Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJozef Vacek
1
Příspěvek k tématu Kam směřuje české vzdělávání ? Václav Hlaváč Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze Katedra kybernetiky Centrum strojového vnímání hlavac@fel.cvut.cz http://cmp.felk.cvut.cz/~hlavac
2
2 Lze na otázku o směřování odpovědět predikcí? Prediction is very difficult, especially if it's about the future. Niels Bohr Hledejme model pro předpovídání. Koncem 19. století byly České země mezi málo nejpokrokovějšími na světě. Kritérium: kompetitivní průmysl, bohatství, špičkové univerzitní školství, vysoká kultura (alespoň u elity). A od té doby? Přinejmenším od 2. světové války, pokles.
3
3 Omezím se jen na univerzity „ Objektivní“ mezinárodní srovnání QS University RankingQS University Ranking, pořadí na světě 2005200620072008200920102011 ČVUT Praha --520 401- 500 394 401- 450 501- 550 MU Brno--557501+ 501- 600 551- 600 UK Praha248 290261229267276 VUT Brno428 518501+ 401- 500 551- 600 601+
4
4 Faculty Rankings - Engineering & Technology 1 Massachusetts Institute of Technology (MIT), USA 2 Stanford University, USA 3 University of California, Berkeley (UCB), USA 4 University of Cambridge, United Kingdom 5 California Institute of Technology (Caltech), USA 6 Imperial College London, United Kingdom 7 The University of Tokyo, Japan 8 ETH Zurich, Switzerland 9 National University of Singapore (NUS), Singapore 10 Tsinghua University, China …. 155 Czech Technical University In Prague, Czech Republic... a žádná jiná univerzita z ČR v první třístovce už není.
5
5 Znalostní ekonomika Znalosti nahrazují materiální zdroje a stávají se hlavním hybatelem ekonomiky. Nejúspěšnější firmy investují třetinu svých investic do znalostí, hlavně •výzkumu a vývoje, •licencí •a marketingu. Univerzity jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů znalostní ekonomiky. Poskytují nejen myslitele, ale také základní infrastrukturu, laboratoře, knihovny, informační zdroje, počítačové sítě.
6
6 Jsme civilizací za horizontem? Mezi 6. a 15. stoletím byla na technologické špičce Čína. Proč odpadla? Koncem 19. století bylo těžiště v Evropě, Británii, Německu, Francii, u nás. USA nyní dominují. USA delší dobu ale ztrácejí. Proč? Roste Čína, Indie. Jde o přežití. Klíčem je efektivní průmysl, výroba. Nyní jsme stále mezi bohatými a úspěšnými. V ČR se musíme nové situaci přizpůsobit a udržet se na špičce. Jinak odpadneme mezi většinu světa.
7
7 Q: Kdo je klíčem k přežití? A: Elita společnosti. Základem úspěchu jsou 1.Inovace v průmyslu, aby bylo co prodávat na globálním trhu. 2.Fungující společnost, především kvalifikovaná a motivovaná pracovní síla ochotná a schopná vyrábět. 3.Obecná kultura ve společnosti. Bez ní nic nefunguje.
8
8 Měřítko úspěchu pro politiky = počet vysokoškoláků. Everything has its limit – iron ore cannot be educated into gold. Mark Twain Počet vysokoškoláků, zjevný nesmysl. Počet sám o sobě nezajišťuje ani kvalitu ani úspěch. Problém je ve struktuře vzdělání. Studované obory nejsou svázány s ekonomickou potřebou. Každý chce být bílým límečkem a nezajímá ho, zda se uživí.
9
9 Už i vláda o formulaci úlohy ví Rozbíhají se změny v řízení univerzit s cílem diferencovat je podle kvality. Změna financování univerzit už v 2012 •Koeficient kvality podle výsledků v RIV (registr informací o výsledcích výzkumu a vývoje). •Kontroverze, kafemlejnek. Výběrovost uchazečů na vstupu. Konečně - státní maturity.
10
10 Akademické senáty Ryby nevědí, že žijí ve vodě. Moudrost filosofie Zen. Senáty jsou voleny. Ambice pro průměrné, protože jejich voliči jsou průměrní. Senáty volí rektora a děkany, což průměrnost konzervuje. Hledá se kompromis v novém vysokoškolském zákonu.
11
11 Příhoda s německým docentem Spolupracovník doc. Boris Flach, Němec. Q: Co je z jeho pohledu problém českého univerzitního vzdělávání? A: To, že v Česku není povinná maturita z matematiky jako v Německu. Což v zemi opírajícím se o průmysl nechápe.
12
12 Kudy se vydat? Potlačit průměrnost, posilovat elitu. Provětrat zatuchlá česká zákoutí. Klíč: práce s lidskými zdroji. Nekompromisně se ptát na „tvrdé“ výsledky. V každém oboru je potřebné srovnávat se světovou špičkou. Moudrost místo alibismu.
13
13 Závěr Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou. Jan Ámos Komenský Děkuji za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.