Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Servisní úkony vozů Škoda-auto Naftové motory Zdeněk Doležel.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Servisní úkony vozů Škoda-auto Naftové motory Zdeněk Doležel."— Transkript prezentace:

1 Servisní úkony vozů Škoda-auto Naftové motory Zdeněk Doležel

2 Rozdělení servisních služeb • Autorizovaný servis • Nezávislý servis

3 Autorizovaní servisní partneři Škoda • všichni autorizovaní servisní partneři Škoda k dispozici speciální nářadí a kvalitní diagnostické systémy, které ve spojení s technologickými postupy předepsanými výrobcem zajišťují perfektní funkčnost a spolehlivost. • Neustále rostoucí úroveň technologií používaných ve vozidle vyžaduje odpovídající kvalifikaci odborného personálu. • K zabezpečení tohoto požadavku provádí výrobce pravidelná školení pracovníků autorizovaných servisů, aby měli stále k dispozici nejnovější informace důležité pro jejich činnost.

4 Test kvality práce Test kvality práce autorizovaných servisních partnerů Škoda, který provedla společnost DEKRA Automobil a.s. v roce Test byl zaměřen mimo jiné na kvalitu provedení pravidelné servisní prohlídky a spočíval v tom, že na voze Škoda Fabia bylo předem nainstalováno vždy 5 závad, které měl servisní technik při pečlivé kontrole odhalit a odstranit.

5 Údržba • SERVISNÍ PROHLÍDKY Abyste vůz udrželi dlouho v kondici a funkční a případně nenechali propadnout nároky na záruku, je nutné absolvovat pravidelné servisní prohlídky u autorizovaného servisního partnera Škoda. • VÝMĚNA OLEJE Autorizovaný servisní partner Škoda Vám pravidelně vymění olej a olejový filtr, aby byl zaručen hladký provoz motoru a jeho dlouhá životnost.

6 Údržba • SERVIS BATERIE Nejen na zimu musí být baterie v bezvadném stavu. Autorizovaný servisní partner Škoda zkontroluje stav baterie a postará se o její bezporuchový provoz. • SERVIS KLIMATIZACE Test těsnosti klimatizačního systému, kontrola funkce a tlaky klimatizace a měření množství chladiva. Všechny práce jsou provedeny přesně podle předpisů výrobce a použity nejmodernější zařízení doporučené výrobcem.

7 Údržba • GEOMETRIE NÁPRAV VOZU Nesprávná geometrie náprav způsobuje nerovnoměrné opotřebení pneumatik vozu.

8 Servisní intervaly vozů Škoda • Na vozy Škoda se vztahují buď pevné servisní intervaly s označením QG0 a QG2 nebo prodloužený servisní interval s proměnnými intervaly s označením QG1. Přitom platí následující pravidla:

9 Pevné servisní intervaly QG0 • U vozů modelové řady Favorit, Felicia, Octavia Tour a Fabia: • výměna motorového oleje každých km nebo 1 rok, podle toho, co nastane dříve. U vozů Felicia s dieselovým motorem je interval výměny motorového oleje každých km nebo 1 rok, podle toho, co nastane dříve • servisní prohlídka vozu každých km nebo 1 rok, podle toho, co nastane dříve • U vozů modelové řady Octavia, Roomster a Nová Fabia: • výměna motorového oleje každých km nebo 1 rok, podle toho, co nastane dříve • servisní prohlídka vozu každých km nebo po 2 letech, podle toho, co nastane dříve

10 Pevné servisní intervaly QG2 • Výměna motorového oleje každých km nebo 1 rok podle toho, co nastane dříve • po každých km nebo 2 letech provést servisní prohlídku, přičemž servisní prohlídka zahrnuje vždy výměnu motorového oleje

11 Proměnlivý servisní interval QG1 • proměnlivý servisní interval je závislý na intenzitě provozu vozidla a místních podmínkách, ve kterých je vozidlo provozováno • servisní prohlídka se provádí podle ukazatele proměnlivých servisních intervalů, avšak nejpozději po 2 letech • Displej (maxidot) proměnlivé délky servisních intervalů vždy včas upozorní na termín servisní prohlídky.

