Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČESKÉ AEROLINIE A.S. Prezentace společnosti Datum zpracování: 12.2.2008 Zadavatel: Prof. Ing. Miloš Mařík, CSc. Zpracoval: Ing. Patrik Luxemburk.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČESKÉ AEROLINIE A.S. Prezentace společnosti Datum zpracování: 12.2.2008 Zadavatel: Prof. Ing. Miloš Mařík, CSc. Zpracoval: Ing. Patrik Luxemburk."— Transkript prezentace:

1 ČESKÉ AEROLINIE A.S. Prezentace společnosti Datum zpracování: Zadavatel: Prof. Ing. Miloš Mařík, CSc. Zpracoval: Ing. Patrik Luxemburk

2 Základní informace o společnosti (k )  Název: České aerolinie, a.s.  Sídlo: Letiště Ruzyně, Praha 6  IČ:  Zapsána do OR Městského soudu v Praze, odd. B, vložka 1662 dne 1.srpna 1992  Základní kapitál: Kč je rozdělen mezi akcií na jméno, NH= Kč v listinné podobě, s omezenou převoditelností

3 Hlavní předmět podnikání  provozování obchodní letecké dopravy;  údržba, opravy, modifikace a konstrukční změny letecké techniky;  poskytování služeb při odbavovacím procesu na letišti Praha-Ruzyně, odbavení letadel na provozní ploše, odbavení  cestujících, nákladu a pošty;  poskytování služeb zásobování letadel potravinami a nápoji;  maloobchod se smíšeným zbožím;  pořádání odborných kurzů, školení a jiných vzdělávacích akcí včetně lektorské činnosti – v oblasti letecké dopravy

4 Představenstvo společnosti (k )  Ing. Radomír Lašák, MBA …….předseda  Ing. Luboš Černý  Ing. Jiří Devát  Ing. Tomáš Heczko  Ing. Jan Janík  Ing. Peter Jusko, MBA  Ing. Petr Pištělák  Dr. Dušan Ryban  Bc. Petr Řehák

5 Dozorčí rada společnosti (k )  Ing. Miroslav Ševčík, CSc. ……….předseda  RNDr. Tomáš Páv ………………...1. místopředseda  Ing. Dušan Horák ………………….2. místopředseda  MUDr. Pavel Bém  Zdeněk Čáp, PhD.  Jaroslav Lorenc  Mgr. Hana Pešková  JUDr. Petr Polák  Ing. Jiří Pos  Mgr. Ivana Řápková  JUDr. Elemír Václavík  Mgr. Rudolf Vyčichla

6 Milníky v historii ČSA (před 1. sv. válkou)  ČESKÉ AEROLINIE byly založeny jako Československé státní aerolinie 6.října První dopravní let z Prahy do Bratislavy se uskutečnil 29. října Tehdy překonal vzdálenost 321 km šéfpilot Karel Brabenec letounem Aero A-14 (Brandenburg).  1924 – 1927 spojily letecky Prahu s Košicemi, s Brnem i se západočeskou lázeňskou oblastí  1929 se staly členem IATA - Mezinárodního sdružení leteckých dopravců  1930 vstoupily do mezinárodní dopravy, když 1. července uskutečnily první mezinárodní let letadlem Ford 5AT na lince Praha - Záhřeb  1933 byl 11. září zahájen provoz na lince Praha - Bukurešť  1936 spojily 2. září Prahu s Moskvou  1937 počátkem dubna se začalo létat na nově otevřené letiště Praha- Ruzyně, jehož stavba byla oceněna zlatou medailí Mezinárodní výstavy umění a techniky v Paříži. Na palubách letadel ČSA se objevily první letušky.  1938 zahájen provoz na linkách do Paříže, Říma a Budapešti  1939 v důsledku okupace Československa ČSA 15. března zanikly

