Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ."— Transkript prezentace:

1 ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ

2 BEZPEČNÁ VODA • POŘADOVÉ ČÍSLO: Š III/2/20 VZ • AUTOR: Mgr. Vjačeslav KOSTIK

3 Bezpečná voda ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

4 Úvod Cílem prezentace je : Cílem prezentace je : • seznámit žáky s pravidly chování u vody před letními prázdninami • naučit je rozpoznat tonoucího • ukázat jednoduché záchranářské techniky • otestovat jejich znalosti ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

5 Obsah Obsah 1.Prázdniny a voda 2.Jak rozpoznat nebezpečí u vody 3.Pravidla chování u vody 4.Jak rozpoznám tonoucího 5.Jak můžeš pomoci tonoucímu 6.První pomoc při utonutí 7.Test připravenosti k bezpečnému plavání ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

6 Prázdniny a voda Prázdniny a voda Horké léto, Horké léto, koupání při západu slunce u moře, ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

7 rybaření u rybníku rybaření u rybníku ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

8 sjíždění řeky na člunech a šlapadla sjíždění řeky na člunech a šlapadla ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

9 potápění, stanování na břehu… potápění, stanování na břehu… ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

10 tobogany…

11 To jsou atributy prázdnin, na které se těšíte. A co mají společného?!... A co mají společného?!... Ano ! Ano ! V o d a !!! V o d a !!! ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

12 zdroj života, prostředí pro relax, zábavu a hezké zážitky… zdroj života, prostředí pro relax, zábavu a hezké zážitky… ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

13 ale také nezkrotný živel a nebezpečný nepřítel ale také nezkrotný živel a nebezpečný nepřítel ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

14 Ale jak rozpoznat nebezpečí u vody ? Ale jak rozpoznat nebezpečí u vody ? ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

15 Pozor! Sinice nejsou neškodné řasy! Pozor! Sinice nejsou neškodné řasy! ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

16 Než se do toho koupaní pustíte • Při koupání v přírodě je lepší kvalitu vody ověřit, následky mohou být bolestivé a místo příjemného zážitku si můžete odnést vyrážku nebo zánět spojivek. • Sinice obsahují látky, které způsobují alergie. U koupajícího se, podle toho, jak je citlivý a jak dlouho ve vodě pobývá, mohou se objevit vyrážky, zarudlé oči, zánět spojivek nebo rýma. • Dobře zkontrolujte, jak voda vypadá, než do ní vstoupíte. Sinice se drží u hladiny a tvoří zde takzvaný vodní květ v podobě zelené kaše nebo malých částeček, které připomínají drobné jehličí nebo zelenou krupici. Nejčastěji se vodní květy sinic vyskytují koncem léta. Do vody vstupujte opatrně, aby se nezvířily usazeniny ze dna, a pozorujte, zda se okolo vašich nohou nevznášejí ve vodě drobné zelené částečky. Pokud ano, jedná se pravděpodobně o sinice. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

17 Tyto částečky jsou dobře vidět, když naberete vodu do průhledné láhve a necháte ji chvilku odstát. Jestliže zůstane voda zakalená rovnoměrně nebo se začne tvořit Tyto částečky jsou dobře vidět, když naberete vodu do průhledné láhve a necháte ji chvilku odstát. Jestliže zůstane voda zakalená rovnoměrně nebo se začne tvořit větší zákal u dna, jde o řasy. Ty sice také mohou u citlivých jedinců vyvolat alergické reakce, ale zdaleka větší zákal u dna, jde o řasy. Ty sice také mohou u citlivých jedinců vyvolat alergické reakce, ale zdaleka nejsou pro lidské zdraví nebezpečné. nejsou pro lidské zdraví nebezpečné. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

18 Takže, hurá do vody! Takže, hurá do vody! Ale počkat… Ale počkat… Ještě pár důležitých rad než tam skočíš: Ještě pár důležitých rad než tam skočíš: ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

19 1. Vzpomeň jestli umíš plavat. 2. Rozhlídni se, jestli tady náhodou neplatí zákaz koupaní 3.Neskákej do vody přehřátý, hned po jídle, unavený a v neznámem místě. 4. Nepoužívej nafukovací lehátko, když bez něj se neumíš poradit. 5. Nekoupej se dlouho v hodně studené vodě (nebezpečí křeče) 6. Nelez do vody za bouřky 7. Potápět se smí jen zdrávi jedinci (na to se zeptej svého lékaře) 8. Neplav v blízkosti plavidel 9. Pro tvoji bezpečnost plav ve vyznačeném prostoru (záruka záchrany) a poslouchej pokyny členů Vodní záchranné služby 9. Svá pravidla má každá pláž, aquapark, loděnice, půjčovna šlapadel apod. Tak alespoň do něj nahlídni. 10. I sebelepší plavec by se měl chovat ve vodě disciplinovaně, s rozhledem a nepřeceňovat své síly, tzn. NEMACHROVAT!!!

