Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Počítačová grafika IPechová • Formáty obrázkuFormáty obrázku • Bitmapové formátyBitmapové formáty • Barevné modelyBarevné modely • Pořízení datPořízení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Počítačová grafika IPechová • Formáty obrázkuFormáty obrázku • Bitmapové formátyBitmapové formáty • Barevné modelyBarevné modely • Pořízení datPořízení."— Transkript prezentace:

1 Počítačová grafika IPechová • Formáty obrázkuFormáty obrázku • Bitmapové formátyBitmapové formáty • Barevné modelyBarevné modely • Pořízení datPořízení dat • Výuková stránka: •Stránky s grafikou:

2 Počítačová grafika IPechová •Formát obrázku •rastrový (bitová mapa) •obrázek se skládá z jednotlivých bodů •vektorový •objekty určeny svým okrajem pomocí matematické křivky

3 Počítačová grafika IPechová •Příklad vektorového obrázku •objekty určeny svým okrajem pomocí matematické křivky

4 Počítačová grafika IPechová •Formáty vektorového souboru: • cdr (Corel Draw) • ai (Adobe Illustrator) • zmf (Zoner Callisto)

5 Počítačová grafika IPechová •Příklad: •Rastrového obrázku •obrázek se skládá z jednotlivých bodů

6 Počítačová grafika IPechová •Rozlišení •pixel - zobrazovací bod •DPI - dots per inch (body na palec) •ppi - pixels per inch (pixely na palec)

7 Počítačová grafika IPechová rozlišení: 3 x 3 rozlišení: 6 x 6 rozlišení: 2 x 2

8

9 Počítačová grafika IPechová •Obrázek z WWW stránky:

10 Zvětšená část předchozího obrázku

11 Počítačová grafika IPechová PostScript • jazyk pro popis stránky eps – forma jazyka PostSript

12 Počítačová grafika IPechová •Rastrový obrázek •se skládá z určitého počtu bodů, tento počet je dán při jeho pořízení do počítače •celkový počet bodů obrázku je počet bodů (pixelů) vodorovně x svisle (např. 800x600) •každý bod má jako vlastnost svou barvu

13 Počítačová grafika IPechová •Barevná hloubka •paleta, ze které lze vybírat barvy pro jednotlivé body obrázku • 2 barvy (ang.Lineart) •1 bit na bod ( černo-bílá kresba) • 256 barev (256 Colors) • 8 bitů (1B) na bod • 256 odstínů šedi (Greyscale) •černobílá fotografie • 16,7 mil.barev (True Color, RGB Color) •24 bitů (3B) na bod ( barevná fotografie)

14 Počítačová grafika IPechová •Příklad: Kolik paměti zabere obrázek, který má následovné rozlišení: •obrázek 800x600 bodů v hloubce 16,7 mil.barev •celkový počet bodů: 800x600= •každý bod 3B •celková velikost souboru s obrázkem: • x3= B

15 Počítačová grafika IPechová •Bitmapové formáty: •bmp •neprovádí kompresi, pracuje s plnými barvami (tj. až 16 mil. Barev) •jpeg (joint photographic experts group) – • ztrátová komprese • tj. dochází ke snižování množství informací týkajících se barvy, projeví se snížením kvality barevných přechodů • používá většina digitálních aparátů

16 Počítačová grafika IPechová •Bitmapové formáty: •gif (graphics interchange format) • disponuje jenom 256 barvami • lze vytvářet jednoduché animované obrázky • bezztrátová komprimační metoda •tiff (tag image file format) • bezztrátová komprese (bez ztráty barevných odstínů)

17 Počítačová grafika IPechová •Barevné modely Model RGB (Red Green Blue) •monitor, skener Model CMYK (Cyan Magenta Yellow blacK) •doplňkové barvy k RGB •tiskárna

18 Počítačová grafika IPechová Jak je vidět, tisk doplňkových barev (sytá červená, sytá zelená a sytá modrá) je téměř nemožný. Je to způsobeno zejména právě tím, že monitor přímo vyzařuje světlo, kdežto výtisk světlo odráží. Naštěstí v případě fotografií jde o jev, který není ve výsledku patrný. Jinými slovy, vyfotíme-li předmět, který světlo odráží (což je kromě světelných zdrojů vše), tak přestože jej na monitoru vidíme „jinak“, výsledná fotografie bude v tom nejlepším případě stejně barevná.

