Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CZ.1.07/1.4.00/21.2791 VY_32_INOVACE_618_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CZ.1.07/1.4.00/21.2791 VY_32_INOVACE_618_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7."— Transkript prezentace:

1 CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_618_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7. ročník Klíčová slova: Lupa, zorný úhel Autor: Mgr. Lucie Seidlerová Vzdělávací zařízení: Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400 Pionýrů 400, Frýdek – Místek Anotace : výukový materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí a je umístěn na flash disku Ověřeno ve výuce dne :

2 LUPA

3 Zorný úhel Proč se nám letící letadlo zdá malé a na letištní ploše se nám totéž letadlo zdá velké? Velikost i vzdálenost předmětů posuzujeme podle zorného úhlu, pod kterým předmět pozorujeme. Zorný úhel je úhel mezi paprsky, které vycházejí z okrajových bodů předmětu a vnikají do našeho oka.

4 Zorný úhel Zorný úhel je úhel mezi paprsky, které vycházejí z okrajových bodů předmětu a vnikají do našeho oka. Vzdaluje-li se předmět od oka, zmenšuje se jeho zorný úhel. BOHUNĚK, J., KOLÁŘOVÁ, R., Fyzika pro 9.. ročník základní školy. 1. vydání Praha: PROMETHEUS, ISBN , str. 117.

5 Nestejně vysoké předměty v různých vzdálenostech se zdají stejně velké, protože je pozorujeme ve stejném zorném úhlu. BOHUNĚK, J., KOLÁŘOVÁ, R., Fyzika pro 9.. ročník základní školy. 1. vydání Praha: PROMETHEUS, ISBN , str. 117.

6 Oko je schopno rozlišit dva body, když je vidí alespoň pod zorným úhlem 1´ (jedna úhlová minuta). Zorný úhel malého předmětu můžeme zvětšit, přiblížíme-li předmět k oku až do bodu, kde je naše oko ještě schopno zaostřit, což je asi 25 cm. V této vzdálenosti vidíme pod zorným úhlem 1´úsečku 0,08 mm.

7 LUPA Potřebujeme-li vidět na předmětu ještě větší detaily, použijeme lupu. Lupa je spojka s ohniskovou vzdáleností menší než 25 cm.

8 POZOROVÁNÍ PŘEDMĚTU BEZ LUPY Předmět vidíme pod zorným úhlem ω. BOHUNĚK, J., KOLÁŘOVÁ, R., Fyzika pro 9.. ročník základní školy. 1. vydání Praha: PROMETHEUS, ISBN , str. 118.

9 Předmět umístíme mezi lupu a její ohnisko. Pozorujeme ho okem umístěným blízko lupy. Obraz vidíme pod zorným úhlem ω´. Vidíme zdánlivý, přímý obraz, větší než předmět. POZOROVÁNÍ PŘEDMĚTU S LUPOU BOHUNĚK, J., KOLÁŘOVÁ, R., Fyzika pro 9.. ročník základní školy. 1. vydání Praha: PROMETHEUS, ISBN , str. 117.

10 Zvětšení zorného úhlu Zorný úhel zdánlivého obrazu je vetší než zorný úhel předmětu pozorovaného bez lupy ve stejné vzdálenosti od oka.

11


Stáhnout ppt "CZ.1.07/1.4.00/21.2791 VY_32_INOVACE_618_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7."

Podobné prezentace


Reklamy Google