu s redukovaným výkonem (2 min, max. 50 km/h), např. z nebezpečného místa •Fyzický SOC lze načíst diagnostikou pohonu. Zobrazený SOC v přídavných ukazatelích se v krajních hodnotách liší o 3-5 % •Napájení diagnostiky pohonného řetězce je zajištěno palubní 12 V baterií •Řídící jednotka BMS řídí nabíjení a vybíjení vysokonapěťového akumulátoru Zvláštnosti Lithium-Iontových akumulátorů

10 Marek Syrovatský10 Možnosti dobíjení Přehled zásuvek Zobrazení dobíjení 1)Běžná síť 115 V/230 V Mennekes-Schuko 2)Dobíjecí stojan Mennekes-Mennekes

11 Marek Syrovatský11 Možnosti dobíjení

12 Marek Syrovatský12 Zvláštnosti v obsluze smart ed Připojení dobíjecího kabelu Zobrazení dostupného výkonu Stupeň nabití akumulátoru Směr toku výkonu (vybíjení/nabíjení)

13 Marek Syrovatský13 Nabíjení •Nabíjení je indikováno: - kontrolkou ve sdruženém přístroji - LED kroužkem okolo dobíjecí zásuvky - oranžovou kontrolkou bezpečnostního vypínače na originálním nabíjecím kabelu - zobrazením klíčku oprávnění k jízdě ve sdruženém přístroji •S vozidlem není možné jet •Při nízké vnější teplotě se doba nabíjení prodlužuje Jízda •Ve sdruženém přístroji je zobrazen dostupný výkonu motoru •Při teplotě motoru nad 95 °C je výkon redukován •Při teplotě vysokonapěťového akumulátoru > 55 °C nebo < 5 °C je výkon redukován •Mezi 5 % a 2 % SOC je výkon postupně omezován až na 10 kW •Ukazatel dostupného výkonu motoru se mění v závislosti na spotřebě energie vedlejších spotřebičů (HV PTC přihřívač, klima kompresor, atd.) Vysokonapěťový okruh Interlock Vyskytne-li se závada na vysokonapěťovém okruhu (HVIL) rozpojí se ochrana teprve po zastavení vozidla a vypnutí zapalování. Poté není možné s vozidlem dále jet. Nouzový režim •Zákazník může jet až do 0 % zobrazeného SOC •Od 5 % SOC zazní výstražný tón a ukazatel dostupného výkonu ve sdruženém přístroji začne blikat. Dosáhne-li 0 % SOC, zůstane vozidlo stát. Po vypnutí/zapnutí zapalování je možné s vozidlem poodjet po dobu 2 min max. 50 km/h Zvláštnosti smart electric drive

14 Marek Syrovatský14 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Úvod smart electric drive + školení obsluhy Technické oddělení Mercedes-Benz Česká republika Ing. Marek Syrovatský 30.11.2010."

Podobné prezentace


Reklamy Google