Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FYZIKA PROČ SE UČÍM FYZIKU? O čem fyzika je?. O co jde fyzikům? •Abychom náš svět pochopili •Výsledky aplikovaného fyzikálního výzkumu mají lidem umožnit.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FYZIKA PROČ SE UČÍM FYZIKU? O čem fyzika je?. O co jde fyzikům? •Abychom náš svět pochopili •Výsledky aplikovaného fyzikálního výzkumu mají lidem umožnit."— Transkript prezentace:

1 FYZIKA PROČ SE UČÍM FYZIKU? O čem fyzika je?

2 O co jde fyzikům? •Abychom náš svět pochopili •Výsledky aplikovaného fyzikálního výzkumu mají lidem umožnit snadněji žít •Pojmy: rentgen, počítače, lasery, prostředky komunikace,..

3 Kde všude jsou fyzikální jevy (poznatky, které popisuje a vysvětluje fyzika) •Mobil •Televize •Zvonek •Telefon •Blesk •Tání ledu •Atomová bomba •Jaderná elektrárna •Duha •Fáze měsíce •Magnet •Dynamit •Mraznička

4 O čem se budeme učit •O SLOŽENÍ LÁTEK A JEJICH VLASNOSTECH •O SILÁCH •O POHYBECH •O ELEKTŘINĚ A MAGNETISMU •O TEPLE, SVĚTLE, ZVUKU •O MĚŘENÍ FYZIKÁLNÍCH VELIČIN •O VESMÍRU

5 Umíte nafouknout balónek bez foukání? Potřeby: plastová láhev, nafukovací balónek, nůž, nůžky, větší nádoba s vodou Příprava a provedení:  odřízni spodní část láhve  na zbytek láhve s hrdlem navleč nafukovací balónek  láhev pak ponořuj kolmo do vody. Proč se balónek nafukuje? Vysvětlení:  uříznutým dnem vniká do láhve voda  vzduch má menší hustotu než voda, proto je neustále nad vodní hladinou. Voda ho vytlačuje do balónku. Zkuste si naopak rukou stlačit balónek a vyhnat vodu zpátky.  ejhle! Vzduch a voda se nemíchají, dělí je hladina. Vzduch má vždycky navrch. Otázky: Může být nějaký vzduch na dýchání pod převrácenou kánoí? Umíte udělat v láhvi koktejl vody se vzduchem? Víte, jak si potápěč vylije pod vodou vodu z brýlí? Budeme dělat pokusy – například:

6 Slavní fyzikové •A•Alfréd Nobel •J•Jaroslav Heyrovský •F•František Křižík •P•Prokop Diviš •A•Alessandro Volta •A•Albert Einstein •A•Anders Celsius

7 Alfred Nobel •Švéd •Vynalezl dynamit •Zklamalo jej, že se jeho vynález zneužívá •Peníze za dynamit věnoval na odměny za vědecké objevy, literaturu, zásluhy o mír •1833 – 1896

8 Jaroslav Heyrovský •Čech • •Získal Nobelovu cenu za objev polarografie polarograf

9 František Křižík •Čech •1847 – 1941 •Zaváděl elektřinu v Čechách •Vyráběl a vylepšoval obloukové lampy k osvětlení ulic •Díky němu začaly v Praze jezdit elektrické tramvaje Oblouková lampa

10 Prokop Diviš •Čech •1698 – 1765 •Sestavil u nás první bleskosvod •Má památník ve Znojmě

11 Co víš o fyzicích a jejich díle? •Na následujícím snímku přiřaď k sobě: •Portrét fyzika (číslice) •Jeho objev (písmeno) •Obrázek znázorňující objev (značka)

12 •A)Albert Einstein Speciální teorie relativity •B)Alessandro Volta V roce 1799 sestrojil první zdroj elektrického proudu •C)Anders Celsius Zavedl desítkovou teplotní stupnici 

13 Řešení •A)Albert Einstein Speciální teorie relativity •B)Alessandro Volta V roce 1799 sestrojil první zdroj elektrického proudu •C)Anders Celsius Zavedl desítkovou teplotní stupnici

14 Česká odborná terminologie o fyzice •Rok „Umění přirozených věcí“ •Později navrhováno - „Učení o přirození“ (1819) •„Přírodnictví“ (1825) •„Přírodoskum“ •„Silozpyt“ (1842)


Stáhnout ppt "FYZIKA PROČ SE UČÍM FYZIKU? O čem fyzika je?. O co jde fyzikům? •Abychom náš svět pochopili •Výsledky aplikovaného fyzikálního výzkumu mají lidem umožnit."

Podobné prezentace


Reklamy Google