Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název vzdělávacího materiálu: Žánry ústní lidové slovesnosti Číslo materiálu v sadě, (šablona, sada): VY_32_INOVACE_17 Autor materiálu: Mgr. Lucie Plechatá.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název vzdělávacího materiálu: Žánry ústní lidové slovesnosti Číslo materiálu v sadě, (šablona, sada): VY_32_INOVACE_17 Autor materiálu: Mgr. Lucie Plechatá."— Transkript prezentace:

1 Název vzdělávacího materiálu: Žánry ústní lidové slovesnosti Číslo materiálu v sadě, (šablona, sada): VY_32_INOVACE_17 Autor materiálu: Mgr. Lucie Plechatá Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, vyučovací předmět, ročník/y: Český jazyk, 7. ročník Téma: Balada III Anotace: Žáci se seznámí s příklady balad autorů 19. a 20. st. Materiál byl vytvořen (datum, období): Ověření ve výuce: , 7. B, Mgr. Lucie Plechatá VY_32_INOVACE_17_Balada III

2

3  Co je to balada?  Podle jakých znaků rozeznáme lyriku a epiku?  Kdo je autorem lidových balad?  Za jaká provinění je hrdina trestán v lidové baladě?  Které lidové balady jsme poznali?  Jaké další typy balad najdeme v umělecké literatuře?  Uveďte příklady balady umělé a jejich autory.  S kterými baladami Karla Jaromíra Erbena jsme se seznámili v minulé hodině?  Co je to balada sociální? VY_32_INOVACE_17_Balada III

4

5 Jan Neruda Dědova mísa Jan Neruda Dědova mísa Jiří Wolker Balada o očích topičových Balada o nenarozeném dítěti Petr Bezruč Maryčka Magdónova Kantor Halfar VY_32_INOVACE_17_Balada III

6 • básník a novinář, člen družiny májovců • narodil se a většinu života strávil v Praze na Malé Straně, žil v domě U Dvou slunců • přispíval do Národních listů, později do časopisu Květy a s V. Hálkem vydával časopis Lumír • nikdy se neoženil, ale ženy ho inspirovaly, láskou byla i spisovatelka Karolína Světlá VY_32_INOVACE_17_Balada III

7 Trhani Povídky malostranské Písně kosmické Zpěvy páteční Hřbitovní kvítí Knihy veršů Balady a romance VY_32_INOVACE_17_Balada III

8 V kamnech praská, dědek každou chvíli svadlé ruce sobě zahřívá, kolo vrčí, syn si s prací pílí, nádobu si z dřeva vyrývá. Kolečko si divnou píseň šumí, vnoučeti se očka kmitají - „Hele, co náš táta všecko umí, jak mu tříšťky z rukou létají! Dřevo ukradl jsi v panském lese - komu děláš z něho koryto?“ „Dědovi; - již se mu ruka třese, nádobí už všechno rozbito." „Nauč mne to!" – „Vida toho kluka, nač by tvá to ruka uměla?!" „Až se tobě třásti bude ruka, koryto ti synek udělá!" VY_32_INOVACE_17_Balada III

9  V kamnech praská, dědek shrben pláče, svadlé ruce syn mu zulíbá, kolo mlčí, vnouče kolem skáče - „Táto, proč se kolo nehýbá?"  Stáří čeká na všechny bez výjimky, jak se děti chovají ke svým rodičům, zanechává odraz v jejich dětech. Neruda vystihuje vztah syna k jeho otci, který si pro svoji sobeckost neuvědomuje, že osud, který dědovi chystá, čeká jednou i jeho samotného... VY_32_INOVACE_17_Balada III

10 • vlastním jménem Vladimír Vašek • narodil se v Opavě • básník, který vystoupil se svou jedinou sbírkou - Slezské písně (1909) • řazen mezi anarchistické buřiče Slezské písně - básně velmi často s národní a sociální tematikou, jsou zde však např. i básně milostné. Původně vydáno pod názvem Slezské číslo, teprve po rozšíření získalo svůj známý název VY_32_INOVACE_17_Balada III

11  Sbírka obsahuje básně drsné a dramatické, jsou inspirovány odporem proti sociálnímu a národnímu útlaku v rodném Slezsku, svým dramatickým patosem a symbolikou přerůstají až do podoby lidového mýtu.  Básně vznikaly dlouhá léta.  K vyjádření svých myšlenek zvolil Bezruč nejčastěji jednu z nejúčinnějších básnických forem, a to baladu.  Např. Maryčka Magdónova, Kantor Halfar VY_32_INOVACE_17_Balada III

