Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzor titulní strany: PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzor titulní strany: PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení."— Transkript prezentace:

1 Vzor titulní strany: PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení snímku (obrázky, texty ….. ) je libovolné. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

2 ZMĚNY V ŽIVOTĚ ČLOVĚKA VÝVOJOVÉ ZMĚNY Vývojová psychologie – zkoumá člověka od početí až do smrti. Vývoj lidského jedince od jeho početí až do smrti ovlivňují jak dědičné dispozice, tak i prostředí. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

3 Na individualizaci duševního vývoje mají vliv:  genetické předpoklady  vliv sociálního prostředí: rodina, škola, parta  výchova  charakterové vlastnosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

4 Psychický vývoj má své zákonitosti  vývoj je celostní proces  ve vývoji je vzájemná souvislost tělesného a psychického  vývoj neprobíhá rovnoměrně v čase a s postupujícím věkem se zpomaluje  vývojové zvláštnosti se projevují individuálním způsobem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

5  vývoj je socializační proces  s postupujícím vývojem dochází k individualizaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

6 Stadium prenatální – od početí do narození Stadium novorozenecké – od porodu do 6 týdnů  dítě je vybaveno základními vrozenými reflexy  spí cca 20 hodin denně  budí se cca 8x za den (hlad, pocit vlhka) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

7 KOJENEC (2 – 12 měsíců)  dítě prodělává prudký rozvoj tělesný a psychický  prořezává se mu mléčný chrup  dítě začíná sedět, lézt, chodit  používá jednoslabičná slůvka  začíná aktivita i v sociálních kontaktech Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

8 BATOLE (1. – 3. rok)  v tomto období je nejvýznamnější chůze a řeč  dítě začíná si uvědomovat samo sebe, vzniká „jáství“  dochází k rychlému rozvoji ve všech oblastech motoriky, dítě se snaží ovládat své tělo  ke konci 3. roku otázky PROČ Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

9 PŘEDŠKOLNÍ VĚK (3–6 let)  dozrává CNS  dítě rychle roste, proporce postavy se mění, rostou zejména končetiny  převládající činností je hra  dítě převážně navštěvuje mateřskou školku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

10 OBDOBÍ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU (od 6. až 7. roku do 10. až 11. roku)  rozvoj psychických funkcí – paměť a myšlení  dochází k rozvoji učební činnosti, získávání vědomostí, dovedností a návyků prostřednictvím školy  interakce dítěte a učitele Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

11 OBDOBÍ PUBESCENCE ( od 10. až 11. roku do 14. až 15. roku )  biologické dozrávání jedince, rozvoj sekundárních pohlavních znaků  rozvoj abstrakce a zobecňování  vrstevnické skupiny, party  2. vzdor, kritičnost  výchova k volbě povolání  objevuje se první láska, resp. zamilovanost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG,, OP VK

12 ADOLESCENCE 16 – 22  ustalování tělesného a psychického vývoje  příprava na povolání  zapojení do společenského života  vrchol fyzické výkonnosti  citový vývoj  rizikové chování – drogy, alkohol, kouření, promiskuita, gamblerství, kriminalita Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

13 DOSPĚLOST OBDOBÍ RANÉ DOSPĚLOSTI ( 20 – 35), PLNÉ DOSPĚLOSTI ( 35 – 50)  životní vitalita  manželství, děti  rozvodovost  vrcholná produktivita  sociální a ekonomická samostatnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

14 OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI 60 let a více  bohaté životní a pracovní zkušenosti  fyzické a psychické změny – individuální  odchod do starobního důchodu  spokojené stáří – kvalitní využití volného času – kultura, sport, cestování  problémy stáří – nemoci – demence, imobilita Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

15 ZDRAVOTNÍ ZMĚNY V průběhu života člověka se setkáváme s různými zdravotními změnami. Vady vrozené:  zrakové  sluchové  pohybové  duševní  kombinované Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

16 Vady získané:  nemocí  po úrazu  špatnou životosprávou  životním prostředím Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

17 Nejznámější zdravotní změny v průběhu života  onemocnění pohybového ústrojí  onkologické choroby, nemoci nervového systému  chronické onemocnění ledvin, jater  choroby trávicího ústrojí,dýchacího ústrojí  choroby srdeční a cévní, diabetes mellitus Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

18 ONEMOMOCNĚNÍ POHYBOVÉHO ÚSTROJÍ  jedná se o onemocnění kostí a kloubů  jedná se o onemocnění traumatické, zánětlivé i degenerativní  může nastat v jakémkoliv věku, nejčastěji po 50. roku života  vyžadují správnou léčbu a rehabilitaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

19 Diagnostické metody, které se využívají ke správné diagnóze  rentgenové vyšetření  výpočetní tomografie  punkce kloubů  endoskopické vyšetření  kostní biopsie  laboratorní vyšetření Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

20 Mezi nejvýznamnější onemocnění pohybového aparátu patří:  revmatická artritida – trvalé zánětlivé onemocnění postihující klouby, onemocnění neznámé příčiny, projevuje se mezi 20. – 40. rokem  osteoartróza – je degenerativní onemocnění kloubní chrupavky, mezi hlavní příznaky patří bolest při pohybu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

21 ONKOLOGICKÉ CHOROBY  onemocnění může vznikat v jakémkoliv věku Podle druhu tkáně, ze které nádory vyrůstají, se rozlišují:  zhoubné – mezenchymální nádory – sarkomy  zhoubné – epitelové nádory – karcinomy  zhoubné nádory z pigmentotvorné tkáně  důležité je stanovení správné diagnózy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