20 Proto tohle ne !!! Proto tohle ne !!!

21 Trochu čísel: Trochu čísel: • Okolnosti tonutí • 44 % souvisí s plaváním • 17 % souvisí s použitím lodě • 14 % nejasné okolnosti • 10 % souvisí s potápěním • 7 % souvisí s dopravními nehodami • Utopení je druhou nejčastější příčinou úmrtí dětí v průmyslových zemích. Více než 50 % utonutí se stane v blízkosti břehu. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

22 Pamatujete na to? "Missák" skočil do mělké vody. Skákal na vlastní nebezpečí… Pamatujete na to? "Missák" skočil do mělké vody. Skákal na vlastní nebezpečí… ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

23 Co dělat když… Co dělat když… Cítíš že síly docházejí a do břehu ještě daleko : Cítíš že síly docházejí a do břehu ještě daleko : • Nepanikař, šetři síly, otoč se na znak, nestyď se a volej o pomoc, a nahlas ! ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

24 A pamatuj!!! A pamatuj!!! • Nikdy ne podávej falešná znamení o pomoc! Na poprvé ti to může projít, maximálně poznáš hněv záchranáře.Na podruhé tvé volaní už možná nikdo nebude brát vážně, i když budeš potřebovat pomoc doopravdy! Nebo strhneš na sebe pozornost fotografů … ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

25 A dopadneš asi takhle… A dopadneš asi takhle… ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

26 Jak rozpoznám tonoucího Jak rozpoznám tonoucího ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

27 A co je vlastně tonutí ? A co je vlastně tonutí ? K tonutí dochází v okamžiku, kdy K tonutí dochází v okamžiku, kdy voda zablokuje přívod vzduchu do voda zablokuje přívod vzduchu do plic. Z tohoto důvodu není k tonutní plic. Z tohoto důvodu není k tonutní nutný velký objem vody – topit se nutný velký objem vody – topit se lidé mohou začít i ve vaně nebo v lidé mohou začít i ve vaně nebo v bazéně. bazéně. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

28 Jak můžeš pomoc tonoucímu Jak můžeš pomoc tonoucímu • Měj na paměti, že i skvělý plavec může být ohrožen na životě topícím se. Je tedy lepší zachraňovat z loďky, člunu, lehátka nebo zachraňovat s něčím, čeho se tonoucí zachytí! Může to být například plavací kruh nebo vesta. Zkrátka cokoliv, co plave, unese tonoucího a nás nebude stahovat pod vodu. Topící se člověk je totiž stresovaný, nedostatečně dýchá, „polyká andělíčky“ a zachytí se čehokoli! Pokud nemáme loďku nebo člun, tak se přibližujeme k tonoucímu tak, aby nás neviděl, a zezadu jej uchopíme za hlavu a hrudník (jde o specifický hmat) nebo jakkoliv, aby nás neohrožoval a my s ním mohli plavat ke břehu… • Pokud tedy nejste dobrými plavci, nejlepší co můžete udělat je, zavolat ihned linku 155. Stane-li se tato událost na veřejném koupališti, volejte nejdříve plavčíka. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

29 PAMATUJTE : PAMATUJTE : • že tonoucí má při tonutí až 6-ti násobnou sílu než vyvine při běžné zátěži na suchu (např. dítě může mít stisk dospělého chlapa) • nedopusťte, aby vás tonoucí někdy napadl, z takového sevření se už nemusíte nikdy dostat • po spatření tonoucího cca 30 sek. za stálého sledování tonoucího pátrat po vhodné či improvizované záchranné pomůcce • do vody k tonoucímu skáčeme vždy tak, abychom ho viděli, tedy po nohou. Pokud budeme skákat po hlavě, tak se může v době, když tonoucího neuvidíme (protože jsme pod vodou), ponořit a my nebudeme vědět, kde byl naposled, než se nad ním voda zavřela… • plavat k tonoucímu s hlavou nad vodou, s pomůckou mezi sebou a tonoucím ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

30 Jak odtáhnout tonoucího k břehu? ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

31 Technika otáčení na záda (vyzkoušej to s kamarádem) Technika otáčení na záda (vyzkoušej to s kamarádem) uchop tonoucího podhmatem za zápěstí (pravou za pravou nebo levou za levou ruku). uchop tonoucího podhmatem za zápěstí (pravou za pravou nebo levou za levou ruku). Přetočením paže obloukem otáčej tonoucího na znak a současně začni plavat na boku, tonoucí se dostává do splývavé polohy Přetočením paže obloukem otáčej tonoucího na znak a současně začni plavat na boku, tonoucí se dostává do splývavé polohy ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

32 následuje tažení tonoucího ke břehu následuje tažení tonoucího ke břehu ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