12  Šel starý Magdon z Ostravy domů. V bartovské harendě večer se stavil. S rozbitou lebkou do příkopy spad. Plakala Maryčka Magdónova. Vůz plný uhlí se v koleje zvrátil. Pod vozem zhasla Magdónova vdova. Na Starých Hamrech pět vzlykalo sirot. Nejstarší Maryčka Magdónova.  Kdo se jich ujme a kdo jim dá chleba? Budeš jim otcem a budeš jim matkou? Myslíš kdo doly má, má srdce také. tak jak ty, Maryčko Magdónova? Bez konce jsou lesy markýze Géra. Otcové když v jeho robili dolech, smí si vzít sirotek do klínu drva, co pravíš, Maryčko Magdónova? VY_32_INOVACE_17_Balada III

13 Maryčko mrzne a není co jísti... Na horách, na horách plno je dřeva... Burmistr Hochfelder viděl tě sbírat. Má mlčet, Maryčko Magdónova? Cos to za ženicha vybrala sobě? Bodák má k rameni, na čapce peří, drsné má čelo.Ty jdeš s ním do Frydku, půjdeš s ním Maryčko Magdónova? Cos to za nevěstu? Schýlená hlava, fěrtoch máš na očích, do něho tekou hořké a ohnivé krůpěje s lící. Co je ti, Maryčko Magdónova? Frydečtí grosbyrgři, dámy ze Frydku jízlivou budou se smáti ti z řečí. ze síňky uzří tě Hochfelder žid Jak je ti, Maryčko Magdónova? VY_32_INOVACE_17_Balada III

14  V mrazivé chýši, tam ptáčata zbyla, kdo se jich ujme a kdo jim dá chleba? Nedbá pán bídných.Co znělo ti v duši po cestě, Maryčko Magdónova? Maryčko, po straně ostré jsou skály, podle nich kypí a utíká k Frydku šumivá, divoká Ostravice. Slyšíš ji, rozumíš, děvucho z hor?  Jeden skok nalevo, po všem je, po všem. Černé tvé vlasy se na skále chytly, bíle tvé ruce se zbarvily krví. Sbohem buď, Maryčko Magdónova! Na Starých Hamrech na hřbitově při zdi. Bez křížů, bez kvítí krčí se hroby. Tam leží bez víry samovrazi. Tam leží Maryčka Magdónova. VY_32_INOVACE_17_Balada III

15  Do jaké situace a proč se dostala hrdinka této balady?  Jak svou svízelnou situaci vyřešila?  Měla by dnes jinou možnost? Jakou?  Vysvětlete význam slov: harenda, ptáčata, děvucha. Harenda – nářeční název pro nálevnu, výčep Ptáčata – zde bezbranní sirotci Děvucha – nářečně dívka, děvče VY_32_INOVACE_17_Balada III

16  Báseň nám přibližuje příběh učitele, který vzdoroval tlaku odnárodňování a učil česky.  Zhudebnil ji Jaromír Nohavica. Kantor Halfar byl hoch dobrý, byl hoch hodný, byl hoch hezký, ale škaredou měl chybu, i v Těšíně mluvil česky. … V horký večer na klekání když se ve vsi jednou zvoní, vběhne děvče v černou jizbu: Kantor visí na jabloni! Bez modlitby, bez slzy, jej jak při hříšné duši jisto v roh hřbitova zakopali, a tak dostal Halfar místo. VY_32_INOVACE_17_Balada III

17  U lednice dítě stálo z plna hrdla zpívalo, na tranzistor k tomu hrálo, do rytmu se kývalo. Hudba kvičí, nervy ničí, nepeče se pečeně. Cosi syčí na vařiči, matka křičí zděšeně. Mléko prchá! Běda, běda! Nateklo mi do boty, táta bude bez oběda, pro tebe,ty zlobo,ty. Zanech řvaní, moje zlato, hrej si - tu máš kohouta! Jedva matka dořekla to, bouch bác! letí do kouta.  Podlily se krví oči povalené matičce, pozvedne se, povyskočí a pak řekne kratičce: „Pojď si proň, ty Polednice, pojď,vem si ho tuláka, stojí, stojí u lednice, nepracuje, huláká. Malá bledá tváře divé pod plachetkou osoba škytá, heká, prská, plive, vichřici se podobá. VY_32_INOVACE_17_Balada III