12 Proměnlivý servisní interval QG1 • Řidič má k dispozici zvolit na displeji informaci o počtu dní nebo zbývajících km do servisní prohlídky

13 Servisní intervaly vozů Škoda • Informaci o tom, jaký servisní interval je nastaven na Vašem voze, naleznete na datovém štítku v servisní knížce nebo u rezervního kola. Podrobnější informace týkající se servisních intervalů jsou uvedeny v palubní literatuře, která je součástí každého vozu.

14 Servisní intervaly – Favorit, Felicia

15 Servisní intervaly – Octavia Tour

16 Servisní intervaly – Fabia

17 Servisní intervaly – Superb

18 Servisní intervaly – Octavia, Roomster, Fabia II

19 Servisní intervaly – Superb II

20 Země se zvýšeným obsahem síry v motorové naftě • V těchto zemích je nutné provádět výměnu motorového oleje u vznětových motorů každých km.

21 Typy servisní prohlídky • Servisní prohlídka podle proměnného ukazatele • Servisní prohlídka každé 2 roky nebo každých km • Servisní prohlídka každé 4 roky nebo každých km • Pouze dodatečné práce (bez servisní prohlídky)

22 Servisní prohlídka Při každé prohlídce: • Zkontrolovat zda není překročeno datum použitelnosti autolékárničky. • Zeptat se zákazníka, zda si přeje vyměnit stírací lišty. • Zeptat se zákazníka, zda si přeje naplnit náplň do ostřikovačů (čisticí a nemrznoucí kapalinu). • Informovat zákazníka o nedostatcích vyžadujících opravu, které byly zjištěny během prohlídky.

23 Servisní úkony při každé prohlídce • Přečíst paměť závad všech systémů • Vynulovat ukazatel servisních intervalů • Kontrola funkce vložky zámku • Zkontrolovat funkci střešního okna a namazat vodicí lišty • Motorový olej: vypustit nebo odsát, vyměnit olejový filtr, nalít nový olej • Zkontrolovat akumulátor • Zkontrolovat znečištění oddělovacího prostoru, případně vyčistit • Vyměnit čistič paliva - vznětový motor při provozu na naftu, která neodpovídá normě DIN EN 590 (každých km) • Zkontrolovat množství brzdové kapaliny, případně doplnit

24 Servisní úkony při každé prohlídce • Zkontrolovat brzdovou soustavu na netěsnosti a poškození • Zkontrolovat tloušťku brzdového obložení • Zkontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách (včetně rezervního kola) - případně tlak upravit • Zkontrolovat druh a způsob opotřebení pneumatik (včetně rezervního kola) • Zkontrolovat a zapsat hloubku profilu pneumatik (včetně rezervního kola) (PL..., PP..., ZP..., ZL..., REZ...) • Zkontrolovat datum použitelnosti sady pro opravu pneumatik (je-li ve výbavě) • Zkontrolovat ochranný nátěr spodku a lak karoserie • Zkontrolovat tažné zařízení (s odnímatelným ramenem - výrobce Profsvar)

25 Servisní úkony při každé prohlídce • Vyměnit prachový a pylový filtr pro prostor cestujících: Výměna (každých km nebo 2 roky) • Zkontrolovat funkci všech spínačů elektrických spotřebičů, ukazatelů a ovládacích prvků - každých km nebo 4 roky • Zkontrolovat funkci stíračů a ostřikovačů skel a stav stíracích lišt, příp. seřídit a doplnit kapalinu - každých km nebo 4 roky • Pohledová kontrola motoru a dílů v motorovém prostoru na netěsnosti a poškození - každých km nebo 4 roky • Zkontrolovat a zapsat mrazuvzdornost chladicí kapaliny °C, těsnost chladicí soustavy, případně doplnit chladicí kapalinu - každých km nebo 4 roky • Řemen alternátoru - zkontrolovat stav a u motorů bez napínací kladky zkontrolovat také napnutí - každých km nebo 4 roky • Pohledová kontrola převodovky, hnacích hřídelů a ochranných manžet kloubů na netěsnosti a poškození - každých km nebo 4 roky