7 Milníky v historii ČSA (vývoj po druhé světové válce-do 1988)  1945 v poválečném období zahájily ČSA činnost 14. září jako jediný letecký dopravce Československa  1946 – 1948 postupně obnovily nebo nově zahájily provoz na mezinárodních a vnitrostátních linkách  1947 poprvé vstoupily do mezikontinentální letecké dopravy otevřením linek do Káhiry a Ankary  1949 orientovaly se na sovětskou letadlovou techniku; v letadlovém parku se objevily stroje Il- 12 a Li- 2.  1957 uvedly do provozu licenčně vyráběnou Avii Il-14. Vstoupily do proudového věku, když 9.prosince zařadily letadla Tu-104A do pravidelného provozu na lince Praha - Moskva  1960 přibyl do letadlového parku turbovrtulový Il-18. Při zahajovacím letu do Jakarty 14. srpna překročily poprvé rovník  1962 zahájily 13. února provoz na první transatlantické lince směřující z Prahy do Havany  1963 – 1968 zaznamenaly bouřlivý rozvoj mezinárodní dopravy, v síti linek se objevila nová města v Africe, na Blízkém a Středním východu i v jihovýchodní Asii  1969 uvedly do provozu Il-62 určený pro dálkové tratě  1970 otevřely novou linku do Montrealu a New Yorku  1977 – 1987 zahájily provoz do nových destinací: Barcelony, Abú Dhabí, Dubaje, Hanoje, Ho Či Minova Města, na Maltu, do Lisabonu, Jerevanu a Taškentu  1988 zařadily do provozu TU-154M a zahájily provoz na lince do Bangkoku

8 Milníky v historii ČSA ( )  1990 od letního období otevřely linky do Mexika a Hamburku  1991 počátkem roku zařadily do letadlového parku první letadlo západoevropské výroby Airbus A  zahájily provoz do Tel Avivu a Istanbulu  1992 do flotily přibyla letadla ATR-72 a Boeing Rozšířily leteckou síť o Chicago, Toronto, Manchester, Düsseldorf, Vídeň, Lvov, Rigu a Bahrajn. Změnily se v druhé polovině roku v akciovou společnost s účastí Air France.  1994 byl odprodán podíl Air France v ČSA Konsolidační bance  1995 zařadily do letadlového parku stroje Boeing a otevřely linky do Hannoveru a Stuttgartu  1996 začala spolupráce s americkou leteckou společností Continental Airlines. Byly uvedeny do provozu letadla ATR42  1997 byla dodána další tři letadla Boeing , vyřadily ruské stroje Tu-134A z provozu a Tu-154M z pravidelných linek ČSA  1998 oslavily 75. výročí založení společnosti.Otevřely nové linky do Osla, Nice a Boloně.V březnu, dubnu a květnu získaly další tři letadla Boeing 737. Poprvé v historii firmy a prvně v novodobé historii civilní letecké dopravy provedly ČSA technickou údržbu na letadlech západoevropské letecké společnosti.Mimořádná valná hromada Aero Vodochody schválila vstup konsorcia Boeing-ČSA do společnosti.  1999 rozšířily flotilu o letouny Boeing 737 a ATR 42.Zahájily provoz na nových linkách do Dublinu a Göteborgu.

