Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ochrana spotřebitele v právu EU

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ochrana spotřebitele v právu EU"— Transkript prezentace:

1 ochrana spotřebitele v právu EU
VŠFS Praha 2017

2 Ochrana spotřebitele v právu EU
Právo ochrany spotřebitele se systematicky rozvíjí během posledních 30 LET Zahrnuje mnoho opatření zaměřených na posílaní postavení spotřebitele na vnitřním trhu EU Je jedním z rozhodujících prvků spotřebitelské politiky

3 JEDNOTNÝ VNITŘNÍ TRH EU
Od 1. ledna 1993 v EU dokončen vnitřní trh a v jeho rámci volný pohyb zboží, volný pohyb osob volný pohyb služeb volný pohyb kapitálu a plateb Občanům poskytuje výhody volného přijímání služeb, nakupování zboží v kterémkoliv státu EU Nově vytvořená spotřebitelská politika (1992) - pro ochranu občanů jako SPOTŘEBITELŮ

4 Právní rámec politiky na ochranu spotřebitele
Směřuje na ochranu základních práv spotřebitele : ochrana zdraví, právo na informace, ochrana ekonomických zájmů, zastupování zájmů spotřebitele před státními orgány. Rozvoj v právním rámci opatření přijímaných na dokončení vnitřního trhu EU Oblast sdílené politiky EU a členských států Význam zásady subsidiarity a proportionality při přijímání legislativních opatření koncepce minimální ochrany postupně nahrazována doslovným přejímáním textu směrnic ( tzv. maximální harmonizace)

5 Základy spotřebnielského práva v primárním právu EU
Článek 169 SFEU 1. Na podporu zájmů spotřebitelů a k zajištění vysoké úrovně ochrany spotřebitele přispívá Společenství k ochraně zdraví, bezpečnosti a hospodářských zájmů spotřebitelů, stejně jako k podpoře jejich práva na informace, osvětu a sdružování se k ochraně svých zájmů. 2. Unie přispívá k dosažení cílů uvedených v odstavci 1 prostřednictvím: a) opatření přijatých podle článku 114 v souvislosti s dovršováním vnitřního trhu; b) opatření, která podporují, doplňují a monitorují politiku členských států; .

6 Článek 169 SFEU 3. Evropský parlament a Rada, řádným legislativním postupem a po konzultaci s Hospodářským a sociálním výborem přijme opatření uvedená v odstavci 2(b). 4. Opatření přijatá podle odstavce 4 nebrání členskému státu zachovat nebo zavést přísnější ochranná opatření. Taková opatření musí být slučitelná s touto smlouvou a sdělují se Komisi.

7 oblasti ochrany spotřebitele
ochrana bezpečnosti a zdraví ochrana ekonomických zájmů informovanost - právo na informace právo sdružovat se na ochranu svých zájmů

8 Hlavní cíle ochrany spotřebitele v EU
1) chránit spotřebitele před závažnými riziky ( život a zdraví) 2) poskytovat spotřebiteli dostatečné informace (aby se mohli rozhodnout, zda a které zboží si koupí) 3) zajistit řešení případných konfliktů s prodejci (reklamace, zrušení smlouvy) 4) aktualizovat práva spotřebitelů (zejména s ohledem na ekonomickou a sociální situaci: potraviny, energetika, finanční, dopravní a digitální trhy)

9 STRUKTURA SPOTŘEBITELSKÉHO PRÁVA eu
Sekundární legislativní akty (nařízení a směrnice) lze členit do dvou oblastí práva EU I. VEŘEJNOPRÁVNÍ AKTY Předpisy o bezpečnosti výrobků Odpovědnost za vadné výrobky Úprava značení a nabízení (prodeje) výrobků II. SOUKROMOPRÁVNÍ AKTY Ochrana hospodářských zájmů spotřebitelů (zejména v rámci smluvního práva) Nepřímá celková harmonizace soukromého práva členských států)

