Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Informační a komunikační technologie WORD

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Informační a komunikační technologie WORD"— Transkript prezentace:

1 Informační a komunikační technologie WORD

2 Microsoft Office Hlavní části programového balíčku Microsoft Office 2003: *Word-texty, dopisy *Excel-tabulky, grafy *Access-databáze *FrontPage-webové stránky *PowerPoint-prezentace *Outlook-elektronická pošta, kalendáře

3 Microsoft Word 2003 základní popis 1.Přípony dokumentu : auto.doc-dokument Word 2003 auto.dot-šablona dokumentu Word 2003 auto.docx-dokument Word 2007 auto.dotx-šablona dokumentu Word 2007 auto.rtf-základní, zjednodušený formát, který umožňuje pracovat s textem v různých verzích

4 Název dokumentu Pravítko Panel nástrojů Panel nabídek Název dokumentu: obecně Dokument1, po uložení název dokumentu (auto.doc) Panel nabídek: přesné zadání požadované operace (například výběr tiskárny z nabídky tiskáren) Panel nástrojů: základní provedení požadované operace (například tisk na předvolené tiskárně) Pravítko: nastavení stránky, odsazení, tabulátory

5 Zobrazení stránky Klávesnice Možnosti textu Informace o textu Zobrazení stránky: různý způsob zobrazení stránky Informace o textu: pozice kurzoru v textu Možnosti textu: možnosti aktivovat další funkce (například přepisování) Klávesnice: aktuální klávesnice

6 Uložit - standardní uložení dokumentu Vzhled stránky - základní nastavení stránky Uložit jako … - změna v uložení 3. Nabídka soubor

7 Odeslat - možnost přímého odeslání (např. prostřednictvím u) Naposled uložené soubory - umožňuje rychlé otevření souboru Tisk - možnost nastavení tiskárny a následného tisku

8 Základní nastavení dokumentu, zůstává stejné při každém otevření nového dokumentu 4. Nabídka nástroje - možnosti

9 a)výběr celého panelu Základní: *Standardní *Formát Často používané: *Revize *Hromadná korespondence *Tabulky a ohraničení *Kreslení 5.Možnost úpravy panelu nástrojů Pro běžnou práci používejte pouze základní nabídku

10 b)výběr ikony Nepotřebné ikony můžeme odstranit a nahradit je těmi, které běžně používáme Panel nabídek: Zobrazit - Panel nástrojů – Vlastní - Příkazy K libovolné kategorie můžeme přetáhnout pomocí myší ikonu do panelu nástrojů a naopak nepotřebné ikony přetáhneme zpět (kamkoliv do otevřeného okna).

11 Po instalaci jsou nastaveny standardně některé funkce, které vám nemusí vyhovovat. Změna: Nástroje - možnosti automatických oprav 6. Než začneme pracovat Výběr: *velká písmena na začátku vět (po každé tečce následuje velké písmeno) *nahrazovat text při psaní *automatické odrážky a číslování *v buňce tabulky první písmeno vždy velké

12 Základní operace (označování, kopírování, přetahování, …) se nechají dělat více způsoby. Zvolte si ten, který vám nejvíce vyhovuje. Jednotlivé možnosti nemusí být rovnocenné. 7. Práce s textem a)kopírování (přetahování) textu 1. krokoznačení uvnitř v textu přetažením myší 2 x kliknutíslovo 3 x kliknutíodstavec označení před řádkem 1 x kliknutíoznačení řádku 2 x kliknutíoznačení odstavce 3 x kliknutíoznačení celého textu

13 7. Práce s textem Plynulost psaní textu: *Před psaním si rozmyslete formátování, vzhled stránky, tabulátory, odsazení textu. Provádět úpravy v hotovém textu je náročnější *Odstavec textu piště plynule, bez použití klávesy ENTER *Jednotlivé odstavce oddělte klávesou ENTER *Mezera je také znak *Mezerník používejte pouze k odsazení slova a pouze jednu mezeru *Za tečkou a čárkou následuje vždy mezera *Po některých předložkách je pevně nastavená mezera (nemohou být samostatně na konci řádku)

14 7. Práce s textem a)kopírování (přetahování) textu 2. krok*panel nabídek (úpravy  kopírování (vyjmout)) *panel nástrojů (ikona kopírovat (vyjmout)) *klávesová zkratka (CTRL c (CTRL x)) *přetažením pomocí myši 3. krokpřemístit kurzor na požadované místo 4. krok*panel nabídek (úpravy  vložit) *panel nástrojů (ikona vložit) *klávesová zkratka (CTRL v)

15 7. Práce s textem c)otevření nové stránky *pomocí panelu nástrojů (soubor  nový) Lze otevřít i šablonu dokumentu *pomocí ikony d)otevření dokumentu *pomocí panelu nástrojů (soubor  klik na poslední uložený dokument) * pomocí panelu nástrojů (soubor  otevřít) *pomocí ikony e)zarovnání textu *doprava *doleva *na střed *do bloku

16 7. Práce s textem f)najít (nahradit) místo v textu Je-li označená část textu, hledá se pouze v této označené části. Jinak se hledá v celém textu. *pomocí panelu nástrojů (úpravy  najít (nahradit)) Lze upravit podmínky hledání *pomocí ikony g)záhlaví, zápatí *pomocí panelu nástrojů (zobrazit  záhlaví a zápatí) *pomocí ikony Možnosti použití:-číslování stránek -hlavička (hlavičkový papír), vlastní text -jméno souboru -datum vytvoření

17 7. Práce s textem h)zobrazit Umožňuje zobrazit všechny formátovací značky v dokumentu (konec odstavce, mezery, konec stránky, pevná mezera, …) zobrazit