9 Milníky v historii ČSA ( )  2000 zahájily přímý prodej letenek prostřednictvím sítě Internet. Obnovily letecký provoz do Ostravy a Brna. Ukončily provoz letadel sovětské výroby v nepravidelné dopravě  března vstoupily do aliance SkyTeam.  2003 slavnostní položení základního kamene terminálu ČSA Cargo (únor). Pravidelné letecké spojení nabídly do 40 zemí a 66 měst v Evropě, Asii, Severní Americe, na Středním a Dálném východě a v Africe.  slavnostní otevření nového terminálu ČSA Cargo (leden). ČSA získaly ocenění ve 4. a ke konci roku i 5. ročníku ankety Nejlepší letecká společnost na českém trhu od TTG Czech Republic (únor)  ČSA zvoleny Nejlepší leteckou společností se sídlem ve střední a východní Evropě od Official Airline Guide, mezinárodního leteckého průvodce se sídlem v Londýně (květen)  během roku 2004 se flotila ČSA rozrostla o rekordních 10 letadel na 45 strojů (3 nové letouny ATR42-500, 4 Boeing , 2 Boeing a 1 dálkový letoun Airbus A )  v letovém řádu se objevila celá desítka míst,  Současně s tím ČSA po vstupu České republiky do Evropské unie začaly působit na zcela novém trhu. Poprvé v historii nabídly spoj vedoucí mimo území České republiky – linku Marseille – Barcelona  v roce 2004 ČSA nabídly spojení do 75 destinací ve 44 zemích světa a přepravily rekordních 4,34 milionu cestujících.  ČSA získaly ocenění Nejlepší letecká společnost ve východní Evropě. ČSA přepravily rekordních 5,2 milionů cestujících a nabídly spojení do 117 destinací celého světa.  ČSA získaly již podruhé ocenění od americké veřejnosti jako Nejlepší letecká společnost ve východní Evropě.  Již potřetí byly ČSA vyhlášeny Nejlepší leteckou společností ve střední a východní Evropě udělovanou mezinárodní leteckou společností OAG v Londýně.  ČSA rozšířily službu odbavení po telefonu, Telefonické kontaktní centrum v provozu již 24 hodin denně  podle průzkumu mezinárodní asociace leteckých společností IATA za rok 2006 patřila spokojenost cestujících se službami ČSA k nejvyšším v Evropě  ČSA ve spolupráci s ruskou leteckou společností Aeroflot rozšířily nabídku společných destinací do Ruské federace (Irkutsk, Kemerovo, Omsk, Barnaul), Irska (Cork a Dublin), Velké Británie (Manchester) a Skotska (Edinburg)  ČSA v roce 2006 přepravily poprvé v historii rekordních 5,5 milionu cestujících

10 Základní fakta o ČSA  vlajkový letecký dopravce České republiky s více jak 80tiletou tradicí  zajišťují spojení z hlavního města Prahy do většiny hlavních měst v Evropě, dále do významných destinací v:  v Severní Americe,  na Blízkém východě  severní Africe  Základní oblast činnosti: přeprava cestujících na pravidelných linkách.  spojení do 104 destinací v 44 zemích světa

11 Další podnikatelská činnost ČSA  nepravidelné charterové spoje do neobvyklých destinací pro cestovní kanceláře a další smluvní partnery  letecká nákladní přeprava  ČSA disponují jedním z nejmodernějších cargo terminálů ve střední Evropě  v roce 2006 zahájeny kroky směřující k případnému odprodeji Cargo terminálu  začátkem roku 2007 České aerolinie vyčlenily Cargo terminál a handling do 100procentní dceřiné společnosti Air Cargo Terminal  Samotnou nákladní přepravu si ČSA ponechají i nadále  Kromě přepravy osob a nákladu zajišťují ČSA i odbavení cestujících a letadel. Každoročně odbaví zhruba 60 % všech cestujících na letišti Praha-Ruzyně nejen na vlastní linky, ale i na lety dalších společností.

12 Další podnikatelská činnost ČSA  ČSA Catering  pokrývá 90 % cateringového trhu letiště Praha-Ruzyně.  Cateringové služby nabízeny nejen cestujícím Českých aerolinií, ale i ostatním společnostem, které provozují pravidelnou i nepravidelnou leteckou přepravu na letišti v Praze, a dalším zákazníkům v režimu privátních letů.  V roce 2006 zahájeny kroky k případnému odprodeji cateringových služeb  Catering byl vyčleněn do 100procentní dceřiné společnosti Air Czech Catering  Další činnosti:  Výcvik posádek ve výcvikovém centru na letišti Ruzyně-Jih  Společnost organizuje specializovaný výcvik vlastních posádek i posádek jiných leteckých společností  Duty free obchody na palubách letadel a v tranzitním prostoru letiště Praha-Ruzyně

13 Prodej služeb v zahraničí  Prodej služeb ČSA v zahraničí se uskutečňuje:  přímo, prostřednictvím vlastních kanceláří,  nepřímo prostřednictvím sítě spolupracujících agentur. Jedná se o generální prodejní agenty (GSA – General Sales Agents), kteří zastupují České aerolinie ve 26 zemích, kde společnost nemá vlastní kanceláře, a zejména o síť IATA agentur.