10 Veřejnoprávní ochrana spotřebitele
Ochrana bezpečnosti a zdraví spotřebitele Odpovědnost za výrobek – obecná ochrana Směrnice 85/374/EHS o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se odpovědnosti za vadné výrobky princip objektivní odpovědnosti vztahující se na evropské výrobce (možnost zprostit se odpovědnosti) kritériem vadnosti výrobku je jeho bezpečnost. Všeobecná bezpečnost výrobků Směrnice 2001/95/ES o obecné bezpečnosti výrobků Povinnosti výrobců a distributorů Systém včasného varování (RAPEX)

11 SMĚRNICE O OBECNÉ BEZPEČNOSTI VÝROBKŮ
Obecná bezpečnost výrobků Struktura směrnice Definuje obecné požadavky na bezpečnost výrobku Povinnost dodržení požadavku mají všichni výrobci Závazky výrobce a distributora. Závazky členských států Funkce Komise

12 ZÁVAZKY VÝROBCE Uvádět na trh pouze bezpečné výrobky
Informovat spotřebitele a ostatní uživatele o riziku, které může výrobek představovat Učinit potřebná opatření na zamezení rizika, včetně stažení výrobku z trhu, přiměřeného a účinného varování spotřebitelů či vyžádání stažení výrobku od spotřebitelů Stažení výrobku je krajním opatřením, až pokud by jiná opatření nevedla k zamezení rizik

13 Obligations of the Member States
To insure that producers and distributors comply with their safety obligations To nominate authorities competent to monitor the compliance of products with safety requirements To define tasks, powers, organisation and cooperation arrangements of the competent authorities

14 Veřejnoprávní ochrana spotřebitele
Bezpečnost potravin nařízení EP a Rady (ES) 178/2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva Zřízen Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) Úprava označování potravinových výrobků. nařízení EP a Rady EU č. 1169/2011 o označování potravin, jejich obchodní úpravě a reklamě na potraviny Opatření proti kontaminaci potravin nařízení Rady (EHS) č. 315/93, kterým se stanoví postupy Společenství pro kontrolu kontaminujících látek v potravinách nařízení Komise Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1881/2006, kterým se stanoví maximální limity některých kontaminujících látek v potravinách

15 Veřejnoprávní ochrana spotřebitele
legislativní předpisy týkající se nových potravin Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2283 ze dne 25. listopadu 2015 o nových potravinách potraviny které se v EU ve významné míře nepoužívaly k lidské spotřebě, musí být před vstupem na trh Unie posouzeny z hlediska bezpečnosti Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1829/2003 ze dne 22. září 2003 o geneticky modifikovaných potravinách a krmivech Zajistit dostupnost přesných informací, které spotřebitelům umožní využívat svobodné volby Uvádění GM potravin a krmiv na trh EU je povoleno pouze po vědeckém zhodnocení všech rizik, která mohou představovat pro lidské zdraví a zdraví zvířat a popřípadě pro životní prostředí Administraci žádostí dle Nařízení v ČR zajišťuje Mze

16 Veřejnoprávní ochrana spotřebitele
„hygienický balíček“ : nařízení EP a Rady (ES) č. 852/2004 o hygieně potravin, nařízení EP a Rady (ES) č. 853/2004 kterým se stanoví zvláštní hygienická pravidla pro potraviny živočišného původu, metoda HACCP - analýza rizik a stanovení kritických kontrolních bodů Systém kritických bodů - zajišťuje preventivní a systematický přístup k včasné identifikaci nebezpečí zdravotní závadnosti přímá zodpovědnost příslušných článků potravinového řetězce za hygienu potravin

17 Veřejnoprávní ochrana spotřebitele - úprava reklamy
směrnice o klamavé reklamě /1984/ - obecné zásady speciální úpravy: televizní reklama (89/552) reklama na tabákové výrobky (98/43/EC) reklama na humánní léčiva úprava srovnávací reklamy (směrnice EP a Rady EU 1997)

18 Informování spotřebitele
 Ochrana spotřebitele značením cen 1979 – směrnice o ochraně spotřebitele při označování cen potravin 1988- směrnice o ochraně spotřebitele při označování cen nepotravinářských výrobků Směrnice o ochraně spotřebitele při označování cen výrobků nabízených spotřebiteli – účinná od

19 Uvádění cen Zdroje úpravy
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/6/ES, o ochraně spotřebitele při uvádění cen zboží nabízeného spotřebitelům; (v ČR z. č. 526/1990 Sb., o cenách v platném znění) Hlavní zásady: Povinnost označování cenou za kus i cenou za jednotku; hlavní jednotky: kilogram, litr, metr, čtvereční metr, kubický metr.