26 Servisní úkony při každé prohlídce • Zkontrolovat kulové čepy a ochranné manžety na netěsnosti a poškození - každých km nebo 4 roky • Zkontrolovat vůli, upevnění a vlnovcová těsnění hlavic spojovací tyče - každých km nebo 4 roky • Zkontrolovat výfukový systém na netěsnost, poškození a upevnění - každých km nebo 4 roky • 6stupňová automatická převodovka 09G: zkontrolovat, případně doplnit ATF - každých km nebo 4 roky • Vyměnit olej a filtr: 6stupňová převodovka DSG - každých km • Zkontrolovat, případně seřídit světlomety - každých km nebo 4 roky • Promazat mechanizmus zámku víka motorového prostoru - každých km nebo 4 roky • Nálepku „Příští servisní prohlídka“ nalepit na bok panelu přístrojové desky (na straně řidiče) a označit termín příští prohlídky, tzn. podle ukazatele nebo časový a kilometrový termín

27 Servisní úkony  Každé 2 roky • Výměna brzdové kapaliny (vozy do MR 2010) • Prachový a pylový filtr pro prostor cestujících: Výměna (vozy, které najedou méně jak km za 2 roky)  Po 3 letech, pak každé 2 roky • Výměna brzdové kapaliny (vozy od MR 2011)  Každé 3 roky • Vyměnit olej: Haldex spojka (vozy 4x4) - vozy od MR 2010  Každé 4 roky • Vyměnit náplň sady pro opravu pneumatik (je-li ve výbavě) sledovat datum použitelnosti  Každých 6 let • Vyměnit záložní zdroj sirény varovného zařízení

28 Servisní úkony  Každých km • Vyměnit olej: Haldex spojka (vozy 4x4) - vozy do MR 2009  Každých km • Výměna čističe paliva (vznětový motor při provozu na naftu, která odpovídá normě DIN EN 590)  Každých km nebo 6 let • Čištění pouzdra a výměna vložky vzduchového filtru  Každých km • Výměna ozubeného řemene vačkového hřídele (vznětové motory PD do MR 2006)  Každých km • Výměna ozubeného řemene vačkového hřídele (vznětové motory PD od MR 2007)

29 Servisní úkony  Při km, pak každých km • Kontrola filtru pevných částic - vznětové motory PD a vznětové motory Common Rail 1. generace s DPF (CEGA)  Každých km • Výměna ozubeného řemene vačkového hřídele - vznětové motory Common Rail 1. generace (CEGA  Při km, pak každých km • Kontrola filtru pevných částic - vznětové motory Common Rail 2. generace s DPF (CAYC, CLCB, CFHC)  Každých km • Výměna ozubeného řemene vačkového hřídele - vznětové motory Common Rail 2. generace (CAYC, CLCB, CFHC)  Každých km • Výměna napínací kladky ozubeného řemene (vznětové motory PD do MR 2006)  Každých km • Výměna napínací kladky ozubeného řemene (vznětové motory PD od MR 2007)

30 Zkouška emisí u vozidel se vznětovým motorem • Zkouška se má provádět venku a podle možnosti v návaznosti na zkušební jízdu. Není-li to z určitých důvodů (povětrnost, překročení hluku v obytných oblastech) možné, může být zkouška provedena v dílně. • Z důvodu hluku má být víko motorového prostoru během měření zavřeno k prvnímu zapadnutí. Pohledová kontrola • Připojena hadice odvětrání klikové skříně • Palivová soustava a vstřikovací čerpadlo musí být těsné • Výfuková soustava musí být neporušená a těsná • Připojeny všechny podtlakové hadice Zkušební a nastavovací podmínky • Teplota oleje min. 80 °C • Vypnuty všechny elektrické spotřebiče • V paměti závad není uložena žádná závada Připojení zkušebních přístrojů • Připojit zkušební přístroj dle návodu k obsluze přístroje. • Spustit motor, zahřát na provozní teplotu a nechat běžet na volnoběh. • Provést měření emisí.