14 Akcionáři společnosti  Ministerstvo financí ČR ……...…56,92 %  Česká konsolidační agentura …34,59 %  Česká pojišťovna a.s. …………....4,33 %  Hlavní město Praha ……………...2,94 %  Hlavní město Bratislava … ….0,98 %  Fond národního majetku SR …….0,24 %

15 Ovládané společnosti  ČSA Airtours a.s. ………………….100 %  SLOVAK AIR SERVICES s.r.o. ….100 %  AMADEUS MARKETING CSA, s.r.o. …65 %  CSA Services, s.r.o. ………………100 %  ČSA Support s.r.o. ………………..100 %

16 Letový park  Rok 2006 zahájen s flotilou 49 letadel  4 x Airbus A ,  15 x Boeing B ,  14 x Boeing B ,  4 x ATR72,  1 x ATR42-320,  7 x ATR42-500,  2 x Airbus A321,  2 x Airbus A320

17 Hospodaření společnosti ( )-obrat tis. Kč

18 ČSA-Počet přepravených osob (tis. osob) v období

19 Výsledky hospodaření v období (tis. Kč)

20 Vývoj struktury pasiv ČSA (tis. Kč)

21 Vývoj struktury aktiv ČSA (tis. Kč)

22 Load factor (%)

23 Strategické cíle na (strategie OK )  Výrazné snížení všech nákladů a optimalizace vnitřních procesů přinesla v roce 2006 úspory v provozních nákladech ve výši 557 milionů Kč. V roce 2007 společnost počítá s dalšími úsporami v předpokládané výši 200–300 milionů Kč.  Restrukturalizace obchodu a zavedení standardních prodejních procesů se poprvé prokazatelně odrazilo v růstu výnosů ve 4. čtvrtletí roku Pro rok 2007 počítá schválený business plán s růstem výnosů z pravidelné přepravy o 1,3 miliardy Kč.  Nezbytným krokem k ozdravení společnost v prvních letech Strategie OK 2006–2008 je prodej nestrategických aktivit a tím uvolnění vázaných zdrojů.  V roce 2006 proto došlo k vyčlenění SOJ Catering a Cargo terminal do dceřiných společností Českých aerolinií Air Czech Catering, a s. a Air Cargo Terminal, a.s. Do konce roku 2007 se počítá s následnou divesticí těchto dceřiných společností.  Zásadním úspěšně ukončeným projektem v roce 2006 bylo zajištění hladkého přesunu obchodních aktivit Českých aerolinií do nově otevřeného terminálu Sever 2 na letišti Praha-Ruzyně.

24 Strategické cíle OK (pokračování)  Od poloviny roku 2005 pokračoval projekt ACARS. Tento systém pro radiovou datovou komunikaci mezi letouny a pozemním stanovištěm povede k urychlení řešení závad a nepravidelností z nich plynoucích na mimopražských letištích. Implementace systému bude dokončena v polovině  Pro naplnění strategie 2006–2008 byl v roce 2006 zahájen významný projekt Turn Around – Výnosy 2006, který inicioval vznik popřípadě akceleraci řady dalších individuálních projektů a aktivit.  Prioritní se ukázala potřeba zlepšit prodejní výsledky obchodních zahraničních zastoupení (OZZ).  Zahájen projekt Centralizace administrativy OZZ, jehož cílem je snížení administrativního zatížení zahraničních zastoupení a uvolnění jejich kapacit pro vlastní prodej.  Další aktivita - Řízení pozemního provozu, jehož náplní je navrhnout novou koncepci řízení pozemních služeb vedoucí ke zvýšení efektivnosti a kvality handlingových služeb.  V roce 2006 dále úspěšně pokračoval projekt zavedení globální datové sítě VPN vedoucí k propojení zahraničních zastoupení s pražskou centrálou. Do konce června 2007 tak budou připojeny všechny vybrané městské kanceláře.  Připravena nová strategie rozvoje a zároveň zahájena implementace specializovaného IT systému, jehož náplní bude optimalizace obsazenosti letů z hlediska výnosů a podpora řízení cenové politiky Českých aerolinií.  Vzhledem k investiční náročnosti a finanční situaci společnosti byl dočasně pozastaven projekt výstavby nového hangáru G.