20 OZNAČOVÁNÍ VÝROBKŮ Označování potravin (směrnice 2011 – viz výše)
zvláštní předpisy: pro léčiva /směrnice z let 1965 a 1976/ pro kosmetické výrobky /1976/ pro tabákové výrobky /1989/ pro nebezpečné přípravky /směrnice 1999/ pro domácí přístroje /rámcová směrnice 1992/

21 SOUKROMOPRÁVNÍ ÚPRAVA - OCHRANA EKONOMICKÝCH ZÁJMŮ SPOTŘEBITELE
Cílem je harmonizovat právní rámec soukromoprávních zájmů samotných spotřebitelů zejména chráněny ekonomické zájmy spotřebitele Spolupráce členských zemí (výměna informací ad.) při zavádění jednotného standardu ochrany Sada 16 směrnic upravujících různé aspekty ochrany zájmů spotřebitele

22 Směrnice 2011/83/EU, o právech spotřebitelů
Cíl vysoká úroveň ochrany spotřebitele v EU přispět k řádnému fungování vnitřního trhu sblížením právních a správních předpisů ČS týkajících se smluv uzavíraných mezi spotřebiteli a obchodníky nahrazuje směrnici 85/577/EHS o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených mimo obchodní prostory a směrnici 97/7/ES o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku

23 Směrnice 2011/83/EU, o právech spotřebitelů - pokračování
původní směrnice stanovila pouze minimální úroveň harmonizace pravidel na ochranu spotřebitele (státy mohou zvýšit), nová směrnice o právech spotřebitelů je v zásadě směrnicí obsahující úplnou harmonizaci

24 Směrnice 2011/83/EU, o právech spotřebitelů - pokračování
Spotřebitelské smlouvy – definice Smlouvy uzavřené mezi spotřebitelem a podnikatelem Spotřebitel - každá fyzická osoba jednající v rámci trhu nebo uzavírající smlouvu s cílem, nesouvisejícím s jejím profesním či podnikatelským zaměřením Podnikatel– každá fyzická nebo právnická osoba jednající v rámci trhu nebo uzavírající smlouvu s cílem, souvisejícím s její profesí či podnikáním

25 Směrnice 2011/83/EU, o právech spotřebitelů - pokračování
1) poskytuje jednotný soubor základních pravidel pro smlouvy uzavřené na dálku a smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory 2) posiluje ochranu spotřebitelů například zavedením přísnějších požadavků na informace poskytované před uzavřením smlouvy 3) jednotné lhůty pro odstoupení od smlouvy 4) snižuje i náklady pro přeshraniční obchodníky, pro něž jednotná pravidla v celé EU povedou ke snížení nákladů na zajištění shody výrobků

26 Směrnice 2011/83/EU, o právech spotřebitelů - pokračování
Nevztahuje se: na smlouvy o finančních službách včetně pojištění a investic na sociální služby a služby zdravotní péče Ochranu při provozování hazardních her souborné služby pro cesty, smlouvy o dočasném užívání ubytovacího zařízení (timesharing) a související rekreační služby

27 Směrnice o spotřebitelích 2011- Dělení smluv
1) smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory obchodníka (smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory); 2) smlouvy uzavřené prostřednictvím komunikace na dálku (internet, telefon apod.) (smlouvy uzavřené na dálku) 3) jiné smlouvy než smlouvy uzavřené na dálku nebo smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory (dále jen „smlouvy uzavřené v obchodních prostorách“)