31 Kontrolní hodnoty pro měření emisí vznětových motorů • Teplota oleje: Od teploty oleje min. 60 °C zahřát motor pomocí 10-ti sešlápnutí pedálu akcelerace do maximálních otáček na min. 80 °C. • Korigovaný součinitel absorbce: Stanoveno metodou volné akcelerace. Kód motoruBMN Teplota olejemin. 80 °C Volnoběžné otáčky (1/min)700 … 900 Maximální otáčky (1/min)5000 … 5400 Korigovaný součinitel absorbce (1/m) - homologační hodnota 0,5 Číslo sondy1 Modus měřeníB Podíl času měření0,5 s

32 Výměna motorového oleje • Ve výrobním závodě byl motor naplněn kvalitním olejem, který můžete používat celoročně s výjimkou oblastí s extrémním klimatem. • Při plnění můžete oleje vzájemně míchat. To však neplatí pro vozidla s proměnlivými servisními intervaly (QG1). • Následující specifikace (normy VW) musejí být na obalech uvedeny samostatně, nebo společně s jinými specifikacemi.

33 Specifikace motorového oleje pro vozidla s proměnlivými servisními intervaly (QG1) Vznětové motorySpecifikace motorového oleje 1,9 l/77 kW TDI PD - EU4VW , VW ,9 l/77 kW TDI PD DPF - EU4VW ,0 l/103 kW TDI PD - EU4VW , VW ,0 l/103 kW TDI PD DPF - EU4VW ,0 l/125 kW TDI CR - EU5VW Vozidla s proměnlivými servisními intervaly (QG1) musí používat pouze výše uvedené oleje. Z důvodů zachování vlastností oleje, které jsou dány jeho specifikací, doporučuje se doplnění oleje pouze olejem stejné specifikace. Ve výjimečném případě se smí doplnit max. 0,5 l motorového oleje specifikace VW (pouze vznětové motory).

34 Specifikace motorového oleje pro vozidla s pevnými servisními intervaly (QG2) Vznětové motorySpecifikace motorového oleje 1,9 l/77 kW TDI PD - EU4VW ,9 l/77 kW TDI PD DPF - EU4VW ,0 l/103 kW TDI PD - EU4VW ,0 l/103 kW TDI PD DPF - EU4VW ,0 l/125 kW TDI CR - EU5VW

35 Kontrola výšky hladiny motorového oleje Upozornění • Hladina oleje nesmí být v žádném případě nad oblastí -a- nebezpečí poškození katalyzátoru. • Při měření hladiny oleje musí vozidlo stát vodorovně. Po vypnutí motoru několik minut vyčkejte, aby mohl olej natéci zpět do olejové vany. • Vytáhnout měrku oleje, otřít čistým hadříkem a měrku opět zasunout až na doraz. • Měrku znovu vytáhnout a odečíst stav oleje. • Hladina oleje v oblasti -a- • – Olej se nesmí doplnit. • Hladina oleje v oblasti -b- • – Olej se může doplnit. Může se stát, že potom hladina oleje vystoupí do oblasti -a-. • Hladina oleje v oblasti -c- • – Olej se musí doplnit. Stačí, když potom hladina oleje vystoupí do oblasti -b-.

36 Výměna oleje a filtru - 6stupňová převodovka DSG Potřebné speciální nářadí, kontrolní a měřicí přístroje a pomocné prostředky • Diagnostický, měřicí a informační systém -VAS 505X- • Adaptér k naplnění olej např. -V.A.G nebo -VAS 6262A- • Zachycovací vana • Ochranné brýle • Ochranné rukavice • kleště na pružné spony Předpoklady • Motor vypnutý • Vozidlo ve vodorovné poloze, všechny nástavce zvedáku musí být ve stejné výšce, tím je zajištěna vodorovná poloha. • Volící páka v,,P" • -VAS 505x- je připojen. • Teplota převodového oleje nesmí při začátku kontroly přesáhnout teplotu 35 °C.

37 Výměna oleje spojky Haldex Potřebné speciální nářadí, kontrolní a měřicí přístroje a pomocné prostředky • Přípravek pro plnění (např. -VAS 6291-) • Převodový olej • Zvednout vozidlo. • K výměně použít přípravek pro plnění (např. -VAS 6291-). • Postavit pod vozidlo zachycovací nádobu.