25 OK (pokračování)  V rámci orientace na hlavní předmět podnikání a řešení složité situace, zejména v cash flow, zahájila společnost projekt Divestice – vyčlenění a případný prodej vybraných zbytných činností

26 Hlavní hráči na českém trhu  České aerolinie a.s.  easyJet Airline Company Limited  jedna z vedoucích evropských nízkonákladových společností  flotila cca 72 letadel  operuje mezi cca evropskými 38 letišti  sídlo ve Velké Británii, Luton  EAT 2005 = 107 mil. USD  Rynair Holdings plc.  největší evropská nízkonákladová letecká společnost  sídlo v Dublinu, Irsko  březen čistý zisk= 381 mil. USD

27 Letecká přeprava pasažérů ČR  v roce 2005 celkové tržby v ČR 1,357 mld USD= CAGR ve výši 13,2%  CAGR v Polsku= 12% (1,307 mld. USD)  CAGR v Maďarsku = 14,1% (800 mil. USD)  v letech se odhaduje další růst ve výši 11,3%  celkové tržby v roce 2010 odhadovány ve výši 2,322 mld USD  v roce 2005 přepraveno 11,3 mil. pasažérů  v roce 2010 se předpokládá odbavení 17,4 mil. cestujících

28 Segmentace evropského trhu dle tržeb 2005 Země% podíl Rusko3,4 % ČR1,3 % Polsko1,2% Maďarsko0,8% Ostatní Evropa93,3% Celkem100%

29 Predikce vývoje trhu –letecká přeprava ČR Rokmld. USDmld.Kčrůst % 20051,35732,55910,5% 20061,62338,93019,6% 20071,79343,01410,5% 20081,95746,9459,10% 20092,13251,1388,90% 20102,32255,7138,90% CAGR, ,3%

30 Srovnání vývoje tržeb v letecké přepravě ČR ( )-mil. Kč

31 Predikce vývoje počtu cestujících v letecké přepravě ČR Rokmil. osob% růst ,313,2% ,611,9% ,89,2% ,98,2% ,18,0% ,48,2% CAGR, ,1%

32 Počet přepravovaných osob v letecké dopravě ČR (mil. osob) v období

33 Největší evropské letecké společnosti  Lufthansa  Air France KLM  British Airways Plc  Iberia

34 Rok 2007  ČSA v dochvilnosti osmé v Evropě  Na čas přiletělo 81,8% letadel z celkem letů.  ČSA se tak umístila mezi Air France (82,1%) a Lufthansou (81,2%)  Aeroflot mezi zájemci o koupi ČSA  Přednost v privatizaci dostane letiště  Odprodej carga za cca 736 mil. Kč (neprůhledné vztahy)

35 Předběžná finanční data za rok 2007  ČSA poprvé po třech letech v zisku  Za prvních devět měsíců loňského roku vydělaly 563 milionů Kč (o 886 milionů lepší výsledek než za stejné období předloni)

36 Rok 2008  ČSA schválili v rámci restrukturalizace společnosti prodej cateringu  Uzavřeny mzdové dohody s piloty  Kolektivní smlouvy v ČSA uzavřelo osm z devíti odborových organizací  Průměrný plat v ČSA (4 500 zaměstnanců) byl loni 45 tisíc korun; piloti však měsíčně berou 190 až 200 tisíc Kč  Primární cílovou skupinou ČSA obchodní cestující a individuální cestující létající pravidelně alespoň dvakrát ročně

37 Plány na rok 2008  Na rok 2008 plánováno zavedení 11 nových linek  6 pravidelných  5 charterových  Nový model letů do USA  Útlum letů do Kanady (Praha-Toronto pouze 3x týdně od června do října)  Spolupráce s Delta Airlines z Prahy do Atlanty  Každodenní spoje na letiště JFK v NY  Posílení krátkých tratí  Posílení flotily o 4 nové Airbusy A319

38 Hlavní zdroje informací  (výroční zprávy, tiskové informace)  (tržní analýzy)  (archiv Hospodářských novin)  (archiv týdeníku Euro)   (International Air Transport Association)  (Airline Industry Update)   (Association of European Airlines)

39 Kontaktní informace  .:  Tel:


Stáhnout ppt "ČESKÉ AEROLINIE A.S. Prezentace společnosti Datum zpracování: 12.2.2008 Zadavatel: Prof. Ing. Miloš Mařík, CSc. Zpracoval: Ing. Patrik Luxemburk."

Podobné prezentace


Reklamy Google