28 Další dělení smluv - pokračování
4) kupní smlouvy 5) smlouvy o poskytování služeb; 6) smlouvy na dodání digitálního obsahu, který není poskytnut na hmotném nosiči (dále jen: „smlouvy týkající se online digitálního obsahu“) Chybí úprava, která by např. pokryla práva kupujícího v případě vadného digitálního obsahu. 7) smlouvy týkající se dodávek vody, plynu nebo elektřiny, které nejsou prodávány v omezeném objemu nebo ve stanoveném množství, nebo tepla z dálkového vytápění (dále jen „smlouvy na dodávky veřejných služeb“)

29 ODKAZ NA SMĚRNICI O NEKALÝCH OBCH. PRAKTIKÁCH
směrnice 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách, která vyžaduje, aby výzva (nabídka) ke koupi obsahovala některé informace spotřebiteli, nejsou-li patrné ze souvislosti nákupu směrnice o právech spotřebitelů 2011 jde dále – upravuje veškeré požadavky na poskytnutí informace před i po uzavření smlouvy

30 SMĚRNICE O NEKALÝCH OBCHODNÍCH PRAKTIKÁCH
Nekalé praktiky: nerespektují požadavky náležité profesionální praxe prodávajícího je pravděpodobnost, že zásadně naruší ekonomické chování průměrného spotřebitele

31 SMĚRNICE O NEKALÝCH OBCHODNÍCH PRAKTIKÁCH
Specifická ochrana: děti, staří lidé Klamavé kroky- např. informace o povaha výrobku, dostupnost výrobku, přínosy, rizika, složení, původ, očekávané výsledky jeho použití nutnost servisu, náhradní díly, výměny nebo opravy…)

32 Směrnice o klamavé a srovnávací reklamě
Směrnice č. 2006/114/ES o klamavé a srovnávací reklamě klamavá reklama - pojem : může klamat spotřebitele, ovlivňovat jeho ekonomické chování – vlastnosti zboží, výrobce atd. může poškozovat jiného soutěžitele reklama, která klame, se zakazuje

33 Směrnice o klamavé a srovnávací reklamě
Srovnávací reklama: výslovně nebo přímo označuje zboží či služby nabízené jiným soutěžitelem podmínky přípustnosti: není klamavá srovnává srovnatelné zboží nebo služby objektivně srovnává charakteristický rys zboží (služby) neznevažuje ochrannou známku jiného soutěžitele

34 OCHRANA HOSPODÁŘSKÝCH ZÁJMŮ SPOTŘEBITELŮ
podomní obchody (směrnice 1985 o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených mimo obchodní prostory) spotřebitelský úvěr (směrnice 1987 o sbližování předpisů členských států týkajících se spotřebitelského úvěru, změna 1990) služby pro cestování (směrnice 1990 o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy) nepřiměřené podmínky ve spotřebitelských smlouvách (směrnice 1993 o nekalých ustanoveních ve spotřebitelských smlouvách)

35 SPOTŘEBITELSKÝ ÚVĚR Zdroje úpravy Přínosy pro spotřebitele
Směrnice Rady 87/102/EHS, o sblížení právních a správních předpisů členských států o spotřebitelském úvěru; Zákon 321/2001 Sb., o některých podmínkách sjednávání spotřebitelského úvěru. Přínosy pro spotřebitele povinně písemná forma smlouvy; definice roční procentní sazby a povinnost ji uvádět ve smlouvě i reklamě; možnost rychlejšího splacení úvěru.

36 SPOTŘEBITELSKÝ ÚVĚR - TŘI KLÍČOVÁ PRÁVA
právo před uzavřením smlouvy požadovat základní informace v jednoznačném standardizovaném formátu (tzv. Evropském standardizovaném informačním formuláři) právo odstoupit od úvěrové smlouvy do kalendářních dnů od jejího podpisu právo splatit spotřebitelský úvěr kdykoli dříve, než bylo stanoveno při podpisu úvěrové smlouvy Veřejná podpora

37 Smlouvy uzavřené na dálku
Zdroje úpravy Směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES, na ochranu spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku; Občanský zákoník č.89/2012 Sb. Přínosy pro spotřebitele povinnost prodávajících zveřejňovat informace o sobě i o zboží (službě); právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy- do 14 dní od uzavření smlouvy (pokud již nebylo dodáno).