38 Výměna olejového filtru Potřebné speciální nářadí, kontrolní a měřicí přístroje a pomocné prostředky • Klíč na olejový filtr, resp. klíč 36 nebo 32

39 Výměna čističe paliva

40 Výměna brzdové kapaliny • Potřebné speciální nářadí, kontrolní a měřicí přístroje a pomocné prostředky • Odsávací zařízení • Přístroj pro plnění a odvzdušňování brzdového systému (např. -ROMESS S15- nebo -VAS 5234-) • Použít pouze novou originální brzdovou kapalinu FMVSS DOT 4

41 Výměna brzdové kapaliny

42 Pohledová kontrola motoru a dílů v motorovém prostoru na netěsnost a poškození • Kontrola motoru a dílů v motorovém prostoru na netěsnost a poškození (shora i zespoda vozidla). • Kontrola vedení, hadic a přípojů palivové soustavy a chladicího a topného systému na netěsnosti, odřená místa, pórovitost a lámavost. • Kontrola převodovky, resp. rozvodovky (rozvodovek) a Haldex spojky na netěsnosti (např. vypouštěcí šroub, hnací hřídele, tyčové ústrojí řízení, atd.). • Kontrola řízení, těsnicích manžet vývodů spojovací tyče řízení a manžet řízení na poškození a správnou polohu. • Kontrola ochranných manžet kulových čepů na poškození, těsnost a správnou polohu.

43 Kontrola stavu řemene alternátoru Potřebné speciální nářadí, kontrolní a měřicí přístroje a pomocné prostředky • Nástrčný klíč Zkontrolovat řemen alternátoru na: • Trhliny ve spodní části (natržení, lomy v jádru, lomy v příčném řezu). • Oddělení jednotlivých vrstev (krycí vrstva, tažné prvky). • Zálom ve spodní části. • Roztřepení tažných prvků. • Opotřebení boků (otěr materiálu, vytrhané boky, ztvrdnutí boků, sklovité a ztvrdlé povrchy). • Stopy po oleji a tuku. • Správné napnutí.

44 Kontrola huštění pneumatik • Při použití pneumatik se zimním vzorkem je nutné hodnotu tlaku zvýšit o 0,2 bar/20 kPa

45 Kontrola pneumatik (včetně rezervního kola) • Na vozidle smí být použity pouze pneumatiky stejné konstrukce, přičemž na každé nápravě musí být pneumatiky stejné značky a stejného dezénu! • Pneumatiky starší než 6 let mají být použity pouze v nouzovém případě s opatrným způsobem jízdy. Servisní prohlídka: • Zkontrolovat běhoun a boky pneumatik na poškození, příp. odstranit cizí tělesa, jako např. hřebíky nebo střepy. • Zkontrolovat pneumatiky na plošky, jednostranné opotřebení běhounu, porézní boky, řezná poškození a průrazy. Zjištěné nedostatky sdělit zákazníkovi a upozornit na příslušnou oprav Kontrola druhu a způsobu opotřebení • Podle způsobu opotřebení běhounu pneumatik předních kol se nechá usuzovat na nutnost kontroly sbíhavosti kol a úhlu odklonu: • Při vzniku hran na běhounu je pravděpodobnou příčinou nesprávná hodnota sbíhavosti. • Při jednostranném opotřebení běhounu je pravděpodobnou příčinou nesprávná hodnota úhlu odklonu kola. • Pokud jsou zjištěny tyto druhy opotřebení pneumatik, je nutno zjistit příčinu opotřebení proměřením geometrie nastavení kol.

46 Kontrola tloušťky brzdového obložení Pro lepší posouzení tloušťky brzdového obložení demontovat kola. • Označit polohu kola. • Vyšroubovat kolové šrouby a kolo odejmout.  Mez opotřebení brzdového obložení -a- je 7,5 mm včetně opěrné desky  V případě, že tloušťka obložení (včetně opěrné desky) klesne pod 7,5 mm, vyměnit brzdové obložení zásadně na celé nápravě (opravárenský úkon). • Zkontrolovat zároveň i brzdové kotouče na poškození (rýhy, praskliny) a opotřebení (min. tloušťka)