19 Počítačová grafika IPechová Stránky o barvách:

20 Počítačová grafika IPechová • Pořízení grafického materiálu: •Vlastní kresba (grafický editor) •Skener •Digitální fotoaparát

21 Počítačová grafika IPechová • Nejznámější programy: •Adobe Photoshop(Elements) •Corel •PaintShopPro •IrfanView, GIMP – úprava •XnView – úprava •Zoner • samostané programy na správu a úpravu fotografii (alba)

22 Počítačová grafika IPechová • Pořízení grafického materiálu: •Skener •vstupní zařízení •připojení (USB, sériový port, vlastní karta) •převádí potřebné materiály do podoby počítačových dat •pracuje na optickém principu •parametry (rozlišení, barevná věrnost, velikost záběru, rychlost skeneru)

23 Počítačová grafika IPechová • Pořízení grafického materiálu: •Skener •Princip snímání: • motor pohybuje snímací hlavou podél stránky předlohy • obrazová předloha je po řádcích osvětlována • odražené světlo dopadá soustavou zrcadel na světlocitlivý snímač CCD Charge Coupled Device) • světelné senzory ve snímači přijímají obrazovou informaci, která je počítači posílána jako digitální signál

24 Skener

25 20 DPI 100 DPI

26 1538 x x 600 Zobrazení fotografie v plné velikosti Zobrazení fotografie po změně rozměrů

27 Počítačová grafika IPechová • Pořízení grafického materiálu: •Digitální fotoaparátDigitální fotoaparát •CCD (Charge Coupled Device) - světlocitlivý prvek snímá jednotlivé body obrázku – pixely (=zobrazovací bod) Mimimum fotografa

28 Počítačová grafika IPechová •Digitální fotoaparát •parametry: –Mp – tj.kolik snímacích bodů je na CCD, tj.kolika pixelový obrázek je schopen snímač vygenerovat, čím větší tím lépe, udává se v Mp (mega pixel) –zoom – optický (při použití optického zoomu neztrácí obraz na kvalitě, vždy je využita celá plocha snímače, zvětšení zajišťuje optika – soustava čoček objektivu; prodloužením ohniskové vzdálenosti se na snímač promítá menší výřez ze scény, čili dochází k přiblížení a naopak)

29 Počítačová grafika IPechová •Digitální fotoaparát •parametry: –zoom – digitální (pracuje na principu softwarového zvětšení snímku, tím se snižuje využitá rozlišovací schopnost snímače, takže vznikají rozostřené plochy; digitální zoom vyšší než 2-3krát nemá pro uživatele význam) –další parametry – videosekvence, zvuk, velikost LCD obrazovky, rozhraní (USB), ostření (automatické, manuální), citlivost (ISO), světelnost, paměťová karta, hmotnost, baterie,

30 Počítačová grafika IPechová •Digitální fotoaparát – zajímavosti firem •Fujifilm – Super CCD - snímací prvky mají tvar šestihranu místo čtverce, tzn. užší mezery mezi pravoúhlými osami (více •OLYMPUS – Sunshine LCD – antisluneční LCD obrazovka umožňuje zřetelný a čistý pohled na obrazovku i pod přímým slunečním světlem (více

31 Počítačová grafika IPechová •Digitální fotoaparát – zajímavosti firem •Konica Minolta – Anti-Shake – mechanizmus pro posouvání snímače CCD, umožňuje stabilizovat obraz a minimalizovat rozmazání snímku •CASIO – řada Exilim - fotoaparáty mají velký dvoupalcový LCD display, lithiovou baterii s akumulátorem, aparáty jsou lehké (např. 3.2 Mp aparát – 73g, ve srovnání s obdobným od Fujifilm, který váží 145 g)

32 Počítačová grafika IPechová •Digitální fotoaparát – možnost přenosu snímků –přes kabel –čtečku paměťových karet (ve škole) –fotobanka – externí box s diskem pro ukládání snímků z paměťových karet bez použití PC Zpět - Pořízení grafického materiálu


Stáhnout ppt "Počítačová grafika IPechová • Formáty obrázkuFormáty obrázku • Bitmapové formátyBitmapové formáty • Barevné modelyBarevné modely • Pořízení datPořízení."

Podobné prezentace


Reklamy Google