33 Pomoc unavenému plavci Pomoc unavenému plavci ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

34 A co dál ? A co dál ? Po vytažení na břeh poskytujeme první pomoc dle pravidel: Po vytažení na břeh poskytujeme první pomoc dle pravidel: tonoucí nedýchá – provádíme pět vdechů a provádíme masáž hrudníku v poměru 30:2 (30 stlačení hrudníku : 2 vdechy) a to do příjezdu zdravotnické záchranné služby nebo do vyčerpání zachránců. tonoucí nedýchá – provádíme pět vdechů a provádíme masáž hrudníku v poměru 30:2 (30 stlačení hrudníku : 2 vdechy) a to do příjezdu zdravotnické záchranné služby nebo do vyčerpání zachránců. dojde-li k obnovení dechu a pulsu v průběhu resuscitace, otáčíme postiženého do stabilizované polohy na boku a kontrolujeme dechovou aktivitu do příjezdu záchranné služby. dojde-li k obnovení dechu a pulsu v průběhu resuscitace, otáčíme postiženého do stabilizované polohy na boku a kontrolujeme dechovou aktivitu do příjezdu záchranné služby. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

35 Je-li tonoucí v bezvědomí se zachovalou spontánní dechovou aktivitou, otáčíme jej do Rautekovy zotavovací polohy (stabilizovaná poloha na boku) a voláme zdravotnickou záchrannou službu. Je-li tonoucí již v bezvědomí a bez dechové aktivity, je třeba s ním začít co nejdříve dýchat – v loďce ale i na hladině. Je-li tonoucí v bezvědomí se zachovalou spontánní dechovou aktivitou, otáčíme jej do Rautekovy zotavovací polohy (stabilizovaná poloha na boku) a voláme zdravotnickou záchrannou službu. Je-li tonoucí již v bezvědomí a bez dechové aktivity, je třeba s ním začít co nejdříve dýchat – v loďce ale i na hladině. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

36 A teď rychlý test tvých dovedností (počítej správné odpovědi) A teď rychlý test tvých dovedností (počítej správné odpovědi) 1. Vody : a) Musíme se bát b) Nemusíme se bát c) Musíme ji respektovat Správná odpověď je c) 2. Sinice to jsou: a) Malé rybičky b) Drobné zelené částečky, obsahující alergeny c) Vodní řasy Správná odpověď je b) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

37 Počítej správné odpovědi dál: Počítej správné odpovědi dál: 3. Utopení je: a) druhou nejčastější příčinou úmrtí dětí b) první nejčastější příčinou úmrtí dětí c) pátou nejčastější příčinou úmrtí dětí Správná odpověď je c) 4. Po spatření tonoucího z břehu: a) zapnu foťak na mobilu a začnu fotit b) skočím hned do vody c) vyhodnotím situaci a své plavecké schopností Správná odpověď je c) Správná odpověď je c) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

38 Počítej správné odpovědi dál: Počítej správné odpovědi dál: 5. masáž hrudníku provádíme v poměru: a) 20:1 b) 30:2 c) 2:30 Správná odpověď je b) 6. Rauteková zotavovací poloha je: a) poloha na pláži při opalování b) sezení u počítače s Rautekem c) stabilizovaná poloha člověka v bezvědomí na boku Správná odpověď je c) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

39 Kolik máš správných odpovědí? Kolik máš správných odpovědí? 1 – Voda není pro tebe, zůstaň raději doma 2 - Můžeš sedět na břehu a pozorovat vodní hladinu vodní hladinu 3 - V doprovodu rodičů můžeš vyrazit na koupaliště koupaliště 4 - U vody si poradíš i sám 5 - Na tebe se dá spolehnout v nebezpečné situaci situaci 6 - Gratulujeme, je z tebe hotový plavčík! ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

40 KONEC

41 Zdroje: Zdroje: • ca0D1RaGV6EJHJu-1l31U ca0D1RaGV6EJHJu-1l31U ca0D1RaGV6EJHJu-1l31U • • • • jpg jpg jpg • • • • • tobogany-3.jpg tobogany-3.jpg tobogany-3.jpg • • • ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

42 • • • KhWy9CZDWf8/TYQXUltxAqI/AAAAAAAAob4/UvUG79o9gwU/s1600/webeisme- tsunami.jpg KhWy9CZDWf8/TYQXUltxAqI/AAAAAAAAob4/UvUG79o9gwU/s1600/webeisme- tsunami.jpg KhWy9CZDWf8/TYQXUltxAqI/AAAAAAAAob4/UvUG79o9gwU/s1600/webeisme- tsunami.jpg • • • • • • • • • • • • • • • ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

43 • • • • tonouciho-1.jpg tonouciho-1.jpg tonouciho-1.jpg • • • • vode.jpg vode.jpg vode.jpg • • • t.jpg/220px-Shallow_Water_Blackout.jpg t.jpg/220px-Shallow_Water_Blackout.jpg t.jpg/220px-Shallow_Water_Blackout.jpg ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín


Stáhnout ppt "ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google