22 NEMOCI NERVOVÉHO SYSTÉMU  vrozené vady např. hydrocefalus  zánětlivá onemocnění:  meningitida: zánět mozkových blan  encefalitida: zánět mozku  myelitida: zánět míchy  záchvatovitá onemocnění:  epilepsie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

23  poúrazové onemocnění:  otřes mozku  degenerativní onemocnění:  mozková mrtvice  roztroušená skleróza  Alzheimerova choroba  Parkinsonova choroba Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

24 ONEMOCNĚNÍ LEDVIN, JATER  onemocnění může postihnout děti i dospělé  nutné je správné rozpoznání diagnózy, včasná léčba, dietní strava a upravený denní režim  vyšetření:  laboratorní  rentgenové  výpočetní tomografií CT Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

25  vyšetření ultrazvukem  izotopová nefrografie (ING) ledvin  cystoskopie  ledvinová biopsie  nejčastější projevy onemocnění jater:  únava, nevýkonnost, hubnutí, nadýmání a průjmy, křeče a kožní příznaky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

26  nejznámější onemocnění jater:  cirhóza jater  rakovina jater  jaterní steatóza  nejčastějšími příznaky onemocnění ledvin jsou:  únava, bolesti v bederní páteři, otoky, vysoký krevní tlak Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

27  nejznámější onemocnění ledvin:  polycystóza ledvin  rakovina ledvin  polynefritida Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

28 ONEMOCNĚNÍ TRÁVICÍHO SYSTÉMU  onemocnění žaludku – příznaky:  nechutenství  nevolnost  zvracení  bolest  nejčastější nemoci žaludku:  gastrititida, vředy, rakovina Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

29  Nejčastější onemocnění střev:  rakovina tlustého střeva a konečníku  Crohnova nemoc  akutní průjmová onemocnění  hemeroidy  zánět slepého střeva  zauzlení střev Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

30 CHOROBY DÝCHACÍHO ÚSTROJÍ  nejčastější choroby:  laryngitida  zápal plic – pneumonie  tuberkulóza  zánět průdušek  černý kašel  astma, rakovina Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

31 Diagnostické metody:  rentgenové  výpočetní tomografie plic – CT plic  bronchoskopie  vyšetření krevních plynů  vyšetření sputa Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

32 ONEMOCNĚNÍ CÉVNÍHO A SRDEČNÍHO SYSTÉMU  hlavní příznaky:  dušnost  bolest  otoky  kašel Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

33 Diagnostické metody:  laboratorní  rentgenové  ultrazvukové  EKG – elektrokardiografie  vyšetření pulsu a krevního tlaku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

34 Srdeční infarkt  příznaky:  bolest za prsní kostí  neklid, úzkost  dušnost  studený pot  bledost  poruchy srdečního rytmu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

35 Mozková mrtvice  příčiny:  uzávěr přívodové mozkové tepny krevní sraženinou  vysoký krevní tlak, cukrovka  porucha tukového metabolismu  nadváha a nedostatek pohybu  nadměrná konzumace alkoholu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

36 ONEMOCNĚNÍ CUKROVKY  rozlišujeme 2 typy cukrovky  diabetes mellitus 1. typu se vyskytuje převážně v dětství a mladším věku  cukrovka 2. typu se objevuje u dospělých  příznaky: hubnutí, žízeň, nadměrné pití a močení, únavnost, nevýkonnost  léčba – dieta, pohybová aktivita, inzulín u typu 1 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

37 SOCIÁLNÍ ZMĚNY  sociální změny jsou úzce spjaty se životem jedince od narození až po stáří  ovlivňují je rodina, škola, zaměstnání, společnost, trávení volného času Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

38 Příchod dítěte do školky:  změna prostředí  adaptace na kolektiv  osamostatnění dítěte (bez pomoci a péče rodičů)  dítě si musí zvykat na příkazy a zákazy  získávání nových návyků, dovedností a znalostí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

39 Příchod dítěte do školy:  zralost duševní  zralost fyzická  nový kolektiv – socializace  příprava na povolání – střední školy, vysoké školy  profesní zaměstnání – kolektiv, získávání odborné praxe, kooperace, flexibilita Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

40 Nezaměstnanost:  pocit ztráty sebevědomí a vlastní hodnoty  změna sociální role  sociální stigma  nedostatek finančních prostředků  deprese, strach, úzkost  sociální strádání, sociální izolace  sociální degradace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

41 Bezdomovectví  ztráta vlastní identity  nízké sebevědomí  dlouhodobé citové strádání  celkový úpadek osobnosti  kontakty pouze s podobnou skupinou lidí  odmítání hodnot a norem společnosti  schází seberealizace, nezájem o nápravu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

42 Handicap  má subjektivní význam  člověk s trvalým handicapem zaujímá ve společnosti specifickou sociální roli  trvalý handicap může sebou přinášet sociální stigma  může nastat problém se zařazením do společnosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

43 Odchod do starobního důchodu  ztráta kontaktu s pracovním kolektivem a pracovními povinnostmi  nastávají i pozitivní změny – cestování, kulturní vyžití, sportovní vyžití  mohou nastat i změny zdravotního stavu  u starších seniorů může docházet i k sociální izolaci, mohou nastat i psychické problémy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK


Stáhnout ppt "Vzor titulní strany: PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení."

Podobné prezentace


Reklamy Google