47 Kontrola stavu (množství) chladicí kapaliny • Vyrovnávací nádržka se nachází v motorovém prostoru na levé straně • Zkontrolovat stav chladicí kapaliny pouze při stojícím motoru Předepsaný stav chladicí kapaliny při servisní prohlídce –šipka • Studený motor: mezi značkami „MAX“ a „MIN“. • Teplý motor: mírně nad značku „MAX“.  Jiné chladicí kapaliny mohou velmi negativně ovlivnit antikorozní ochranu chladicího systému. Chladicí kapaliny dle normy TL VW 774 G (G12 PLUS PLUS) zaručují dokonalou ochranu proti mrazu, korozi, usazování vápence a navíc zvyšují bod varu.

48 Kontrola filtru pevných částic • Zkontrolovat pevné připevnění a připojení všech vedení a snímačů k filtru pevných částic. • Zkontrolovat filtr pevných částic na těsnost, poškození a upevnění. Motory TDI PD: • Navolit »Blok naměřených hodnot 68« a přečíst okamžitou hodnotu v zobrazovaném poli 2 (stupeň naplnění filtru pevných částic; v gramech). Mez naplnění filtru pevných částic:

49 Kontrola filtru pevných částic

50 Kontrola akumulátoru Kontrola akumulátoru zahrnuje následující pracovní úkony: • Vizuální kontrola • Kontrola magického oka • Kontrola napětí bez proudové zátěže (klidového napětí) • Kontrola napětí s proudovou zátěží • V závislosti na výsledku kontroly s proudovou zátěží provést kontrolu odběru proudu při nabíjení.

51 Dodatečné informace pro zákazníka o servisních prohlídkách a údržbě Informace pro použití vozidla za „ztížených provozních podmínek“: • Mistr servisní dílny musí zákazníka bezpodmínečně upozornit na skutečnost, že servisní intervaly jsou stanoveny pro provoz vozidla v normálních provozních podmínkách. • Při provozu vozidla ve „ztížených provozních podmínkách“ je nutno servisní intervaly zkrátit.

52 Dodatečné informace pro zákazníka o servisních prohlídkách a údržbě Pod pojmem „ztížené provozní podmínky“ se rozumí kromě jiného také to, že vůz je trvale v provozu za následující, alespoň jedné podmínky: • Tažení přívěsu nebo používání střešního nosiče zavazadel • Provoz vozidla na prašných, nerovných, bahnitých či solí ošetřených vozovkách. • Jízda na krátké vzdálenosti a provoz za teploty okolního vzduchu pod bodem mrazu.

53 Dodatečné informace pro zákazníka o servisních prohlídkách a údržbě  V případě, že nastala jedna nebo více uvedených „ztížených provozních podmínek“, vysvětlete a poraďte zákazníkovi, které servisní intervaly je třeba zkrátit, např.: • Předčasná výměna oleje. • Vyčištění, případně výměna filtrační vložky v tělese vzduchového filtru.

54 Dodatečné informace pro zákazníka o servisních prohlídkách a údržbě Všeobecné informace: • Informujte svého zákazníka, že je nutno nechat provádět servisní prohlídky přesně podle předpisu a žádnou nevynechat. • Ukažte zákazníkovi umístění nálepky na boku panelu přístrojové desky (včetně termínu příštího servisního úkonu). • Kromě toho zapište do příslušného pole v Servisní knížce, kdy je nutno provést další servisní prohlídku včetně dodatečných operací. • Výměna oleje musí být provedena v daném intervalu

55 Dodatečné informace pro zákazníka o servisních prohlídkách a údržbě  Doporučte zákazníkovi, aby za účelem zajištění provozní spolehlivosti a funkčnosti vozidla včetně zachování nároku na záruku, nechával bezpodmínečně provádět také následující dodatečné úkony:  Výměnu brzdové kapaliny (pokud možno spojit se servisní prohlídkou): • Vozy do MR 2010: každé 2 roky. • Vozy od MR 2011: po 3 letech, pak každé 2 roky.


Stáhnout ppt "Servisní úkony vozů Škoda-auto Naftové motory Zdeněk Doležel."

Podobné prezentace


Reklamy Google