Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽák se seznámí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽák se seznámí."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽák se seznámí s životem za první republiky AutorMgr. Štěpán Rubíček NázevŽivot za první republiky Vzdělávací oblast – Vzdělávací oborČlověk a jeho svět – vlastivěda Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityPrezentace Stupeň a typ vzděláváníZŠ – I. stupeň Typická věková skupina5. ročník Datum / období vzniku VMDuben 2013 Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl 12

2 Život za první republiky MGR. ŠTĚPÁN RUBÍČEK

3 První republika  Je etapa Československa od jeho vzniku až po Mnichovskou dohodu  –  – je zvolen prezidentem T. G. Masaryk  je přijata nová ústava  Podle ústavy bylo složeno Československo z 5 samosprávných zemí (Čechy-Praha, Morava-Brno, Slezsko-Opava, Slovensko- Bratislava, Podkarpatská země-Užhorod)

4 ČESKOSLOVENSKO ČECHY MORAVA SLEZSKO SLOVENSKO PODKARPADSKÁ RUS

5 Vyspělost jednotlivých zemí  Nejvyspělejší byly Čechy, Morava a Slezsko  Méně vyspělé bylo Slovensko  Nejméně vyspělá byla Podkarpatská Rus  Zatímco v Čechách již byl rozvinut průmysl a manufaktury, na Podkarpatské Rusi převládalo zemědělství

6 Průmysl  Po válce dochází k výstavbě průmyslových závodů a Československo se stává jednou z nejvyspělejších průmyslových zemí  Byla zavedena osmihodinová pracovní doba Nejznámější podniky:  ŠKODA - vyráběla parní stroje, plynové motory, vybavení pro doly, potravinářský průmysl, nejrůznější konstrukce a také získala velkou proslulost při produkci velkých a složitých odlitků pro lodní stavitelství  ČKD - Českomoravská Kolben–Daněk - "Vyrábíme všechno od špendlíku po lokomotivy"  Baťa – “Obouváme celý svět“

7

8 Baťa  Baťovy závody - sídlily ve Zlíně  Vyrostly z malé ševcovské dílny  Baťa se snaží zavádět nejmodernější způsoby výroby  Baťa rád motivoval své zaměstnance - např. stavěl rodinné domky, jeho dělníci měly na svou dobu vysoký příjem  Baťovým botám nemohly žádné jiné konkurovat kvalitou, ani cenou  Baťovo heslo a vize: “Obouváme celý svět“

9

10 Zemědělství  Po válce dochází k přerozdělení půdy rolníkům  Půda již není v rukou šlechty ani církve  V zemědělství stále převládá velká dřina a práce od rána do večera  Zemědělství je hlavně rozšířeno na východě země  Nejznámější zemědělské produkty doby byly: CHMEL, CUKR, PIVO

11

12 KULTURA  Lidé se zajímají o společenské dění, často navštěvují divadla a biografy  Vzniká spousta soukromých divadel  Nejznámější divadla této doby byly: OSVOBOZENÉ DIVADLO, D34-DIVADLO E.F. BURIANA  Spisovatelé  Karel Čapek – přítel TGM, jako první použil slovo robot

13 VOSKOVEC A WERICH Karel Čapek

14 Osvobozené divadlo  Hlavní herecké hvězdy duo W+V  JIŘÍ VOSKOVEC a JAN WERICH  Hudbu k jejím hrám skládá talentovaný a téměř slepý Jaroslav Ježek  Psali hry plné humoru, satiry a písní  Ve 30. letech své hry orientovaly proti Hitlerovi, proto před vypuknutím války utíkají do USA

15 Jak se žilo  Pracovalo se 8 hodin denně 6 dní v týdnu  Práce se odměňovala, kdo pracoval měl se většinou dobře  Lajdáctví a nepoctivost se odsuzovalo – díky morálním vlastnostem TGM  Ve společnosti měly úctu vzdělaní lidé  Ve vzájemných vztazích bylo více úcty a pokory  Ženy získávají volební práva  Ženy nepracovaly, byly doma s rodinou a muži s starali o výdělek  Byl kladen velký důraz na rodinu  Automobil vlastnily pouze bohatí a uznávaní lidé

16 OPAKOVÁNÍ  Z jakých zemí se skládalo Československo?  Které Československé země byly nejméně a které nejvíce rozvinuté?  Jaké byly nejznámější podniky za první republiky?  Co víš o Osvobozeném divadle?

17 Zdroje  Fotografie dostupné jako volné dílo z Wikimedia Commons ke dni :Wikimedia Commons  Mariusz Pazdziora.Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z:  Autor neznámý.Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z:  Autor neznámý.Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z:  User: Rude.Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z:  User: Harold.Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: _(02).jpg _(02).jpg  User: Zimin.V.G..Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z:  Ostatní obrázky byly použity ke dni :  [online] vyd , 2013 [cit ]. Dostupné z:  [online]. Vyd2013, 2013 [cit ]. Dostupné z: 


Stáhnout ppt "ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽák se seznámí."

Podobné prezentace


Reklamy Google