18 7. Práce s textem k)tabulátory, odsazení Aktivace:*panel nabídek (zobrazit  pravítko) *pomocí ikony Odsazení (předsazení) 1. řádku: Změny v odsazení (předsazení) se týkají vždy celého odstavce odsazení 1. řádku předsazení 1. řádku odsazení zleva odsazení zprava

19 7. Práce s textem l)formátování odstavce Aktivace:*panel nabídek (formát  odstavec) Odsazení (předsazení) 1. řádku: Změny v odsazení (předsazení) se týkají vždy celého odstavce odsazení celého textu zleva odsazení celého textu zprava mezery před (za) odstavcem zarovnání textu (viz ikona)

20 7. Práce s textem m)tabulátory Při rozdělování textu nepoužívejte mezerník, ale tabulátor *Standardně je tabulátor nastavený v pravítku (šedé čárky). *Po ručním nastavení tabulátoru se zruší všechny tabulátory, které jsou před ručně nastaveným. *Při průběžném psaní textu se tabulátory přenášejí na další řádky *Při úpravě (opravě) tabulátorů se změny týkají pouze aktivního řádku nebo označené oblasti *Vytvoření zarážkyklik myší na určené místo na pravítku *Zrušení zarážkyvytažení zarážky mimo pravítko zarážka na střed levá zarážka aktivní tabulátor pravá zarážka desetinná zarážka

21 7. Práce s textem n)sloupce Aktivace:panel nabídek (formát  sloupce) Možnosti: rozdělení stránek do sloupců, například možnost vytvoření sešitu formátu A4, novinové sloupce, … o)konec stránky Aktivace:panel nabídek (vložit  konec) Možnost ukončení textu v nedopsané stránce (například konec kapitoly). Zabraňuje problémům zejména při tisku textu na různých tiskárnách. Při použití sloupců se používá (vložit  konec  zalomení sloupce)

22 7. Práce s textem p)pevná mezera Aktivace:klávesnice (CTRL+SHIFT+mezerník) Možnosti: Pevná mezera se používá, jestliže na konci řádku vyjde předložka nebo datum (1. února – jednička vyjde na konec řádky, únor na nový řádek). U některých předložek je pevná mezera nastavena. r)kontrola pravopisu Aktivace:panel nabídek (nástroje  pravopis) Lze nastavit požadované funkce (nabídka opravy, jazyk) panel nástrojů (ikona) Je-li aktivována kontrola pravopisu, neznámá slova se červeně podtrhnou. Opravu lze provést pomocí pravého tlačítka myši *přeskočit *přidat do slovníku *opravit (možnost přijmout nabídnutou opravu)

23 7. Práce s textem s)dělení slov Aktivace:panel nástrojů (nástroje  jazyk  dělení slov) Možnosti: Zejména u dlouhých slov je problém s formátováním. Při zarovnání do bloku jsou velké mezery, při zarovnání vlevo není pravá strana zarovnaná. t)vkládání obrázků Při vložení obrázku je zpravidla potřeba upravit formát obrázku (dvojitý klik). Nejčastější úpravy: *obtékání textu *velikost obrázku *hypertextový odkaz

24 8. Tabulky Jestliže vytváříte dokument pouze s tabulkami je výhodnější použít program Excel, kde máte mnohem větší možnosti. Při kombinaci textu a jednoduché tabulky lze vytvořit tabulku i programu Word. Možnosti pro vytvoření tabulky: *vytvoření zcela nové tabulky *vytvoření tabulky ze stávajícího textu *převedení tabulky z jiného programu (Excel)

25 Vytvoření zcela nové tabulky Zpravidla máme představu, jak bude tabulka vypadat: *počet řádků a sloupců *formátování v tabulce *případné jednoduché matematické operace *šířka jednotlivých sloupců Postup pro vytvoření tabulky: *panel nabídek (tabulka  vložit  tabulka)

26 Vytvoření tabulky ze stávajícího textu Zpravidla máme představu, jak bude tabulka vypadat: *využijeme funkci převedení textu na tabulku *podmínkou úspěšného provedení je správné formátování textu Postup pro převedení: *panel nabídek (tabulka  převést  text na tabulku)

27 Převedení tabulky z programu Excel Možnosti pro převod: *tabulka jako objekt, po převedení nelze tabulku upravovat *tabulko jako „list z aplikace Excel“, po převodu lze s tabulkou dál pracovat jako v Excelu, včetně možnosti propojení *tabulka ve formátu programu Word Postup pro převedení: *nakopírujme tabulku v programu Excel *panel nabídek (úpravy  vložit jinak )

28 Práce s tabulkou Formátování: *označení – tabulka, řádek, sloupec, buňka *změna šířky (výšky) – sloupec, řádek, buňka *sloučení buňky, rozdělení buňky *tabulátory v buňce – (CTRL + TAB) *přidat sloupec (řádek) *přizpůsobit *vlastnosti tabulky – tabulka  vlastnosti tabulky *převést tabulku na text *matematické operace v tabulce

29 Hromadná korespondence Význam: *vytváření formulářů *vytváření textů v dopisech *vytváření štítků *tvorba šablon Aktivace: Panel nástrojů: (nástroje  dopisy a korespondence  hromadná korespondence)

30 Hromadná korespondence Jednotlivé kroky: 1.Vytvoření databáze Nejčastěji se využije databáze v databázovém programu nebo v Excelu 2.Aktivace hromadné korespondence ve Wordu 3.Vytvoření počátečního dokumentu (lze vytvořit zcela nový dokument nebo využít stávající šablonu) 4.Vložení požadovaných polí 4.Vybrat příjemce


Stáhnout ppt "Informační a komunikační technologie WORD"

Podobné prezentace


Reklamy Google