Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávání pro reformu Doc. MUDr. Jiří Beran, CSc. Psychiatrická klinika FN a LF UK v Plzni.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávání pro reformu Doc. MUDr. Jiří Beran, CSc. Psychiatrická klinika FN a LF UK v Plzni."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávání pro reformu Doc. MUDr. Jiří Beran, CSc. Psychiatrická klinika FN a LF UK v Plzni

2 Repetitio est mater… •Paříž 1789…Filip Pinel ( 1745 – 1826 ) „osvobození duševně nemocných z okovů…“ •Konec Antonia Salieriho ( 1750 – 1825 ) ve filmu Miloše Formana Amadeus ve vídeňském blázinci… Zakládání léčeben v Rakousko- Uhersku...

3 Psychiatrie koncem 20. stol. Personální nedostatek, málo finančních prostředků, nedocenění, perspektivy medicíny jiné… Kritika – antipsychiatrické hnutí (60. léta ), podezírání z politického zneužívání Rozvoj psychofarmakoterapie, systém otevřených dveří, terapeutická komunita na lůžkových psychiatrických odděleních

4 Transformace psychiatrie 2003 •Pozornost zaměřena na rozvoj intermediární péče (denní stacionáře, chráněné dílny, chráněné bydlení, domy na půli cesty, kluby a svépomocné organizace ), zkrácení hospitalizace v léčebnách, proti omezovacím prostředkům (síťová a klecová lůžka )

5 Transformace/reforma 2013 •Předpoklady : Odborné/ medicínské – metody,personál, prostředí… Legislativní Ekonomické – financování Politické zájmy (a politická rozhodnutí) ?! LIDSKÝ FAKTOR – např. POSTOJE ( nelze vyžadovat v rámci plnění vyhlášky !)

6 Vzdělávání pro reformu •Vzdělávání odborné veřejnosti ( od nejnižšího stupně nelékařských profesí…) •Vzdělávání laické veřejnosti ( nejlepším argumentem proti destigmatizaci jsou dobré výsledky léčby ) VĚDOMOSTI - DOVEDNOSTI – POSTOJE + zkušenosti z vlastní praxe v ! (+ talent pro jednání s duševně nemocnými ! )

7 Vzdělání pro reformu •Výčet vědomostí – co vědět o duš.poruchách •Výčet dovedností – co umět (např.empatie…přístup k gresivnímu) •Výčet postojů – zájem o druhé,altruismus diferencovaná důvěra… Postoje stávajícího personálu ( riziko dominance, vyhoření …) Postoje nového personálu ( riziko enthusiasmu )

8 Výběr personálu pro reformu •Zdar reformy nebude záviset jen na výši finančních prostředků ( dotace aj.). Reformou nelze řešit problém zaměstnanosti (zaměstnat nezaměstnané). Rekvalifikace pro reformu není pro každého, kdo nemá zaměstnání ( projít kurzem nestačí ).

9 Systém vzdělávání pro reformu •Školitelé, lektoři, trenéři, supervizoři •Rozsah a formy vzdělávání ( teoretické kurzy, praktické výcviky…) •Základní příprava, kontinuální vzdělávání •Vzdělávání zdravotníků mimo-přímo neparticipujících na realizaci reformy •Vzdělávání rodin a blízkých osob, laické veřejnosti…

10 Úloha vzdělávání pro reformu •Vzdělávání má patřit mezi priority reformy. Zatím to tak nevypadá… •Úskalí výběrových řízení na vzdělavatele. •Je k dispozici dostatek vzdělavatelů ? •Udělat dobrou reformu dobře… DĚKUJI ZA POZORNOST !


Stáhnout ppt "Vzdělávání pro reformu Doc. MUDr. Jiří Beran, CSc. Psychiatrická klinika FN a LF UK v Plzni."

Podobné prezentace


Reklamy Google