18  Vlivem síly odstředivé plachetka když zvedne se, odhalí se hnáty křivé, Bože, to je recese. Kde se vzala bledá, malá, pod plachetkou perzóna, dodnes nevím, proč mi dala dvojitého nelsona. A pak řekla: „Naval dítě, nekoukej tak zarytě.“ Na ta slova začla hbitě honit dítě po bytě. Když pak celá rozechvělá dítě v rohu lapila, pozval jsem ji, kdyby chtěla, by se se mnou napila. Nejprve se upejpala, pak se vrhla na whisky, pro mě v domě nenechala nic než prstů otisky. Od té doby dnes a denně, jak poledne udeří, malá bledá neprodleně narve se mi do dveří. Vypije mi slivovici, vypije i petrolej, proto nikdy Polednici na dítě si nevolej. VY_32_INOVACE_17_Balada III

19  Srovnejte Erbenovu Polednici a Polednici Suchého. V čem jsou si podobné a v čem se liší?  Text Suchého je parodií Erbenovy Polednice. Co je to parodie? VY_32_INOVACE_17_Balada III

20  Na horské boudě tam, co je Kvilda pracoval v kotelně mladý muž Vilda, veselou myslí oplýval stále, žertíky, legrácky, no a tak dále, ze všeho nejradši měl ale sázku, sázel s kýmkoli o cokoli, jednu tu sázku bych měl na ukázku, dál ať už promluví protokoly.  Vilda byl známý lyžařský koumes, trénoval pod lesem, měl už tam svou mez, přesvědčen o svém lyžařském umu vsadil se s kuchařem u láhve rumu, že klidně naučí lyžovat Vaška, stanovil si tak cíl velmi smělý, možná vám připadá to jako fraška - - Vašek byl divočák zdomácnělý. VY_32_INOVACE_17_Balada III

21  Posílil Vilda na výhru šance, zhotovil sněžnice pro Vaška- kance, a když měl přes den v kotelně topit, vymýšlel vázání pro úchyt kopyt. Za týden na kopec ved Vilda kňoura, lyže mu k paznehtům připevnil hned, nic platná nebyla kňourovi vzpoura, proti své vůli byl postrčen vpřed…  Zkuste za autora dokončit text. Jak se tato událost mohla vyvinout? VY_32_INOVACE_17_Balada III

22  Dokončení  O kousek níže právě v tu chvíli přijížděl po cestě trabantík bílý, v něm, značně lízlí, se vsedě- vkleče vraceli myslivci z poslední leče, vesele smáli se pomezi doušky, že domů nepůjdou, pěli v triu, ztichli tam sto metrů od staré soušky, mysleli, že už jsou v deliriu.  Co se to řítí proti nim z Hamru, Stenmark to nebude, ani Franz Klammerů, kdo to kdy viděl na týhle trase, na lyžích z kopce jet divoký prase? Sto jeden kilogram hmotnosti kňoura srazil se s trabantem jak tvrdá pěst, modřiny, boule a ve dveřích ďoura, tak Vaškův poslední skončil se sjezd. R: Vilda sezval kamarády na vepřové hody, soud mu určil osm tisíc na náhradu škody VY_32_INOVACE_17_Balada III

23  Jan Neruda: Dědova mísa - poukazuje na koloběh života, stáří čeká na všechny bez výjimky, jak se děti chovají k rodičům, zanechává odraz v jejich dětech  Petr Bezruč: Maryčka Magdónova – hrdinka se po smrti rodičů stará o mladší sourozence, při krádeži dříví je chycena. Když ji odvádí strážník, spáchá sebevraždu skokem ze skály, aby unikla z bezvýchodné situace. Básník obviňuje z její smrti majitele dolů a lesů na Ostravsku. VY_32_INOVACE_17_Balada III

24 Použité zdroje: Obrázky. [cit ]. Dostupné z: Sova Slunce Mísa Stařec Uhlí Koš Oprátka Oheň Řeka Knihy Jabloň Tranzistor Víno Prase Šunka Lyžař I Lyžař II cz/images/results.aspx?qu=ly%C5%BEa%C5%99&ex=1#ai:MM |mt:3|http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=ly%C5%BEa%C5%99&ex=1#ai:MM |mt:3| VY_32_INOVACE_17_Balada III


Stáhnout ppt "Název vzdělávacího materiálu: Žánry ústní lidové slovesnosti Číslo materiálu v sadě, (šablona, sada): VY_32_INOVACE_17 Autor materiálu: Mgr. Lucie Plechatá."

Podobné prezentace


Reklamy Google