Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Podporovat cyklistickou dopravu... Ale proč?
2
1. Životní prostředí
3
Zátěž ŽP přepočtená na osobokilometry
4
Kolik lidí lze přepravit po 3,5 m širokém pruhu vozovky za 1 hodinu?
5
2. Zdravý životní styl * srdečně-cévními chorobami trpí 42,7 z tisíce cyklistů, u ostatních je to 84,7 z tisíce *podobné je to u vysokého TK, chronické bronchitidy, astmatu, ortopedických potíží, křečových žil... * cyklisté se 4x častěji cítí „šťastni“ nebo „velmi šťastni“ STAČÍ 2 x 15 min DENNĚ !
6
3. Ekonomický rozvoj z cykloturistiky * rozvíjí se systém cyklotras, včetně evropských dál- kových tras (EuroVelo), které vedou i přes ČR * cykloturistika zažívá boom i u nás... * podél Dunajské stezky se podíl cykloturistů na tržbách tur. ruchu blíží 60%, lze zažít cyklozácpy
7
4. Bezpečnost Olomoucké listy, 22.11.2001
8
bez následků 61 lehké zranění 220 těžké zranění 35 smrt 5
9
5. Ale pozor, cyklisté jsou nevděční darebáci, nemůže jejich podpora nadělat zlou krev? Cyklisté, cykloturisté, kolaři a frajeři ? versus ? ZBYTEK SVĚTA CYKLISTÉ Není cyklista jako cyklista, aneb… …aneb pár slov do pranice
10
Cykloturisté • „sváteční“ jezdci, vyžadují dobré počasí • pohybují se pomalu, rádi si zajedou, když to znamená menší provoz a zajímavý zážitek • město bez cyklostezek a s velkým provozem rychle opustí, nebo se mu úplně vyhnou • obvykle důsledně používají bezpečnostní prvky, často i přilby, v hustším provozu jsou disciplinovaní a ohleduplní, mimo silnici se ale někdy chovají lehkomyslně i bezohledně
11
Cyklisté • trénující aktivní sportovci nebo bývalí aktivní sportovci, kteří se udržují v kondici • pohybují se rychleji, než některé babety a auta • vyžadují dokonalý povrch, pohrdají cyklostezkami a většinou i přilbami, svítilnami, blikači apod. • obvykle nemají v lásce ostatní účastníky silničního provozu včetně kolegů na kole
12
Kolaři • na kole jezdí téměř každý den do práce • pohybují se různě rychle, v určitých situací jak nejrychleji dokážou, nesnášejí i pár metrů zajížďky • upřednostňují cyklostezky a cyklopruhy, ovšem jen pokud jim trasově vyhovují • bezpečnostní prvky používají méně než je zdrávo • v naprosté většině jsou ohleduplní a tolerantní
13
Frajeři • kolo jim slouží k odreagování komplexu méněcennosti • pohybují se rychle, bezohledně a nevypočitatelně, zákazy a obrubníky je spíše vyprovokují, než usměrní • bezpečnostními prvky, cyklostezkami a ostatními účastníky provozu pohrdají, příp. jsou pro ně atraktivním terčem • nevyskytují se pouze na kolech, ale i v autech, lodích, letadlech, vrtulnících… Kolo je ovšem nejlevnější a na kole je frajery nejvíc „vidět“, což je uspokojuje
14
Kdo vyvolává nejvíc konfliktů? Dá se těmto konfliktům zabránit tím, že nebudeme podporovat cyklistickou dopravu? Kdo se pohybuje na kole nejvíc? TEDY 90% jsou každodenní kolaři 287 z 322, tj. 89 % odpovědělo „téměř denně“ 8 z 322, tj. 2,5 % odpovědělo „méně než 1 týdně“
15
Opravdu to neuškodí (stížnosti chodců)? Hlavní alej ve Smetanových sadech v Olomouci = dříve hlavní zdroj konfliktů cyklistů a chodci
16
NE protože se zahustí provoz, sníží rychlost a přibude disciplinovaných a slušných kolařů, frajeři to mají v takovém provozu horší…
17
6. Pomůže to? ANO
18
Proč podporovat kolaře? • nepáchnou a nedělají hluk • zaberou málo místa při jízdě i parkování • nejsou tak nebezpeční jako automobily • jsou zdravější, spotřebují méně peněz ze zdravotního pojištění • podpora kolařů je levná • jsou to místní lidé = místní voliči • jsou slabší než automobily, potřebují pomoc
19
7. Jak podporovat kolaře? * vědět, co potřebují nejvíc = sčítání * vědět, kde hrozí největší nebezpečí = průzkum nehodovosti * vědět, co nejvíc chtějí = dotazování * přizpůsobovat řešení situaci, hledat funkční a rozumné kompromisy
22
Cyklopruhy jsou levné a v pomalejším hustém provozu bezpečnější než cyklostezky Vídeň, Alserbachstrasse
23
Cyklostezky jsou vhodné jen podél komunikací s vyšší rychlostí
24
V jednosměrkách najít místo pro pruh v protisměru Vídeň, okraj pěší zóny Kroměříž
25
Společný provoz s chodci jen tam, kde je to vhodné Olomouc, Čechovy a Smeta- novy sady, alternativa ke tř. Svobody s vysokou nehodo- vostí cyklistů Olomouc, trasa podél trati ČD v průmyslovém areálu, málo chodců (dlouhá spojka, spíše využijí MHD)
26
Jednotlivá opatření musejí být součástí funkční sítě
28
Vyplatí se stanovit si priority Havlíčkova Wolkerova Krapkova parky 2093 Bristol1700 Velkomoravská Schweitzerova 1622 Čechovy Sady Na vozovce 1587 Wellnerova Palackého 1575 U Ambulatoria a dr. Milady Horákové1560 tř. 17. listopadu Kosmonautů Wittgensteinova 1507 tř. Svobody Aksamitova Mlýnská 1352 Velkomoravská Rooseveltova 1136 Zikova Schweitzerova Jeremiášova 1126 Studentská Hynaisova Legionářská 1076 Erenburgova Na trati Tomkova 1007
29
Podpora cyklistické dopravy nejsou jen komunikace - bezpečné parkování kol, využití na reklamu Vídeň, pěší zóna Graben („Příkopy“)
30
- odstraňování různých překážek
31
- nestačí stavět, nutné je i „prodat“
32
Bez peněz...
33
Přes noc to nepůjde: Vídeň 1987: 216 km Vídeň 2000: 835 km
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.