38 Smlouvy uzavřené mimo stálou provozovnu
Zdroje úpravy Směrnice Rady 85/577/EHS, na ochranu spotřebitele v případě smluv uzavřených mimo obchodní prostory; Občanský zákoník 89/2012 Sb. Přínosy pro spotřebitele informační povinnost dodavatelů, právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy do 14 dní.

39 Služby pro cestování Zdroje úpravy Přínosy pro spotřebitele
Směrnice Rady 90/314/EHS, o hotových programech na cesty, prázdniny a zájezdy; Zákon 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu; Občanský zákoník 89/2012 Sb. Přínosy pro spotřebitele povinnost písemné smlouvy se zákonnými náležitostmi; Povinnost uvádět konečnou cenu povinné pojištění cestovních kanceláří.

40 Timesharing Timesharing - nabytí časově omezených užívacích práv k nemovitostem Směrnice o ochraně spotřebitele ve vztahu k některým aspektům smluv o dočasném užívání ubytovacího zařízení - Směrnice Evropského parlamentu a Rady EU 2008/122/ES ; součást nového Občanského zákoníku (účinnost od ). Přínosy pro spotřebitele povinně písemná smlouva zahrnující i podrobné informace o objektu; právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 15 dnů.

41 Záruky u spotřebního zboží
Zdroje úpravy Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES, o určitých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk u spotřebního zboží; součást nového Občanského zákoníku (účinnost od ). Přínosy pro spotřebitele dvouletá doba pro uplatnění práv z rozporu s kupní smlouvou ; POZOR! Dvouletou dobu pro uplatnění rozporu s kupní smlouvou nelze ztotožňovat s dvouletou zárukou, jak ji známe v českém právu. minimálně jednoletá záruční lhůta na použité zboží; spotřebitel musí obdržet záruční list se srozumitelným vysvětlením poskytovaných záruk.

42 Reklamace vad v EU v celé EU právo reklamovat zboží u obchodníka, který mu toto zboží prodal spotřebitel nemá právo na tzv. „eurozáruku“. místní pobočka prodejce v jiné zemi zástupce nepřijme reklamaci zboží zakoupeného v jiné zemi Unie výjimky - právo reklamovat vady auta autorizovaného servisu v jiném státě prodejce elektroniky - písemně sdělí, že daný výrobek lze reklamovat v pobočce jeho obchodu v jiné zemi. „Eurozáruka“ je tedy pouze smluvní.

43 Reklamace vad v EU -lhůta
reklamace má být vyřízena v „přiměřené době“ lhůta mezi 4 až 6 týdny (u nás a na Slovensku je ze zákona max. délka na vyřízení reklamace 30 dní, v Polsku 14 dní) V některých zemích se lhůta pro uplatnění reklamace se neprodlužuje o dobu, po kterou byl výrobek v opravě  Nutné náklady spojených s reklamací nemusí spotřebitel platit žádné náklady související s vyřízením reklamace nutno požádat o úhradu těchto nákladu prodávajícího požádejte.

44 Evropské spotřebitelské centrum
poskytuje informace spotřebitelům o jejich právech na jednotném evropském trhu, ESC ČR – v rámci 30-členné sítě Evropských spotřebitelských center (ECC-Net). zvyšování důvěry k nakupování zboží a služeb v ČS právníci ESC bezplatně mimosoudní pomáhají s řešením přeshraničních sporu financuje Česká obchodní inspekce podněty prostřednictvím elektronického formuláře – em na

45 SPORY ZE SPOTŘEBITELSKÝCH SMLUV (ROZHODČÍ ŘÍZENÍ – OBECNĚ ALTERNATIVA K SOUDNÍMU ŘEŠENÍ SPORŮ)
Směrnice ES 93/13 o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách Novelizace zákona o rozhodčím řízení zákonem o spotřebitelském úvěru (2016) v právu ČR ustanovení na zvýšení ochrany spotřebitele Spory nemohou nadále projednávat rozhodci, I kdyby ve spotřebitelské smlouvě byla rozhodčí doložka

46 Konec prezentace


Stáhnout ppt "ochrana spotřebitele v právu EU"

Podobné prezentace


Reklamy Google